روش‌های کاهش استرس روزانه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰

آیا از استرس و اضطراب رنج می‌برید؟ روزانه چه کارهایی برای کاهش آن و افزایش آرامش انجام می‌دهد؟ چگونه بدانیم کدام کار موثرتر است؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کاهش استرس

مسئولیت‌های گسترده از جمله منابع اصلی ایجاد ا‌سترس در افراد است. این استرس گاهی به صورت طبیعی ایجاد شده و در مواقعی می‌تواند برای رشد و پیشرفت کار لازم باشد. کنترل اضطراب از جمله تعریف‌هایی است که در این برهه‌ها به شدت مورد نیاز است.

راهکار‌های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد. استرس روزمره به شکل‌های مختلفی ایجاد می‌شود. به خصوص خانم‌ها از جمله اصلی‌ترین مخاطبان آن می‌باشند. مدیریت استرس با استفاده از شناخت عوامل آن امکان پذیر است.

نگرانی در مورد آینده فرزندان و مسئولیت‌های خانه می‌تواند در کنار یکدیگر اضطراب شدیدی را ایجاد کند. در این مقاله در مورد روش‌های کاهش این استرس صحبت می‌کنیم.

عوامل اصلی استرس روزانه چیست ؟

دلایل مختلفی می‌تواند عامل افزایش استرس افراد در طول روز شود. این عوامل گاهی به صورت بلند مدت در ذهن افراد وجود دارد، گاهی نیز عواملی به صورت کوتاه مدت ایجاد شده و باعث اضطراب می‌شود.

از جمله عوامل اصلی می‌توان به ازدواج یا طلاق، مشکلات مالی، جابه‌جایی، وضعیت اقتصادی، بیماری اعضای خانواده، مرگ اعضا خانواده و یا نزدیکان، دوری از فرزندتان و از دست دادن شغل و بیکاری اشاره کرد.

استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

البته این عوامل به تنهایی نمی‌تواند باعث اضطراب شدید شود. در بسیاری از مواقع چند عامل در کنار یکدیگر باعث ایجاد مشکل می‌شود. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت و عوارض جانبی آن بسیار است.

در کنار عوامل کلی که گفته شد، عواملی ریشه‌ای‌تر برای ایجاد استرس وجود دارد. این عوامل شامل عوامل جسمانی، عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و موارد بیماری می‌باشد. این عوامل می‌تواند سرمنشا اصلی اضطراب روزانه را تعیین کند.

ورزش کردن

یکی از روش‌های اصلی کنترل اضطراب که توسط بسیاری از پزشکان و متخصصان در این زمینه گفته شده است، ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی است. اضطراب روزانه از جمله احساساتی است که اغلب در بیشتر افراد جامعه وجود دارد.

برای کنترل و مدیریت آن نیاز است که فعالیت بدنی مناسبی به طور روزانه داشته باشید. این موضوع کمک می‌کند تا این مسائل را به نحو خوبی فراموش کنید. با انجام تمرینات ورزشی سلامت ذهنی و روانی خود را بهبود بخشید.

البته در کنار این مورد داشتن انرژی مثبت می‌تواند کمک زیادی به کنترل استرس کند. انرژی مثبت در واقع کمک می‌کند تا از استرس در جهت مثبت آن استفاده کرده و براساس این تفکر پیشرفت کنید.

مراجعه به روانشناس معمولا در مواقع بحرانی و شدید پیشنهاد می‌شود. البته جلسات مشاوره می‌تواند کمک زیادی برای ارائه راهکارهای کاربردی بکند.

ارتباط اجتماعی برقرار کنید

یکی دیگر از راه حل‌های اساسی برای کنترل و کاهش استرس، ارتباط برقرار کردن است. ایجاد ارتباط اجتماعی با یک رفیق و همدم می‌تواند موجب کاهش استرس و آرامش فکری افراد شود.

بیان صحبت‌ها و مشکلات روزمره به شما دیدی وسیع از مشکلات‌تان می‌دهد زیرا این مشکلات از دیدگاه فردی دیگر دیده شده‌اند. نظرات وی را جویا شوید تا بتوانید تصمیماتی درستی در مواقع حساس زندگی بگیرید. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

توجه به واقعیت‌ها نیز می‌تواند به کنترل اضطراب شما کمک زیادی بکند. واقعیت‌های شخصیتی خود را بشناسید. هر فرد دارای نقاط قوت و ضعفی می‌باشد که این دو خصوصیت در کنار یکدیگر شخصیت او را تشکیل می‌دهد. سفر رفتن و طبیعت گردی از جمله روش‌های دیگر کاهش استرس است.

در مقابل انتقاد کردن جبهه نگیرید

انتقاد چیست؟ نحوه صحیح انتقاد سازنده چگونه است؟ یکی از نکات منفی که در زمان استرس افراد دچار آن می‌شوند، جبهه‌گیری در برابر انتقاد است. اینکه افراد در برابر هر انتقادی عکس‌العمل‌های شدیدی می‌گیرند باعث تشدید این استرس می‌شود.

البته باید به نوع انتقاد و نحوه بیان آن دقت کرد. ترجیحا در مواقع پراسترس و تنش‌زا، انتقاد کردن کار پسندیده‌ای نمی‌باشد. برای جلوگیری از افزایش استرس سعی کنید در این مواقع مکان مورد نظر را ترک کنید.

راه حل‌های دیگر

در کنار این موارد استراحت کردن و خوابیدن نیز می‌تواند کمک شایانی به کنترل استرس کند. برای جلوگیری از بروز اضطراب برای انجام مسئولیت‌های روزانه سعی کنید که لیست وظایف روزانه خود را نوشته و در قسمتی از خانه که قابل مشاهده باشد بچسبانید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

استفاده از دخانیات و الکل می‌تواند در لحظه شما را آرام کند اما عوارض نامناسبی در بلند مدت دارد. تلاش کنید با استفاده از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم سنتی خود را آرام کنید و از فکر کردن در مورد معضلات و مشکلات بپرهیزید.

کاهش ا‌سترس و کنترل اضطراب یکی از راه‌های موفقیت در زندگی است. افراد موفق با کنترل استرس به شادی و آرامش دست پیدا کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با زندگی این افراد پیشنهاد ما بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی