سرنوشت از پیش تعیین شده یا به دستان شما ساخته می‌شود؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ دی, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۵ مرداد, ۱۴۰۰
فارست گامپ - سرنوشت

سرنوشت یکی از چیزهایی است که همیشه در موردش بحث‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد. برخی بر این عقیده‌اند که سرنوشت چیزی از پیش تعیین شده است و نمی‌توان آن را تغییر داد یا چیزی را که خودمان می‌خواهیم وارد آن کنیم.

این نوع سرنوشت به این معناست که هرکسی برای هدفی خاص به این دنیا آمده است و باید حتما همان هدف و سرنوشت را در پیش بگیرد. برخی دیگر نیز به این باورند که سرنوشت هرکسی در دستان خودش است.

هرکس خودش تصمیم می‌گیرد که چه آینده‌ای برای خود ایجاد کند و به چه سمتی حرکت کند. فیلم فارست گامپ هم به این موضوع می‌پردازد. با کمک این فیلم بررسی می‌کنیم که آیا آینده چیزی است که از قبل نوشته شده یا این خودمان هستیم که سرنوشتمان را می‌نویسیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تاثیر سرنوشت

در فیلم «فارست گامپ» فیلمی به کارگردانی رابرت زمکیس، داستان کودکی را می‌بینیم که با وجود هوش پایین و ناتوانایی جسمی که از ابتدا همراهش بوده به تدریج رشد کرده و در زندگی علیرغم انتظار دیگران و در عرصه‌هایی که خودش هم انتظارش را ندارد به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کند. یکی از موضوعات فیلم در مورد اعتقاد به سرنوشت از پیش تعیین شده است، برخی بر این باورند که زندگی انسان بر اساس مقدرات الهی رقم می‌خورد و انسان اختیاری در ساختن آن ندارد.

اما به طور کلی اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم می‌توان گفت زمانی که خداوند به انسان قدرت اختیار را بخشید به او این قدرت را داد تا بتواند انتخاب کند، درست است که انسان در برخی مسائل قدرت ندارد.

اما وقتی در مسیرهای زندگی در معرض تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد آزاد است که انتخاب کند، با قدرت عقل و درایتی که خداوند به او بخشیده است. همانطور که خود در آیه 256 سوره بقره می‌فرماید: کار دین به اجبار نیست، راه درست از راه گمراه روشن شده است.

سه راه جادویی برای ساختن سرنوشت و آینده

گم شدن در مشکلات روزمره زندگی، گرفتار شدن در موانع مداوم و خوشحالی، بسیار آسان است. وقتی گیر کردیم، می‌تواند مانند یک آونگ دائمی از عذاب باشد، به خصوص اگر شاهد خبرهای ناگوار این روزها در رسانه‌ها باشیم.

بنابراین چگونه می‌توانیم یک انگیزه جدید را برای خودمان داشت باشیم؟ چگونه می‌توانیم از زندگی دنیوی فراتر برویم تا رویاهای خود را تحقق بخشیم؟

۱. اعتقاد داشته باشید که می‌توانید سرنوشت خود را بسازید

اعتقاد داشته باشید که می‌توانید سرنوشت خود را بسازید

بسیاری از افراد وقتی در مورد قانون جذب می‌گویند که «افکار باعث ایجاد واقعیت می‌‌شوند» اما حقیقت کمی عمیق‌تر از این است. ما می‌توانیم افکار خود را در ذهن خود بیان کنیم اما اگر باور نکنیم که این واقعیت داشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد. این باورهای اصلی ما است که آینده ما را شکل می‌‌دهد، نه فقط افکار ما.

پس اگر بخشی از ناخودآگاه شما روندی خرابکارانه در روند تجلی شما پیش بگیرد، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ گاهی اوقات این می‌تواند مانند یک وضعیت جدی به آینده شما خیانت کند.

شما برای ساختن زندگی و آینده پیش‌وریتان مختار هستید، باید هوشیارانه از موقعیت‌های زندگی استفاده کنید و به جای اعتماد به سرنوشت اجباری خودتان دست به کار شوید.

اعتقاد به اینکه شما می‌توانید سرنوشت خود را ایجاد کنید یک گام اساسی است، بنابراین مدتی را صرف سوال و مجددا ساختن سیستم اعتقادی خود کنید.

آیا اعتقاد دارید شما لیاقت شادی را دارید؟ آیا شما اعتقاد دارید که لیاقت فراوانی را ارید؟ آیا شما اعتقاد دارید که لیاقت یک رابطه عاشقانه برابر را دارید؟ روی دوست داشتن خود و حفظ رابطه مثبت با خود کار کنید.

۲. رسانه‌های منفی را خاموش کنید

یکی از مواردی که توانایی اتصال کامل به قدرت را از شما می‌گیرد، منفی بودن برخی رسانه‌ها، اخبار، برنامه‌های تهاجمی تلویزیونی و حتی توییتر منفی و موضوعات فیس بوک است.

استاد احمد محمدی
سرنوشت تو به میزان اهمیتی که به آن می‌‎دهی، بستگی دارد!
استاد احمد محمدی

بسیاری از مواردی که روزانه در معرض آن قرار داریم می‌توانند ما را از ترس پر کرده و ناتوان کنند. یک روز در هفته وقت بگذارید تا از هر چیزی که باعث ترس و انرژی منفی می‌شود جلوگیری کنید. اخبار را تماشا نکنید، مهم نیست که چقدر وسوسه‌انگیز باشند، باید ذهنتان را از اخبار منفی سم زدایی کنید.

درعوض، به پادکست‌های الهام بخش، موسیقی و چیزهایی که شما را بالا می‌برد، گوش دهید. شما از تاثیر این وضعیت در میزان خلق و خو و انرژی خود شگفت زده خواهید شد.

۳. فعال و موثر باشید

 فعال و موثر باشید - فارست گامپ

وقت گذاشتن برای تمرکز روی رویاها و اهداف، قدرت شما را تقویت می‌کند. زندگی می‌تواند ما را در آنچه که احساس گرداب فعالیتی در آن می‌کند، حفظ کند و خودتان را با کار و فعالیت‌های موثر مشغول کنید و وقتتان را به بطالت نگذارنید.

کارهای روزمره خود را با هم ترکیب کرده و جادو کنید. یک پیله آشکار ایجاد کنید. برای تمرکز روی خواسته‌های خود، فضا، وقت و فرصت بیشتری پیدا کنید. یک دفتر خاطرات و برنامه‌های آینده بنویسید و از خواسته‌های کوچک و همچنین بزرگ بنویسید و هنگام دریافت آن‌ها، آن‌ها را علامت بزنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، آسان‌تر می‌شود. هرچه بیشتر نتایج را مشاهده کنید، نتایج قوی‌تر می‌شوند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تغییر باورهای ذهنی و در دست گرفتن سرنوشت خودمان

از همه مهم‌تر در مورد آن رویاها کاری خاص انجام دهید. اگر می‌خواهید کتاب بنویسید، روزی یک صفحه بنویسید. به جهانیان نشان دهید که شما یک فرد خالق سرنوشت خود هستید.

هنگامی که ما تغییرات کوچک ایجاد می‌کنیم، جلوه‌ای موج دار ایجاد می‌شود که به سراسر جهان می‌رسد و می‌تواند چیزی بیش از آنچه که برای آن چانه‌زنی می‌کردیم به ارمغان بیاورد. آن رویاها را به حوضچه زندگی پرتاب کنید و آغوش خود را در برابر موج‌های ممکن باز کنید.

3/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی