زمان بین همه ی ما به میزان یکسان تقسیم شده است. ولی خیلی از ما، این سرمایه ی باارزش را بدون تفکر برای مسائل بی ارزش صرف میکنیم . و به عبارتی اجازه می دهیم که آن را از ما بدزدند . اگر پولی داخل کیف خود داشته باشید برای محافظت از آن هر کاری میکنید اما در مورد زمان که خیلی با ارزش است اینگونه نیستید . اگر شما دزدان زمان خود را بشناسید دیگر اجازه ی این را نمی دهید که از شما آن را بدزدند .
1. تلفن همراه
باید بدانیدکه از بزرگترین دزدان زمان تلفن همراه می باشد .در زندگی امروزه ی ما زمان های زیادی وقف گشتن در شبکه های اجتماعی میشود وبازدید از صفحات و عکس های دیگران و مطالبی بی ارزش و بسیاری مواقع دوستانی هستند که به دلیل بیکار بودن خود با شما تماس گرفته یا پیام می دهند و خیلی از وقتتان را میگیرند بنابراین استفاده از تلفن همراه را محدود کنید و در روزهایی مشخص شبکه های اجتماعی وپیام هایتان را بررسی کنید و در هنگام استفاده از شبکه های مجازی مراقب باشید تا زمان خود را بیهوده صرف فضای مجازی نکنید .
2. فکر و نگرانی
ذهن ما به صورت مداوم در حال تفکر است. بسیاری از فکرهایی که در طول روز به ذهن ما میرسد، فقط سبب می شود که وقت خود را هدر دهیم. وقتی با مشکلی برخورد میکنید ذهنتان درگیر می شود و بازده ی ان پایین می آید پس دست از کار بکشد و تفکر کنیدیا با همکاران خود مشورت کنید گاهی هنگام کارتان به یاد مهمانی که قرار است آخر هفته بروید می افتید و ساعت ها وقت خود را درگیر پیدا کردن لباس در اینترنت میکنید پس از امروز به خودتان قول بدهید وقتی روی یک کار تمرکز کرده اید از ورود فکر های دیگر به ذهنتان جلوگیری کنید و آنقدر جدی غرق در کار شوید که کسی جرات قطع کردن رشته تمرکزه شما را نداشته باشد.و به دوستان و همکارانتان بگویید که در چه زمانی در دسترس هستید.
3. کار امروز را به فردا بینداز!
همیشه یک ندای درونی در ما وجود دارد که به ما این جمله را می گوید، جملاتی مانند : هنوز وقت داری یا از شنبه شروع کن در این مواقع شاید بی حوصله یا در حال هدر دادن وقت به روش های مختلف باشیم. در این حالت ها باید با ایجاد یک حس اضطرار در خودتان، در ابتدا کارهای مهم تر را به انجام برسانید و بعد بقیه کارها را به زمان استراحت موکول کنید.
4. جلسات کاری
حضور در جلسه هایی که می توانید بدون حضور آن را تشکیل دهید، هدر دادن وقتتان است. در دنیای امروزی ، وقتی که می توان با یک تماس کارها را پیش برد،شرکت در جلسات کار عاقلانه ای نیست، مگر اینکه جلسات ضروری باشند. در قرارهای کاری مهم نیز از تعارفات و مسائل حاشیه ای دوری کنید. هیچ صحبت مهمی در یک ملاقات حضوری به بیشتر از 20 دقیقه زمان نیاز ندارد.
5. انجام چند کار هم زمان
اگر قرار است برروی کاری متمرکز شوید، آن را هم زمان با کار دیگری انجام ندهید. انجام چند کار با هم سبب می شود زمان بیشتری را به هر کدام اختصاص دهید. چرا که تمرکز روی هر کدام از کارها کم می شود.
همانطور که دارن هاردی می گوید: اگر قصد دارید در بین افراد بسیار موفق باشید باید خودخواه باشید! و برای خود ارزش زیادی قائل شوید، زیرا کسی که برای خودش ارزش قائل نمی شود برای هیچ کس و هیچ چیز دیگری ارزش قائل نیست.