خجالت می‌کشم را پاک کنید تا روش‌هایی طلایی برای کنترل خجالت زدگی را بیابید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا تا به حال عبارت خجالت می‌کشم را شنیده‌اید؟ یا خودتان از آن استفاده کرده‌اید؟ چگونه می‌توان این عبارت را از زندگی و ذهن پاک کرد و درخشید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خجالت و کمرویی

خجالت می‌کشم از جملاتی است که در موقعیت‌های خاص گفته می‌شود. در برخی موارد این جمله را به افراد درونگرا اختصاص می‌دهند. تنها دلیل بروز این حرف خجالتی و کمرو بودن است.

خجالت می‌کشم. این جمله‌ای است که ممکن است بارها شنیده باشید. یا حتی به زبان آورد باشید. اما این جمله از تنش و اضطراب ناشی از حس خجالت و کمرویی بروز می‌کند. بیشتر مردم دنیا روزانه با توجه به شرایط اجتماعی با این حس رو‌به‌رو می‌شوند.

از جمله مواردی که تغییرات زیادی را در افراد به وجود می‌آورد، نحوه برخورد با این حس است. روش‌ها و راهکار‌های مهمی در مقالات علمی رواشناسی ارائه شده است که کمک می‌کند کنترل این حس با شرایط بهتری انجام بگیرد. در این مقاله در مورد بهترین روش‌های رفع خجالت زدگی و کمرویی صحبت می‌شود تا برای همیشه خجالت می‌کشم را فراموش کنید.

تفاوت افراد را تشخیص دهیم

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره شد، درونگرایی افراد ارتباط چندانی با خجالتی بودن آن‌ها ندارد. در واقع می‌توان مثال‌های نقض زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد برونگرا نیز دچار این حس می‌شوند.

اما ذهنیت افراد معمولا به صورتی است که هرچه توانایی بروز احساسات افراد بیشتر باشد، خجالت زدگی آن‌ها کمتر است.

باید گفت که در برخی از موارد این موضوع صحت دارد که افراد با توانایی‌های اجتماعی بالاتر می‌توانند روند رو به جلو‌تری در این راستا داشته باشند، اما این موضوع به صورت مطلق صحیح نیست.

تاثیر محیط

توجه کنیم که بر روی احساس خجالت و کمرویی موارد مختلفی از جمله محیط اجتماعی و نحوه تربیت تاثیر زیادی دارد.

عواملی که موجب ایجاد این حس می‌شود یا این حس را تشدید می‌کند، می‌تواند گسترده باشد. از جمله این عوامل حس ترس و نگرانی در افراد است.

استاد احمد محمدی
راحتی، دشمن شماره یک ماست؛ ذهن انسان در شرایط سخت، کارایی و توانایی بالاتری پیدا می‌کند.
استاد احمد محمدی

این احساس گاها بر اثر عدم توانایی در بروز احساسات پیش می‌آید که موجب کوچک‌تر شدن دایره روابط اجتماعی افراد و خجالت زدگی آن‌ها می‌شود.

برای رفع خجالت دیدگاهی بلند مدت داشته باشیم

این مورد بیشتر در ارتباطات اجتماعی تاثیرگذار است و می‌تواند باعث رشد شخصیتی و فکری افراد شود. دیدگاه بلند مدت داشتن تفاوت زیادی با منفعت طلب بودن دارد. منفعت طلبی از جمله خصوصیات شخصیتی است که می‌تواند به روابط اجتماعی افراد اثر منفی بگذارد.

دیدگاه بلند مدت به منظور توانایی تغییر دادن شرایط متناسب با ایده فکری شما است. آن‌چیزی که اهمیت دارد آن است که شما تغییر و گسترش روابط اجتماعی را در خود ببینید.

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از افراد کمرو و خجالتی با آن رو‌به‌‌رو هستند کمبود میزان اعتماد به نفس کودکان است که در برخی موارد باعث عدم توانایی‌های اجتماعی می‌شود.

ارتباط گرفتن برای رفع خجالت

ارتباط گرفتن در موارد اول به نظر کمی دشوار می‌رسد اما در ادامه می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. پس به اختصار می‌توان اشاره کرد:

  • رشد شخصیتی و فکری خود را بیشتر کنید و جمله خجالت می‌کشم را از ذهن و زندگی‌تان حذف کنید.
  • تمرکز، اعتماد به نفس و پایبندی به عقاید را در خود افزایش دهید.
  • توانایی اجتماعی خود را افزایش دهید تا خجالت زدگی محو شود.

اطلاعات خود را گسترش دهید

گاهی پیش می‌آید که افراد به دلیل کم بودن اطلاعات علمی خود، دچار احساس خجالت و کمرویی می‌شوند. افزایش اطلاعات مرتبط و تخصصی شما باعث می‌شود همواره توانایی لازم برای ادامه گفتگو و حتی ایجاد یک گفتگو را داشته باشید.

این قدم‌های کوچک باعث می‌شود توانایی ایجاد ارتباط شما با افراد اطراف افزایش یابد و به مرور زمان اعتماد به نفس از دست رفته شما نیز بازیابی می‌شود.

از جمله مواردی که موجب ایجاد گفتگو و گسترش آن می‌شود، شناخت موضوعات مشترک طرفین است.

تمرکز

تمرکز به این موضوعات مشترک می‌تواند به ایجاد یک مکالمه طولانی مدت و در نهایت ایجاد رابطه‌ای مناسب منتهی شود.

توجه کنید که رفع خجالت و کمرویی تنها با حضور در اجتماع قابل حل است. یادگیری بهترین مهارت‌ها بدون استفاده از آن‌ها تاثیر گذار نمی‌باشد. باید جرات استفاده از آن‌ها بدون ترس از نظرات دیگران را داشته باشید.

واقع‌نگر باشید تا خجالت می‌کشم را از ذهن خود پاک کنید

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چرا خجالت می کشیم و خجالتی هستیم؟

از جمله مشکلاتی که بسیاری از افراد خجا‌لت زده دچار آن می‌باشند، کمال گرایی است. خواستن موارد مختلف با بالاترین استاندارد ممکن از جمله موضوعاتی است که موجب نارضایتی ذهنی و در نهایت دوری از اجتماع می‌شود.

این رفتار‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند احساس خجالت را در افراد ایجاد کند. واقع‌نگری می‌تواند یک راه حل اساسی برای حل مشکل خجالت زدگی افراد باشد.

معمولا آن‌چیزی که در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد تفاوت زیادی با اتفاقات فانتزی دارد. پس واقع‌نگر باشید تا خجالت می‌کشم را از ذهن خود پاک کنید.

برای رفع احساس خجالت‌ و کمرویی و بازگشت به جامعه باید به خودتان اعتماد کنید. دوره اعتماد به نفس آکادمی بازار برای شما فراهم شده است، تا با کمک آن خجالت می‌کشم را پاک کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. باعرض سلام و خسته نباشید،راه و روش تون کاربردیه در بعضی موارد اما مشکل من اینه که وقتی خجالت میکشم سرخ میشم دستام بی حس میشه و حتی بدنم سست میشه و کسایی که در کنارم هستن اینو به واقع متوجه میشن که من خجالت کشیدم اونم خجالت شدید و کاملا بی اعتماد بنفسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی