مشاوره توسعه فردی گامی برای تجلی شخصیت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ مهر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آبان, ۱۴۰۱
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

مشاوره توسعه فردی و ارتقای شخصیت و خصوصیات انسانی راهی است مداوم، که باید آن را به صورت مادام‌العمر بپیمایید. در این راه باید اهدافتان را به طور دقیق مشخص کنید و برای تحقق آن تمام انرژی و پتانسیل‌تان را به کار بگیرید.

هیچ فردی کامل نیست و تمام خصوصیان مثبت در یک فرد جمع نمی‌شود. اما داشتن برخی خصلت‌ها برای اینکه فرد بتواند در زندگی موفق باشد و حس خوبی به خود و دنیای پیرامونش داشته باشد، ضروری است. داشتن مهارت‌های از جمله اعتماد به نفس، اجتماعی بودن، مثبت یودن، با انگیزه بودن و … برای شمایی که می‌خواهید به خواسته‌هایتان برسید مهم است. اگر حس می‌کنید یک جای کارتان می‌لنگد و آنطور نیستید که باید باشید، مجموعه آکادمی بازار با برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها و انجام مشاوره کمکتان خواهد کرد. شما تنها نیستید.

همچنین می‌توانید در قسمت بلاگ آکادمی بازار، آخرین مقاله‌های مربوط به بازاریابی و فروش، موفقیت، ذهن قدرتمند و …را مطالعه کنید و درجریان آخرین گزارش دوره‌های آموزشی آکادمی بازار قرار بگیرید.

مشاوره توسعه فردی سکویی برای ارتقای خویش

برای اینکه بتوانید در راه ارتقای شخصیت و خصوصیات فردی موفق باشید مشاوره توسعه فردی قدمی است که به راستی شما را به سر منزل مقصود می‌رساند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم جهت رسیدن به اهدافتان در زندگی را کسب کنید، تا در نتیجه در راه یافتن شغل ایده‌آل‌تان موفق عمل کنید.

مطالبی که با دانستن‌شان و عمل کردن به آنها اعتماد به نفس‌تان را ارتقا می‌بخشد تا یک زندگی با کیفیت‌تر و عالی‌تر را تجربه کنید. برای داشتن توانمندی و مهارت‌های شخصی باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و تصمیمات درست را در زمان درست اتخاذ کنید. مشاوره توسعه فردی به شما ذهنیت شفاف را می‌دهد، تصمیمات درست‌تان را از نادرست تفکیک کرده تا آینده‌ای درخشان را برای خودتان بسازید.

گرچه خانواده، دوستان، مدرسه و اطرافیان در شکل‌گیری خصوصیات فردی و شخصیت‌تان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند تا شما به سن جوانی می‌رسید، اما در این مرحله نباید کسب مهارت‌های توسعه فردی را متوقف کنید و همه چیز را به کسب تجربه و یادگیری از اطراف محدود کنید. مشاوره توسعه فردی یکی از کارهایی است که می‌توانید در این مرحله از زندگیتان انجام دهید تا گام در راه درست قرار دهید، همه آینده شغلی شما وابسته به مهارت‌هایی است که تا بزرگسالی به دست می‌آورید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - هدف

چرا مشاوره توسعه فردی اهمیت دارد؟

نظریه و ایده‌های بسیاری برای توسعه فردی وجود دارد که یکی از آنها نظریه «خود شکوفایی از سلسله مراتب نیازها»  آبراهام مزلو است. نمی‌خواهیم خیلی تخصصی به این موضوع بپردازیم، اما جالب است در مورد این هرم و سطوح آن اطلاعات مختصری داشته باشید.

مشاوره توسعه فردی

نگاهی گذارا به سطوح هرم مزلو

در صورتی که نیازهای سطح پایین‌تر برآورده شود، امکان توسعه دادن نیازهای سطوح بالاتر به وجود می‌آید. گرچه در طول زندگی این نیازها تغییر می‌کنند.

  • در سطح اول یا پایین‌ترین سطح، نیازهای فیزیولوژیکی قرار دارند، مثل نیاز به خوردن غذا، آب، خواب، رابطه جنسی و… یعنی اصول اولیه برای بقای بشر.
  • سطح دوم نیازهای امنیتی و ایمنی از لحاظ جسمی و اقتصادی قرار دارند.
  • سطح سوم پیشرفت در جهت برآورده کردن نیاز به عشق و تعلق خاطر است.
  • نیاز به برآورده شدن عزت نفس و خودارزش گذاری در سطح چهارم قرار دارد. این سطح نزدیک‌ترین ارتباط با توامند سازی شخصی را دارد.
  • سطح پنجم مربوط به نیاز «درک» است. مفاهیم انتزاعی مثل حس کنجکاوی، جستجو و درک هدف از جمله این نیازها هستند.
  • این سطح یعنی سطح ششم مربوط به نیازهای زیبایی شناختی است.
  • صدر این هرم یعنی سطح هفتم نیازهای خودشکوفایی قرار دارد.

چندین گام تا توسعه فردی و مدیریت آن

مشاوره توسعه فردی در چندین گام شما را برای رسیدن به این مهارت و مدیریت آن راهنمایی خواهد کرد:

۱- یک چشم انداز برای خودتان مشخص کنید. هدف مشخصی که باید در زمان مشخص به آن برسید. اهمیت این گام از این رو است که انگیزه شما را برای رسیدن به هدفتان برانگیخته کند، هدفی مشخص که نشان می‌دهد شما در چند ماه یا سال آینده چه برنامه‌ای دارید.

۲- برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف. بعد از مشخص کردن هدفتان باید نحوه رسیدن به آن را مشخص کنید. این به معنی یک برنامه دقیق نیست اما راه را برایتان مشخص می‌کند.

۳- شروع کنید. توصیه مشاوره توسعه فردی این مرحله این است که با تمام قوا کارتان را آغاز کنید.

۴- پیشرفت‌تان را در راه کسب مهارت‌های فردی ثبت کنید. بنویسید از ابتدا چه بودید و با گذشت زمان چه مهارت‌هایی را به دست آوردید. بعدها با مرور این مطالب و یادداشت‌ها انگیزه‌تان را برای کسب توسعه فردی بالاتر برده و شما را در این راه مصمم‌تر می‌کند.

۵- بررسی و بازنگری برنامه. برای یادگیری موثرتر باید در برنامه‌تان متمرکز شده و با تامل و تفکر برنامه‌تان را بازنگری کرده و نقاط درست و اشتباه را از هم تمیز دهید و مجددا برنامه جدید و دقیق بریزید. هر چه آموخته‌اید را به کار گیرید تا نتیجه‌های متفاوت و بهتری بگیرید. بررسی منظم برنامه این اطمینان را به شما می‌دهد که فعالیت‌های شما در جهت رسیدن به اهدافتان است و رسیدن به هدف برایتان اهمیت دارد.

بنابراین با بهبود مهارت‌های توسعه فردی و توامند سازی شخصی فرد قادر خواهد بود تا در جهت شکوفا شدن استعدادهای خویش گام برداشته و با اطمینان قلبی و البته مهم‌تر از آن اعتماد به نفس به آینده شغلی خود امیدوار باشد.

توسعه فردی نه تنها در اشتغال بلکه در زندگی شخصی آینده فرد بسیار نقش مهمی را خواهد داشت. فردی با مهارت‌های شخصی و رفتاری در روابط اجتماعی بسیار توامند است، افرادی که به سمت شما جذب می‌شوند غالبا کسانی هستند مانند شما، یعنی انسان‌هایی توامند و هر کدام با خصلیت‌هایی برجسته شما را احاطه خواهند کرد که همین موضوع در ارتقای روز به روز شما موثر خواهند بود. مسیری توقف ناپذیر در طول زندگی شما تا رسیدن به کمال انسانی.

شما ابتدا باید مهارت‌هایی که در وجوتان است را بهبود بخشید و تقویت کنید و در مسیر توسعه فردی مهارت‌های جدیدی را که ندارید به دست بیاورید.

شما در این راه دشوار تنها نیستید. آکادمی بازار با وجود کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای در این زمینه آماده ارائه مشاوره به شما هستند. علاوه بر آن شما می‌توانید با تهیه محصولات ما یا شرکت در سمینار و دوره‌ها خودتان را برای تغییر آماده کنید

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی