زندگینامه اینگوار کمپراد از کبریت فروشی تا تاسیس برند IKEA

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

در این مقاله به تشریح زندگینامه اینگوار کمپراد ( Ingvar Kamprad ) ، موسس برند IKEA می پردازیم.

اینگوار کمپراد ، بنیانگذار شرکت IKEA است او به عنوان چهارمین مرد ثروتمند جهان شناخته شده، اینگوار همیشه سوار اتومبیل های قدیمی پانزده ساله می‌شود و برای سفرهای هوایی خود از صندلی‌های ارزان قیمت استفاده می‌کند. اینگوار به نود هزار کارمند خود در سراسر جهان ، صرفه‌جویی و ساده زیستن را توصیه می‌کند.

با آکادمی بازار برای مطالعه ادامه زندگینامه اینگوار کمپراد همراه باشید.

زندگینامه اینگوار کمپراد

اینگوار کمپراد ( Ingvar Kamprad ) این میلیاردر اهل سوئد هشتاد سال سن دارد و از ۳۰ سال پیش سویس را محل زندگی خود انتخاب کرده است. سرمایه اینگوار بر اساس محاسبه مجله معتبر «فوربز» ۲۸ میلیلارد دلار براورد شده است، که این سرمایه اینگوار را بعد از «بیل گیتس» مؤسس شرکت مایکروسافت، «وارن بافت» سرمایه‌گذار آمریکایی و «کارلوس اسلیم» صنعتگر مکزیکی در رتبه چهارم قرار می‌دهد.

از اینگوار پرسیده شد که واقعا سوار بر اتومبیل قدیمی Volvo می‌شود، و او در پاسخ گفت: اتومبیل من برای ۱۵ سال پیش است و به نظر من هنوز خوب و قابل استفاده است. جالب است بدانید کارمندان شرکت او از دوطرف کاغذ برای نوشتن استفاده میکنند و حتی اینگوار نیز این موضوع را رعایت میکند .

 او میگوید: هر چه که درآمد به دست می آورید باید جمع کنید. و هنوز نیاز است گروه  IKEA  را بیشتر توسعه دهیم و نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای رسیدن به بازار روسیه و چین است.  IKEA   دارای ۳۰۰ شعبه در ۳۶کشور است و  یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مبلمان خانه در دنیاست.

این شرکت در سال درحدود ۵۵۰ میلیون بازدیدکننده دارد .اینگوار می گوید : «‌فروشگاهش برای بهتر ساختن زندگی روزانه خیلی از مردم دنیا» کار می‌کند. خریداران محصولات آی‌کیا معمولا از اقشار متوسط به بالای جامعه هستند. موسس IKEA اینگوار فئودور کمپراد در سال ۱۹۲۶ در لیونگبای سوئد به دنیا آمد. اینگوار از سال ۱۹۷۶ تا کنون در سوئیس زندگی می‌کند.

زندگینامه اینگوار کمپراد

شغل اینگوار در کودکی

در زندگینامه اینگوار کمپراد میخوانیم که او وقتی که یک پسر جوان بود، با دوچرخه‌اش محله را می‌گشت و به همسایه‌ها کبریت می‌فروخت. اینگوار کوچک متوجه شده بود که اگر کبریت‌ها را به تعداد زیاد بخرد و آنها را به شکل دانه‌ای بفروشد سود خوبی به دست می آورد. او فهمیده بود که اگر کبریت‌هایش را با حداقل سود و قیمت ارزان به فروش برساند، همه آن ها زود فروش خواهند رفت و می‌تواند خیلی زود بسته ی جدیدی از کبریت بخرد.
اینگوار عاشق خرید و فروش شده بود و از آن به بعد به فروش ماهی، اجناس تزئینی درخت کریسمس و برخی کالاهای مصرفی دیگر روی آورد و تجربه کسب کرد .

اینگوار حتی از همکلاسی‌های خودش نمی‌گذشت و به آنها نیز خودکار و مداد می‌فروخت. اینگوار با وجود آنکه همیشه در حاله خرید و فروش بود اما در مدرسه جزو دانش‌آموزان ممتاز بود. وقتی نوجوان بود جنگ جهانی دوم شروع شد و در آن زمان مردم از نظر مالی در سختی بودند و می‌خواستند هر جنسی را با ارزان‌ترین قیمت بخرند تا نیازشان را برطرف کنند.

اینگوار با کمک سه پسرش هم اکنون به طور خستگی‌ناپذیری روی بهبود کیفیت برند شرکتشان کار می‌کنند. ‌اکنون فروشگاه‌های او در حدود ۱۲هزار نوع محصول با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسانند.

اینگوار کمپراد

احداث نخستین فروشگاه

در زندگینامه اینگوار کمپراد بیان می شود که او در سال ۱۹۴۳ وقتی که ۱۷ سال داشت، به دلیل ممتاز شدنش در مدرسه از پدرش جایزه گرفت. او که به خوبی شرایط بازار در آن روزها را درک می‌کرد، فروشگاه مبلمان کوچکی احداث کرد. اینگوار اسم فروشگاهش را بسیار ساده و ابتدایی انتخاب کرد. به این صورت که با ترکیب حروف اول نامش (Ingvar Kampard)، نام مزرعه خانوادگی‌ که در آن بزرگ شده بود‌(Elmtaryd) و روستای نزدیک محل سکونتش‌(Agunnaryd) آن نام را ساخت.

چند سال بعد مشخص شد، اینگوار از بیماری دیسلکسیا «اختلال در به خاطر‌سپاری کلمات» رنج می‌برد ، و پزشکان احتمال دادند یکی از علت های  انتخاب این روش در نامگذاری همین بیماری او بوده است.

گسترش فروشگاه‌ها

آی‌کیا در ابتدا جنس هایی مانند : خودکار، کیف پول، قاب عکس، رومیزی و ساعت را میفروخت. بعد از آن در دهه ۱۹۶۰  شعبه دیگر ازفروشگاهش  را در نروژ و دانمارک تاسیس کرد تا برای اولین بار کسب و کارش را خارج از سوئد گسترش داده باشد. در سال ۱۹۷۴ این شرکت برای اولین بار به فروش مبلمان خانگی پرداخت. در همین سال بود که اینگوار کمپراد کسب و کار خود را از مرز قاره‌ها نیز عبور داد و تا استرالیا رفت.

این رویه ادامه داشت تا اینکه در ۱۹۸۷ به بازار‌ آمریکا و انگلیس هم وارد شد و آنقدر ادامه داد تا اکنون حدود ۳۰۰ شعبه در ۳۶ کشور دنیا برند آی‌کیا را عرضه می کنند.

ویژگی محصولات آی‌کیا

این شرکت به دلیل طراحی‌های جدید و بروز ، مدل‌های متمایزش در جهان معروف شده است. محصولات آی‌کیا به شکلی طراحی شده‌اند که قابل مونتاژ هستند و به شکل کم جا بسته‌بندی می‌شوند.

این کار از طرفی سبب کم شدن هزینه ها و خسارت در حمل و نقل می‌‌شود و از طرف دیگر موجب کارآیی بیشتر انبار فروشگاه ها می‌شود. همچنین اگر مشتریان بخواهند خودشان مبل خریداری شده را به خانه ببرند به جای تحویل توسط شرکت، این کار برایشان آسان ‌تر خواهد بود. مسئولان این شرکت از نظر تنوع محصولات، خود را مشتری‌مدار می‌دانند، زیرا که بر این عقیده هستند که محصولات این شرکت برای مردم هر سرزمین و فرهنگ متناسب است‌ و می‌توان از این محصولات در تمامی ‌منازل، چه بزرگ و چه کوچک، به طور مناسب استفاده کرد.

نیرویی که سبب محبوبیت و موفقیت این شرکت شده است همواره دیدگاه پیشتاز اینگوار می باشد که در زندگینامه اینگوار کمپراد تاثیر گذار بود .او از طراحانی استفاده می‌کند که در طول سالیان جوایز زیادی دریافت کرده‌اند. اینگوار کمپرد بر این باور است که موجودیت کمپانی‌اش نه تنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهتر کردن خود مردم نیز می باشد .

مکان تولید اجناس به این صورت است که ۶۷درصد در اروپا‌، ۳۰ درصد در آسیا و ۳ درصد در آمریکای شمالی تولید می‌شود. در این میان فقط ۲۰ درصد از محصولات در کشور چین تولید می‌‌شود.  و جالب است بدانید که از کل میزان فروش‌، ۸۱ درصد در اروپا‌، ۱۶ درصد در آمریکای‌شمالی و فقط ۳ درصد در آسیا و استرالیا انجام می‌شود.

اینگوار کمپراد
تاسیس برند IKEA

نحوۀ تبلیغات آی‌کیا

هر ساله حدود ۲۰۰ میلیون نسخه از کاتالوگ آی‌کیا در اختیار مردم قرار داده می شود. و در تبلیغات و کاتالوگ‌های این شرکت سعی شده احساس اعتماد به نفس به مخاطب داده شود. و خیلی از فروشگاه‌های اصلی آی‌کیا دارای رستوران است که غذای سوئدی را به صورت سلف‌سرویس به مشتریان عرضه می‌کند.

اینگوار کمپراد ( Ingvar Kamprad ) با توجه به ثروتش، حتی خانه خودش را با محصولات آی‌کیا مبله می‌کند. خلاقیت تبلیغاتی برون قاره‌ای و جذاب این شرکت با رعایت قوانین هر منطقه، توانایی تمرکز روی بازار هدف جهانی خود را به وجود آورده است و این بدون هماهنگی یکپارچه میان آژانس‌های تبلیغاتی گوناگون در کشور‌های مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود.

این شرکت به دلیل تبلیغات خلاقانه اش از سال ۱۹۹۱ تا به امروز ۵۰ جایزه از جشنواره کن دریافت کرده است و به احتمال زیاد امسال آی‌کیا به عنوان تبلیغ‌کننده برتر سال در فستیوال بین‌المللی خلاقیت کن معرفی خواهد شد. یکی از علل های موفقیت تبلیغات آی‌کیا، استفاده بجا از تبلیغات محیطی پارتیزانی است.

از آخرین اقدامات این شرکت می‌توانیم به طراحی دوربین دیجیتال مقوایی اشاره کنیم که به عنوان ارزان‌ترین دوربین دیجیتال دنیا شناخته شده است. این اقدام شرکت آی‌کیا تلاش برای ورود به بازار محصولات دیجیتال محسوب نمی‌شود و فقط یک حرکت تبلیغاتی برای محصولات جدید این شرکت است.

این شرکت سنت دیرپایی بنا کرده که در فعالیت‌های انسان دوستانه و توسعه جامعه مشارکت داشته باشد‌ و تمام فروشگا‌هایش را به حمایت از فعالیت ‌های خیرخواهانه محلی تشویق می‌کند.و همچنین یکی از حمایت کنندگان یونیسف و دیگر مراکز خیریه در سطح بین‌المللی است.

نحوه چیدمان فروشگاه‌ها

در همین رابطه به تازگی دومین جشنواره سالانه  Effie جایزه نخست را در راستای ایجاد فضایی زنده برای خریداران به آی‌کیا اهدا کرد.  وقتی میخواهید وارد سالن‌های عرضه کالا در فروشگاه‌های آی‌کیا شوید، مجبور هستید از پیچ و خم دکورها و لوازم مرتبط به اتاق خواب، حمام یا آشپزخانه عبور کنید تا به مقصد خود برسید، در حالیکه قصد خرید از محصولات دیگر را ندارید اما بدون اینکه متوجه بشوید، تا رسیدن به بخش مورد نظر، سبد شما از کالاهای دیگری پر شده است!

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

این روش به نام «عبور گروئن» نخستین بار توسط ویکتور گروئن معمار اتریشی، برای فروشگاه آی‌کیا، طراحی شد. همچنین به دلیل چیدمان آرامش‌بخش و بروز فروشگاه‌ها، حتی کسانی که قصد خرید ندارند هم به آنجا می روند.

با مطالعه زندگینامه اینگوار کمپراد و دیگر افراد موفق می توانید انگیزه و ایده های جدیدی برای دستیابی به اهدافتان بگیرید.

شما در صورت تمایل به آشنایی با سایر افراد موفق می توانید به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.

4.3/5 - (35 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی