پیشرفت در کار و توسعه فردی در دانشگاه سیار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

اگر می‌خواهید در مسیر رشد قرار داشته باشید، لازم است به آموزش خود اهمیت بدهید. در این مقاله روش‌های پیشرفت در کار و توسعه فردی به شما آموزش داده می‌شود. پیشرفت در کار، رشد فردی، توسعه فردی، ارتقا مهارت‌ها و … از جمله موضوعات مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. بسیاری تمایل دارند که در کسب‌وکار خود پیشرفت داشته و شاهد رونق کار خود باشند. اما هیچ وقت این نیاز و خواسته خود را عملی نمی‌کنند.

برخی افراد را می‌بینیم که به توسعه‌ فردی و مهارت آموزی اهمیت می‌دهند ولی این اهمیت دادن هیچ زمان عملی و اجرایی نمی‌شود. روزها و ساعت‌ها به توسعه فردی فکر می‌کنند ولی حتی یک قدم در مورد آن برنمی‌دارند. ارتقا مهارت‌ها از جمله موضوعات مهمی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد. اما در بسیاری از موارد آرزوها و خواسته‌های ما تنها در ذهن‌مان باقی می‌ماند و تجسم عینی پیدا نمی‌کند. مشکل کجاست؟ چرا نمی‌توانیم زمانی را در زندگی‌مان برای چنین موضوعات مهمی باز کنیم؟

بسیاری را می‌بینیم که زمان لازم برای پرداختن به آرزوهای خودشان را ندارند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ چطور می‌توان زمان لازم برای رشد و توسعه‌ فردی باز کرد؟ آیا باید همه چیز را تعطیل کنیم و ابتدا به رشد فردی خودمان اهمیت بدهیم یا اینکه می‌توانیم زندگی عادی خودمان را داشته باشیم و در عین حال در مسیر رشد و پیشرفت قرار داشته باشیم؟

توسعه فردی

تعریف برنامه توسعه فردی یا IDP

توسعه فردی یا Individual Development Plan یا IDP راه و روشی است که با کمک آن می‌توانیم اهداف،‌ آرزوها و خواسته‌های خودمان در زندگی برسیم. با توسعه فردی می‌توان مهارت‌ها و استعدادهای نهفته را شکوفا کرد. توسعه‌ی فردی یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برای آن زمان و انرژی گذاشت و به آن اهمیت داد. فرآیندی است که شخص را تبدیل به فردی قدرتمند و توانمند تبدیل می‌کند. برای آنکه بتوانیم در توسعه‌ فردی گام برداریم باید زمانی را به آن اختصاص بدهیم.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی به شما بسیار کمک کند، مطالعه کتاب‌ها و گوش دادن پادکست‌های موثر در زمینه‌ی توسعه‌ فردی است. تصور کنید می‌خواهید برای کسب و کار خود دوره برنامه ریزی کنید ولی دقیق نمی‌دانید برنامه ریزی به چه معنی است و چه کار باید بکنید.

در نتیجه قبل از برنامه ریزی ابتدا باید مهارت برنامه ریزی را یاد بگیرید. اگر زمان لازم برای آموزش برنامه ریزی ندارید، می‌توانید پادکست‌ها و کتاب‌های آموزشی مرتبط با برنامه ریزی را در مسیر رفتن از خانه به محل کار و بالعکس گوش بدهید. کتاب‌های صوتی برنامه ریزی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مهارت برنامه ریزی را به‌خوبی فرا بگیرید.

هر کسی بنا به وضعیت و موقعیتی که در آن قرار دارد می‌تواند توسعه فردی را در برنامه کار خود قرار دهد. مثلا ممکن است برای فردی آموزش مهارت تصمیم گیری حائز اهمیت باشد و برای فرد دیگری آموزش مهارت مدیریت زمان اهمیت داشته باشد.

فرقی نمی‌کند به چه آموزشی نیاز دارید، مهم آن است که بتوانید در ساعت‌‌های خالی خود در شبانه روز زمانی را برای آموزش مهارت‌ها و نیازهای خودتان باز کنید.

مهارت‌های زندگی و آنچه در رشد و توسعه فردی به آن نیاز داریم؟ 

یکی از سوالاتی که اغلب افراد می‌پرسند آن است که برای موفقیت ما دقیقا باید چه مهارت‌‌هایی را کسب کنیم؟ چه مهارت‌هایی به ما کمک می‌کند تا در مسیر موفقیت قرار بگیریم؟

مهارت‌های زندگی، توانایی‌ها هستند که می‌توانند وضعیت زندگی شما را دستخوش تغییرات خوبی کنند. با تمرین مداوم و پروش این توانمندی‌‌ها شما به فردی توانمند و مقتدر تبدیل می‌شوید که می‌تواند مسیر رشد را طی کند و به موفقیت برسد.

مهات‌های زندگی، جزو مهارت‌هایی هستند که هر کسی باید در زندگی آن را فرا بگیرد. به‌صورت کلی باید بگوییم اگر کسی مهارت‌های زندگی را نیاموزد، در زندگی بیش از سایرین دچار مساله و مشکل می‌شود. مهارت‌های زندگی به شما کمک می‌کند تعادل را در همه جنبه‌های زندگی خود تجربه کنید.

نهادها و سازمان‌های بزرگ در سطح جهان طبقه بندی مختلفی برای مهارت‌های زندگی تعریف کرده‌اند. در یکی از این مدل‌ها، تقسم بندی ده‌گانه‌ای برای مهارت‌های زندگی از سوی سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است.

توسعه فردی

مهارت‌های زندگی 

در مدل ده گانه مهارت‌های زندگی شامل مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مساله، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر انتقادی، مهارت ارتباط موثر، مهارت روابی بین فردی، مهارت خود آگاهی، مهارت همدلی، مهارت رویارویی با هیجان‌ها و مهارت کنترل استرس می‌شود.

اگر صاحب فرزند هستید باید بدانید که فرزند شما به همه‌ی این مهارت‌ها قبل از ورود به جامعه نیاز دارد. و اگر خودتان فردی بالغ هستید و هنوز در معرض آموزش چنین مهارت‌هایی قرار نگرفته‌اید، تا دیر نشده باید اقدام کنید.

مثلا اگر فردی مهارت تصمیم گیری بلد نباشد، چگونه می‌تواند در زندگی تصمیم‌های بزرگ و کوچک بگیرد. اگر ندانیم چگونه باید مسایل خودمان را حل کنیم، دچار مشکل می‌شویم. اگر فردی نداند چگونه هیجان‌ و استرس خودش را کنترل و راهبرد کند، قطعا دچار مشکل می‌شود. مهارت همدلی و مهارت ارتباط موثر به ما کمک می‌کند به عنوان موجودی اجتماعی بتوانیم به حیاط خودمان ادامه بدهیم. درنهایت همه‌ی این مهارت‌ها برای داشتن زندگی سالم لازم و ضروری است.

آکادمی بازار تاکنون مقاله‌های مختلفی در مورد تصمیم گیری منتشر کرده است. مقاله‌ی روش درست تصمیم گیری را یاد بگیرید به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید به‌شیوه‌ی درست تری تصمیم گیری کنید. در مقاله‌ی دیگری استرس چیست؟ روش‌های کنترل استرس مورد بررسی قرار گرفته است. کنترل استرس در محیط های اجتماعی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به افراد کمک کند تا روبط اجتماعی خوبی داشته باشند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
دانشگاه سیار

چگونه مهارت‌های لازم را یاد بگیریم؟ 

اما مساله مهم این است که زندگی این روزها باعث شده نتوانیم برخی کارهایی را که دوست داریم یاد بگیریم. اغلب از کمبود زمان شکایت می‌‌کنند. اغلب ما دچار مشکل مدیریت زمان هستیم. چه باید کرد؟ راهکار چیست؟

دکتر احمد محمدی موسس و مشاور آکادمی بازار در ویدئوی انگیزشی «دانشگاه سیار» در مورد این موضوع صحبت می‌کنند و راهکارهایی را برای چنین افرادی ارائه می‌دهند. هر لحظه‌ی زندگی می‌تواند مملو از آموزش‌های بسیاری برای ما باشد. در زندگی متوقف نشوید و حرکت کنید. زمان‌های زیادی در طی شبانه‌روز به هدر می‌روند و ما از آنها به درستی استفاده نمی‌کنیم. در صورتی که می‌توانیم خیلی ساده با برنامه ریزی درست و منطقی از تمامی زمان‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

ما می‌توانیم زندگی را برای خودمان تبدیل به دانشگاهی کنیم که هر روز در آن چیزهایی موثر و مفید می‌آموزیم. برای شرکت در این دانشگاه نیازی به ثبت نام و پرداخت شهریه نیست. شهریه‌ی دانشگاه هوش و ذکاوت ما است که می‌توانیم برای یادگیری زمان باز کنیم.

دانشگاه سیار زندگی را جدی بگیرید

دانشگاه سیار زندگی را جدی باید گرفت. وقتی می‌توانید هر روز قدمی برای یادگیری و مهارت آموزی بردارید چرا چنین فرصتی را از خودتان دریغ می‌کنید؟ چه چیزی بهتر از آنکه بتوانید همواره در حل یادگیری و آموزش باشید. بتوانید وضعیت زندگی خودتان را با دستان خودتان متحول کنید. آجر به آجر و خشت به خشت زندگی و لحظات خودتان را بسازید و از آن لذت ببرید.

در  دانشگاه زندگی می‌توانید چیزهای زیادی بیاموزید. دانشگاه زندگی رایگان است، نیازی به کنکور و کلاس‌های تقویتی ندارد. شما می‌توانید با برنامه ریزی درست و منطقی در آن به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنید.

همین الان قلم و کاغذ بردارید و مهارت‌هایی که لازم است آنها را فرابگیرید فهرست کنید. مهم‌ترین آموزشی که بدان نیاز دارید را مشخص کنید. برای آموزش مهارتی که آن را مشخص کرده‌اید کتاب‌های صوتی را جستجو کنید. خیلی ساده می‌توانید از گوگل استفاده کنید. مثل شما فردی هستید که اعتماد به نفس کودکان پایینی دارید، به‌راحتی می‌توانید بسته‌های آموزشی دوره اعتماد به نفس را خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

برای مثال فردی در فن بیان مشکل دارد، می‌تواند به راحتی کتاب صوتی فن بیان را گوگل سرچ کند یا حتی به سراغ بسته‌های آموزشی آنلاین و غیر حضوری دوره فن بیان برود که بسیار کمک کننده خواهند بود. با برنامه ریزی زمانی به‌راحتی می‌توان در مدت زمانی کوتاه و با صرف زمانی محدود، این مهارت را فرا گرفت.

بسیاری دیگر از مهارت‌ها نیز همین وضعیت را دارند و می‌‌توان از طریق گوش دادن به پادکست، تهیه کتاب صوتی و مشاهده‌ی ویدئوهای مناسب و بدون نیاز به حضور فیزیکی در کلاس آنها را فرا گرفت.

آکادمی بازار نیز در بخش محصولات خود، بسته‌های آموزشی متنوعی را ارائه می‌دهد. می‌توانید از محصولات ویژه‌ای همچون معجزه ذهن قدرتمند یا حتی از بسته‌های آموزشی که شامل کتاب صوتی و فیلم مستند است کمک بگیرید. بسته‌های آموزشی آکادمی بازار با قیمت مناسب و محتوای ارزشمندی که دارند به شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان، بیشترین نتیجه را بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی