عوامل ایجاد استرس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۴ مرداد, ۱۴۰۰
عوامل ایجاد استرس

استرس یکی از بیماری‌های شایع امروزه است که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با شناخت ریشه استرس می‌توانیم به درمان آن کمک کنیم. هرچه دنیا به سمت صنعتی‌تر شدن می‌رود و زندگی‌ها ماشینی‌تر می‌شود افراد بیشتر دچار استرس می‌شوند به‌طوری که اکنون استرس و اضطراب یک مشکل شایع بین مردم جهان است و فرقی هم نمی‌کند در چه سنی باشید.

گاهی اوقات داشتن استرس می‌تواند خوب باشد اما زمانی که این استرس تداوم پیدا می‌کند می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را روی ما بگذارد. استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و زمانی که سیستم ایمنی ما دچار مشکل شود راحت‌تر مریض می‌شویم و توانایی دفاعی بدن نیز تا جایی پایین می‌آید که یک سرماخوردگی ساده می‌تواند مشکل ساز شود.

استرس و اضطراب می‌تواند موفقیت شما را نیز نابود کند. تصور کنید که در دانشگاه به علت استرس و اضطراب اجتماعی قادر به شرکت در بحث‌های کلاس نیستید و هر سوالی که از شما شود نمی‌توانید پاسخگو باشید پس به چشم دیگران فردی تنبل هستید. یا تصور کنید که در مصاحبه شغلی به علت استرس نمی‌توانید درخشان ظاهر شوید.

در این صورت کارفرما هرگز با شما تماس نخواهد گرفت. گاهی هرچه تلاش می‌کنیم قادر نیستیم علت استرس و اضطراب خود را تشخیص دهیم و راهی برای کنترلش پیدا کنیم. در این مقاله عوامل ایجاد استرس را بیان می‌کنیم تا با شناخت آن‌ها راهی برای کنترل این مشکل پیدا کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

علت استرس چیست؟

در جامعه پیشرفته امروز معمولا افراد زیادی با معضل استرس روبه‌رو شده‌اند و راهکارهای زیادی برای کنترل استرس و راهکارهایی برای مدیریت و درمان آن را امتحان کرده‌اند.

با توجه پیچیدگی روابط اجتماعی، کنترل آن یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب می‌باشد. کنترل استرس در محیط‌های اجتماعی بسیار مهم است. راهکار‌های مختلفی برای کنترل استرس افراد وجود دارد.

اما قبل از آن باید سرمنشا ایجاد آن را پیدا کنیم. استرس می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شناخت هر کدام از این عوامل به کنترل و افزایش آرامش افراد کمک زیادی می‌کند. رژیم‌‌های غذایی مناسب برای کنترل استرس نیز وجود دارند. در این مقاله در مورد عوامل اصلی ایجاد اضطراب صحبت می‌کنیم.

عوامل زیست شناختی و جسمانی

عوامل زیست شناختی و جسمانی استرس

به طور کلی عوامل اصلی ایجاد آن را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد. عوامل زیست شناختی و جسمانی، عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل ژنتیکی و ارثی و موارد که بیماری می‌باشد. در واقع افراد دارای تنش بالا و استرس زیاد در واقع در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند.

افراد مضطرب معمولا هورمون‌های مربوط به کنترل استرس آن‌ها به درستی عمل نمی‌کند. این افراد معمولا یا به صورت غیر عادی آرامش داشته یا به صورت غیر عادی مضطرب هستند. البته این اختلال هورمونی قابلیت درمان دارد و می‌توانند با مصرف داروهایی خاص آن را کنترل کنند.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟ راهکارهای مدیریت آن‌ها کدامند؟ از جمله مواردی که افراد را به سمت اضطراب بیشتر سوق می‌دهد عبارتند از کم‌کاری یا پر‌کاری تیروئید، پایین بودن قند خون، بارداری و نامنظم بودن ضربان قلب است.

البته باید دقت کرد که این موارد بعضا براساس تنش‌های به وجود آمده در محیط اطراف ایجاد می‌شوند. داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن و مدیتیشن علاج استرس و نگرانی‌های همیشگی از جمله مواردی است که می‌تواند به کنترل اضطراب این افراد کمک کند.

عوامل محیطی و اجتماعی

مدیریت استرس با استفاده از شناخت عوامل آن راحت‌تر است. یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد استرس و اضطراب در افراد عوامل محیطی و اجتماعی است. در واقع محل بزرگ شد افراد و تنش‌های به وجود آمده به خصوص در زمان کودکی وی می‌تواند از جمله موارد ایجاد استرس و اضطراب باشد.

از جمله مواردی که می‌توان در این زمینه نام برد، اتفاقات ناگوار مانند زلزله، سیل یا بیماری یا مرگ یکی از نزدیکان فرد می‌باشد. این مشکلات می‌تواند در هر سنی القا حس طرد شدگی و جدایی را در افراد ایجاد کند. کنترل این مسائل در سنین بالاتر بسیار راحت‌تر می‌باشد. هر چه سن افراد پایین‌تر باشد این اضطراب و استرس شدیدتر می‌شود.

استاد احمد محمدی
اگر تغییر از خود را بپذیری و شروع کنی، بخش اعظم راه موفقیت را پیموده‌ای.
استاد احمد محمدی

مشاوره‌های روانشناسی در این زمینه می‌تواند راهکار مناسبی برای کنترل استرس و آرامش افراد باشد. در کنار این موضوع توجه و علاقه مضاعف افراد اطراف این فرد به رشد فکری و کنترل اضطراب وی کمک می‌کند.

عوامل ژنتیکی و ارثی

عوامل ژنتیکی و ارثی اضطراب

یکی دیگر از عوامل ایجاد آن در افراد، عوامل ارثی است. در واقع فرزندان به دنیا آمده از والدین مضطرب با تکرار رفتار‌ها و کارهای پدر و مادر خود این چرخه اضطراب را دنبال می‌کنند. ناخودآگاه این فرزندان متشکل از تصمیماتی است که با اضطراب و استرس شدیدی همراه است. بروز استرس در منزل بسیار رایج است.

بسیاری از محققان بر این باورند که یک ژن نمی‌تواند دلیل اصلی ایجاد استرس و اضطراب در افراد باشد. بلکه ترکیب چند ژن است که می‌تواند این اضطراب را ایجاد کند. تاثیر عوامل ژننتیکی روی فرزندان در سال‌های گذشته توسط محققان در این زمینه اثبات شده است.

اضطراب به صورت بیماری

در کنار موارد و مثال‌هایی که زده شد، در برخی موارد مسئله جدی‌تر می‌باشد. در این حالت معمولا فرد مضطرب دچار یک بیماری می‌باشد و برای درمان آن نیاز است تا به پزشک مورد نظر مراجعه کند. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت و عوارض جانبی آن بسیار است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - استرس

براساس نظریه فروید اضطراب ناشی از تراکم تنش‌های غریزی است که در افراد وجود دارد می‌باشد. این تنش‌های غریزی به صورت متراکم در ذهن افراد ایجاد شده و ناشی از غرایض ارضا نشده می‌باشد. این بازداری از غرایض به وجود آمده در افراد می‌تواند علامت خطری از ایجاد یک حادثه آسیب زننده باشد.

تمامی عوامل و مواردی که در این قسمت به عنوان عوامل ایجاد استرس معرفی شده‌اند دارای راه حل‌هایی قطعی برای درمان می‌باشند. توجه به سرمنشا و منبع آن‌ها از جمله مواردی است که به حل این معضل کمک می‌کند. هم‌چنین به کارگیری راهکارهای مناسب کنترل آن می‌تواند در تکمیل این مسئله کمک شایانی کند.

نرسیدن به موفقیت نیز باعث ایجاد اضطراب در افراد می‌شود. به همین منظور آکادمی بازار برای کمک به شما بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» را فراهم کرده است تا شما بتوانید بدون هیچ نگرانی در راه رسیدن به موفقیت قدم بگذارید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی