زندگینامه انوشه انصاری اولین زن ایرانی فضانورد به علاوه عکس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۶ آبان, ۱۴۰۰
زندگینامه انوشه انصاری

خانم انوشه انصاری به عنوان اولین زن ایرانی فضانورد است حتی او سمت رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور (TTI) را در دست دارد. انوشه انصاری لقب اولین زن فضانورد مسلمان هم نام گرفته و جزو چهارمین افرادی است که همه هزینه‌های سفرهای فضایی‌اش را برعهده گرفته است.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیانوشه انصاری
متولد1354
زادگاهمشهد
ملیتایرانی
پیشهمؤسس، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت فناوری ارتباط از راه دور تله کام

زندگینامه انوشه انصاری

در این مقاله با زندگینامه انوشه انصاری، اولین زن فضانورد ایرانی آشنا می‌شویم.

همانطور که گفتیم انوشه انصاری لقب اولین زن فضانورد مسلمان هم نام گرفته و جزو چهارمین افرادی است که همه هزینه‌های سفرهای فضایی‌اش را برعهده گرفته است. شرکت ملی فضای آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی جایزه «پیشگام فضا» را به انوشه انصاری این بانوی پرافتخار ایرانی اختصاص داد.

با آکادمی بازار برای مطالعه ادامه زندگینامه انوشه انصاری همراه باشید.

زندگینامه انوشه انصاری

زندگینامه انوشه انصاری

خانم انوشه انصاری در بیست و یکم شهریورماه ۱۳۴۵ در شهر مشهد متولد شد. تا سن ۱۸ سالگی در ایران زندگی می‌کرد سپس بعد از سن ۱۸ سالگی به همراه خانواده‌اش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند.

 او در کشوره آمریکا تحصیلاتش را ادامه داد. سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر وارد دانشگاه شد.

او توانست مدرک لیسانس خود را از این دانشگاه دریافت کند و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه جرج واشنگتن رفت و در آنجا ادامه تحصیل داد. انوشه انصاری تا به حال چندین مقاله و دو پاتنت در مورد کار روی عملکردهای اتوماتیک و گره‌های یک شبکه بی‌سیم ارائه داده است.

بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشد با شرکت‌های بزرگی مانند COMSAT و MCI همکاری کرد و توانست پروژه‌هایی را در این شرکت‌ها با موفقیت پشت سر بگذارد.

انوشه انصاری از همان دوران کودکی و نوجوانی علاقه به فضانوردی را در خود احساس کرد و همیشه رویای سفر به فضا و کهکشان را در سر داشت. رویاها و علاقه او وقتی برآورده شد که فعالیت‌های اقتصادی و پروژه‌های او و همسرش در آمد بالایی را برای آن‌ها به وجود آورد.

تاسیس شرکت تله کام تکنولوژی

تاسیس شرکت تله کام تکنولوژی

در زندگینامه انوشه انصاری می‌بینیم که او در سال ۱۳۷۲، با کمک و همکاری همسرش حمید انصاری و برادر همسرش امیر انصاری شرکتی را تاسیس کردند و اسم شرکتشان را تله کام تکنولوژی (TTI) گذاشتند. 

شرکت آن‌ها جهت تامین قطعات مورد نیاز شبکه‌های کامپیوتری تاسیس شده بود و شرکت آن‌ها توسط سونوز نتورک در سال ۲۰۰۰ خریداری شد.

در سال ۲۰۰۰ بود که انوشه انصاری موفق به دریافت جایزه اول کارآفرین ملی ایالات متحده آمریکا شد. حتی در مجله فورچیون در سال ۲۰۰۱ از او به عنوان تاجر موفق یاد شد.

پس از آنکه شرکت TTI به فروش رفت خانم انوشه انصاری به همراه همسرش یک شرکت جدید تاسیس کردند و نام آن را پرودی گذاشتند.

مدیرعامل و ریاست این شرکت بر عهده خانم انوشه انصاری می‌باشد و هدف آن‌ها از ایجاد این شرکت، این است که با مشارکت آژانس فضایی فدراسیون روسیه و شرکت ماجراجویی‌های فضایی، طرحی را ایجاد کنند که ناوگانی از فضاپیماهای تجاری گردشگران فضایی را به ارتفاعات زیر مداری اعزام کند.

کاشف ماجراجوی فضا

این کشتی فضایی به اسم «کاشف ماجراجوی فضا» می‌باشد که توانایی آن را دارد که ۵ مسافر را به ارتفاعات زیرمداری حمل کند و این مسافران می‌توانند از نزدیک تجربه دیدن گردی سیاره زمین و سیاهی فضا را برای چند دقیقه داشته باشند. 

طراحی این فضاپیما به گونه‌ای است که با یک هواپیمای مخصوص تا سطحی از ارتفاعات را بالا می‌رود‌ سپس از آن برای رفتن به ارتفاعات بالاتر از هواپیما جدا می‌شود و موتورهای قدرتمند خود را روشن می‌کند.

پیش‌بینی شده که این فضاپیما به احتمال زیاد از فرودگاه راس‌الخیمه که در کشور امارات متحده عربی ساخته خواهد شد و پرواز خواهد کرد.

فضاپیما خصوصی

فضاپیما خصوصی

در سال ۱۳۸۳ بود که خانواده انوشه انصاری، اولین زن ایرانی فضانورد برای نخستین پرواز فضایی خصوصی جایزه ۱۰ میلیون دلاری در نظر گرفتند. این سفر باید به وسیله یک فضاپیمای قابل بازیابی انجام می‌شد که بتواند دست کم سه نفر را به ارتفاعی بیش از ۱۰۰ کیلومتر از سطح متوسط زمین برساند و دوباره به زمین بازگرداند.

این فضاپیما باید جوری ساخته می‌شد که بعد از نخستین پرواز موفقیت آمیزش در حدود دو هفته دیگر هم بتواند مجددا پرواز کند. در انتها «جایزه انصاری ایکس» به فضاپیمای کوچکی به نام «اسپیس شیپ وان» تعلق گرفت که دارای طراحی خاص و خلاقانه‌ای بود. با وجود همه این سختی‌ها باز هم انوشه انصاری آرزو سفر را در سر داشت.

عشق و علاقه دیدن کره زمین در انوشه سبب شد برای رفتن به این سفره شگفت انگیز به ایستگاه بین‌المللی فضایی رفته و برای این سفر ثبت نام کند. که این سفر حدود ۲۰ میلیون دلار هزینه برای او داشت.

سرانجام در هجدهم اردیبهشت ۱۳۸۵ بود که سازمان فضایی روسیه رسما اعلام کرد که انوشه انصاری به عنوان اولین زن گردشگر فضایی در یکی از پروازهای فضاپیمای سایوز به مدار زمین سفر خواهد کرد. 

اما پس از رد شدن یکی از داوطلبان ژاپنی به خاطر مسائل پزشکی، سبب شد انوشه انصاری در بیست و سوم شهریور ۱۳۸۵ به این سفر فضایی برود و زندگینامه انوشه انصاری به عنوان اولین زن فضانورد ایرانی مورد وجه قرار بگیرد.

تحقیقات در فضا

تحقیقات در فضا

با اعلام سفر فضایی انوشه سازمان فضایی ایران، به عنوان متولی بخش فضا در ایران او را مورد تشویق و حمایت‌های بسیاری به خاطر خدمات و فعالیت‌های مداوم او در توسعه و ترویج فناوری فضایی قرار داد. 

سفر انوشه انصاری به ایستگاه بین المللی فضایی را به عنوان جایگاه انسان در فضا افتخاری بزرگ و غرورآفرین برای تمام ایرانی‌ها توصیف نمود و همچنین سفری افتخارآمیز در زندگینامه انوشه انصاری محسوب می‌شد.

فضاپیمای سایوز بالاخره در صبح روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶ از پایگاه فضایی بایکونر در قزاقستان به فضا پرتاب شد و در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶ با موفقیت به ایستگاه بین المللی فضایی پیوست؛ پس از آن اقامت 9 روزه انوشه انصاری در ایستگاه فضایی شروع شد.

انوشه مدتی که در ایستگاه بین المللی فضایی حضور داشت برای آژانس فضایی اروپا قسمتی از آزمایش‌های علمی انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به تحقیق و پژوهش در مورد علل کم خونی، تاثیر تغییرات ماهیچه‌ای بر کمردرد، همچنین تاثیر تشعشعات فضایی روی فضانوردان ساکن در ایستگاه بین‌المللی فضایی و گونه‌های میکروبی که در آن ایستگاه پرورش داده‌اند؛ نام برد.

انوشه انصاری در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ به همراه دو نفراز فضانوردان ساکن ایستگاه به زمین برگشت و هنگامی که به زمین رسید استقبال گرمی از او صورت گرفت. خانواده او مقامات کشوری و مسئولان سازمان فضایی برای استقبال او به روسیه آمده بودند. در حال حاضر او نخستین زن فضانورد ایرانی و چهارمین توریست فضایی دنیا محسوب می‌شود.

تاسیس موسسه خیریه

تاسیس موسسه خیریه

در زندگینامه انوشه انصاری می‌خوانیم که او با کمک و همراهی برادر همسرش (جمشید انصاری) یک موسسه خیریه به اسم «بنیاد اهورا» تاسیس کرد و آن را اداره و مورد حمایت مالی خود قرار داده است.

همچنین به کمک امیر و حمید انصاری در زمینه خانه دیجیتال، شرکت پرودیا (سیستمز) را تاسیس کرد که هدف آن ایجاد یک سیستم پیشرفته و بروز برای آمیختن و استفاده آسان‌تر از محصولات، فایل‌ها و تولیدات ابزار خانگی دیجیتال مانند صدا، فیلم و ویدیو می‌باشد و دفاتر اصلی آن‌ها در هندوستان و تگزاس واقع شده است.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پروژه در حال ساخت

جوایز و افتخارات انوشه انصاری

  • کسب عنوان کارآفرین نمونه از سوی مجله زن شاغل آمریکا در سال ۲۰۰۰
  • قرار گرفتن در لیست تاجران موفق مجله معتبر فورچون آمریکا در سال ۲۰۰۱
  • کسب نخستین جایزه نوآور سیمونز که سالانه به کارآفرین‌های موفق زن در خصوص فناوری اهدا می‌شود؛ در سال ۲۰۰۹
  • اخذ دکترای افتخاری علوم از دانشگاه جرج میسون در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۲
  • کسب جایزه ملی پیشگامان فضا ایالات متحده آمریکا برای قدردانی از خدمات وی به جامعه فضایی در سال ۲۰۱۵

سخن آخر

همانطور که خواندید انوشه انصاری به فردی بسیار موفق و با آوازه جهانی تبدیل شد. او یک کارآفرین و زن موفق است. شما نیز می‌توانید از راهی که او طی کرد کمک بگیرید و به دستاوردهای بزرگی برسید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

24 پاسخ

  1. با سلام واقعا بسیار افتخار آمیز است‌ که‌ کسی ثروت بسازد و رؤیا هایش را تجربه کند آفرین به خانم انوشه که این فرهنگ دستیابی به رؤیا ها را زنده کرده آفرین احسنت انشاالله بتوانیم روزی رؤیا هایمان را تجربه کنیم.

  2. چرا ینفر باید ۲۰ میلیون دلار که پول خیلی هنگفتیه رو برا چند روز اقامت در فضا هدر بده،معلومه پول مفت زیاد دست وبالش بوده،چرا باید از همچین ادمهایی تعریف بشه ،بنظر من کار تعریفی نبوده

    1. سلام علی عزیز
      اینکه آدم برای هدف و چیزی که بهش علاقه داره، تلاش کنه و حتی زندگیش رو فدا کنه کار بسیار قابل تحسینی هست.
      یه انسان باید بسیار قدرتمند باشه تا توانایی این قربانی کردن رو در زندگی داشته باشه…

  3. به نظر من عظمت خدا در کوچکترین موجودات عالم هم تجلی پیدا میکنه فقط چون امکانات رفتن به فضا رو نداریم اینطوری فکر میکنیم

      1. دقیقا ما هم با تلاش کردن میتوانیم به همچین جایی برسیم مثل این فضا نورده اینم تلاش کرده که به جایی رسیده بنظرم تلاش هایی که کرد خیلی عالین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی