عوامل بروز استرس در محل کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ خرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

محل کار یکی از مکان هایی است که احتمال بروز استرس را در افراد دو چندان می کند. با توجه به حجم مسئولیت ها و کار های پیش رو بروز استرس نیز می تواند متفاوت باشد. عوامل مختلفی می تواند باعث تشدید استرس ایجاد شده در محل کار شود. جر و بحث با افراد و یا زمان کم انجام کار ها می تواند از جمله اصلی ترین دلایل تشدید استرس در محل کار باشد. برای کنترل هر چه بهتر استرس ایجاد شده بهتر است ابتدا عوامل بروز آن را بشناسید و سپس در جهت بر طرف کردن آن تلاش کنید. در این مقاله در مورد عوامل اصلی ایجاد استرس در محل کار صحبت می کنیم.

عوامل محیطی

در محیط های اجتماعی معمولا اصلی ترین دلایل بروز استرس در افراد، محیط اجتماعی است که در ان مشغول فعالیت هستند. این موضوع برای تمامی افراد ثابت بوده و قابل تغییر نیست. در واقع قسمتی از ایجاد استرس در محیط کار برای افزایش عملکرد فکری کارکنان است که باید تحت کنترل خود قرار دهند. برای بر طرف کردن این موضوع سعی کنید ارتباط مناسبی را با محیط اجتماعی خود ایجاد کنید تا از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنید. این مشکلات می تواند در هر سنی القا حس طرد شدگی و جدایی را در افراد ایجاد کند. کنترل این مسائل در سنین بالاتر بسیار راحت تر می باشد. هر چه سن افراد پایین تر باشد این اضطراب و استرس شدید تر می شود.

مشاوره های روانشناسی در این زمینه می تواند راهکار مناسبی برای کنترل استرس و آرامش افراد باشد. در کنار این موضوع توجه و علاقه مضاعف افراد اطراف این فرد به رشد فکری و کنترل استرس وی کمک می کند.

عوامل بیرونی متناسب با حجم کار

در محل کار همانطور که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد متناسب با حجم کار و مسئولیت های محول شده استرس کاری افزایش می یابد. برای کنترل این عوامل باید برنامه ریزی مرتبی برای انجام امور داشته باشید. قرار دادن تمامی مسئولیت های و کار های محول شده به ساعت های پایانی می تواند به تشدید این حس کمک کند. سعی کنید مسئولیت های خود را براساس برنامه ریزی روزانه ای که دارید تقسیم بندی کنید. معمولا در محل های کار بروز این مورد امری طبیعی است.

عوامل بروز حواس پرتی

گاهی افراد در محل کار دغدغه های دیگری داشته و توانایی تمرکز بر روی مسائل کاری را ندارند به همین دلیل این موضوع به مرور زمان باعث ایجاد استرس در افراد می شود. این مورد البته دارای نمونه های بسیاری در خارج از محل کار هم می باشد. افراد به دلیل عدم تسلط بر انجام امور نمی توانند کارهای روزمره را به درستی انجام دهند به همین دلیل دچار استرس و اضطراب شدید می شوند. برای بر طرف کردن این مشکل مراجعه به مشاور می تواند کمک زیادی به بر طرف کردن آن بکند.

عوامل جسمانی

یکی از مواردی که تنها به محیط کار ارتباط ندارد، عوامل جسمانی است. این عوامل در واقع در جسم فرد مورد نظر ایجاد شده و باعث بروز مشکلات فراوانی می شود که یکی از آن ها بروز استرس و اضطراب است. عوامل جسمانی بروز استرس می تواند دارای سرمنشا های مختلفی باشد. نحوه تربیت، شرایط خانواده، محیط اجتماعی و بسیاری عوامل دیگر می تواند بر روی استرس جسمانی تاثیر گذار باشد. گاهی اختلال های به وجود آمده در ترشح هورمون های مختلف می تواند جزو عوامل بروز استرس در افراد باشد. برای درمان این موضوع حتما باید با دکتر متخصص مشورت گرفته و مصرف دارو را هر چه زودتر شروع کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
آیا از تحت فشار قرار گرفتن می‌ترسید؟

این موضوع در محل کار می تواند علاوه بر ایجاد مشکل در انجام امور روزمره، موجب بروز حمله های شدید عصبی و قلبی شود. ورزش کردن و انجام حرکت های کششی در محل کار می تواند به کاهش استرس و کنترل بهتر آن کمک کند. در کنار این موارد رژیم غذایی افراد نیز می تواند تاثیر فراوانی بر روی بروز استرس در افراد داشته باشد.

تمامی عوامل و مواردی که در این قسمت به عنوان عوامل ایجاد استرس معرفی شده اند دارای راه حل هایی قطعی برای درمان می باشند. توجه به سرمنشا و منبع این استرس از جمله مواردی است که به حل این معضل کمک می کند. همچنین به کارگیری راهکار های مناسب کنترل استرس می تواند در تکمیل این مساول کمک شایانی کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی