آقای خودم، نوکر خودم | مشاوره کسب و کارهای کوچک

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ دی, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور, ۱۴۰۱
مشاوره کسب و کارهای کوچک

کمتر کسی است که یک روز با خودش فکر نکرده باشد کاش یک شغلی داشتم که در آن آقای خودم و نوکر خودم باشم. اگر بخواهم ساده‌تر بگویم این مشاغل همان کسب و کارهای کوچک هستند.

هرکسی دوست دارد که کسب و کار خودش را راه اندازی کند و رئیس خودش باشد. کسب و کارهای خانگی و کوچک امروزه طرفداران زیادی دارد و اگر به خوبی به آن توجه شود جای رشد زیادی نیز دارد. مشاوره کسب و کارهای کوچک در همین راه به شما کمک می‌کند.

مشاوره کسب و کارهای کوچک همانطور که از نامش پیداست قرار است بنا به وظایفی که برعهده یک مشاوره کسب و کار است مشاوره یا راهنمایی‌های لازم شغلی را به کسب و کارهای کوچک ارائه بدهد.

برای اینکه با کسب و کارهای کوچک و وظایف مشاوره کسب و کارهای کوچک بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله با وبلاگ آکادمی بازار همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

به‌ طور کلی، هر ساله انواع مختلفی از کسب و کارها شکل می‌گیرند. برخی از این کسب و کارها می‌توانند ظرف مدت زمان کوتاهی موفق شده و توسعه پیدا کنند. اما برخی دیگر در همان ابتدای راه شکست‌ خورده و از بین می‌روند.

در رابطه‌ با کسب‌ و کارهای کوچک احتمال شکست بیشتر است زیرا در این کسب و کارها تعداد رقیب‌ها بیشتر است. از این‌رو، کسب و کارهای کوچک برای موفقیت باید با دقت گام بردارند و استفاده از خدمات مشاوره کسب و کارهای کوچک و داشتن یک مشاور آگاه و حرفه‌ای می‌تواند در این مسیر بسیار تأثیرگذار باشد.

در سال 2022 محبوب‌ترین مشاغل کوچک در جهان موارد زیر هستند:

  1. مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مجازی …
  2. خدمات اسکان و غذا …
  3. هنر، سرگرمی و صنایع‌ دستی …
  4. مربیان شخصی (آنلاین) …
  5. ساخت سایت و طراحی وب …
  6. تعمیرات خودروهای محلی …
  7. فروشگاه‌های وسایل دست‌دوم (آنلاین) …
  8. خدمات حیوانات خانگی

البته این لیست در هر کشوری می‌تواند به شغل‌های جزئی‌تری هم تقسیم شود که همه ما تقریباً با کسب و کارهای کوچک در ایران آشنا هستیم.

کسب و کار کوچک چیست؟

سایز هر کسب و کاری به طور معمول با معیارهای مثل تعداد پرسنل و مساحت مکان آن سنجیده می‌شود. اما آیا هر کسب و کار کوچکی درآمد کمی هم دارد؟

این یک اشتباه رایج است.

به یاد داشته باشید استیو جابز و دوست جوانش پایه شرکت اپل را در یک پارکینگ و تنها با حضور دو تا سه پرسنل گذاشتند. حتی در همان پارکینگ کوچک درآمد زیادی کسب کردند.

نکته این است که کسب و کاری را کوچک می‌گوییم که غیر از کم بودن پرسنل و فضای کار آن، سهم مالی کوچک‌تری از بازار را هم در اختیار داشته باشد. مثلاً یک فروشگاه و کارگاه نان فانتزی محلی در برابر شرکت بزرگ سه نان یک کسب و کار کوچک است.

کسب و کارهای کوچک کدامند؟

کسب و کارهای کوچک کدامند؟

کسب و کارهای کوچک شامل آن دسته از مشاغلی هستند که در اطرافمان به کرات آن‌ها را می‌بینیم همچون؛ اغذیه فروشی محله تا بقالی و انواع نان‌های صنعتی که در سطح شهر درحال گسترش هستند. حتی اغلب فروشگاه‌های رفاه و دفاتر حسابداری و وکالت و رستوران‌ها و عکاسی‌های متعددی که در سطح شهر فعالیت دارند.

هر چند در مقیاس کوچک‌تر نیز شامل برخی از شرکت‌های خصوصی تا کارگاه‌های تولیدی و خدماتی هستند که در غالب کسب و کارهای کوچک به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند. چه بسا در این میان این سوال نیز مطرح شود که؛ آیا الزاما این قبیل کسب و کارهای کوچک نیز با برنامه قبلی به بخش عظیم اشتغال در کشورها پیوستند؟

یا اینکه هر کدام از این دسته مشاغل برای شروع چنین کسب و کارهای کوچکی از مشاوره افراد باسابقه و متخصص بهره گرفته‌اند؟ البته در ادامه سوال مهم‌تر اینکه آیا هر بنگاهی که الزاما با سرمایه اندک شکل گرفت می‌تواند تا الی الابد سراپای باقی و مانگار بماند؟ باید بگوییم:

  1. بخشی از این کسب و کارهای کوچک همان بنگاه‌های زود بازده اقتصادی هستند که با هدف برون سپاری و تحقق اصل 44 قانون اساسی شکل گرفته‌اند.
  2. بخشی دیگر از کسب و کارهای کوچک نیز که بعضا با برنامه قبلی و هدف‌گذاری وارد عرصه کار و بازار شده‌اند همان‌هایی هستند که علاوه بر سرمایه اولیه سعی کرده‌اند از خدمات مشاوره کسب و کارهای کوچک نیز استفاده کنند.
  3. بخشی دیگر از مشاغل نیز هستند که کاملا سنتی شکل گرفته‌اند و چه بسا بعضا در بین راه نیز نیاز به کمک یا استفاده از راهنمای‌های مشاوره کسب و کارهای کوچک داشته باشند. چیزی مشابه بقالی محله یا حتی نانوایی محلی و سوپر مارکت‌هایی که در در هر محله استقرار دارند.

تعریف کسب و کارهای کوچک در کشورهای مختلف

آنچه‌ که برای یک مشاور کسب و کار کوچک مهم و قابل توجه است ارائه پیشنهادات توسعه یا ارائه راهکار جهت شکل گیری این قبیل کسب و کارها یا ارائه برنامه جهت تداوم و استمرار آن‌ها است.

با این حال درخصوص کسب و کارهای کوچک بد نیست بدانید که؛ تعریف قانونی از عبارت کسب و کارهای خرد از لحاظ تاریخی و صنعتی بنا به تاریخ و صنعت در هر کشور متفاوت تعریف می‌شود.

در ایالت متحده آمریکا به مشاغلی با 100 نفر در حال اشتغال و در اتحادیه اروپا تا 50 نفر شاغل در واحدهای مربوط به کسب و کارهای کوچک اطلاق می‌شود و البته در ایران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صعت معدن و تجارت، بنگاه‎‌های کوچک یا کسب و کارهای کوچک شامل؛ واحدهای صنعتی یا خدماتی کمتر از 50 نفر شاغل را شامل می‌شود.

تعداد نفرات شاغل در کسب و کارهای کوچک

در خصوص تعداد کارمندان و افراد شاغل در این بخش از کسب و کارها نیز باید گفت که معمولا بنگاه‌های خرد و کوچک بین 1 تا 9 نفر کارمند را شامل می‌شوند.

البته در این بین بنگاه‌های کوچک و خرد بین 10 تا 49 نفر در آمریکا مشمول قوانین کار بنگاه‌های خرد هستند و براساس قوانین کار کشور آمریکا این بخش از کسب و کارها حتی تا 100 را نیز شامل می‌شوند.

این درحالی است که در ایران بنا به قوانین رایج وزارت کار بنگاه‌های متوسط بین 50 تا 249 نفر شاغل را شامل می‌شود که به اختصار به این قبیل کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز SME یعنی (Small and Medium enterprise) اطلاق می‌شود.

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه کار کن.
استاد احمد محمدی

مشاور کسب و کارهای کوچک

آمارها نشان می‌دهد کسب و کارهای کوچکی موفق می‌شوند که از مشاور بهره گرفته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید:

برای مثال بازار مشاوره در ایالات متحده در سال 2020 حدود 64 میلیارد دلار بوده است که رقم قابل‌توجهی است. این می‌تواند به این معنا باشد که مسئله مشاوره در کشورهای پیشرفته بسیار حائز اهمیت است. از این‌ رو اگر در کشورهای در حال‌ توسعه زندگی می‌کنید، بهتر است به این مسئله بیشتر توجه داشته باشید.

مشاور کسب و کار می‌تواند در رابطه‌ با آینده شغلی مورد نظرتان چشم‌اندازی را به شما بدهد. همچنین برنامه و استراتژی‌هایی را برای بهبود عملکرد کلی شما در اختیارتان قرار می‌دهد. مشاوره کسب و کارهای کوچک می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک ابزار بسیار خوبی باشد.

با شناخت و اطلاع از انواع تعرفه مشاوران کسب و کار شما می‌توانید بهترین انتخاب را انجام دهید. به‌ خاطر داشته باشید بدون مشورت شاید بتوانید کسب و کارتان را زنده نگه دارید اما رسیدن به سود هرگز بدون مشاوره کسب و کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

کسب و کارهای کوچک و علت نیاز به مشاوره کسب و کارهای کوچک چیست؟

کسب و کارهای کوچک و علت نیاز به مشاوره کسب و کارهای کوچک چیست؟

کسب و کارهای کوچک به مشاغلی با تعداد کارمند محدود و حجم فروش اندک اطلاق می‌شود که نیاز به مشاوره کسب و کارهای کوچک دارد. همچنین کسب و کارهای کوچک معمولا به بخش خصوصی و مستقل بیشتر اطلاق می‌شوند.

در ایران کسب و کارهای کوچک بیشتر تحت عنوان بنگاه‌های زود بازده شهرت دارند. همچنین از عمده نشانه کسب و کارهای کوچک می‌توان به ترتیب به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کسب و کارهای کوچک معمولا با تعداد نفرات شاغل اندک هستند.
  2. کسب و کارهای کوچک معمولا با درآمد مالی و چرخش مالی اندکشان شناخته می‌شوند.

بنگاه‌هایی که تحت عنوان تولید کننده یا ارائه دهنده سرویس و خدمات خاص با تعداد کارمندان به مراتب کمتری در حال فعالیت هستند و از قضا تعداد این قبیل کسب و کارها با کمک مشاوره کسب و کار موفق و نیز با توجه به گسترش بخش خصوصی و ضرورت برون سپاری بخشی از خدمات و امور اداری یا حتی خدمات آی تی و برنامه نویسی و سایر خدمات فناوری و اطلاعات سازمان‌های بزرگ‌تر در ایران در حال گسترش است.

درآمد مالی و چرخش مالی کسب و کارهای کوچک و کمک مشاوره کسب و کارهای کوچک

شاید برای کسی که مشاور کسب و کارهای کوچک است جالب باشد بداند که گردش مالی بنگاه‌های خرد یا کسب و کارهای کوچک نیز محدود است.

به عبارتی کسب و کارهای کوچک گردش مالی سالیانه کمتر از 40 میلیون یورو و تراز نامه مالیاتی سالیانه کمتر از 27 میلیون یورو را شامل می‌شوند که حتی بعضا کمتر از این مقدار نیز در مجموع از جمله کسب و کارهای کوچکی تلقی می‌شوند.

که بر اساس قوانین کار بیشتر بر مبنای تعداد افراد فعال به عنوان کارمند یا کارگر در آن واحد کسب و کار در زمره مشاغل یا کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شوند.

باید یادآور شد کسب و کارهای کوچک معمولا از نظر مالی یا اقتصادی و حتی بعضا سیاسی از جمله کسب و کارهای مستقل نیز محسوب می‌شوند و این نکته مهم عمده امتیاز شکل گیری این قبیل کسب و کارهای کوچک است.

البته باید خاطر نشان کرد؛ در این بین بنگاه‌ها یا کسب و کارهای کوچکی نیز هستند که بیشتر به دلیل برون سپاری بخشی از فعالیت سازمان‌های بزرگ‌تر شکل می‌گیرند.

یا چه بسا بخشی از فعالیت‌های تجاری و بعضا مالی، صنعتی و فناوری این قبیل سازمان‌های بزرگ و دولتی به بخش خصوصی، کسب و کارهای کوچک‌تر شکل گرفته و از این روی چه بسا این قبیل کسب و کارهای کوچک هم به رغم استقلال مالی و عدم وابستگی با تعداد قابل توجهی از نیروهای شاغل مشغول به کار است.

مشاور کسب و کارهای کوچک چه کمکی می کند؟

مشاور کسب و کارهای کوچک چه کمکی می کند؟

اما در ادامه در پاسخ به این سوال که مشاوره کسب و کارهای کوچک چه کمکی می‌تواند به شما بکند و آیا الزاما بقالی سر محله شما نیز به مشاوره کسب و کار احتیاج دارد یا خیر؟ شاید بهتر باشد پاسخ این سوال را با یک مثال توضیح دهیم.

شما تصور کنید یک بقالی قرار است به جمع بقالی محله شما اضافه شود نخستین اتفاقی که میفتد این است که اگر این بقالی از آن دسته بقالی‌هایی باشد که به مشاوره کسب و کارهای کوچک یا اصلا به مشاوره کسب و کار اعتقادی داشته باشد خدماتش و حتی شیوه عرضه محصولات و خدماتش بیش‌تر از آنکه شما متوجه ظاهر کوچک و بزرگ مغازه او باشید خودش را به شما معرفی می‌کند. می‌پرسید چگونه؟

مشاوره کسب و کارهای کوچک سواد کمک به شما را دارد

ما به شما از شیوه مشاوره کسب و کارهای کوچک و راهنمایی‌های آن‌ها پیرامون شیوه توسعه و گسترش فعالیت تجاری و اقتصادی شما در غالب برنامه‌های بازاریابی تا برنامه‌های خرید و فروش اینترنتی و فضای مجازی و تبلیغات در سوشیال مدیا و انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی و حضور در انواع مختلف اپلیکیشن‌ها را مثال می‌زنیم که هر کدام از ما بارها و بارها در گوشی و تلفن‌های هوشمند خود به دنبال آن هستیم.

شما به عنوان یک شهروندی که صرفا جهت سرگرمی یا انجام خرید مایحتاج روزمره به عنوان کاربر اینترنت در جستجوی خرید از مارکت‌های مختلف است یا خرید را از طریق اپلیکیشن‌های مختلف از مارکت‌های مختلف پیگیر است چند بار در روز از اینترنت و برنامه‌های ارائه شده استفاده می‌کنید و گوشی موبایل را به این منظور باز و بسته می‌کنید؟

با فرض حضور چنین اپلیکیشن‌هایی در راستای خدمات رسانی محصول یا خدماتی که هر روزه با آن سرو کار دارید به نظر شما در روز با چند سوپر مارکت آنلاین از طریق این گوشی‌های هوشمند آشنا می‌شوید؟ آیا یکی از این مارکت‌های آنلاین موجود در این اپلیکیشن‌ها نمی‌تواند همان سوپر مارکت یا بقالی آنلاین محله شما باشد؟

پاسخ؛ حضور آنلاین و البته استفاده از چنین فرصتی به سواد یا تخصص و آگاهی صاحب ملک یا صاحب بقالی محله باز می‌گردد که قطعا در این قبیل موارد که به سواد رسانه‌ای یا سواد فناوری نیاز هست.

از صاحب چنین کسب و کار کوچکی نباید انتظار سواد آن را داشت بلکه این مهم بیشتر به اقناع فکری و باور افراد بازمی‌گردد که تا چه اندازه ایمان داشته باشند مشاوره کسب و کارهای کوچک می‌تواند راهگشای آنان باشد.

ارائه برنامه‌های کوتاه یا بلند مدت اجرایی و بازاریابی چنین مراکز مشاوره‌ای تا چه اندازه در توسعه کاری و کسب و کار آنان می‌تواند مثمر ثمر باشد.

عمده وظایف مشاور کسب و کارهای کوچک چیست؟

وظایف مشاور کسب و کار کوچک

با توجه به تعریفی که از کسب و کارهای کوچک ارائه شد شاید در پاسخ به این سوال که عمده وظیفه مشاور کسب و کارهای کوچک چه چیزی می‌توان باشد باید گفت:

مشاور کسب و کارهای کوچک با توجه به توانایی مالی و توانایی و تخصص‌های شما به شما نسبت به شروع یک کسب و کار کوچک و چگونگی تداوم آن برنامه‌های کوتاه یا بلند مدت ارائه خواهد کرد.

مشاوران کسب و کارهای کوچک وظایف متعددی را بر عهده دارند. این افراد می‌توانند مواردی از قبیل استراتژی فروش، طرح تجاری و دیجیتال مارکتینگ را طراحی کنند.

 همچنین این افراد می‌توانند در زمینه‌های حسابداری، بازاریابی، مدیریت، منابع انسانی یا روابط‌ عمومی به کسب و کار شما کمک کنند. این مشاوران در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کنند و نمی‌توان وظایف محدودی را برای آنان در نظر گرفت.

شما با هر تحصیلات و تجربه اولیه هرگاه وارد یک کسب و کار حتی کوچک شوید در زمینه‌های حقوقی و حسابداری و حتی استراتژی‌های تبلیغ و تولید نمی‌توانید با هم متخصص باشید پس کافی است مشاوری را انتخاب کند که در همه این زمینه‌ها تجربه کافی دارد.

برخی دیگر از وظایف مشاور کسب و کارهای کوچک:

  • ترسیم برنامه و طراحی یک برنامه تجاری، تولیدی، خدماتی
  • ارائه راهکارهای مختلف جهت توسعه بخش‌های مختلف فروش تا بازاریابی و جذب مشتری
  • ارائه برنامه جهت دریافت سهم از بازار کسب و کار
  • ارائه برنامه جهت جلب رضایت مشتری و ارتقا سطح وفاداری مشتری به مجموعه یا بنگاه
  • ارائه برنامه جهت تعیین هدف و تداوم کسب و کار
  • گاهی ضروری است تا از تخصص و مهارت یک مشاور کسب و کار کوچک در تعیین نیروهای اداری و سازمان کوچک خودتان استفاده کنید.
  • توانایی و مهارت در آموزش نیروهای داخلی در بخش‌های مختلف کسب و کار
  • جلوگیری از به دام افتادن در مسائل حقوقی و اداری

استاد احمد محمدی

برای موفقیت باید همه تصمیمات و انتخاب‌های بزرگ و کوچک بهبود یابند؛ مخصوصا تصمیمات کوچک.

استاد احمد محمدی

با مشاوره کسب و کارهای کوچک می توانید پرسود باشید

با توجه به بخشی از وظایف مشاور کسب و کارهای کوچک که ارائه شد و البته شرحی کوتاه پیرامون چگونگی شکل گیری مشاغلی تحت عنوان کسب و کارهای کوچک باید گفت بسیاری از افراد هستند با علم به اینکه می‌‌خواهند کسب و کار جدید را شروع کنند شروع به سرمایه گذاری می‌کنند و ابتدای امر با خرید یا اجاره دفتر کار و استارت کار مقدمات کسب و کارشان را فراهم می‌کنند.

اما بسیاری دیگر از افراد هستند که چه بسا صرفا با اندک سرمایه مالی که دارند می‌خواهند کسب و کار جدیدی را شروع کنند اما نمی‌دانند با دویست میلیون تومان هزینه یا سرمایه مالی که در دست دارند چه کاری می‌توانند بکنند؟ آیا اصلا دویست میلیون تومان برای ایجاد یک کسب و کار جدید کافی است یا نه؟

حتی بعضا افرادی هستند که سرمایه مالی اندک یا چه بسا سرمایه مالی کافی هم داشته باشند اما از آنجایی که تخصص یا مهارت و سواد فنی یا آکادمیک خاصی ندارند نمی‌دانند با این سرمایه چگونه و اصلا چه کسب و کار جدیدی را می‌توانند فراهم کنند.

از این قبیل موارد در بین افرادی که برای دریافت راهنمایی و شروع یک کسب و کار جدید به مشاوره‌های کسب و کارهای کوچک مراجعه کرده‌اند بسیار خواهید دید.

افرادی با آرزوهای بزرگ به مشاوره کسب و کارهای کوچک مراجعه می کنند

افرادی با آرزوهای بزرگ

افرادی که با هزاران امید با اندک سرمایه یا با سرمایه مالی کافی درب شرکت یا دفاتر مشاوره‌های کسب و کارهای کوچک را می‌زنند تا بتوانند ایده‌آل‌های خودشان را در بازار کار جامعه عمل بپوشانند.

افرادی که چه بسا بدون تخصص و مهارت صرفا به‌‌ دنبال ایجاد یک کسب و کار جدید هستند در این صورت باید گفت: مشاور کسب و کارهای کوچک در این قبیل موارد با توجه به تجربه و مهارتی که از آن برخوردار است تنها راهکار پیش رو برای آنانی است که در ابتدای راه هستند و می‌خواهند یا برای خودشان یک کسب و کار جدید فراهم کنند یا در اندیشه توسعه کسب و کار خودشان هستند.

مشاور کسب و کار چطور شما را نجات می‌دهد؛ انواع خدمات مشاور در زمینه کسب و کار

انواع مختلفی از خدمات مشاور در رابطه‌ با کسب و کار وجود دارد که در ادامه این مقاله به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

1.      فروش و بازاریابی

شما یک مغازه گل‌فروشی کوچک باز می‌کنید. گل‌ها را می‌شناسید و می‌توانید هزاران گل زیبا را پرورش دهید اما درباره فروش چه؟ چه می‌دانید؟

حالا اگر بزرگ‌ترین گل‌های رز جهان را  هم تولید کنید چون نمی‌توانید آن را بفروشید کسب و کارتان شکست می‌خورد. اما بسیاری از مشاوران کسب و کار می‌توانند در زمینه فروش و بازاریابی در کنار شما باشند. ازاین‌رو، افرادی که در زمینه فروش تخصص و مهارت دارند می‌توانند به‌ عنوان یک مشاور کسب و کار کوچک فعالیت نمایند.

یک مشاور کسب و کار کوچک می‌تواند در زمینه‌های گوناگونی با تیم فروش و بازاریابی کار نماید. برای مثال او می‌تواند روی توسعه یک وب‌سایت یا یک استراتژی دیجیتالی تمرکز نماید.

حتی به‌ عنوان‌ مثال، زمانی که یک شرکت از عملکرد نامناسب تیم فروش ناراضی است، می‌تواند از یک مشاور کسب و کار در این زمینه کمک بگیرد. مشاور در چنین مواقعی همه جوانب را در نظر می‌گیرد و سپس وارد عمل می‌شود. معمولاً مشاورهای کسب و کارهای کوچک به‌ صورت قراردادی کار می‌کنند. این افراد مشکلات را شناسایی کرده و سپس راه‌حل‌های خوبی را برای رفع این مشکلات ارائه می‌دهند.

2.      مشاوره در مدیریت پروژه

از کجا شروع کنم؟ کی متوقف شوم؟

در هر کسب و کار کوچکی مهم‌ترین سؤال‌ها اینها هستند و این سؤالات چیزی جز مدیریت پروژه نیست. نقش مشاور در مدیریت پروژه بسیار حائز اهمیت است. در واقع، اینجاست که نقش مشاور به‌ خوبی مشخص می‌گردد.

به‌ عنوان‌ مثال در نظر بگیرید که یک شرکت محصول جدیدی را ارائه کرده است، اما هیچ استراتژی برای معرفی این محصول در نظر ندارد. زیرا این شرکت کوچک است و تعداد محدودی کارمند دارد. به همین دلیل است که آن به فردی در مدیریت پروژه نیاز دارند. در اینجاست که اهمیت داشتن مشاور کسب و کار به‌وضوح مشخص می‌گردد.

یک مشاور خوب می‌تواند خودش مسئولیت کار را بر عهده بگیرد. او می‌تواند به کارکنان شما یاد دهد که چگونه مدیریت پروژه را انجام دهند. علاوه بر این، امکان فعالیت به شکل مدیر پروژه قراردادی نیز فراهم است. از این‌ رو اگر شرکتی نتواند در دراز مدت برخی از مشکلات خود را حل کند، باید برای بهبود مدیریت پروژه خود از مشاور بهره گیرد.

3.      ارائه گزارش توسط مشاور برای کسب و کار

کجا ایستاده‌ام؟

وقتی یک کسب و کار کوچک دارید گاهی اوقات نمی‌توانید بفهمید چقدر در مسیر هدفتان حرکت کرده‌اید و مجموع سود و زیان یا حتی حجم کسب و کارتان را به‌ خوبی نمی‌توانید اندازه‌گیری کنید.

اما یکی از خدمات مشاور کسب و کار ارائه گزارش دوره‌ای است. مشاور‌ها به دو صورت به شرکت طرف قراردادشان گزارش می‌دهند. آنها می‌توانند گزارش‌ها را جمع‌آوری نماید. یا می‌توانند گزارش‌های ارائه شده را تجزیه‌ و تحلیل کنند.

در صورتی‌ که شرکتی بخواهد به گزارش‌های جمع‌آوری‌ شده دسترسی داشته باشد، باید یک مشاور کسب و کار را در دراز مدت برای شرکت خود استخدام نماید. مشاور می‌تواند این گزارش‌ها را جمع کرده و سپس آنها را تجزیه‌ و تحلیل نماید و در اختیار شرکت قرار دهد.

در چنین حالتی، شرکت می‌تواند تصمیم‌های تجاری بهتری اتخاذ کند. در صورتی‌ که شرکت از یک مشاور بهره نگیرد، امکان تفسیر اشتباه اطلاعات وجود دارد.

4.      اهمیت پیش‌ بینی مشاوره برای کسب و کار

اهمیت پیش بینی مشاوره برای کسب و کار

بازار به کدام سمت می‌رود؟

کسب و کارهای کوچک بسیار آسیب‌پذیرند و به همین خاطر موج‌های بازار برای آنها خیلی اهمیت دارد. وقتی یک کسب و کار کوچک می‌خواهد کارش را آغاز کند، باید یک سری پیش‌بینی‌ها نسبت به اوضاع‌ و احوال آینده داشته باشد.

این در حالی است که وقتی یک کسب و کار منابع و پرسنل کافی ندارد، پیش‌بینی برنامه‌های آینده کار دشوارتری خواهد بود. اینجاست که مشاور کسب و کار می‌تواند کمک قابل‌ توجهی کند. مشاوران در کنار کسب و کار هستند تا بتوانند طرح‌ها را کنار هم قرار دهند و پیش‌بینی درستی داشته باشند.

اگر یک کسب و کار تازه‌ وارد هستید، مشاور کسب و کار می‌تواند ناکارآمدی فناوری را در کار شما شناسایی کند و در آخر راه‌حل‌هایی را ارائه دهد که باعث بهترشدن سیستم کسب و کارتان می‌گردد. همچنین بر اساس تجربه خود به میزان قابل‌ توجهی آینده کاری را برای شما پیش‌بینی کند.

5.      اهمیت مشاوره در حسابداری

دوره چرتکه و حتی ماشین‌حساب و حساب دفتری گذشته است.

امروز باتوجه‌ به قوانین جدید مالیاتی و بانکی روز هر کسب و کار به طور طبیعی حسابداری نیاز دارد. می‌توان مشاور حسابداری را در درازمدت یا کوتاه‌مدت انتخاب نمود. مشاور حسابداری برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ است. زیرا برای کسب و کارهای کوچک وجود یک مشاور حسابداری هزینه بر است و توجیهی ندارد.

 اما در هر حال هر کسب و کار به یک متخصص امور مالی نیاز دارد.  مشاوری که در زمینه امور مالی تخصص دارد می‌تواند به‌ راحتی بودجه کسب و کار شما را مشخص نماید. همچنین در امور مالیاتی به کسب و کار شما کمک می‌کند.

برای یک شرکت کوچک امور مالی و حسابداری یکی از سخت‌ترین موارد است. اما برای راه‌اندازی هر کسب و کاری باید به این فاکتور توجه داشته باشیم.

6.      برنامه‌ریزی استراتژیک

برنامه‌ریزی استراتژیک یکی از مهم‌ترین اصل‌ها برای مشاور کسب و کار به‌ حساب می‌آید. یک مشاور کسب و کار می‌تواند در زمینه استراتژیکی کمک قابل‌توجهی کند. مشاور مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی را برای رفع این موانع ارائه می‌دهد. او راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهد که باعث رونق کسب و کار می‌گردد.

پادکست - بلیت برنده شما، مشاوره کسب و کار

“یک کسب و کار کوچک راهی شگفت‌انگیز برای ارائه خدمات و تأثیرگذاری بر دنیایی است که در آن زندگی می‌کنید.”

نیکول اسنو (Nicole Snow)

کسب و کار کوچکی دارید؟ برای ما از کسب و کار و ایده خلاقانه‌تان بگویید.

برای شما کدام خدمات مشاوران کسب و کار ارزشمندتر و حیاتی تر بوده است؟

با جواب به این سؤالات می‌توانید افرادی که در زمینه شغلی شما هستند را راهنمایی کنید. امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید بوده باشد. از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

4.9/5 - (56 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی