عقب نشینی عاطفی چیست و چگونه می تواند در زندگی ما تاثیر مثبت داشته باشد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ خرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

عقب نشینی عاطفی چیست؟ شاید هرگز درمورد آن نشنیده باشید و اگر هم شنیده باشید شاید درمورد وجهه منفی آن بوده است. عقب نشینی عاطفی در وجهه منفی‌اش، به معنای فقدان همدلی، سرکوبی احساسات و بیگانگی است. آنچه که در این مقاله مدنظر من هست، وجهه مثبت آن است.  من درمورد چیز دیگری صحبت می‌کنم، درمورد کیفیت مثبتی که در بسیاری از موقعیت‌ها مفید است. این نوع از عقب نشینی می‌تواند شما را از رنج، استرس و آشفتگی برهاند.

عقب نشینی عاطفی چیست؟

عقب نشینی عاطفی حالتی از آرامش درونی و توازن است که از طریق آن می‌توان از حرف مردم، حوادث و افکار منفی دوری کرد و جلوی آشفتگی و خشم خود را گرفت. سایر ویژگی های افراد موفق را در سمینار موفقیت بیاموزید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

با این مهارت می‌توان توازن و تعادل عاطفی و ذهنی را حفظ کرد و از چیزی دلگیر نشد. عقب نشینی عاطفی مثبت حالتی از بی‌تفاوتی و به معنای فقدان علاقه یا احساسات نیست. عقب نشینی صحیح چیز دیگری است. نگرشی از روشن‌اندیشی و واقع‌بینی است. می‌توان عاشق و دوست مردم بود اما تا حدودی عقب نشینی عاطفی را حفظ کرد.

افرادی که از این مهارت برخوردار هستند، هنگام رویارویی با مشکلات، تعادل و کنترل خود را حفظ می‌کنند، اتفاقات خوب و بد را به یک اندازه در زندگی می‌پذیرند چراکه ذهنشان به آرامش و تعادل خو کرده است. اگر برنامه‌هایشان مطابق انتظارشان پیش نرود، زیاد ناراحت نمی‌شوند. آن ها دوباره تلاش می‌کنند یا راهی تازه را پیدا می‌کنند. اگر به موفقیت برسند، خوشحال می‌شوند وگرنه دوباره تلاش می‌کنند یا موضوع را فراموش می‌کنند و سراغ کاری دیگر می‌روند.

سئوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا به دیگران اجازه می‌دهید که روحیه شما را تحت تأثیر قرار دهند؟
  • آیا شما از خشم، عصبانیت و احساسات دیگران آشفته می‌شوید؟
  • تاکنون چند بار از نظر عاطفی درگیر اتفاقاتی شده‌اید که باب میلتان نبوده است؟
  • آیا برای موضوعات بی‌اهمیت و جزئی، عصبانی و ناامید می‌شوید و از کوره در می روید؟

اگر پاسخ شما به این سئوالات مثبت است، باید مهارت عقب نشینی عاطفی را یاد بگیرید. وقتی مشکلاتی شخصی پیش می‌آید که احساسات شما را درگیر می‌کند سخت است که بتوان تحت تأثیر آن ها قرار نگرفت. این نوع نگرش مفیدترین چیز در زندگی شما در دستیابی به شغل یا آرزوهایتان و حتی در امور معنوی است.

در کدام موقعیت‌ها عقب نشینی عاطفی نیاز است؟

وقتی که کسی حرف بدی به شما می‌زند یا پیام زشتی را دریافت می‌کنید، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ احتمالاً شما احساس عصبانیت، ناراحتی و صدمه خوردن دارید. این حالت برای این رخ می‌دهد که شما به افکار، صحبت و نظر دیگران اجازه می‌دهید که ذهن و رفتار شما را در کنترل خود درآورند. اگر بتوانید عقب نشینی عاطفی داشته باشید، از این امور ناراحت نمی‌شوید، آرامش خود را حفظ می‌کنید و ساعت‌ها به حرف دیگران فکر نمی‌کنید.

  • آیا ساعت‌ها وقت خود را صرف فکر کردن به خاطرات بد و شکست‌هایتان می‌کنید؟ به جای اینکه راه‌هایی بیابید که جلوی این افکار را بگیرند؟
  • آیا به جای عقب نشینی از این مسائل، افکار احساسی، نگرانی و ترس را به سوی خود جذب می‌کنید؟
  • به خاطر نداشتن مهارت عقب نشینی در روز چقدر وقت و نیروی خود را صرف افکار و احساسات غیرمفید می‌کنید؟ نداشتن این مهارت چقدر باعث عصبانیت، ناخشنودی و ناامیدی شما می‌شود؟‌

در طی انجام مدیتیشن افکار بیهوده بسیاری به ذهن شما هجوم می‌آورند و این باعث می‌شود که شما دنبال این افکار را بگیرید و حواستان پرت شود، اما اگر بتوانید مهارت عقب نشینی را به کار ببرید، به آسانی می‌توانید از این افکار خلاصی بیابید. اگر بتوانید تحت تأثیر این موقعیت قرار نگیرید و جلوی افکار خود را بگیرید درواقع مهارت عقب نشینی  را انجام داده‌اید. مهارت عقب نشینی در زندگی کارایی زیادی دارد. مثلاً در هنگام رانندگی بهترین کار عقب نشینی است. هنگامی که در ترافیک گیر می‌کنید یا کسی سدّ معبر می‌کند این مهارت به شما کمک می‌کند که آرامش خود را حفظ کنید. هنگامی که از شما انتقاد می‌شود یا کسی از دست شما خشمگین می شود، با کمک این مهارت می‌توانید احساسات و رفتارتان را تحت کنترل در آورید. با استفاده از عقب نشینی می‌توان جلوی خشم و نفرت را گرفت. این مواردی که گفته شد تنها نمونه‌های کوچکی هستند که نشان می‌دهد عقب نشینی مهارت مفیدی است.

عقب نشینی عاطفی به معنای رهایی از افکار، احساسات و خاطرات تلخ و بد؛ رهایی از عصبانیت و خشم و فراموش کردن ناامیدی و شکست است. به زبان ساده عقب نشینی به معنای رها شدن از دلبستگی به آن چیزی است که باعث آسیب شما می‌شود. عقب نشینی عاطفی یعنی آرامش، شادی و حالت متعادل ذهنی. وقتی این مهارت را به درستی انجام دهید باعث آزار یا سرکوب کسی نمی‌شوید.

با عقب نشینی عاطفی در شرایط بهتری قرار می‌گیرید تا بتوانید به دیگران خدمت یا کمکی بکنید زیرا شما به فردی آرام تبدیل می‌شوید و نسبت به دیگران با عصبانیت رفتار نمی‌کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
افراد مثبت

با توجه به توضیحات مقاله فوق و اهمیت مهارت عقب نشینی عاطفی، به این نتیجه می رسیم که افراد موفق اجازه نمی دهند که شرایط و عواطف بد بیرونی، آرامش و احساسات درونی آنان را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهند. آنان همواره تلاش می کنند که آرامش درون و حالت متعادل ذهنی خود را حفظ نمایند و شاد باقی بمانند. این توضیحات نشان می دهد که افراد موفق مهارتی را می دانند که سایرین از آن غافلند! مهارت عقب نشینی عاطفی که باز هم مهارتی اکتسابی است و تنها با کمی تمرین، تفکر و تمرکز قابل دستیابی است. 

استاد احمد محمدی در سمینار موفقیت، از مهارت هایی که افراد موفق در خود تقویت نموده اند و به آن مهارت ها مسلط گشته اند، سخن خواهند گفت. مهارت هایی مانند تمرکز، هدفگذاری، تصویرسازی ذهنی و همچنین مهارت مهمی که در بالا هم مورد بحث قرار گرفت یعنی مهارت عقب نشینی عاطفی، و در کل هر چیزی که در موفقیت شما مؤثر باشد، در سمینار موفقیت بحث خواهند شد. بنابراین می توانید برای یادگیری این مهارت ها در سمینار موفقیت شرکت نمایید. کافی است بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی