با فکری باز بر شک و تردیدهای زندگی غلبه کن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ دی, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

در فیلم سینمایی «پله» بازیگر نقش این فوتبالیست معروف در موقعیتی از زندگی قرار می‌گیرد که باید تصمیم بزرگی را اتخاذ کند. این تصمیم سرنوشت او را رقم خواهد زد. ادامه یک زندگی معمولی و آرام و خداحافظی با رویاهایش یا پا گذاشتن به یک زندگی پر از چالش و تلاش برای آینده‌ای درخشان.

همه ما در زندگی‌مان چنین موقعیت‌هایی را درک کرده‌ایم و در دو راهی‌های نفس‌گیری قرار گرفته‌ایم. شاید اگر از ابتدا بدانیم عاقبت تصمبمی که می‌گیریم چه خواهد شد بتوانیم راحت‌تر بر شک و تردیدهایمان غلبه کنیم، اما خب چنین چیزی ممکن نیست. هیجان و لذت زندگی هم به همین است، ممکن است راهی که قرار است پا در آن بگذاریم به مقصد نرسد، اما مهم این است که برای رسیدن به هدف تلاش کرده‌ایم و تلاش حتما نتیجه خواهد داشت، البته اگر خسته نشویم.

ویلیام شکسپیر: «تردیدهای ما همانند خیانتکارانی هستند که باعث می‌شوند با ترس از تلاش، موضوعی را که ممکن است در آن برنده شویم از دست بدهیم.»

چند راه قدرتمند برای غلبه بر شک و تردیدهای زندگی

شک و تردیدهای زندگی می‌تواند ندایی آزار دهنده و متقاعد کننده باشد که شما را عقب نگه می‌دارد و شما را از بهره‌ بردن از فرصتهای زندگی بازمی‌دارد. شروع کار یا به پایان رساندن کارها را سخت‌تر از آنچه باید باشد، می‌کند.

مطمئناً، گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد زیرا به شما کمک می‌کند محدودیت‌های فعلی خود را هوشیارانه مشاهده کنید یا یک ایده نیمه پخته یا بد را بشناسید. اما بیشتر، شما را در زندگی عقب می اندازد.

اما برای غلبه بر این دو دلی‌ها راه‌های ساده‌ای را می‌توانید امتحان کنید.

۱. بگو ایست.

هنگامی که شک و شبهات درونی شما حباب می‌شود، سریع باشید. اجازه ندهید که از کنترل شما خارج شوند و از یک زمزمه به جریان جملات دلسرد کننده رشد کنند. در ذهنتان چیزی بگویید یا فریاد بزنید: نه، نه، نه، ما دوباره در آن جاده نمی‌رویم. با این کار می‌توانید الگوی فکر را مختل کنید و آن شک و تردید درونی را از به دست گرفتن متوقف کنید.

۲. به گذشته نگاه کنید و خاطرات خود را بیدار کنید.

با خود صادق باشید و از خود بپرسید: «چند بار به خودم شک کردم و آن اتفاق بد افتاد؟ اتفاق به خاطر شک من بود؟ یا قرار بود بیفتد؟» شک و تردیدها معمولاً فقط هیولایی در ذهن شماست که ممکن است ذهن شما از آن استفاده کند تا شما را از ایجاد تغییر و نگه داشتن شما در منطقه آسایش حفظ کند.

اگر به گذشته نگاه کنید و ببینید که چقدر اوضاع به رغم آن شک و تردیدهای خود بارها و بارها پیش رفته است، راحت تر می‌توانید از آنها رها شوید یا از آنها چشم پوشی کنید و روی نتیجه مثبت محتمل تر تمرکز و اقدام کنید.

۳. با کسی در مورد آن صحبت کنید.

وقتی افکار خود را در درون خود نگه می‌دارید، می‌توانند تحریف، اغراق آمیز و مطابق با واقعیت یا انتظارات معقول نشوند.

این مسئله در مورد افکار شک بسیار صدق می‌کند. بنابراین در مورد شک و تردید خود با شخصی که به شما نزدیک است صحبت کنید.

فقط رها کردن آنها و گفتن آنها با صدای بلند، اغلب می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که این افکار چقدر اغراق شده‌اند. و با صحبت کردن در مورد آن شک و تردید با کسی که دوست واقعی است می‌توانید تغییر در چشم انداز داشته باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
زیبا ببینید

۴. در دام مقایسه گیر نکنید.

اگر بیش از حد خود را با افراد دیگر مقایسه کنید، با موفقیت های آنها و به ویژه با تصاویر و استوری‌های آنها که در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، می‌تواند سریع شما را به دام شک و تردیدهای زندگی بیاندازد.

یک راه بهتر برای پیشبرد امور، مقایسه خود با خود است. خودتان را با قبل مقایسه کنید، اینکه چقدر پیشرفت داشته‌اید و بهتر شده‌اید.

۵. شروع به نوشتن خاطرات روزانه خود کنید.

یک سابقه واقعی از زندگی خود نگه دارید. به شما کمک می‌کند که اگر مستعد به خاطر سپردن چیزهایی با شیب منفی هستید، نکات مثبت، موفقیت‌هایی که داشته‌اید و چگونه بر موانع غلبه کرده‌اید، کمک کنید. به راحتی وضوح بیشتری کسب کنید. اگر مسئله‌ای که بر روی کاغذ یا در یک رایانه ارائه شده است به جای این که سعی کنید همه این موارد را در ذهن خود داشته باشید، آسان‌تر کردن ترس‌ها و تردیدها و به دست آوردن شفافیت آسان‌تر است. با تهیه لیست‌های مثبت و منفی، گذر از افکار و احساسات و رویدادهای مشابه از گذشته و با نوشتن دیدگاه‌های مختلف در مورد این موضوع، یافتن راه حل‌ها و دیدن چالش، خود با روشی واضح‌تر و  آسان‌تر می‌شود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی