زندگینامه دکتر فیروز نادری و ۳۰ سال همکاری با ناسا

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
دکتر فیروز نادری

دکتر فیروز نادری، یکی از دانشمندان معروف سازمان فضایی ناسا و از مدیران قبلی آزمایشگاه پیش‌رانش جت در این سازمان است. فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی سازمان هوافضا است که در حدود ۳۰ سال در سازمان هوایی ناسا فعالیت کرده است. او در مدت همکاری خود، در قسمت‌‌های گوناگون این سازمان مسئولیت‌های فنی و اجرایی را بر عهده داشته است.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیفیروز نادری
متولد1325
زادگاهشیراز
ملیتایرانی – آمریکایی
پیشههوافضا

زندگینامه دکتر فیروز نادری

همراهان عزیز آکادمی بازار، ما در این مقاله قصد داریم به تشریح زندگینامه دکتر فیروز نادری و همکاری او با ناسا بپردازیم.

تمرکز اصلی فیروز نادری در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) بود. نادری در این آزمایشگاه در خیلی از پروژه‌های بسیار بزرگ رباتیک فضایی آمریکا شرکت کرد. او سمت مدیر کل اکتشافات منظومه شمسی در این سازمان را بر عهده داشت.

فیروز نادری سال ۲۰۱۶ از سازمان ناسا بازنشسته شد و امروزه به‌عنوان سمت مشاور مدیریت با این سازمان و استارتاپ‌های نوپا همکاری می‌کند. او همچنین به‌عنوان سخنران در همایش‌های علمی بزرگ شرکت می‌کند. با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه دکتر فیروز نادری همراه باشید.

زندگینامه دکتر فیروز نادری از تولد و تحصیل

فیروز نادری در فروردین سال ۱۳۲۵ در شهر شیراز متولد شد. او تحصیلات دوران ابتدایی خود را در شیراز به پایان رساند و برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به تهران نقل مکان کرد. پدر ومادرش او را به مدرسه ایتالیایی شبانه‌روزی دون بوسکو فرستادند.

بعد ازطی کردن دوره متوسطه، نادری برای ادامه تحصیل در دانشگاه به کشور آمریکا مهاجرت کرد. فیروز نادری دوران کارشناسی خود را در سال ۱۹۷۲ در رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی آیووا به پایان رساند. 

بعد از کسب مدرک کارشناسی، فیروز نادری به مدت دو سال در سانتا باربارا به‌عنوان مهندس به فعالیت مشغول بود. نادری تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به پایان رساند و همچنین مدرک مقطع دکترای خود را در سال ۱۹۷۶ از همین دانشگاه کسب کرد. 

نادری پس از به پایان رساندن تحصیلات خود به مدت دو سال نیز برای گذراندن خدمت سربازی به ایران آمد. او همچنین ضمن گذراندن دوران سربازی، در مرکز سنجش از دور ایران نیز مشغول به کار بود. نادری در سال ۱۳۵۷ ایران را برای همیشه ترک کرد و به آمریکا رفت.

استخدام در ناسا

نادری به محض رسیدن به آمریکا، در سازمان فضایی به همکاری با ناسا با سمت مهندس سیستم مشغول به کار شد. شروع همکاری او در ناسا، سال ۱۹۷۹ و در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا بود. این مرکز بزرگ و پیشرفته تحقیقاتی در پاسادینا شهر کالیفرنیا قرار دارد.

از ماموریت‌های اصلی جی‌پی‌ال، تحقیقات در مورد طراح ریزی و ساخت پرتابه‌های بی‌سرنشین و ارسال به مسیرهای بسیار دور همانند خارج از منظومه شمسی است. از دیگر ایرانیانی که در این آزمایشگاه مشغول به فعالیت بوده‌اند می‌توان به بابک فردوسی و شهید مصطفی چمران اشاره کرد.

کار فیروز نادری در آزمایشگاه جی‌پی‌ال به مدت زمان ۳۰ سال ادامه داشت و او در این مدت پست‌های گوناگونی از جمله مهندس سیستم تا مسئول توسعه فناوری، مدیر پروژه و برنامه سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای، مدیر آزمایشات مطالعه زمین از مسیر دور، مدیر آزمایش‌های فیزیک نجومی و مدیر سیستم‌های سیاره‌ای را بر عهده داشت.

کار در سازمان ناسا

کار در سازمان ناسا

در زندگینامه دکتر فیروز نادری می‌بینیم که نخستین تجربه‌های کاری او در سازمان ناسا، به طراحی سیستمی بر پایه ارتباطات ماهواره‌ای مرتبط بود که پوشش همگانی تلفن همراه را در تمامی کشور آمریکا ایجاد کند. 

او برای به هدف رساندن این پروژه در حدود دو سال در اوایل سال ۱۹۸۰ در مرکز مدیریت ناسا مشغول به فعالیت شد. نتایج تمام فعالیت او و گروه او به اسم سیستم ارتباطات ماهواره‌ای پیشرفته (ACTS) شناخته می‌شود.

این سیستم، پیشرو سیستم‌های ماهواره‌ای چندموجی بسیار پیشرفته اکنون است. پس از پایان پروژه ماهواره‌ای، نادری به آزمایشگاه جی‌پی‌ال برگشت و در آنجا به‌عنوان سمت مدیر در پروژه Scatterometer مشغول به کار شد.

ازهدف‌های این پروژه، اندازه‌گیری‌ راداری فضایی بر روی بادهای اقیانوسی بود که این پروژه در پیش‌بینی وضعیت آب و هوا کاربرد بسیاری داشت. نادری به دلیل عملکرد بسیار خوبش در مدیریت این پروژه، موفق شد جایزه رهبری برجسته را از ناسا دریافت کند.

بعد از این پروژه، فیروز نادری در پروژه‌ بلندپروازانه ناسا برای پیدا کردن سیاره‌های شبیه به زمین در دیگر منظومه‌های سیاره‌ای همکاری کرد. که نام این پروژه بزرگ Origins بود.

مدیریت پروژه اکتشاف مریخ

در زندگینامه دکتر فیروز نادری می‌خوانیم که او در سال ۲۰۰۰ به‌ سمت مدیر برنامه پروژه‌ی اکتشاف مریخ سازمان فضایی ناسا رسید. ناسا در سال ۱۹۹۹ دو شکست بسیار بزرگ در این پروژه خورد که اخبار آن به‌صورت رسمی و گسترده برای عموم مردم منتشر شد و وجهه این سازمان را خراب کرد.

فیروز نادری با در دست گرفتن مدیریت برنامه‌های این پروژه،‌ مجموعه‌ای از برنامه‌های منظم علمی، فنی و عملیاتی را برنامه‌ریزی کرد که با پیروی و کمک گرفتن از آن‌ها، سازمان فضایی موفق شد هر دو سال یک بار فضاپیما به مریخ ارسال کند.

پروفسور فیروز نادری در حدود پنج سال در سمت مدیریت پروژه اکتشاف مریخ به کار خود ادامه داد. در زمان مدیریت او، کاوشگرهای Rovers، spirit و Opportunity با موفقیت، سالم به سطح این سیاره رسیدند. 

در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، تعداد ۶ پروژه موفق پی در پی توسط سازمان ناسا اجرا شد و چهار کاوشگر در سطح این مریخ توانستند فرود بیایند و دو ماهواره نیز در مدار آن قرار گرفتند.

همه این موفقیت‌ها، به دلیل تلاش و برنامه‌ریزی بسیار دقیق نادری در سال ۲۰۰۰ بود. او به علت مدیریت بسیار عالی در پروژه‌ اکتشاف سیاره مریخ، بیشترین نشان افتخاری ناسا یعنی «مدال خدمات برجسته‌ی ناسا» را کسب کرد.

معاون اول جی‌پی‌ال

معاون اول جی‌پی‌ال

پس از پروژه کشف مریخ، فیروز نادری سمت معاون اول آزمایشگاه جی‌پی‌ال را برعهده گرفت که در زندگینامه دکتر فیروز نادری نقش بسزایی داشت. مسئولیت او در آزمایشگاه، تعیین استراتژی و راه و روش اجرای پروژه‌ها بود.

او به‌عنوان شغل پست معاون وظیفه کنترل و نظارت بر خرید شرکت‌ها توسط آزمایشگاه و برنامه‌ریزی استراتژیک را به عهده داشت. نادری در دوران معاونتش مرکز نوآوری را در این آزمایشگاه بنا کرد. این مرکز، یک اکوسیستم استارتاپی داخلی است که به‌منظور ساخت شتاب‌دهنده و انکوباتور در سیلیکون ولی احداث شده است.

در حدود ۶ سال فعالیت کاری در این مرکز، فیروز نادری موفق شد سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار برای شناسایی و به بلوغ رساندن فناوری‌های تازه جذب کند. اکثر پروژه‌هایی که جذب سرمایه داشتند، توانایی و پتانسیل رشد و تبدیل به پروژه‌های بسیار بزرگ فضایی را داشتند.

مدیر پروژه اکتشاف منظومه شمسی

در بخش کاری زندگینامه دکتر فیروز نادری می‌بینیم که او در پنج سال آخر کاری خود در جی‌پی‌ال، مسئولیت مدیر پروژه اکتشاف منظومه شمسی را برعهده داشت. 

او در این پروژه مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیریت فضاپیمای کاسینی به سیاره زحل، مدیریت پروژه Dawn در سیارک‌های Vesta و Ceres و مدیریت پروژه Juno در سیاره مشتری را بر عهده داشت.

از مسئولیت‌های او می‌توان به برنامه‌ریزی طراحی و ساخت نخستین هلی‌کوپتر مریخی و پروژه مولتی‌میلیارد دلاری کشف قمر اروپا در مدار سیاره‌ی مشتری اشاره کرد.

بازنشستگی در زندگینامه دکتر فیروز نادری

بازنشستگی در زندگینامه دکتر فیروز نادری

پروفسور فیروز نادری بعد از ۳۶ سال کار و همکاری با ناسا در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد. طی یک مهمانی که به افتخار این دانشمند برگزار شد، سیارک 1989 EL1 به افتخار او، 5515 Naderi نامگذاری شد. که این سیارک توسط ستاره‌شناس آمریکایی، الئانور اف هلین در آزمایشگاه پالومار سن‌دیگو در سال ۱۹۸۹ کشف شده است.

مساحت این سیارک ۱۰ کیلومتر می‌باشد و هر ۵.۲ ساعت یک دور به دور خودش می‌چرخد و هر ۴.۴ سال زمینی، یک دور به دور خورشید می‌گردد. نادری در مورد این سیارک گفته است: خوشبختانه این سیارک هرگز به زمین برخورد نخواهد کرد. نادری بعد از بازنشستگی در سازمان ناسا به‌عنوان مشاور در ناسا و استارتاپ‌های نوپا فعالیت می‌کند. 

او یک سخنران نیز می‌باشد و در کنار آن، به‌عنوان مربی برای پرورش رهبران آینده در انجمن ایرانی-آمریکایی مشغول فعالیت است. نادری در دانشگاه‌های گوناگونی مانند آکسفورد، استنفورد، برکلی، ام‌آی‌تی، یو‌سی‌ال‌ای، تورنتو، ویرجینیا تک، بریتیش کلمبیا و خیلی از دانشگاه‌های معتبر دیگر، سخنرانی‌های آموزشی و انگیزشی بسیار مفیدی برگزار کرده است.

پروفسور نادری حتی دوره‌های آموزشی مدیریت نیز در دانشگاه استنفورد برگزار کرده است. این دانشمند ایرانی-آمریکایی بعد از بازنشستگی در فعالیت‌های غیر انتفاعی و خیرخواهانه نیز فعالیت دارد. 

از سازمان‌های غیرانتفاعی که نادری در آن‌ها مشغول است می‌توان به اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (PAAIA)، بنیاد حفظ کودکان در مدارس (KCIS)، انجمن بین‌المللی کودکان سرطانی (ISCC) و دانشنامه ایرانیکا اشاره کرد.

سخنان دکتر نادری درباره ایران و امریکا

سخنان دکتر نادری درباره ایران و امریکا

پروفسور نادری درطی یکی از مصاحبه‌های خبری خود در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید آیا بعد از ۵۰ سال زندگی در آمریکا، خود را بیشتر آمریکایی می‌داند یا ایرانی، گفت: ایرانی بودن قسمتی از تاریخ من و آمریکایی بودن قسمتی از هویت من است.

این دو خصوصیت مثل زرده و سفیده تخم مرغی است که مخلوط شده باشند، هرگز قابل جدا شدن نیستند. آمریکا کشور من و ایران سرزمین مادر‌ی‌ام می‌باشد. من از این که ریشه‌هایم در سرزمینی با فرهنگ و تاریخ غنی شکل گرفته است بسیارخوشحالم و همچنین از اینکه در میان ملتی بسیار جوان و باهوش در آمریکا زندگی می‌کنم، به خودم می‌بالم. ملتی که من بر روی شانه‌های آنان ایستاده‌ام و موفق شده‌‌ام به ستاره‌ها دسترسی پیدا کنم.

پروفسور نادری در هشتاد و نهمین مراسم اسکار که در سال ۲۰۱۷ در آمریکا برگزار شد،‌ به همراه خانم انوشه انصاری، جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را به نیابت از اصغر فرهادی دریافت کرد. زیرا کارگردان ایرانی به علت سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، در این مراسم شرکت نکرد.

پروفسور نادری اغلب در اخبار رسانه‌های سیاسی حضور ندارد ،اما مدتی قبل خبری در خصوص او منتشر شد که صحبت‌هایی خطاب به رئیس جمهور آمریکا بیان کرده است. در این صحبت‌ها گفته شده است که ، نادری با لحنی بسیار تند از اقدامات ضد مهاجرتی ترامپ انتقاد کرده و ایرانیان شاغل در سازمان فضایی ناسا را ۴۳ درصد عنوان کرده بود.

اما مدتی پس از انتشار این اخبار، فیروز نادری در حساب شخصی‌اش در فیسبوک تمامی این صحبت‌ها را تکذیب کرد و گفت اگرچه با سیاست‌های ترامپ کاملا مخالف است، ولی این لحن صحبت و خبرهای گزارش شده، دروغ است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. باعرص سلام و خسته نباشید به پدر عزیزم دکتر نادری . من اسمم نیما هست و ۱۴ سالمه و عاشق فضانوردی و عاشق کارکردن در ناسا . من این قوت رو در وجودم احساس میکنم که میتونم .چون من خیلی در اختراع کردن ماهر هستم . تورو خدا کمکم کنین لطفا

    1. سلام نیمای عزیز
      آکادمی بازار از اینکه کاربرانی مثل شما داره به خودش افتخار میکنه. خوشحالیم که این حس خوب رو توی خودت احساس میکنی، شما میتونی از قسمت مشاوره ی سایت از مشاوره ی کارشناسان ما استفاده کنید.
      همچنین میتونید از مقاله ی “تصمیم برای آینده – همین حالا انتخاب کنید آینده تان چه شکلی باشد؟” بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی