مدیریت زمان – برنامه فکرانه – احمد محمدی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
مدیریت زمان

مدیریت زمان یا Time Management در این پادکست مورد توجه قرار داده شده است. یکی از دغدغه‌های مهم عده زیادی از ما مدیریت زمان می‌باشد. همه ما می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می‌تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد نماید.

البته گاهی هم اشتباها، مسائل و مشکلات دیگر خود را به ضعف در مدیریت زمان نسبت می‌دهیم. زمان سر منشا همه چیز است. اگر فردی مدیریت زمان نداشته باشد و نتواند از ۲۴ ساعت روزش به درستی استفاده کند مسلما به مشکل بزرگی بر خواهد خورد.

کسی که کنترل زمان را در دست ندارد همیشه کارهایش عقب می‌افتد و نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد زیرا همیشه استرس کارهای عقب مانده را دارد. در این قسمت از برنامه فکرانه بررسی می‌کنیم که چرا نمی‌توانیم زمان را در دست گرفته و کنترل کنیم. همچنین بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان از زمان خود به بهترین شکل استفاده کرد.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مدیریت زمان

زمان

بسیاری از افرادی که اعتقاد دارند در مدیریت زمان ضعف دارند یا این ‌که فکر می‌کنند نیاز به بهبود در مهارت مدیریت زمان خود می‌باشند، ممکن است مشکلات و چالش‌های دیگری داشته باشند که در نهایت خود را در قالب ضعف در مدیریت زمان بروز می‌دهد.

چرا دچار کمبود زمان می‌شویم؟

همه ما به یک علت واحد دچار کمبود زمان نمی‌شویم. قبل از اینکه به فکر مدیریت زمان و حل کردن مشکل کمبود زمان خود باشیم، باید تشخیص دهیم که چرا دچار کمبود زمان شده‌ایم. برخی از این عوامل عبارتند از:

رویاهای بزرگ و هدف گذاری غیرواقعی

رویاهای بزرگ و هدف گذاری غیرواقعی

برخی از ما به دلیل رویاهای بزرگی که در سر داریم، احساس می‌کنیم به کمبود زمان گرفتار شده‌ایم. وقتی که تصمیم می‌گیریم به یک انسان بزرگ تبدیل شویم. وقتی به غول‌های صنعت و اقتصاد ایران و جهان فکر می‌کنیم.

وقتی می‌خواهیم تاثیری ماندگار از خودمان در حوزه علم و دانش و فرهنگ و هنر به جا بگذاریم. یکی از اولین چیزهایی که به خاطر می‌آوریم محدودیت زمان است. خصوصا اگر به سن خودمان فکر کنیم و احساس کنیم، تا این نقطه که هم اکنون آمده‌ایم، به اندازه‌ کافی از عمر و وقت خودمان استفاده نکرده‌ایم.

ضعف در مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی

کمبود زمان ممکن است به دلیل مشکل در اولویت بندی کارها و فعالیت‌ها باشد. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنیم که حجم فعالیت‌ها زیاد است و نمی‌دانیم که کدام را در اولویت قرار دهیم و در نهایت تصمیم گیری سخت می‌شود.

ضعف در برون سپاری کارهای خود

کمبود زمان ممکن است ناشی از واگذار نکردن کارها به دیگران باشد. ما خیلی وقت‌ها در واگذار کردن کارها به دیگران، ضعیف عمل می‌کنیم. یا کارها را به شکل نامطلوبی به دیگران واگذار می‌کنیم که در نهایت زحمت خودمان دوچندان می‌شود.

ناتوانی در تفویض اختیار و واگذاری نادرست و غیرحرفه‌ای کارها به دیگران، باعث می‌شود که در نهایت بسیاری از ما به این نتیجه برسیم که بهترین روش صرفه جویی در زمان، این است که کارها را خودمان انجام دهیم و از آنجا که به هر حال، ظرفیت ما در انجام کارها محدود است، نهایتا احساس می‌کنیم مدیریت زمان، آن کلید طلایی است که می‌تواند چنین مشکلی را برای ما حل کند.

کمال طلبی

کمال طلبی مدیریت زمان

کمال طلبی نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که ما را نهایتا به سمت مدیریت زمان سوق داده است. کمال طلب‌ها (Perfectionist)، کسانی هستند که برای هیچ کاری،‌ استاندارد ۹۰ یا ۹۵ از صد را نمی‌پذیرند. آن‌ها استاندارد ۱۰۰ از ۱۰۰ را خواستارند. به همین دلیل هر کاری توسط آن‌ها، بیش از زمان معمول طول می‌کشد.

ضعف در مهارت حل مسئله

حل موردی مشکلات و نداشتن نگاه فرایندی، می‌تواند دلیل دیگر کمبود زمان باشد. گاهی اوقات، مسیر کار در تیم ما یا در سازمان ما نادرست است. به جای اینکه مسیر کار را درست کنیم، به صورت موردی مشکلات را حل می‌کنیم.

ممکن است نداشتن انگیزه مشکل ما باشد

وقتی برای کاری که انجام می‌دهیم انگیزه نداریم، آن را کندتر از همیشه انجام می‌دهیم. خیلی وقت‌ها هم، ترجیح می‌دهیم آن کار را در آخرین مهلت مقرر انجام دهیم. در چنین شرایطی، گاهی اوقات مسئله‌ ریشه‌ای کمبود انگیزه، دیده نمی‌شود و عارضه‌ سطحی آن، یعنی کمبود وقت، مورد توجه و نظر ما قرار می‌گیرد.

استاد احمد محمدی
زمان در زندگی به میزان بزرگی اهداف، عمق پیدا می‌کند.
استاد احمد محمدی

احساس می‌کنیم با بهبود مهارت مدیریت زمان، می‌توانیم انواع مشکلاتی را که در کار و زندگی روزمره خود با آن مواجه هستیم، مدیریت کرده و کاهش دهیم.

مشکل اهمال کاری

اهمال کاری و به تعویق انداختن هم می‌تواند ریشه دیگر کمبود زمان باشد. گاهی اوقات، مشکل ما واقعا کمبود زمان و مدیریت زمان نمی‌باشد. بلکه عقب انداختن کارها به زمان دیگر مشکل ایجاد می‌کند.

می‌توانم امروز پروژه درسی خود را انجام دهم، اما ترجیح می‌دهم تا حد امکان آن را عقب بیندازم. به هر حال باید مانتوی خودم را به خشک شویی بدهم، اما اگر می‌شود عصر این کار را انجام داد، چرا حالا؟! بنابراین مشکل اصلی اهمال کاری و به عقب انداختن امور است.

ضعف در هنر نه گفتن

ضعف در هنر نه گفتن

دلیل دیگری که بسیاری از ما دچار کمبود زمان می‌شویم، ضعف ما در هنر نه گفتن است. شاید شما هم از جمله کسانی باشید که نمی‌توانند به سادگی به دیگران «نه» بگویند. به همین دلیل، قسمت عمده‌ای از وقت خود را صرف انجام کارهایی می‌کنند که به دلیل خجالت یا رودربایستی یا دلایل مشابه، پذیرفته‌اند.

کلام آخر

زمان یکی از سرمایه‌های با ارزش همه انسان‌ها به شمار می‌رود. ما همان گونه که برای سرمایه گذاری‌های پولی خود برنامه ریزی می‌کنیم و سعی در مدیریت بهینه آنان داریم، باید برای زمان خود هم برنامه ریزی و آن را به طور هوشمندانه‌ای مدیریت کنیم. در هر شغلی که باشیم باید زمان خود را به بهترین نحو ممکن استفاده و مدیریت کنیم.

 در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی کارشناس برنامه رادیویی فکرانه، از ارزش این سرمایه ارزشمند خواهند گفت و به شما خواهند آموخت که چگونه با مدیریت صحیح زمان، می‌توانید به اهداف خود و موفقیت دست یابید. می‌توانید جهت ثبت نام در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی