زندگینامه دارا خسروشاهی مدیر موفق شرکت اکسپدیا

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مهر, ۱۴۰۰
زندگینامه دارا خسروشاهی مدیر موفق شرکت اکسپدیا

دارا خسروشاهی، درخرداد سال ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. پدر دارا، حسن خسروشاهی یکی از کارآفرینان معروف می‌باشد و کارخانه‌های تولیدی بسیاری را در ایران احداث کرده است. دارا خسروشاهی در سال‌های ابتدایی تحصیلات خود از ایران رفت و امروزه یکی از معروف‌ترین مدیرعاملان در دنیای فناوری شده است. دارا خسروشاهی بعد از ۱۲ سال فعالیت حرفه‌ای در شرکت اکسپدیا، چندی پیش پیشنهاد مدیرعاملی اوبر که یکی از بزرگترین سرویس تاکسی اینترنتی در جهان به شمار می‌رود را دریافت کرده است.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیدارا خسروشاهی
متولد1348
زادگاهتهران
ملیتایرانی آمریکایی
پیشهمدیر عامل اجرایی اوبر

والدین دارا خسروشاهی

در این مقاله از سری مقالات آکادمی بازار به تشریح زندگینامه دارا خسروشاهی مدیر موفق شرکت اکسپدیا می‌پردازیم. با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه دارا خسروشاهی همراه باشید.

حسن خسروشاهی و نزهت خسروشاهی، والدین دارا خسروشاهی، مدیر موفق شرکت اکسپدیا می‌باشند. پدر او یک تاجر معروف ایرانی است که خیلی از کارخانه‌های بزرگ ایرانی به اسم او و خاندان خسروشاهی احداث شده‌اند.

حسن خسروشاهی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران و در رشته اقتصاد و حقوق دریافت کرده است. برندهای معروفی مانند تولی‌پرس، تولیدارو، مینو، تی‌دی و غیره، فقط قسمتی از کارخانه و شرکت‌های او هستند که حسن خسروشاهی در ایران احداث کرد. دارا خسروشاهی به همراه خانواده‌اش در سال 1۹۷۸ از ایران مهاجرت کردند. تا سال ۱۹۸۱ هیچ خبری از این خانواده نبود تا این که خبر خسروشاهی بزرگ، در سال ۱۹۸۱ در ونکور کانادا به دست رسید.

او بعد مهاجرت به کانادا، نخستین فعالیت‌های تجاری خود را با تاسیس شرکتی با نام Persis Holdings شروع کرد و بعد از مدتی، نخستین شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور Future shop را در کانادا بنا کرد.

این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که فعالیتشان در زمینه فروش تجهیزات الکترونیکی است و در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت best buy خریداری شدند. ثروت حسن خسروشاهی تا سال ۲۰۱۲ در حدود ۹۴۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

زندگینامه دارا خسروشاهی از سکونت در ایران تا مهاجرت

زندگینامه دارا خسروشاهی از سکونت در ایران تا مهاجرت

دارا خسروشاهی تا سن ۹ سالگی با خانواده‌اش در ایران زندگی می‌کردند. خانواده‌‌اش در این سال‌ها ۱۵ کارخانه و شرکت را در ایران اداره می‌کردند و این کارخانه‌ها در صنایع مختلفی مانند مواد غذایی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها فعال بوده‌اند.

دارا خسروشاهی سال‌هایی که در ایران زندگی می‌کرد را بسیار جذاب می‌داند و از آن سال‌ها تا به امروز، محصول قدیمی و به‌یادماندنی (پودر لباسشویی) “دریا” را به‌یاد می‌آورد که در رقابت با تاید در آن زمان تولید می‌شد. دارا خسروشاهی بعد از آغاز مبارزات انقلاب اسلامی کشور را، همراه با خانواده‌اش ترک می‌کند. آن‌ها اول به شهر نیس رفتند و بعد از آن به نیویورک مهاجرت کردند.

دوران نوجوانی دارا خسروشاهی دوران سختی برایش بود. زیرا پدرش برای مدتی به ایران بازگشت و در طی ۴ سال اقامت پدر، مادرش مجبور بود او و برادرانش را به تنهایی و در خارج از کشور تربیت کند.

تحصیلات دانشگاهی مدیر موفق شرکت اکسپدیا

دارا خسروشاهی، مدیر موفق شرکت اکسپدیا به پیشنهاد پدرش که برای او شغل پزشکی را بهترین حرفه می‌دانست، برای جراح شدن وارد دانشگاه شد. 

اما دارا به این رشته اصلا علاقه نداشت و به‌همین علت بعد از مدتی رشته تحصیلی‌اش را به مهندسی بیوالکتریک تغییر داد. او مدرک کارشناسی خود از دانشگاه براون و در سال ۱۹۹۱ دریافت کرد.

ورود به دنیای کسب و کار در زندگینامه دارا خسروشاهی

در زندگینامه دارا خسروشاهی می‌خوانیم که او بعد از فارغ‌التحصیلی باید بین ادامه دادن درس و ورود به دنیای کسب و کار یکی را انتخاب می‌کرد. او در تابستان بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان کارآموز به شرکت Allen & Company رفت سپس در آنجا فعالیت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، بورس و اوراق بهادار را فرا گرفت.

استاد احمد محمدی
به دنبال رویاهایت برو، جز این در دنیا ماموریتی نداری.
استاد احمد محمدی

فعالیت در این محیط او را به کار و تلاش تشویق کرد و دارا خسروشاهی تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی به پایان رساند. مدیرعامل قبلی شرکت اکسپدیا تا سال ۱۹۹۸ در Allen & Company مشغول به کار بود. دارا خسروشاهی از سال ۱۹۹۵ معاون این شرکت سرمایه‌گذاری شد. سال ۱۹۹۸ بود که دارا خسروشاهی بعد از کار و فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری و بانکداری، با بری دیلر آشنا می‌شود.

دیلر چون استعداد زیاد خسروشاهی را در زمینه مدیریت و آنالیز مالی می‌بیند، از خسروشاهی دعوت به همکاری می‌کند که به شرکت InterActiveCorp ملحق شود. در IAC به خسروشاهی سمت مدیر امور مالی داده شد. که هولدینگ بسیار بزرگ شامل معتبرترین برندهای رسانه‌ای اینترنتی مانند HomeAdvisor, Vimeo, Dotdash (About.com), Dictionary.com, The Daily Beast و Investopedia می‌باشد.

IAC در سال ۲۰۰۳ شرکت اکسپدیا را خریداری کرد و دارا خسروشاهی از سال ۲۰۰۵ به سمت مدیرعاملی این زیرمجموعه جدید انتخاب شد.

فعالیت در شرکت اکسپدیا (Expedia)

فعالیت در شرکت اکسپدیا (Expedia)

وقتی که خسروشاهی به شرکت اکسپدیا ملحق شد، زمان اوج شهرت اینترنت و انبساط حباب سایت‌های مختلف اینترنتی بود. خسروشاهی در زمان کار در شرکت IAC این شرکت را زیر نظر خود داشت، پس از ملحق شدن به شرکت Expedia پیشرفت و تجربه‌های بسیاری را کسب کرد.

خسروشاهی سال‌های نخستین مدیرعاملی در این شرکت را سخت می‌داند و می‌گوید در اوایل نمی‌توانست با فرهنگ کاری کنار بیاید و او گذراندن این سال‌ها را در زندگیش زمانی بسیار پر نقش در تغییر رفتار و سیستم مدیریتی‌اش می‌داند.

در دورانی که دارا خسروشاهی مدیرعاملی شرکت اکسپدیا را بر عهده گرفت، این شرکت فعالیت‌های مسافربری خود را به بیش از ۶۰ کشور جهان گسترش داد و با کمک برندهایی مثل: Hotels.com و Hotwire که از سرویس‌های آنلاین رزرواسیون هستند، موفق شد درآمد خود را به صورت قابل توجهی بالا ببرد.

اما موفقیت‌های امروز شرکت اکسپدیا به دور از خطرات و چالش‌ها نبوده است. آن‌ها در سال‌های اولیه با بحران ورشکستگی مواجه شدند و امروزه نیز رقیب بزرگی به نام Airbnb تجارت شرکت آن‌ها را تهدید می‌کند. درآمد شرکت اکسپدیا در ۱۲ ماه گذشته به ۹ میلیارد دلار رسیده و طبق برآوردی که شده، رشد درآمدی ۲۶ درصدی داشته است و این مسئله از نکات تاثیر گذار بر زندگینامه دارا خسروشاهی بوده است.

جالب است بدانید درآمد این شرکت در اوایل ورود خسروشاهی ۲.۱ میلیارد بوده است که این مقدار رشد، نشان دهنده موفقیت او در مدیریت است.

مدیرعاملی در شرکت اوبر (Uber) و چالش های مقابلش

در بخش کاری زندگینامه دارا خسروشاهی می‌خوانیم که هیئت مدیره‌ و سرمایه‌گذاران در شرکت اوبر که به‌دنبال مدیرعاملی جدید برای جایگزین کردن تراویس کالانیک، موسس اوبر و مدیرعامل فعلی بودند، ناگهان دارا خسروشاهی را که در بین نامزدهای این پست قرار نداشت، را معرفی کردند.

البته تا کنون خبر پذیرفتن این پست از طرف خسروشاهی منتشر نشده ولی پیش‌بینی می‌شود او به دلیل قراردادی که تا سال ۲۰۲۰ با شرکت اکسپدیا دارد، این شرکت را به مقصد یکی از بزرگترین تاکسی اینترنتی‌های دنیا ترک کند. اگر خسروشاهی پیشنهاد جدید را قبول کند، به عنوان مدیر یکی از باارزش‌ترین و بزرگ‌ترین استارتاپ‌های دنیای فناوری معرفی خواهد شد.

سرمایه‌گذاران اوبر ارزش این شرکت را در حدود ۶۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند. اما در کنار همه این‌ها این موقعیت جذاب، سختی و چالش‌های بسیاری را برای خسروشاهی به همراه خواهد داشت. زیرا خسروشاهی باید فرمان این شرکت تاکسی اینترنتی را در دست خود بگیرد و تمام مشکلات حقوقی این شرکت را حل کند و در مسیر موفقیت آن را هدایت کند.

خسروشاهی بعد از پذیرش سمت مدیرعاملی شرکت اوبر، با مشکلاتی مانند دعواهای مدیرعامل قبلی با سرمایه‌گذار اصلی و مشکلات قانونی خودروهای خودران شرکت اوبر و مشکلات مالی بسیار روبرو خواهد بود. به‌طور حتم او بعد از آغاز دوره‌ کاری باید اول فکری به وضعیت وخیم مالی شرکت اوبر کند و یک مدیر مالی با تجربه و حرفه‌ای برای اوبر استخدام کند.

مدیرعامل سابق شرکت اکسپدیا، تجربه‌ و مهارت بسیاری در صنعت حمل و نقل ندارد. در هر صورت فعالیت خسروشاهی در شرکت اوبر به هیچ عنوان آسان نخواهد بود و او باید زمانی را صرف آشنایی با فرهنگ این شرکت اختصاص دهد و اقداماتی را برای اصلاح این شرکت انجام دهد.

زندگی شخصی

زندگی شخصی

در بخش خصوصی زندگینامه دارا خسروشاهی می‌خوانیم که او در سال ۲۰۱۲ با سیدنی شاپیرو آشنا شد در لاس‌وگاس ازدواج کردند و اکنون آ‌ن‌ها صاحب ۴ فرزند می‌باشند. او در مورد ازدواجش می‌گوید: من در ۱۲/۱۲/۱۲ در لاس‌ وگاس با سیدنی ازدواج کردم. سیدنی در مراسم عروسیمان فقط یک تیشرت ساده پوشیده بود. که این نشان می‌دهد من با او حتما خوشحال و خوشبخت خواهم شد.

جالب از بدانید پسرعمه‌های دارا خسروشاهی، هادی و علی پروتوی، یکی از بنیانگذاران وبسایت آموزشی code.org می‌باشند که در سیلیکون شناخته‌ شده و معروف هستند و آن‌ها نیز از زمان کودکی با خسروشاهی بزرگ شده‌اند. شما می‌توانید برای مطالعه زندگینامه سایر افراد موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی