سرنوشت فیلم شهر خدا را در مقایسه با دیگر اجزاء کارنامه فرناندو میرلس نمیتوان یک اتفاق دانست؛ اما این ساخته میرلس امروز نامی آشناتر از سازندهاش یافته است. هرچند که میرلس نیز به واسطه همین شهر خدا توانست در سائوپائولو برزیل برای بار اولدر کنار دریافت کارت دعوت آکادمی اسکار از لس آنجلس و لندن تا توکیو؛ میهمان ویژه هالیوود هم برای ساخته بعدیش باشد.
سرنوشت عام و عالمگیر به این محصول سه میلیون دلاری برزیل اگر همراه با مرور مولفههای بومی ساختارش باشد جذابیت مضاعفی برای نگاه دوباره مییابد. استنادِ، پالو لینس که رمانش مایه اصلی فیلمنامه اسکاری شهر خداست؛ برای وصفش از این حاشیه ریودوژانیرو زندگی و حشرونشر هشت ساله خود با آدمهای رمانش است. میرلس نیز تجربههایش حین فیلمبرداری در شهر خدا را خیلی متفاوت با ماجرای راکت، قهرمان دوربین به دست قصه اش بازگو نمیکند. به عنوان تماشاچی هنگامی که در تیتراژ پایانی قسمتی مستند، از مصاحبه تلوزیونی ناک هد را میبینیم تصویرش در مقایسه با آنچه در طول فیلم دیدهایم غریبه به نظر نمیآید.
فیلم شهر خدا و سرنوشت آن برای مخاطب های هم زبان خود آن قدر مورد پذیرش واقع شد، که در میانه انتخابات ریاست جمهوری برزیل به عنوان بازتابی از وضع موجود مورد استناد لولا داسیلوا قرارگرفت و این همه را میتوان حاصل انتخاب مناسب فرم از سوی فرناندو میرلس برای پرداخت مایه مستند قصه اش دانست. صحبت از سینمای پست مدرن و یا فرم دایره شکل روایت برای شرح شهر خدا لااقل امروز دیگر جذابیتی ندارد.
اگر قرار به فهرست کردن فیلمهایی باشد که در ده سال گذشته سرنوشت مشابه شکلی با فرم فیلم شهر خدا داشتهاند، میتوان سرفصلی نو در راهنما های فیلم باز کرد. اما اغلب این تجربهها فاقد ساختهای لازم این فرم در شخصیتپردازی و موقعیتها در فیلمنامهاند. انتخاب این فرم از روایت برای اکثر این گونه فیلمها انگار تازه در اتاق تدوین صورت گرفته است. روایت دایره شکل قصه این روزها مُد همهگیری است که در عین مناسب بودن برای گرفتن ژستهای آلترناتیوِ جناب فیلمساز مقبولیتی عام هم دارد.
فیلم شهر خدا در فهرست برترین ۱۰۰ فیلم از دید اعضای سایت IMDb در ردهی ۱۷ جای دارد و بسیاری آن را بهترین فیلم سینمای برزیل و شاید سینمای امریکای جنوبی مینامند. ـ اگر شما آنقدربدشانس باشید تا در جامه ای ایزوله از لحاظ اقتصادی،اجتماعی به دنیا بیایید که فقر، جنایت و مواد مخدر واقعیت هرروز آن باشد, سرنوشت موفقیت برای شما بسیار دور به نظر میرسد و به طور کلی اوباش نبودن در چنین جامه ای مقاومت و تلاش زیادی را میطلبد تا چه برسد به…
فیلم شهر خدا تجسمی دراماتیک و تاثیرگذار از سرنوشت این مسئله است. صحنه های جنایی که اکثرا توسط کودکان و افراد کم سن و سال انجام می گیرد حتی تصور وجود چنین شهری را در دنیای واقعی مشکل می کند اما در کمال ناباوری در قسمتی از منوی این فیلم مستندی واقعی چهل پنجاه دقیقه ای از این شهر و در گیری پلیس می بینیم، شهر خدا شهرکی است که در دههی ۶۰ میلادی طی طرح اسکان از طرف دولت در حومهی شهر ریودوژانیرو واقع در برزیل تاسیس شد. خانههای بسیار کوچک، کثیف و بههمچسبیده مانند مرغدانی، مسکن ساکنان شهر خدا است.
شهر خدا در دههی ۱۹۸۰ با آمار بالای جرم و جنایت خطرناکترین و ناامنترین منطقه در سراسر آمریکای جنوبی شناخته شد. کمبود امکانات اولیهی شهری و حداقل رفاه اجتماعی از عوامل پیدایش دزدی، قتل و قاچاق مواد مخدر در این منطقه است. از همان ابتدا با تصاویر فرار یک مرغ، تیزکردن چاقو، و جوانان ناآرام مسلح، همراه با موسیقی زیبای برزیلی و تدوین سریع فیلم که عنوانبندی فیلم محسوب میشود، درمییابیم که با فیلمی متفاوت و تکاندهنده از آمریکای جنوبی روبرو خواهیم بود. فیلم شهر خدا که از وجود عناصر تشکیلدهندهی یک فیلم مستند و عوامل ساختاری سینمای مدرن بهره میبرد، یک فیلم مستند، داستان سرنوشت اجتماعی نامیده میشود که در فیلم به خوبی یک محیط ناهنجار اجتماعی را به تصویر میکشد.
اگر میخواهید برای رسیدن به موفقیت از تجربیات افراد موفق استفاده کنید باید زندگی نامه آن ها را بخوانید و از آن بهتر، فیلم هایی که برگرفته از زندگی نامه افراد موفق است را تماشا کنید. آکادمی بازار در خدمتی نوین در گرداوری و تولید فیلم های توسعه فردی کوشا بوده و شما می توانید از خدمات آن استفاده کنید. برای مشاهده لیست بخشی از فیلم ها بر روی اینجا کلیک کنید.