مشاوره کسب و کار اینترنتی در سال 1401

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ دی, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۴ بهمن, ۱۴۰۱
مشاوره رایگان کسب و کار اینترنتی در سال 1400

مشاوره کسب و کار اینترنتی برای همه توصیه می‌شود چرا که در دهه‌ای زندگی می‌کنیم که با توجه به شیوع بیماری کرونا اکثر مشاغل ناگزیر از استفاده از اینترنت هستند. هر چند باید به آینده بسیاری از مشاغل طی 5 سال آینده نیز اشاره کرد.

بسیاری از دانشمندان امور اداری بر این باورند در دهه‌ای زندگی می‌کنیم که طی چند سال آینده 80 درصد مردم ناگزیر از استفاده از رایانه و اینترنت خواهند شد و طی چند سال آینده اینترنت و بازار کسب و کار اینترنت به قدری بین مردم گسترده خواهد شد که حدود 80 درصد از مشاغل طی سال 2025 امروزه اصلا وجود ندارد.

با این توصیف بهتر است کمی راجع به کسب و کارهای اینترنتی توضیح دهیم سپس سراغ چگونگی راه اندازی کسب و کار اینترنتی رفته و از مشاورین کسب و کارهای اینترنتی و مشاوره کسب و کار اینترنتی بگوئیم.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

کسب و کارهای اینترنتی چیست؟

شاید شایع‌ترین سوال بین مردم همین مهم باشد که کسب و کار اینترنتی چیست و چه تفاوتی با تجارت الکترونیک دارد آیا کسب و کارهای اینترنتی همان دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک هستند و مشاوره کسب و کار اینترنتی چه تاثیری روی آن دارد؟

کسب و کارهای اینترنتی مشاغلی هستند که محل و مکان عرضه آن‌ها فضای اینترنت است به عبارتی کسب و کارهایی که در بستر دنیای وب و الکترونیک صورت می‌گیرد و عمده تفاوت آن با تجارت الکترونیک در شیوه داد و ستد آن‌ها است.

از این‌رو باید گفت؛ تا زمانی که کالایی یا محصول و خدماتی در بستر اینترنت تبلیغ و معرفی شده اما خرید و فروشی صورت نگرفته آن کسب و کار، کسب و کار اینترنتی است اما به محض انجام شیوه تجارت در بستر وب و اینترنت نوعی تجارت الکترونیک یعنی داد و ستد مالی در بستر الکترونیک صورت می‌گیرد که بدان تجارت الکترونیک اطلاق می‌شود.

به عبارت بهتر مشاوره کسب و کار اینترنتی همچون ارتباط با مشتری، کلیات مباحث پیرامون انواع بازاریابی‌هایی که در فضای اینترنت و فضای وب انجام می‌شود تا خدمات پس از فروش و همکاری با سرمایه گذاران و سایر امورات جملگی مربوط به یک کسب و کار است که کلیات آن (E-Business) یا همان کسب و کار اینترنتی نام دارد و از مبحث تجارت الکترونیک (E-Commerce) نیز جدا است.

اما تجارت الکترونیک به معنای (E-Commerce) به معنای داد و ستد و هر گونه خرید و فروشی است که در بستر وب و دنیای الکترونیک و اینترنت انجام می‌شود و یکی از زیر مجموعه‌های کسب و کار اینترنتی یا (E-Business) است. با این تفسیر بهتر است کمی بیشتر با مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی نیز آشنا بشویم.

انواع کسب و کارهای اینترنتی و کمک مشاوره کسب و کار اینترنتی

online business

با توجه به گستردگی اینترنت در جامعه شاید بتوان گفت بیش از نیمی از مشاغل جهان در بستر اینترنت انجام می‌شود. حتی اگر هیچ اتفاقی هم در فضای کسب و کار شما روی ندهد باز شما صاحب کسب و کاری هستید که جهت معرفی کالا و محصولات خودتان ناگزیر از استفاده اینترنت هستید.

قطعا شما برای معرفی کالا یا خدماتی که انجام می‌دهید فضایی تحت عنوان وب سایت را برای شرکت یا سازمان خودتان طراحی کرده‌اید و برای اینکه این فضا در اختیار سایرین که همان مصرف کنندگان یا مشتریان آینده شما قرار بگیرد آن‌ را در فضای وب از طریق اینترنت و ثبت دامین قرار داد‌ه‌اید، هر کدام این موارد را که کنار یکدیگر بچینیم باید بگوئیم شما هم دست به نوعی کسب و کار اینترنتی زده‌اید.

شاید با چند مثال به‌راحتی بتوان به انواع کسب و کارهای اینترنتی اشاره کرد.

1. کسب و کارهای خدماتی

کسب و کارهای خدماتی نیز نوعی کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شوند. چیزی مثل خدماتی که بانک یا بیمه از طریق اینترنت ارائه می‌دهد یا حتی کسب و کارهای خدماتی که از طریق اینترنت مشغول به عرضه خدمات هستند.

سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که برای در اختیار گذاشتن خدماتی نظیر؛ دکتر سلام و سوال و جواب‌های مربوط به درمان و بهداشت و سلامت تا تاکسی تلفنی، خشکشویی و حتی تمیزی و نظافت که بعضا در غالب یک اپلکیشن در گوشی‌های هوشمند شما جای دارند. فقط کافی است سری به گوشی تلفن همراه هوشمند زده و برخی اپلیکیشن نظیر آچاره یا اسنپ و تپسی و انواع و اقسام سوپر مارکت‌های آنلاین خودتان را مرور کنید.

باید یادآور شد در کسب و کارهای اینترنتی، خدماتی که از طریق اینترنت عرضه می‌شود کالا، محصولات و خدمات به شما به عنوان مخاطب معرفی می‌شود و این شما هستید که پس از معرفی اگر از طریق اینترنت و درگاه‌های پرداخت الکترونیک نسبت به سفارش و خرید اینترنتی اقدام کردید یک عمل خرید آنلاین یا همان تجارت الکترونیک را رقم زده‌اید.

2. کسب و کارهای آموزشی و سرگرمی

بخشی از کسب و کارهای اینترنتی، کسب و کارهایی هستند که این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا از استقبال خوبی برخوردار شده‌اند. بازار کلاس‌های آموزشی آنلاین و همایش و سمینارهای آنلاین که امروزه بازارشان گرم است. اما بخشی که مربوط به کلاس‌های آموزشی و هرگونه داد و ستد مالی است که در راستای این گونه کلاس‌های آنلاین از طریق اینترنت انجام می‌شود همان بخش کسب و کارهای اینترنتی است که منظور ما است.

به عبارتی کسب و کارهایی که اکنون از طریق بستر اینترنت ارائه می‌شوند و برای ثبت نام در این کلاس‌ها یا همایش و سمینارها شما به عنوان یک کاربر اینترنت از طریق اینترنت دست به تجارت الکترونیک و خرید بلیط یا اجازه استفاده از کلاس یا همایش می‌زنید.

یعنی بلیط را از طریق درگاه‌های الکترونیکی این قبیل مجموعه‌ها خریداری می‌کنید. پس می‌بینید که حتی صنوف آموزشی و سرگرمی نیز می‌توانند دست به نوعی اشتغال اینترنتی بزنند و از طریق اینترنت به کسب و کار خود ادامه بدهند.

3. کسب و کار انواع بازارهای اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ

انواع بازارهای اینترنتی از جمله خرید، فروش و حراج‌های مختلفی که در صفحات مختلف اینستاگرام تا فیس بوک و تلگرام و واتس آپ شاهد آن هستید از جمله کسب و کارهای اینترنتی تلقی می‌شوند.

فقط کافی است برای استفاده و حضور در این قبیل خرید و فروش‌های اینترنتی به یک مشاوره کسب و کار اینترنتی یا مشاوره رایگان کسب و کار اینترنتی مراجعه کنید. صفر تا صد چگونگی برنامه ریزی جهت حضور شما در صفحات مجازی تا اپلیکیشن‌های خرید آنلاین با این دسته از مشاورین است.

بیشتر بخوانید : آموزش فروش اینترنتی برای کسب سود بیشتر 

4. دیجیتال مارکتینگ و مشاغل اینترنتی

امروزه شاید با واژه‌هایی نظیر؛ طراحی وب سایت یا برنامه نویسی تحت وب آشنا باشید این دسته از مشاغل از آن دسته کسب و کارهایی تلقی می‌شوند که صرفا از طریق اینترنت انجام می‌شوند.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

هر چند فضای کاری مشاغلی چون کارشناسی تولید محتوا تا طراح گرافیک، کارشناسی سئو، تولید انواع انیمیشن‌های رایانه‌ای و اینترنتی و طراحی طلا و جواهر آلات نیز که امروزه از طریق اینترنت گسترش پیدا کرده‌اند نیز از جمله دیگر مشاغلی هستند که در فضای وب انجام شده و کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شوند.

5. مشاور شبکه های اجتماعی

مشاور شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی است که به واسطه اپلیکیشن‌هایی که در گوشی‌های هوشمند رایج شده این بخش شغلی نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است.

باید یادآور شد که بخشی از کسب و کارها قطعا به تبلیغات اینترنتی نیاز دارند و تبلیغات در فضای مجازی و رصد کردن میزان بازدید کننده و داشتن آمار بازدید کننده و تجزیه و تحلیل میزان مشتری و بازدیدکنندگان از سایت و تبلیغات شما در فضای مجازی قطعا به آینده کسب و کار شما بیشتر و بهتر کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با 7 تکنیک طلائی برای تبلیغات در اینستاگرام

شما با تجزیه و تحلیل تجربه مشتری یا مخاطب از طریق اینترنت بهتر می‌توانید متوجه بشوید که از کدام شهر و کشور به سایت و صفحه مجازی خرید و فروش اجناس شما مراجعه شده است.

تعداد خریدهای صورت گرفته از چه طریقی بوده و با سایر مزایای تبلیغاتی از طریق اینترنت بهتر آشنا شده و برای تداوم بازاریابی و فروش از طریق اینترنت بهتر برنامه ریزی می‌کنید.

از این روی مشاوره شبکه‌های اجتماعی از جمله مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شود که از محبوبیت و استقبال فراوانی نیز برخوردار است.

چرا کسب و کارهای اینترنتی و مشاوره رایگان کسب و کار اینترنتی اهمیت دارند؟

چرا کسب و کارهای اینترنتی و مشاوره رایگان کسب و کار اینترنتی اهمیت دارند؟

یکی از عمده دلایلی که منجر به استقبال افراد از مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی شده است تعدد کاربران آن است که هیچ محدودیت سنی و جنسیتی ندارد و از سویی دیگر در دسترس بودن آن است.

اگر اطراف‌تان دقت کنید همه افراد از پیر وجوان گوشی‌ها هوشمند به دست گرفته‌اند و امورات روزمره خودشان را از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند.

از این‌روی بخشی از خرید، فروش و حتی تجارت و خرید کوچک‌ترین نیاز خانواده یا فردی از طریق گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های آن است.

از عمده دلایل اهمیت کسب و کارهای اینترنتی باید گفت:

  1. به دلیل در دسترس بودن اینترنت و اپلیکیشن‌های خرید و فروش در اینترنت و فضای مجازی.
  2. تعداد کاربران بسیاری بالایی که اینترنت دارد که چیزی نزدیک به 4 میلیارد کاربر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند.
  3. طی برآورد صورت گرفته نزدیک به 95% خریدها تا سال 2040 صرفا از طریق اینترنت خواهد بود که اگر توجه کنید به دلیل همه گیری بیماری کرونا در حال حاضر شرایط به این رقم بسیار نزدیک‌تر شده است.
  4. تعدد و تکثر استراتژی‌های بازاریابی در اینترنت.
  5. براساس برآورد صورت گرفته گوگل در هر ثانیه 40 هزار بار جستجو انجام می‌دهد که با این رقم قطعا کسب و کارهای مختلف برای سرچ شدن و دیده شدن از سوی مخاطب می‌تواند از طریق گوگل نیز به مخاطب یا کاربر اینترنت معرفی بشوند.

و این امتیاز بزرگی برای معرفی و تبلیغ کالا یا تداوم امر در خرید و فروش از طریق اینترنت و فضای مجازی است.

مشاوره کسب و کار اینترنتی چیست و چه کاری برای شما می تواند انجام بدهد؟

با برخی کسب و کارهای اینترنتی و میزان استقبال مردم و جامعه از این دسته کسب و کارها نیز تا حدودی آشنا شدیم. شاید شما از جمله افرادی باشید که قصد راه اندازی کسب و کار را دارد و البته در ابتدای راه با پس انداز اندک مالی و هزاران سوال نیاز به مشاوره و به ویژه مشاوره کسب و کارهای اینترنتی داشته باشد.

چه بسا از جمله افراد جویای کسب و کاری باشید که هنوز به رغم پس انداز مالی و مشخص بودن وجه مالی برای شروع یک کسب و کار، از برنامه مشخصی برای شروع کار برخوردار نباشید یا شاید هم جزو دسته دیگری از افراد هستید که اطلاعات کافی پیرامون چگونگی راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ندارند.

البته دسته دیگری از افراد جویای کسب و کار نیز هستند که نه فقط هیچ گونه اطلاعاتی پیرامون کسب و کارهای اینترنتی و مزایای این بخش در خصوص شغل و کسب و کار خودشان ندارند بلکه حتی نمی‌دانند این بخش از کسب و کارها تا چه اندازه در توسعه امورات شغلی آنان تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید : مشاوره کسب و کار چیست؟

مشاوره کسب و کار اینترنتی برای شما طرح و پلنی در نظر دارد

مشاوره رایگان کسب و کار اینترنتی برای شما طرح و پلنی در نظر دارد

به هر کدام از شما توصیه می‌کنیم تا از مشاوره کسب و کارهای اینترنتی غفلت نکنید. مشاوره کسب و کارهای اینترنتی برای شروع کار و گام‌های اولیه از مشاوره رایگان کسب و کارهای اینترنتی نیز استفاده خواهد کرد.

در این خصوص حتی از طریق مشاوره‌های تلفنی، ایمیل، حضوری و حتی آنلاین که از طریق اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند در دسترس هستند می‌توان از مشاوره کسب و کارهای اینترنتی بهره‌مند شد.

استاد احمد محمدی

«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه کار کن.

استاد احمد محمدی

اما در ادامه اگر قرار است شما جزو آن دسته از افرادی باشید که تمایل دارد صرفا به دلیل توسعه فضای کسب و کار و شرایط روز جامعه که هر کسب و کاری ناگزیر از توسعه بخش اینترنت و دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک است دست به توسعه کسب و کار اینترنتی برند استفاده از برنامه‌ها و البته طرح‌های مشاورین کسب و کار اینترنتی را توصیه می‌کنیم.

طرح‌ها و برنامه‌هایی که هر کدام از مشاورین کسب و کار اینترنتی پس از ترسیم طرح و البته تایید کارفرما در راستای اجرای طرح و اتمام برنامه تا پایان برنامه در کنار تیم و مجموعه شما به عنوان کارفرمای خواهند بود.

بیشتر بخوانید : هدف مشاوره کسب و کار چیست؟

وظایف مشاوره کسب و کار اینترنتی چیست؟

پس از آنکه توضیحی کوتاه پیرامون تنوع و تعدد کسب و کارهای اینترنتی ارائه شد شاید بهتر باشد سراغ وظایف مشاوره کسب و کار اینترنتی برویم.

سه دسته از افراد بیشتر از همه به مشاوره کسب و کار اینترنتی مراجعه می‌کنند؛

  1. دسته اول: آن‌هایی هستند که شناختی از کسب و کارهای اینترنتی ندارند.
  2. دسته دوم: افرادی هستند که تمایل دارند از طریق کسب و کارهای اینترنتی به کسب و کار خودشان رونق بدهند.
  3. دسته سوم: افرادی هستند که به‌دنبال شغل دوم هستند و کسب و کارهای اینترنتی حتی در منزل نیز می‌تواند کمک مالی خوبی برای آنان باشد.

وظایف مشاوره کسب و کارهای اینترنتی

وظایف مشاوره رایگان کسب و کارهای اینترنتی
  1. آشنا کردن افراد با مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی
  2. نوشتن برنامه و ترسیم طرح‌های اجرایی در راستای انجام هر چه بهتر برنامه در فضای مجازی
  3. نوشتن برنامه‌های اجرایی در راستای توسعه کسب و کار و فروش و بازاریابی هر چه بهتر در اینترنت
  4. نوشتن برنامه جهت راه اندازی بخش دیجیتال مارکتینگ مجموعه
  5. نوشتن برنامه و راه اندازی بخش فروشگاه و خرید و فروش آنلاین کسب و کار
  6. در هر مرحله پس از نگارش و تدوین برنامه قطعا در راستای اجرای برنامه نیز همراهی با تیم جهت انجام و اتمام رساندن کلیات برنامه از جمله عمده وظایف یک مشاوره کسب و کار اینترنتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید : راهنمای گام‌به‌گام انتخاب مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار اینترنتی شرایط کسب و کار شما را دگرگون می کند

به رغم زندگی در شرایط کرونا و استفاده از اینترنت در کلیه امورات زندگی، مشاوره کسب و کارهای اینترنتی بیشتر به دلیل استقبال و عمومیت کاربری اینترنت به ویژه در فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند در بین مردم شکل گرفته‌اند.

تا بدین وسیله در دنیای کسب و کار صاحبین مشاغل یا افرادی که تازه قصد حضور در بازارهای رقابتی یا بازار کار را دارند برنامه ای مستمر برای حضور در اینترنت داشته باشند. شرایطی که ایجاب می‌کند تا بخشی از بازار کسب و کار، از آخرین برنامه‌های رایج بازاریابی تا فروش در دنیای اینترنت و مجازی را نیز دارا باشند.

پادکست - مشاوره میانبری برای رونق کسب و کار

ناگزیر از استفاده مشاوره‌های کسب و کارهای اینترنتی هستند. مشاورینی که در غالب مشاوره رایگان یا مشاوره‌های ساعتی، حضوری یا آنلاین کسب و کارهای اینترنتی قرار است مشاوره و راهنمایی‌های لازم را به عنوان یک ایده به شما به عنوان صاحب صنعت یا مالک و کارآفرین ارائه بدهند.

مشاوره کسب و کارهای اینترنتی نیز بخشی دیگر از مشاوره کسب و کار است که به شما به عنوان مراجعه کننده یا سرمایه دار و صاحب یک کسب و کار از چگونگی حضور در اینترنت و فضای مجازی و برخورداری از استراتژی‌های فروش آنلاین و ارائه محصول به کاربر اینترنت راهنمایی‌های لازم را ارائه داده و از صفر تا صد اجرای کار کنار شما و تیم شما خواهد بود.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

4.8/5 - (106 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. سلام عزیز وقتتون بخیر ما یک کسب و کاری داریم که محصولات دیجیتالی میفروشیم بعد میخواستم یه بستری را معرفی کنید که پول ریختن به دلار به اون از خارج و برداشتش داخل ایران آسون باشه میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی