چطور می‌توانم شادی را در زندگی تجربه کنم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ دی, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ شهریور, ۱۴۰۱
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - شادی

شما جزو کدام گروه هستید: آیا فردی شاد و خوشحال و با انرژی  مثبت هستید یا فردی عبوس و عصبانی یا بی انرژی؟ آیا لازم است همه شاد باشند؟ آیا می‌شود همیشه شاد بود؟ آیا می‌شود همیشه خوش بین بود و زندگی شادی داشت؟ این خوش‌بینی و خوشحال بودن و انرژی مثبت از کجا می‌آید؟ افرادی که با انرژی هستند این انرژی را از کجا می‌آورند؟

پیش از هر چیز باید بدانیم که شاد بودن یا شاد نبودن چه تاثیری در زندگی ما ایجاد می‌کند؟ اگر شاد نباشیم چه می‌شود؟ وقتی شاد هستیم، سطح انرژی بالاتری داریم. برای انجام کارهای روزمره نیاز داریم انرژی داشته باشیم. افراد شاد معمولا از سلامت روح و روان برخوردار هستند. چنین افرادی می‌توانند کارهای خود را بهتر به‌انجام برسانند.

انرژی مثبت و شادی را در زندگی تجربه کنید

زندگی، فراز و نشیب زیاد دارد. برخی روزها، احساس خستگی می‌کنیم و برخی روزها احساس خوبی داریم. برخی روزها بی‌دلیل شاد نیستیم و برخی روزها ممکن است خیلی احساس سرزندگی کنیم.

شاد بودن یا نبودن دلایل مختلفی دارد. ما عروسک نیستیم که با فشردن دکمه‌ای صدای خنده‌مان در بیاید. یا دستگاه نیستیم که با فشردن دکمه‌ای عبصبانیت ما فروکش کند.

نکته‌ی مهم این است که برآیند و میانگین وضعیت روحی ما، تصویر فردی بی انرژی را نشان می‌دهد یا اینکه فردی مثبت هستیم؟ ممکن است در روزها و ساعاتی هم دوست داشته باشیم برای برخی مسایل اشک بریزیم، گریه و ناله کنیم، اشک ریختن و غصه خوردن در زندگی ممنوع نیست ولی اگر تبدیل به عادتی دائمی شود و وقتی میانگین می‌گیریم ببینیم بیشتر زمان‌ها در حالت افسردگی قرار داریم، اینجا مشکلی وجود دارد.

برخی تصور می‌کنند وقتی صحبت از شادی می‌شود، یعنی باید شبیه ربات همیشه لبخند روی لبانمان باشد. اینطور نیست، ما انسان هستیم و می‌توانیم حس‌های مختلف را تجربه کنیم ولی اگر در حس ناراحتی و غم گیر کنیم یا مدت زمان زیادی را در این وضعیت باشیم، در این صورت ممکن است مشکلاتی برایمان پیش بیاید.

ما برای انجام امور روزمره باید انرژی لازم را داشته باشیم. ولی گاهی می‌بینیم کاملا بی‌انرژی هستیم. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ گویی باتری در وجود ما قرار داشته و حالا کاملا تخلیه و دشارژ شده است. چطور می‌توان باتری درونی را مجدد شارژ کرد؟

هر کسی طبیعت و خلق و خوی مخصوص خودش را دارد. مثلا یک نفر با نقاشی کردن می‌تواند باتری انرژی درونی خودش را شارژ کند و دیگری با پیاده‌روی و رفتن در دل طبیعت این کار را انجام می‌دهد.

شادی را به زندگی خود بیاورید

شادی، خریدنی نیست. شادی را باید خودمان در درون خودمان ایجاد کنیم. شادی از لایه‌های درونی وجود ما بیرون می‌آید. نمی‌توان شاد بودن را فیلم بازی کرد.

برای شاد بودن اول باید بدانیم که ما همیشه و همه جا تنها نیستیم. خداوند همراه ما است. پس هیچ سختی نمی‌تواند مانع شاد بودن ما شود. گاهی ریشه‌ی شاد نبودن، ندیدن نعمت‌های خداوند است. فردی به دلیل آنکه چشم‌هایش روی نعمات خداوند بسته شده، از درون غمگین می‌شود و غصه می‌خورد و فقط کمبودها و کاستی‌ها را می‌بیند. نتیجه این می‌شود که نمی‌تواند شاد باشد.

خداوند و نعمت‌هایش را به یاد آورید. یکی از کلیدها‌ی شاد بودن یاد خداوند و نعمت‌های اوست. خداوند سرشار از انرژی مثبت و حال خوب است. خداوند منبع عظیم انرژی است. گاهی یکی از دلایل کسری انرژی ما این است که ارتباط درستی با منیع عظیم انرژی هستی نداریم. گاهی در خلوت خودمان نیاز داریم با خداوند راز و نیاز کنیم. از مشکلات خودمان به خداوند بگوییم. از خداوند انرژی لازم را بگیریم.

طبیعت منبع عظیمی از انرژی است. طبیعت یکی از منابع عظیم انرژی است که می‌توانیم زمان‌هایی که حال خوبی نداریم از طبیعت انرژی بگیریم. در زندگی ماشینی این روزها بسیاری از افراد نمی‌توانند به دل طبیعت بروند. بعضا به سفرهای کوتاه می‌رویم ولی باز ارتباط مستقیمی با طبیعت نداریم. به کنار رودخانه می‌رویم ولی تماما اطرافمان پر از شلوغی است. کوه پیمایی می‌رویم ولی تمام مسیر غرق صحبت با اطرافیان هستیم و اصلا طبیعت را تجربه نمی‌کنیم. زمان گذاشته‌ایم تا از طبیعت انرژی بگیریم ولی خسته‌تر برمی‌گردیم.

تغذیه سالم منبع خوبی از انرژی است. بسیاری از غذاهایی که می‌خوریم نمی‌توانند انرژی خوبی در وجود ما ایجاد کنند. تغذیه می‌تواند نقش موثری در حس و حال ما داشته باشد. به تغذیه خودتان توجه کنید. گاهی نوشیدن یک دم‌نوش آرامش بخش می‌تواند بسیار مفید باشد. خوردن میوه‌ها و سبزیجات بسیار اهمیت دارد. تغذیه‌ی مناسب باعث می‌شود مزاج ما به درستی کار کند.

ورزش کنید. برخی تصور می‌کنند که ورزش کردن باعث خستگی می‌شود. ولی وقتی ورزش می‌کنیم اتفاقا سموم بدن دفع می‌شود. ورزش کردن را در برنامه‌ی روزانه و هفتگی خودتان قرار دهید. پیاده روی ساده تا ورزش‌های حرفه‌ای‌تر بسیار انرژی بخش هستند. ورزش‌های آبی می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

حمام بروید. اگر فردی هستید که احساس افسردگی و بی‌حالی می‌کنید، بیشتر دوش بگیرید. دوش گرفتن می‌تواند به شما کمک کند سرحال باشید.

در جمع افراد مثبت حضور داشته باشید. دقت کنید با چه کسی نشست و برخاست می‌کنید. دوستان شما تاثیر زیادی روی روحیه‌ی شما خواهند داشت.

از مواد مخدر و مشروبات الکلی و سیگار برای همیشه دوری کنید. مواد مخدر تمام انرژی مثبت شما را می‌سوزاد و به هوا دود می‌کند. دقت کنید که حتی محیط‌هایی که دود سیگار در آن منتشر شده است، تمام حس و حال خوب شما را می‌سوزاند و به هوا دود می‌کند.

راستگو باشید. شاید این سوال پیش بیاید که راستگو بودن چه ارتباطی به سر حال بودن ما دارد. وقتی دروغ می‌گوییم بخشی از انرژی خودمان را صرف دروغ و سیاهی و تباهی می‌کنیم. دروغ می‌تواند باتری وجودمان را خالی کند و با کسر انرژی روبه‌رو خواهیم بود.

اصول اخلاقی را رعایت کنید. افرادی که اصول اخلاقی را رعایت می‌کنند، معمولا سر حال تر و شاداب‌تر هستند. براساس اصول انسانی زندگی کنید. ادب و احترام، زبان و کلام مثبت، رعایت حق تقدم، رعایت اصول اخلاقی و انسانی نقش بسیار موثری در حال ما دارد.

مطالعه کنید. مطالعه کردن به شما کمک می‌کند فراتر از مرزهای ذهنی خودتان حرکت کنید. چیزهای جدیدی یاد بگیرید و ذهن و روح خودتان را تقویت کنید.

همیشه در حال یادگیری باشید. افرادی که همیشه در حال یادگیری هستند، دیرتر پیر می‌شوند. وقتی چیزی یاد می‌گیریم ارزش بیشتری برای خودمان قایل هستیم و به ما کمک می‌کند حال بهتری داشته باشیم.

افکار منفی را از خودتان دور کنید. افکار منفی تمام انرژی مثبت شما را می‌خورد. از افکار منفی دوری کنید. وقتی یاد افکار منفی می‌افتید نام‌های خداوند را به زبان بیاورید. از خداوند بخواهید به شما کمک کند تا فکر منفی به ذهن شما نیاید.

و در نهایت باز هم از خداوند کمک بگیرید که چاره‌ساز اول و آخر کار خودش است. شاد باشید.

5/5 - (5 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی