همه چیز درباره رضایت شغلی | کارمندان شاد

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ شهریور, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۸ آذر, ۱۴۰۱
رضایت شغلی

صبح شنبه‌ای را تجسم کنید که با شنیدن آلارم گوشی از خواب بیدار شده و به غمگین‌ترین حالت ممکن روز خود را آغاز می‌کنید. انگیزه بلند شدن از روی تخت و سروقت رسیدن به محیط کاری خود را ندارید. همه این موارد عدم رضایت شغلی را نشان می‌دهد.

کنفوسیوس (Confucius) می‌گوید:”شغلی که عاشقش هستید انتخاب کنید آنگاه هرگز مجبور نیستید کار کنید.”

رضایت شغلی نقش مؤثری در مشارکت کارکنان و رشد کسب و کار دارد. به‌ یقین می‌توان اظهار داشت که افرادی که از رضایت شغلی کمتری برخوردارند، تأثیر منفی روی عملکرد کاری خود گذاشته و در نتیجه کیفیت زندگی آن‌ها کاهش می‌یابد.

اگرچه خواسته و علایق هر فرد در محیط کاری‌اش، منحصر به‌ فرد است، با این‌ حال روانشناسان در قبول تعدادی از عوامل مؤثر  بر رضایت شغلی، اتفاق‌ نظر دارند. حتما قبل از اتخاب شغل مورد نظر خود با یک مشاور کسب و کار مشورت کنید، تا بتوانید یک تصمیم درست را اتخاذ کنید.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

رضایت شغلی

پیش از بررسی عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی، بهتر است اول با مفهوم رضایت شغلی آشنا شویم.

احساس راحتی و رضایت یا حس کمالی که یک کارمند از محیط کاری خود دریافت می‌کند، رضایت شغلی نام دارد.

 احساس رضایت شغلی زمانی ایجاد خواهد شد که کارمند یک شرکت می‌فهمد کار او موجب دستیابی راحت‌تر او به ارزش و هدف‌هایش می‌شود. در این حالت نسبت به شغل خود نگرش و حس بهتری پیدا خواهد کرد.

عوامل گوناگونی شامل مزایا، فرصت‌های ترفیع، میزان حقوق، امنیت شغلی، رابطه خوب با بالادستی‌ها و همکاران و غیره، روی رضایت شغلی تأثیرگذار است.

وجود رضایت شغلی در کارمندان خطاها، غیبت‌ها و اختلافات کاری را کاهش داده و به افزایش عایدات یک مجموعه، منجر می‌گردد. آشنایی و درک عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی در بهره‌وری و عملکرد اعضای یک سازمان، مؤثر است چرا که بسیاری از انسان تقریباً بخش عمده زندگی خود را به کارکردن و کسب درآمد اختصاص می‌دهند و کار یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی آن‌هاست.

عواملی که باعث افزایش رضایت شغلی می‌شوند

حال که با مفهوم رضایت شغلی و اهمیت قابل‌توجهش بر روی زندگی انسان‌ها آگاه شدید، عواملی که منجر به افزایش آن می‌شود را زیر ذره‌بین بررسی می‌کنیم:

●       محیط کاری

محیط کاری

محیط کاری ضروری‌ترین و نخستین عاملی است که می‌تواند به رشد شخصی کارکنان یک شرکت کمک کند. همه انسان‌ها برای کارکردن به محیطی نیاز دارند که شرایط انجام کار بهتر را فراهم کند و در عین‌ حال امن و سالم باشد.

با وجود شرایط و محیط مطلوب‌تر، انجام امور به‌واسطه پرسنل راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود. در مقابل، شرایط و محیط کاری نامناسب، انجام کار را برای کارمندان دشوارتر می‌کند.

توجه داشته باشید این آیتم شامل فضای فیزیکی و راحتی و کاربردی بودن محل کار و همین‌طور موضوعات روان‌شناختی روابط انسانی می‌شود.

●       مسئولیت دادن

اعطای مسئولیت بزرگ‌تر به یک کارمند، به افزایش اعتماد به‌ نفس فرد کمک می‌کند. او این‌چنین احساس می‌کند که بالادستی‌ها و مدیر حالا به او در جایگاه کارمندی، قابل‌ اعتماد و توانمند نگاه می‌کنند.

به همین خاطر کارهایی که با مسئولیت بالاتر همراه می‌شوند، تأثیر بسزایی روی افزایش رضایت شغلی آن‌ها می‌گذارد. به سرانجام رساندن مسئولیت بزرگ واگذار شده به یک فرد، چنان حس غرور و شعفی در وجود او ایجاد می‌کند که آن را با هیچ احساس دیگری در دنیا عوض نخواهد کرد. 

اگر برای مدت طولانی به هیچ‌کدام از کارکنان یک شرکت مسئولیتی اعطا نشود، اعضا به ارزش و مهارت‌های خود شک می‌کنند و به‌ تدریج اعتماد به‌ نفس خود را از دست خواهند داد. در نهایت باگذشت زمان رضایت شغلی رو به کاهش می‌رود.

●       عملکرد و سیاست‌های عادلانه

در صورتی‌ که تصمیمات عادلانه و منطقی جهت ترفیع کارکنان گرفته شود، رضایت شغلی افزایش خواهد یافت. بخش عمده‌ای از کارمندان به‌ خاطر ناعدالتی‌هایی که در شغل خود می‌بینند، احساس نارضایتی و بی‌انگیزگی نسبت به کار خود پیدا می‌کنند.

از این‌ رو، برقراری نظامی با عملکرد و سیاست‌های عادلانه که از هرگونه فساد و تبعیض به‌دور باشد، برای هر سازمان و مجموعه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

●       سرگرمی و علایق شخصی

سرگرمی و علایق شخصی

افرادی که شغل خود را در قالب علایق  و سرگرمی‌های شخصی دنبال می‌کنند، در مقایسه با دیگر اعضای یک مجموعه از رضایت شغلی بیشتری بهره‌مند هستند. نگاه این افراد به شغلشان،  یک فعالیت اجباری نیست. آن‌ها به شغل خود به دید مسیری برای کسب درآمد و راهی برای دستیابی به بیشتر علایقشان نگاه می‌کنند.

چند وقت پیش برای بازدید از یکی از دفاتر تازه باز طراحی شده یکی از شرکت‌های بزرگ خرید و فروش ارز مراجعه کردم و متوجه شدم تیم طراحی با تمام محدودیت‌های موجود، برای ایجاد فضای نسبتاً بزرگ با ساختار کافه‌های امروزی که مبلمان غیررسمی به‌ اضافه دسترسی به یک کافی‌شاپ و آشپزخانه‌ای کوچک و فضای سبز کوچک تلاش و اصرار زیادی داشته‌اند.

وقتی از سر تیم طراحی سؤال کردم اعلام کردند وجود فضایی کمی غیررسمی که امکان بروز علایق شخصی افراد را فراهم کند باعث خلاقیت و رشد سازمان‌ها می‌شود.

●       وجود یک سازمان مراقبتی

بیمه‌های تکمیلی برای کارمندان، مراقبت درمانی از کارکنان و خانواده آن‌ها، روش‌های مختلفی است که یک شرکت به‌ عنوان سیستم مراقبتی، آن‌ها را به کار می‌گیرد.

یک سازمان با ایجاد سیستم‌های مراقبتی و مراقبت از رفاه و سلامت کارکنان خود در محیط کاری و حتی خارج از آن، به اعضای مجموعه خود احساس شادکامی و نشاط می‌بخشد. در نهایت رضایت شغلی بیشتری در فضای کاری حاکم خواهد شد.

●       خلاقیت در کار

خلاقیت در هر عرصه‌ای همیشه احساس رضایت و خوشی به همراه دارد. خلاقیت در کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. خلاقیت خرج کردن در ابعاد گوناگون کاری، احساس تعلق بیشتری نسبت به پروژه، به کارمندان می‌دهد. حتی اگر این خلاقیت خیلی ناچیز در یک متن کوتاه گنجانده شود.

●       تقدیر و قدردانی

تقدیر و قدردانی

همه انسان‌ها به طور فطری خواهان این هستند که مورد تقدیر، قدردانی، تعریف و تمجید قرار گیرند. افراد دوست دارند در محیط کاری و در میان همکاران خود از آن‌ها تقدیر و قدردانی شود. تشویق هر یک از کارمندان در مقابل دیگران روحیه و دلگرمی آن‌ها را تقویت می‌سازد.

در یکی از شرکت‌های معماری وقتی صحبت از پاداش کارکنان شد، مدیر عامل اعلام کرد در جشن پایان سال پرسش‌نامه‌هایی تهیه می‌کنیم و به افرادی که بالاترین امتیاز در جنبه‌های مختلف کاری را از همکاران خود کسب کنند جوایز کوچکی می‌دهیم. البته این عمل شاید استانداردهای علمی نداشته باشد اما مشارکت همه کارکنان در همه رده‌ها و امتیازهایی که باعث حس موفقیت هستند همیشه باعث حس خوبی در کارمندان می‌شود.

نتیجه نهایی این اقدام را می‌توان در افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد اعضای یک مجموعه مشاهده نمود. از این‌ پس تأثیر تقدیر و قدردانی روی افزایش رضایت شغلی کارکنان خود را جدی بگیرید.

●       احترام کسب کردن از طرف همکاران

همه کارمندان یک شرکت همواره به دنبال کسب احترام بیشتر از جانب همکاران خود هستند. همکاری نامناسب و بی‌نزاکت افراد در یک سازمان، تا حد زیادی از رضایت شغلی می‌کاهد.

در این شرایط باید پیش از جدی تر شدن اختلافات، مدیران به شیوه مطلوبی مداخله کنند. یک مدیر مدبر باید سیاست‌هایی ایجاد کند که اعضای مجموعه او بدانند تمامی رفتار آن‌ها به‌ دقت تحت نظارت است.

●       حقوق پرداختی

حقوق پرداختی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی به‌ صورت چند بعدی است. پول علاوه بر رفع نیازهای اولیه افراد، نیازهای روانی و روحی آن‌ها را تأمین می‌کند. دستمزدهای پرداختی، معیار اصلی کارمندان برای سنجش اهمیت و توجهی است که شرکت برای مجموعه خود قائل است.

عدم آگاهی و شناخت کافی کارکنان نسبت به مزایایی که به آن‌ها اعطا شده، یکی از دلایل کم‌کاری و بی‌توجهی اعضا است. آن‌ها نمی‌توانند ارزش پولی مزایای اهدا شده به آن‌ها را برآورد کنند. در نتیجه پرداخت دستمزدهایی که ارزش پولی آن‌ها واضح و بالا باشد، به افزایش رضایت شغلی شرکت منتهی خواهد شد. 

●       سن

باورنکردنی است اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که با افزایش سن رضایت شغلی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین سن یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار روی رضایت شغلی به شمار می‌رود. با توجه‌ به این بررسی‌ها جوان‌ها در مقایسه با افراد مسن از رضایت شغلی کمتری برخوردارند.

استاد احمد محمدی
اگر از شغلت، درآمدت و زندگیت راضی نیستی، باید روی افکار و عادت‌هایت تمرکز کنی که تغییرشان دهی.
استاد احمد محمدی

●       احساس تعلق

بخش عمده‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌ها نسبت به فاکتور مهمی همچون احساس تعلق، بی‌تفاوت هستند. احساس تعلق داشتن به شرکت و باور به این که فرد یکی از اعضای کلیدی سازمان به شمار می‌رود، احساس رضایتمندی بیشتری به آن‌ها القا می‌کند.

کمک‌کردن به کارکنان در شرایط بحرانی خانوادگی و شخصی آن‌ها، برقراری ارتباط، تبریک گفتن تولد و در کل هر اقدامی که  احساس تعلق بیشتری در آن‌ها ایجاد کند و به‌ ظاهر نشان دهد، اعضای یک مجموعه همچون خانواده هستند، می‌تواند منجر به رضایت‌بخشی یک حرفه گردد. 

هرچقدر این اقدامات ازئته‌ئدل و باطنی باشد، نتیجه کارآمدتر خواهد بود. افرادی که از احساس تعلق بیشتری برخوردارند، برای سازمان همچون کار خود از جون و دل مایه می‌گذارند.

●       ترفیع

اثرات متفاوتی از فرصت‌های ترفیع بر رضایت شغلی مشاهده می‌شود. تغییر چارت و ساختار مدیریتی، استارتاپ‌ها و شرکت‌ها در سال‌های اخیر دیگر مثل قبل، ساختار سفت‌ و سخت عمودی از بالا به‌ پایین ندارد. باتوجه‌ به همین موضوع، ترفیع شغلی دیگر آن معنا و مفهوم سابق را نشان نمی‌دهد.

●       رهبری و خلاقیت

فراهم‌کردن فرصت‌های برابر برای کارکنان به‌ منظور نشان‌دادن استعدادهای آن‌ها، از طریق به دست گرفتن خلاقیت انجام کارها و امور، رضایت شغلی بیشتری به همراه دارد. برای درک بهتر این موضوع و تأثیر آن بر رضایت شغلی به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید در یک سازمان اجازه پیشنهاد و اظهارنظر به هیچ‌کدام از کارکنان داده نشود. در این شرایط همواره فقط تعداد محدودی از اشخاص، هدایت و رهبری امور را به عهده دارند. این وضعیت نتیجه‌ای جز کاهش رضایت‌مندی کارکنان نسبت به شغل آن‌ها، به دنبال نخواهد داشت.

●       تأمین اجتماعی

به‌ منظور حمایت از کارمندان در حوزه تست و سلامت پزشکی، شرکت‌ها به روش‌های مختلفی اقدام می‌کنند. مؤسسات بیمه در این زمینه طرح‌های متنوعی به سازمان‌ها ارائه می‌دهند. تأمین اجتماعی یکی از همین نهادها است. ایمنی و تأمین اجتماعی، نقش پررنگی در حفظ و افزایش رضایت شغلی کارکنان یک شرکت دارد.

●       انعطاف‌پذیری

از دیگر تکنیک‌های افزایش رضایت شغلی می‌توان به اعطای انعطاف‌پذیری در امور کاری اشاره کرد. وقتی مسئولیت تعیین کاری به خود اعضای مجموعه واگذار گردد، بازدهی بیشتر کسب خواهد شد. افزون بر این، ساعت کاری منعطف، می‌تواند افزایش بهره‌وری، مشارکت و در آخر رضایت شغلی به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از علایم رضایت شغلی کارمندان تمایل بازگشت در کارکنانی است که به هر دلیلی با شرکت شما قطع رابطه کرده‌اند.

  • تا به‌ حال هیچ‌کدام از کارمندان قدیمی شرکت شما به کار فراخوانی شده است؟
  • آیا آنها تمایلی به بازگشت داشته است؟
  • آیا تا به‌ حال از پرسنل قدیم که شرکت شما را ترک کرده‌اند در مورد رضایت شغلی در شرکتتان پرس‌ و جو کرده‌اید؟

این افراد به دلیل قطع ارتباط حقوقی راحت‌تر به شما پاسخ می‌دهند و حقایق بیشتری را برای شما ظاهر می‌کنند.

میخواهیم یک راه حل راحت و عالی برای رسیدن به مقصد نهایی به شما پیشنهاد دهیم و آن هم استفاده از دوره های عالی آکادمی بازار است. این دوره ها توسط استاد خبره ای چون استاد محمدی تهیه شده است. شما با مراجعه به صفحه اصلی سایت آکادمی بازار کاملا می توانید رزومه استاد محمدی را مطالعه فرمایید.

دوره هایی چون دوره هدف گذاری حرفه ای ، دوره بازاریابی و فروش و دوره آموزش اصول مدیریت که شما را به اهدافتان می رساند. کافیست با مشاور فروش آکادمی بازار تماس گرفته و دوره مورد نظر خود را تهیه فرمایید.

پادکست - کارمندان شاد

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید، فاکتورهای گسترده و مختلفی روی افزایش رضایت شغلی یک شرکت تأثیرگذار است. به‌ خاطر داشته باشید که برای هر نیروی کاری رضایت شغلی معنا و مفهوم متفاوتی دارد. با این‌ حال ما تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با متداول‌ترین و تأثیرگذارترین آن‌ها آشنا کنیم.

در پلتفرم آموزش کسب و کار آکادمی بازار ما به دنبال همه عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی هستیم و از آنجایی‌ که این مسئله بسیار فردی است تجربه فردی شما می‌تواند در توسعه داده‌های ما کمک کند.

5/5 - (19 امتیاز)

سوالات متداول

منظور از رضایت شغلی، میزان خشنودی یک فرد از شرح محیط و وظایف است که در آن فعالیت دارد.
فاکتورهای یک شغل رضایت‌بخش در سه کلمه‌ی معنا، آزادی و شادی خلاصه می‌شود.
کسب درآمد، ایجاد تغییر، ترفیع مقام، به علایق پرداختن، بکار گیری استعدادها و مهارت‌ها.
باتوجه‌ به تحقیقات، زمانی که افراد در حال بهره‌گیری و استفاده از توانمندی‌های خود باشند، کمتر متوجه گذر زمان شده و در واقع بهترین لحظات از زندگی خود را سپری می‌کنند.
1.برخورداری از کارکنان و پرسنل راضی معادل با مشتری بیشتر و راضی است. 2.کاهش استعفای کارمندان 3.افزایش معرف‌های مجموعه 4.رضایت شغلی با بهره‌وری ارتباط مستقیم دارد 5.کاهش هزینه‌های مربوط به منابع انسانی در بلندمدت
در جایگاه یک کارآفرین و مدیر توانا باید در کسب رضایت شغلی کارکنان خود، کوشا باشید. در این راستا شما باید کارهای مختلفی انجام دهید. این کارها موارد ذیل را شامل می‌شود: 1.شناخت عوامل رضایت شغلی 2.شاد و پرانرژی بودن 3.یادگیری مهارت‌های ضروری 4.مدیریت استرس شغلی 5.با کارکنان خود ارتباط مؤثر و مناسبی برقرار کردن
برای تبدیل‌شدن به یک شرکت نیرومند و قوی و مشارکت هر چه بیشتر کارکنان، توصیه می‌شود در فواصل معین و به‌ صورت ناشناس این نظرسنجی‌ها را به اشتراک بگذارید. تا پرسنل بدون ترس از تنبیه شدن، افکار، نظرات و میزان رضایتمندی خود را با شما در میان گذارند.
کارکنانی که رضایتمندی بیشتری نسبت به شغل خود داشته باشند: 1.از سلامت روانی و جسمی بهتری برخوردار هستند. 2.به‌ راحتی با وظایف جدید حیطه شغلی خود آشنا می‌شوند. 3.ناآرامی و اضطراب شغلی کمتری دارند. 4.انگیزه و بهره‌وری بالاتری از خود نشان می‌دهند.
وقتی مسئولیت تعیین کاری به خود اعضای مجموعه واگذار گردد، بازدهی بیشتر کسب خواهد شد. افزون بر این، ساعت کاری منعطف، می‌تواند افزایش بهره‌وری، مشارکت و در آخر رضایت شغلی به همراه داشته باشد.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی