راهکارهای بازاریابی تلفنی | 16 نکته که به افزایش فروش شما کمک می کند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ بهمن, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۷ مرداد, ۱۴۰۲
راه کارهای بازاریابی تلفنی برای فروش بیشتر

بهره گیری از راهکارهای بازاریابی تلفنی مانند یک نقشه به فروش تلفنی و تسلط شما در حین صحبت با مشتری کمک می کند. فروش تلفنی نوعی فروش مستقیم از طریق تلفن به مشتریان است. در حالی که بازاریابی تلفنی چشم اندازهایی را ایجاد می‌کند، فروش تلفنی آن چشم اندازها را به فروش واقعی تبدیل می‌کند.

بازاریابی تلفنی در مقایسه با فروش تلفنی اصطلاح جدیدتری است. امروزه، بسیاری از متخصصان صنعت از اصطلاح بازاریابی تلفنی برای ترکیب کلیه فعالیت‌هایی که از تلفن برای ارتباط با مشتریان (بالقوه) استفاده می‌کنند، کاربرد دارد.

بازاریابی تلفنی شامل آگاهی مشتریان از یک محصول یا خدمات، تولید راهنما یا فرصت‌ها، جلب نظر مشتریان، ارائه اطلاعات، انجام تحقیقات بازار و فروش محصولات یا خدمات به مشتریان جدید و موجود است.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

راهکارهای بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یک استراتژی مهم و مناسب در زمینه فروش برای ارائه خدمات به مشتری است. این روش از نظر تاثیر گذاری و نتیجه بخشی، هنوز هم از شیوه‌های موثر در بازار است. هر مجموعه می‌تواند از راهکارهای بازاریابی تلفنی متناسب با نیازهای خود بهره ببرد.

باید توجه داشت که آموزش صحیح و استفاده از ساختار ارتباطی مناسب در بازاریابی تلفنی، عواملی بسیار مهم هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

1. در راهکارهای بازاریابی تلفنی،طرح تماس مورد نظرتان را پیاده سازی کنید

یک روش کلیدی برای بهبود بهره‌وری فروش، اجرای یک استراتژی و داشتن طرح و برنامه ریزی مشخص است. نقشه تماس را نباید با داشتن یک متن از پیش آماده شده، اشتباه گرفت.

وقتی متن آماده، مجموعه‌ای از سوالات و عبارات را برای بازاریاب تلفنی هنگام تماس مشخص می‌کند؛ می‌تواند بر جریان مکالمه تاثیر بگذارد. این به این معنا است که با استفاده از متن و آگاهی خود می‌توانید تماس را به فروش قطعی محصول و خدمات کارآمد تبدیل کنید.

به عنوان بخشی از کارهای یک بازاریاب تلفنی، ابتدا باید برنامه ریزی قبل از تماس را انجام دهد و اطمینان حاصل کند که از اهداف تماس آگاه است. آگاهی از کاری که انجام می‌دهید، به شما در حفظ نگرش مثبتتان، کمک می‌کند.

2. اطلاعات صحیح مشتریان را جمع‌آوری کنید

از دیگر راهکارهای بازاریابی تلفنی این است که قبل از اینکه با مشتری احتمالی تماس بگیرید، اطمینان حاصل کنید که در ابتدا نام شخص را به درستی تلفظ می‌کنید.

اگر مطمئن نیستید، اطلاعاتی که از او دارید کافی است، با یک همکار یا سرپرست خود مشورت کنید. زمانی که مشتری متوجه عدم اطلاعات و تسلط شما بر کاری که انجام می‌دهید بشود، علاقه و اشتیاق خود را برای ادامه مکالمه از دست می‌دهد.

3.سئوال پرسیدن از مشتری از دیگر راهکارهای بازاریابی تلفنی می باشد

 در راه کارهای بازاریابی تلفنی طرح تماس تلفنی مورد نظرتان را پیاده سازی کنید

سوال‌های پیش رویتان را از مشتری بپرسید تا اطمینان حاصل کنید که با سوال کردن و تعامل با آن‌ها مکالمه به سمتی می‌رود که شما در نظر دارید.

به عنوان مثال، مسائل و چالش‌های اصلی آن‌ها چیست؟ در نهایت، روشن کنید که وضعیت و نیازهای مشتری را به درستی درک کرده‌اید و راه حل صحیح و موثر را ارائه دهید.

ارائه خود را به روشی که به وضوح با نیاز مشتری مرتبط باشد، انجام دهید و مشخص کنید که چگونه راه حل شما مشکل او را حل خواهد کرد.

4. تماس تلفنی را با نگرش و انرژی مثبت شروع کنید

 تمام تلاش خود را بکنید تا این نگرش مثبت را در طول روز و در هر مکالمه‌ای حفظ کنید. حتی اگر ناامید شوید. مشتریان انرژی منفی را در صدای شما متوجه خواهند شد و این موضوع بر مشتری تاثیر می‌گذارد.

5. از دیگر راهکارهای بازاریابی تلفنی این است که به اعتراضات مشتریان رسیدگی کنید

اعتراضات بخشی ناگوار اما اجتناب ناپذیر از فرآیند فروش هستند،بدون برخی بازخوردهای منفی شما ممکن است تشخیص ندهید که مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستند به همین دلیل،مهم است که اعتراضات و شکایات را به عنوان فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند خود و نحوه جذب مشتریان خود و وفاداری طولانی مدت بپذیرید.در این مقاله از سایت vocalcom به پنج نکته برای رسیدگی موثر به شکایات مشتریان در هنگام بازاریابی تلفنی اشاره شده است.

6. با استفاده از راهکارهای ارتباطی موثر، اعتماد مشتری را جلب کنید

با استفاده از راهکارهای ارتباطی برتر و موثر، اعتماد مشتری را جلب کنید

طی تحقیقات انجام شده در حوزه راهکارهای ارتباطی موثر، زمان یکی از مهم‌ترین عوامل است. در نظر داشته باشید که میزان زمان لازم برای برقراری ارتباط با مشتری نباید بیش از حد مجاز باشد.

با استفاده از یک طرح ارتباطی از پیش آزموده شده، بازاریابان تلفنی، قادر خواهند بود تا در زمانی کوتاه بهترین و موثرترین نوع ارتباط با مشتری را برقرار نمایند.

به طور کلی دو نوع نحوه برقراری ارتباط پیش روی بازاریابان تلفنی خواهد بود. برخی از آن‌ها از شیوه ارتباطی تحت فشار گذاشتن مشتری استفاده می‌کنند و با توصیفات فراوان و بازگو کردن گزینه‌های متفاوت و گسترده، آن‌ها را سردرگم و خسته می‌کنند.

در مقابل برخی دیگر، به جای استفاده از شیوه منسوخ شده پیشین، از شیوه ارتباطی کششی استفاده می‌کنند و در زمان کوتاهی مستقیما به جواب دست پیدا می‌کنند.

در برقراری ارتباط و مکالمه به سبک کششی، بازاریاب تلفنی این امکان را پیدا می‌کند تا مکالمه را هدایت کند و با طرح سوالاتی از جمله “بهترین موقعیت برای شما کدام است؟” بدون اتلاف وقت برای جمع‌آوری اطلاعات بیهوده و خسته کردن مشتری، به پاسخی قطعی و منطقی دست یابد.

بنابراین، فروشندگان می‌توانند به جای استفاده از تکنیک تحت فشار قرار دادن مشتری، گزینه‌هایی را بر اساس اولویت‌های مشتری به او ارائه دهند و سپس منتظر بمانند تا نتیجه قطعی را از او دریافت نمایند.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش : درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

7. دیگر راهکارهای بازاریابی تلفنی در دست گرفتن کنترل تماس ها است

در برقراری ارتباط تلفنی باید با قاطعیت گفتگو را آغاز کنید و در حین گفتگو با آگاهی کلی نسبت به موضوع در پاسخ به سوالات با قطعیت عمل نمایید.

اگر احساس کردید که بحث در حال دور شدن از مسیر اصلی است بدون نشان دادن هر گونه نقطه ضعف و با آرامش گفتگو را در دست گرفته و آنطور که باید پیش ببرید و به اتمام برسانید.

در بازاریابی تلفنی رعایت این نکته ضروری است که همیشه بدانید کنترل تماس و موارد گفتگو در دست شما است و باید با استفاده از ترفندهای صحیح مسیر مکالمات را به سمت و سوی درست هدایت کنید.

8. به متن فروش تائید شده توسط کارفرمای خود مسلط باشید

درک و بخاطر سپردن نکات کلیدی متن فروش که توسط کارفرمای شما به شما سپرده شده است بسیار مهم است.

متن را متناسب با شخصیت خود بنویسید یا اگر لازم بود بازنویسی کنید اما اطمینان حاصل کنید که هنگام معرفی محصولات یا خدمات، به هر زبان و لحنی که شرکت از شما می‌خواهد، استفاده کنید.

9. تمرین مستمر و تلاش شما برای بهبود ضعف‌هایتان

تمرین مستمر و تلاش شما برای بهبود ضعف‌هایتان

تماس‌های تلفنی منفی را به طور مکرر انجام دهید، چه تازه کار باشید و چه حرفه‌ای، ناامیدی جایی در مسیر پیشرفت شما ندارد.

فروش تلفنی خود را هر روز تمرین کنید تا آرام بودن را بیاموزید و با اطمینان بیشتری هنگام فروش تلفنی صحبت کنید.

در طول این تمرینات، لحن و انرژی خود را به یاد بسپارید تا بتوانید هر دو مورد را با مخاطب‌تان در طول تماس خود عملی کنید.

10.از راهکارهای بازاریابی تلفنی حفظ تمرکز است

تماس‌های خود را با قدرت و اطمینان آغاز کنید و آن قدرت را در طول مدت تماس حفظ کنید.

اگر با انرژی و اشتیاق زیادی شروع کنید و تماس بیش از آنچه پیش بینی می‌کردید طول بکشد، این احتمال وجود خواهد داشت که شما از اصل مطلب دور شوید.

هر زمانی که وارد بحث‌های فرعی شدید، با نگاهی به متن فروش، دوباره به موضوع اصلی برگردید و متمرکز شوید.

مهم است که تا پایان تماس تسلط به کاری که می‌کنید و علاقه خود به تعامل با مشتری را نشان دهید.

11.بر ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، آگاهی کامل داشته باشید

تمام ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدماتی را که ارائه می‌دهید از نزدیک مشاهده کنید و از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

وقتی مشتری درباره محصول یا خدمات شما می‌پرسد، توانایی شما در بیان پاسخ خود به این سوال می‌تواند منجر به فروش شود یا باعث از دست دادن مشتری شود.

پس، اطمینان حاصل کنید که هر لحظه پاسخ سوالات احتمالی مشتری را در بدانید تا تماس تلفنی خود را از دست ندهید. 

12.بازخوردها را هنگام فروش تلفنی یادداشت کنید

اگر شروع به مشاهده الگویی در پاسخ به سوالات مشتریان یا نگرانی‌ها و مخالفت‌هایی که ابراز می‌کنند، دیدید؛ حتما این مشاهدات را یادداشت کنید.

بعدا می‌توانید آن‌ها را با تیم خود یا سرپرست خود به اشتراک بگذارید. این نکات برای بررسی نقاط ضعف و بهبود آن‌ها بسیار مفید است.

13. برنامه ریزی برای موفقیت

از دیگر راهکارهای بازاریابی تلفنی موفق این است که به خوبی برنامه ریزی شده و سازمان یافته باشد.

راهنماهای تماس و متن‌های از پیش نوشته شده به این کار کمک می‌کنند.

بنابراین برای تمرین متن‌ها و حفظ آرامش و افزایش اعتماد به نفس و تمام مراحل و تمرینات برای بهبود توانایی‌ها و مهارت‌ها، برنامه ریزی کنید.

14. راحت و آرام مثل یک فروشنده تلفنی حرفه‌ای صحبت کنید

مشتریان به تماس‌های نوشتاری پاسخ نمی‌دهند. آن‌ها متوجه می‌شوند که شما جملات را از روی متن نوشته شده می‌خوانید، بنابراین به شما اعتماد نمی‌کنند و این به ضرر شما تمام می‌شود.

هر چقدر بیشتر از جملات تکراری و نوشته‌های بیش از حد تمرین شده استفاده کنید، از همان ابتدا مخاطب بیشتر شما را به عنوان یک فروشنده تلفنی مبتدی می‌پندارد.

بنابراین، سعی کنید با اعتماد به نفس بر خدماتی که ارائه می‌دهید آگاه باشید و توانایی کنترل و پیشبرد تماس را داشته باشید تا مکالمه جریان بهتری داشته باشد.

15.استراحت کنید و هرگز ناامید نشوید

به اندازه کافی در روز تماس بگیرید تا نسبت‌ها به نفع شما باشد. این بدان معناست که تمرکز کنید.

ممکن است تعداد تماس‌هایی که می‌گیرید خسته کننده باشد، یک استراحت کوچک میان تماس‌های مکرر کافی است تا انرژی خود را بازیابید و با انرژی بیشتر ادامه دهید.

فروش تلفنی برای بسیاری از مجموعه و شرکت‌های بزرگ هنوز یک مسیر مهم جهت بازاریابی تلفنی است. بنابراین منطقی است که اطمینان حاصل کنید که با نکات مهم و تکنیک‌های فروش تلفنی آشنا هستید. 

16. کار تیمی در بازاریابی تلفنی

کار تیمی در بازاریابی تلفنی

در کارهای تیمی همیشه عملکرد اعضا در یک گروه و در یک مکان واحد بازدهی بهتری خواهد داشت. بازاریابی تلفنی یک کار تیمی است و همیشه در کارهای تیمی وجود یک مدیر یا سرپرست در کنار اعضا نقش مهمی دارد.

زیرا عملکرد هر یک از افراد در یک تیم بر عملکرد دیگر افراد تاثیر می‌گذارد و عدم نظارت لحظه به لحظه می‌تواند منجر به پیش آمدن مشکلات مختلف گردد.

از نظر علم روانشناسی در مشاغلی با میزان تقاضای زیاد، عدم کنترل یا کنترل کم منجر به ایجاد استرس خواهد شد و این مسئله یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن مشکل و پایین آمدن هر چه بیشتر راندمان کار در مراکز بازاریابی تلفنی خواهد بود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - بازاریابی و فروش تلفنی

یادگیری راهکارهای بازاریابی تلفنی با دوره بازاریابی تلفنی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، بازاریابی تلفنی همچنان یکی از کارآمدترین و معتبرترین راه‌های فروش موفق در جهان است، که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در آن، باید راهکارهای مناسب را در نظر گرفت.اگر به دنبال بهره‌مندی از بهترین خدمات بازاریابی تلفنی در مشاغل خود هستید، دوره بازاریابی تلفنی راه حلی است که با آن نیازهای مشتریان خود را پیدا کرده و در این مسیر به موفقیت دست پیدا کنید و ما با ارائه راهکارهای صحیح به شما کمک خواهیم کرد.

داشتن طرح برنامه کلی، شیوه برقراری ارتباط با مشتری و آگاهی نسبت به خدمات ارائه شده و نیاز مشتری، در کنار استفاده از نیروی کار مجرب و متخصص را می‌توان از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی تلفنی موفق دانست.
 

5/5 - (24 امتیاز)
درسنامه بازاریابی تلفنی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی