دستم بگرفت و پا به‌ پا برد | مشاوره کسب و کارهای جدید و نوپا

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ دی, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور, ۱۴۰۱
فروش مشاوره ای

دهه شصتی‌ها خوب یادشان هست تابستان شروع تب باقلوا فروشی توی سینی‌های گرد استیل گل و مرغی مادرها بود و بعد ارتقا به شانسی و بعد اسباب‌ بازی‌های ریز و درشت یا شاید کارت‌های فوتبالی …

آن جرقه‌های کوچک اما این روزها شده است کسب و کارهای بزرگی که دیجی‌کالا و اسنپ و هزار کسب و کار دیگر را رقم زده است. حتماً برای شما هم پیش‌آمده که به فکر راه‌اندازی کسب‌ و کار جدیدی برای خود افتاده باشید.

از کارمندی و آقا بالاسر داشتن خسته شده‌اید. متوجه شده‌اید روش گردانندگان یک کار غلط است و با اصلاح آن می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید. برنامه‌ای دارید که درآمدتان را افزایش دهید. ایده درخشانی دارید و…

یکی از دلایلی که باعث شده تا افراد، مخصوصاً قشر جوان به فکر ایجاد شغل‌های جدید باشند، کمال‌گرایی و رسیدن به اهداف بالایی است که ذهنشان را به خود مشغول کرده است.

با توجه‌ به شرایط موجود، از آنجایی‌ که در حال حاضر هزینه‌های زندگی بالا است و به‌ سختی می‌توان تناسبی بین دخل‌ و خرج زندگی ایجاد کرد بیشتر از قبل، جوانان به فکر افتاده‌اند تا شغل‌های جدیدی برای خود راه‌اندازی کنند که بتوانند در کنار مدیریت و گردانندگی کار موردنظر، درآمدی از این طریق برای خود کسب کنند.

اما به نظر شما می‌توان به همین سادگی و بدون مشاوره کسب‌ و کارهای جدید شغل جدیدی راه‌اندازی کرد؟ در این مقاله قصد داریم نکات بسیار مهمی را برای راه‌اندازی یک کسب و کار آموزش دهیم تا شما نیز بتوانید ایده‌های نو خود را پیاده‌سازی کنید.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

راه‌اندازی و مشاوره کسب و کارهای جدید

بحث مشاوره کسب و کارهای جدید یکی از مباحثی است که در جامعه امروز بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد. برای راه‌اندازی یک شغل جدید، تنها داشتن ایده کافی نیست بلکه شناخت، آگاهی و توانایی کافی و نیز داشتن سرمایه از جمله فاکتورهای بسیار مهمی است که در این زمینه حرف اول را می‌زنند.

تصمیم گرفته‌اید یک کتاب‌فروشی کوچک گوشه کافه‌ای سرشناس باز کنید.

چقدر بودجه لازم است؟ از چه زمانی سودده خواهید شد. نحوه انتخاب کتاب‌ها، انتشارات مناسب، دغدغه‌های مجوزهای لازم، تعهد و قرارداد با صاحب کافه و … این مسائل به‌ سرعت آن‌قدر زیاد می‌شوند که از یک شغل ایده آل و گل من گلی ناگهان به خروار کتاب‌هایی که روی دستتان مانده، چک‌های تضمین و وام پرداخت نشده و تلخی شکستی که روی زندگی‌تان سایه می‌اندازد، تبدیل می‌شود.

باید کسی باشد که قدم‌های اولتان را کنارش و دست در دستش طی کنید تا جان بگیرید و را بیفتید. پس باتوجه‌ به اهمیت مشاوره در کسب و کارهای جدید و نقش آن‌ها در موفقیت کسب و کارهای نوپا، لازم است تا این بحث از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

پشت‌پازدن به مرزهای روزمرگی و مشاغل روتین؛ مزایای راه‌اندازی کسب‌ و کار جدید

پشت‌پازدن به مرزهای روزمرگی و مشاغل روتین؛ مزایای راه‌اندازی کسب‌ و کار جدید

پیش از بیان نقش و وظایف یک مشاور کسب و کار جدید بهتر باشد از امتیازات و مزایایی که شکل‌گیری یک کسب و کار جدید دارد، صحبت کنیم. دلایل مختلفی برای راه‌اندازی یک شغل جدید وجود دارد.

اما باتوجه‌ به بررسی‌های انجام شده بین گروه‌ها و طیف‌های مختلف افراد، مزایای زیر مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی کسب‌ و کار برای افراد هستند.

1.       دستمزد بالا

دستمزد بالا عمده دلیل استقبال از کسب و کار جدید است. چرا که در صورت کارفرما شدن و ایجاد کسب و کار جدید از امتیاز بیشتری برخوردار می‌شوید. همچنین سود حاصل از کسب و کار به شما تعلق می‌گیرد و چه‌ بسا این سود به‌ مراتب بیشتر از سودی باشد که قرار است حاصل کار برای سایرین باشد.

2.      امنیت شغلی

تداوم یک کسب و کار و استفاده از مزایای بازنشستگی از جمله امنیت‌هایی است که یک کسب و کار جدید و مشاوره کسب و کارهای جدید برای صاحب و مالک آن به همراه دارد. شما صاحب کسب‌وکار هستید و تا زمانی که برای موفقیت آن تلاش می‌کنید، شغل خود را نیز از دست نمی‌دهید.

3.      ایجاد دارایی و سرمایه‌های جدید

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، در صورت موفقیت، رشد و توسعه برای کارفرما یا صاحب کسب و کار با موفقیت‌های مالی و بازگشت سرمایه اولیه و سود به همراه خواهد بود.

همین سود به‌ مرور زمان می‌تواند منجر به ارزش برای شرکت یا کسب و کار جدید شما بشود و هر چه ارزش کار بالاتر رود قطعاً با سود بیشتری همراه خواهد شد.

4.       استقلال شخصی

استقلال شخصی

شما با ایجاد یک کسب و کار جدید و کمک مشاوره کسب و کار رئیس، مدیر و کارفرمای خودتان هستید. قرار است که خودتان سطح توقع و انتظار از کسب و کار را برای خودتان ترسیم کرده و در راستای توسعه فضای کسب و کار خودتان تلاش بکنید و این همان استقلال شخصی و هویتی است که بسیاری از راه اندازی یک کسب و کار جدید انتظار دارند.

5.       مزایای جانبی کار

شما با راه‌اندازی یک کسب و کار جدید از مزایای یک حرفه و شغل نظیر؛ وام، تسهیلات بانکی، بازنشستگی و سایر مزایا مانند امکان خرید خودرو و مسکن برخوردار می‌شوید. این مزایا از مواردی هستند که اگر کارمند باشید سال‌ها باید وفاداری شما به سازمان ثابت بشود تا از مزایای اشتغال آن برخوردار گردید.

اما با این تفاسیر آیا همه کسب و کارهای جدید با موفقیت روبرو شده و تمامی این امتیازات جامعه عمل به خودش می‌پوشاند؟

فراموش نکنید مسائلی چون؛ نداشتن تجربه، نداشتن سرمایه کافی، نبود جایگاه مناسب یا موفق فردی تا سازمانی، نداشتن کنترل فردی یا توان کنترل مدیریتی در کنار مسائل دیگری چون رقابت، فروش اندک یا حتی نداشتن مهارت‌های کافی در تصمیم‌گیری یا کنترل سازمان و مدیریت از جمله مواردی هستند که امکان دارد در طول راه به‌رغم راه‌اندازی یک کسب و کار شما را با شکست یا تجربیات تلخ ورشکستگی‌های سنگین مالی مواجه کند.

به عبارتی نه‌ تنها موفق نمی‌شوید بلکه با حجم زیادی از بدهی روبرو می‌شوید. به نظر شما برای دوری از این مشکلات باید به چه صورت عمل کنیم؟ اینجاست که بحث مشاوره کسب و کار استارت‌آپی و اهمیت آن به میان می‌آید.

نقشه گنج؛ دلایل استفاده از مشاور برای کسب و کارهای نوظهور

چه کسی زودتر به گنج می‌رسد کسی که نقشه‌ای دارد یا آنکه سردرگم در بیابان موانع و مشکلات گام بر می‌دارد.

مشاوره به استارت‌آپ‌ها نوعی کمک حرفه‌ای محسوب می‌شود که از جانب افراد دارای تخصص در زمینه‌ای خاص صورت می‌گیرد که می‌تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.

البته شاید بعضی از افراد نسبت به نقش مؤثر مشاوره کسب و کار جدید چندان اعتقادی نداشته باشند. اما همان‌طور که مشاوره در زمینه‌های دیگر مانند موضوعات روان‌شناسی، حقوقی، تحصیلی و غیره می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود در ارتباط با کسب و کارهای جدید هم قطعاً مفید و راه‌گشا خواهد بود.

در ادامه مهم‌ترین دلایل استفاده از مشاور کسب‌ و کار را معرفی می‌کنیم :

1.       شناسایی توانایی فرد برای شروع کسب‌ و کار

شناسایی توانایی فرد برای شروع کسب‌ و کار

افراد قبل از شروع یک کار جدید می‌توانند از نظرات و راهکارهای صاحب‌ نظران این رشته بهره‌مند شوند و شناخت کاملی از چگونگی شروع کار و سختی‌هایش پیدا کنند.

یک پیکان آجری قدیمی که استارتش هم خوب کار نمی‌کرد در یک بیابان خارج شهر دستگاه تست استعدادیابی من در رانندگی شد. هر وقت کار جدیدی می‌خواستیم شروع کنیم تست دایی ردخور نداشت. چهل و چند ساله بود و خبره پیکان باز، گفتم دایی به نظرت من می تونم گواهینامه بگیرم. گفت بشین و بعد بی‌هیچ آموزشی گفت حالا برو پشت اون کامیون علوفه پارک کن. از ترس جانم به لبم رسید ولی انجامش دادم. دستی را کشید و گفت برو تو راننده‌ای.

حتی داشتن علاقه به یک کسب و کار یا حرفه‌ای خاص، نباید باعث شود تا به فکر یک شغل جدید باشید. این نه‌ تنها کافی نیست بلکه شاید فقط حسی باشد که به‌واسطه تعریف و تمجیدهای دیگران، در ارتباط با شغل موردنظر، در شما به وجود آمده باشد.

مشاوران متخصص و آگاه با در اختیار گذاشتن اطلاعات و راهکارهای مختلف و نیز با اشاره به مشکلات احتمالی که ممکن است در مسیر شغلی‌تان وجود داشته باشد شما را با جوانب مختلف شغل و حرفه مورد نظر آشنا کرده و با انجام تست‌های گوناگون، این آگاهی را به شما می‌دهد که آیا شغل مورد نظری که شما به دنبال راه‌اندازی آن هستید با تیپ شخصیتی‌تان هماهنگی لازم را دارد یا خیر؟

در مشاوره برای کسب و کارهای نوپا، میزان هوش و استعداد ما برای مشاغل مختلف شناسایی شده و با آگاهی و دانشی که از طریق مشاوران باتجربه به ما داده می‌شود، ‌می‌توان به چگونگی مهارت و توانایی خود در ارتباط با شغل موردنظر پی برد.

در همین راستا با شناختی که از این طریق در حوزه مشاغل و کسب و کارهای جدید در ما ایجاد شده، این امکان فراهم می‌شود تا درک درستی از حرفه موردنظر داشته باشیم و بتوانیم حرفه و شغل مناسب را انتخاب کنیم و در نهایت به مدد این شغل زمینه‌های اشتغال‌زایی را برای افراد دیگر هم مهیا سازیم.

استاد احمد محمدی
این نگرش شماست که موفقیت کسب و کار شما را تعیین می کند نه استعداد شما.
استاد احمد محمدی

2.       برآورد هزینه و میزان سرمایه

در کنار شناخت و آگاهی که با کمک مشاوره‌ کسب و کار جدید نسبت به خود و توانایی‌هایمان ایجاد می‌شود، بررسی میزان سرمایه و منابع مالی ما نیز مهم است. مشاوران نسبت به حرفه انتخابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نیز برآورد هزینه‌های مختلف برای شروع یک کار جدید، اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند.

شاید شما تصور کنید با همان مقدار سرمایه‌ای که در دست دارید، می‌توانید شغل انتخابی‌تان را، راه‌اندازی و ظرف مدت کوتاهی به سود قابل‌توجهی برسید.

اما هیچ فکر کرده‌اید وجود یکسری احتمالات پیشرو یا یک اشتباه کوچک ممکن است باعث از بین‌ رفتن سرمایه‌تان ‌شود؟ یا بدون توجه به موانع موجود، در کنار تمامی زحمات و تلاشی که کرده‌اید همه پشتوانه مالی‌تان به هدر ‌رود؟

حتی اگر در این شرایط میزان سرمایه شما برای راه‌اندازی کسب و کاری جدید کافی نباشد و نیاز به گرفتن وام باشد نیز مشاوران با تجربه راهنمایی‌های خود را دریغ نخواهند کرد.

چرا که باتوجه‌ به نوع وام و اقساط آن باید این امکان وجود داشته باشد تا بتوان در موعد مقرر اقساط وام مورد نظر را پرداخت نمود. در غیر این صورت متحمل زیان‌های مالی فراوانی می‌شوید.

3.       بازگشت سود و درآمد حاصل شده

 مشاوره کسب و کارهای جدید سود و درآمد حاصله را باز می گرداند

در ارتباط با بحث کسب و کارهای جدید و این‌گونه مشاغل یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن بازگشت سود و درآمدی است که از این طریق حاصل می‌شود. چگونگی سود حاصل شده و نیز درآمدی که به دست می‌‌آید، بحث بسیار مهم دیگری است که به کمک مشاور کسب و کار جدید، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بسیاری از مشاغل را نمی‌توان به‌ سرعت در همان ماه‌های اول، نسبت به سود یا درآمد حاصله بررسی کرد. برای این‌گونه مشاغل تا مدت‌ها و حتی بیش از یک سال برای تثبیت شدن آن حرفه به‌ غیر از هزینه‌های اولیه، هزینه‌های دیگری هم صرف می‌شود.

به همین دلیل میزان سرمایه یا منابع مالی در نظر گرفته شده باید در حدی باشد که بتواند کلیه هزینه‌های مربوط را که برای راه‌اندازی حرفه مورد نظر لازم است، پوشش دهد. در غیر این صورت به دلیل نداشتن پول کافی ادامه کار غیرممکن و متوقف خواهد شد.

4.       ارائه راه‌حل توسط مشاوران

زمانی که شما برای مشاوره کسب و کارهای جدید به مشاور مراجعه می‌کنید همه جوانب مختلف کاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این‌ رابطه به نکات و مواردی اشاره می‌شود که شاید اصلاً خودتان به‌طور جدی به آن فکر نکرده بودید.

در این مقاله به فهرستی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • چرا می‌خواهید یک حرفه و کسب و کار جدید راه‌اندازی کنید و هدفتان از ایجاد شغل موردنظر چیست؟
  • کاری که قرار است توسط شما راه‌اندازی شود باید اجرایی و قابل عمل باشد نه غیرممکن و نشدنی. چرا که بسیاری از کارها بدون درنظر گرفتن شرایط به لحاظ اجرایی غیرممکن و بسیار سخت و خارج از حیطه توانایی شماست.
  • هم‌ زمان پرداختن به دو کار و دو حرفه مختلف بسیار سخت و غیرممکن است. یک فعالیت جدید زمانی موفقیت‌آمیز است که بتوان برای آن‌ وقت و زمان کافی صرف نمود.
  • آیا فعالیتی مشابه کسب‌ و کاری که شما قصد راه‌اندازی آن را دارید، وجود دارد؟
  • برای محصولی که تولید می‌کنید یا خدمتی که عرضه می‌کنید مشتری واقعی وجود دارد؟
  • اگر برای راه‌اندازی کسب و کار جدید، نیاز به شراکت یا همکاری با فرد دیگری دارید، هرگز فراموش نکنید که نوع شراکت و همکاری باید کاملاً مشخص و روشن باشد و طبق یک قرارداد کاری این موضوع را رسمیت ببخشید. به این صورت اگر در ادامه کار دچار مشکل شدید به شکل قانونی و بدون آنکه متحمل ضرر و زیانی شوید مشکل را حل کنید.

در واقع تک‌تک این موارد، نکته‌های بسیار مهمی هستند که در مشاوره کسب و کار جدید توسط مشاوران باتجربه بررسی و درست‌ترین راه ممکن در اختیار مراجعین کسب و کار جدید قرار می‌گیرد.

مشاوره کسب و کار درباره راه اندازی کسب و کار جدید به شما کمک می کند

امروزه باتوجه‌ به حساسیت و اهمیتی که در مشاغل مختلف دیده می‌شود و باتوجه‌ به اینکه هر حرفه و شغلی به شناخت و آگاهی‌های لازم و خاص خود نیاز دارد، وجود مشاوران باتجربه و آگاه، بسیار مهم و ضروری احساس می‌شود.

مشاورانی که می‌توانند دانش و شناخت لازم را در ارتباط با کسب و کار جدید ارائه دهند و باتوجه‌ به ظرفیت و توانایی و نیز سرمایه و امکانات مالی افراد، آن‌ها را نسبت به موقعیت و شرایطشان، برای رسیدن به موفقیت آگاه سازند.

در واقع مشاوره کسب و کارهای جدید با بررسی مواردی از جمله هدف از ایجاد شغل مورد نظر، مشارکت و همکاری با دیگر افراد، وجود مشتری واقعی برای محصولات یا خدمات ارائه شده، وجود فعالیت‌های مشابه و … راه‌حل‌های مناسبی را ارائه داده که هدف اصلی آن‌ها ممانعت از هر گونه ورشکستگی و ضرر و زیان مالی و هدر رفتن وقت و انرژی افراد است.

پادکست - مشاوره میانبری برای رونق کسب و کار

شما چه تجربه‌هایی از کسب و کارهای نو و جالب از کودکی تا به‌ حال داشته‌اید؟

تجربه‌های شما دوستان عزیز  کمکی است به تحلیل داده‌های تخصصی که در پلتفرم مشاوره کسب و کار آکادمی بازار تا هر روز با ارتقا دانش جمعی‌مان فضای کسب و کار کشور را توسعه دهیم.

  • معتبرترین مشاور کسب و کار برای شما چه کسی است؟
  • آیا پدر و برادر شما توانسته‌اند مشاوران کسب و کار خوبی برای شما باشند؟

در واقع تک تک این موارد، نکته‌های بسیار مهمی است که در مشاوره کسب و کار جدید توسط مشاوران با تجربه بررسی و درست‌ترین راه ممکن در اختیار مراجعین کسب و کار جدید قرار می‌گیرد.

4.9/5 - (70 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی