راهکارهای تقویت مهارت‌های ارتباطی- قسمت دوم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

چگونه با افراد اجتماع ارتباط برقرار کنیم؟ ارتباط اجتماعی مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ با مطرح کردن چه سوال‌هایی گفتگو را بهبود بخشیم؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ارتباط اجتماعی

یکی از مهارت‌های تاثیر گذار و مهم برای داشتن یک رابطه دو طرفه مناسب، تقویت مهارت ارتباط اجتماعی است. برای تقویت این مهارت‌ها کافیست راهکارهای مناسب در این زمینه را فرا گرفته و تلاش کنیم تا آن را در زندگی روزمره خود عملی کنیم.

این مهارت‌ها برای محیط‌های مختلف با شرایط گوناگون مناسب هستند و می‌توانند باعث پیشرفت و رشد فکری افراد شوند.

قطعا این موضوع ثابت شده است که ایده‌ها و تفکرات چند نفر می‌تواند کمک بیشتری به رشد کار کند تا ایده‌ها و نظرات یک نفر. در این مقاله تلاش می‌شود به تعدادی دیگر از مهارت‌های ارتباطی اشاره شود.

مطرح کردن سوالات مرتبط برای بهبود ارتباط اجتماعی

در گفتگو‌ها و رابطه‌های دو طرفه یکی از معیارهایی که می‌تواند به بهتر شدن رابطه کمک زیادی کند پرسیدن سوالات مرتبط برای ادامه گفتگو است. این موضوع می‌تواند با تمرین و توجه به علایق طرف مقابل در دسترس باشد.

داشتن زمینه‌های مشترک برای طرح سوالات و مسائل مشترک می‌تواند کمک زیادی به ایجاد یک رابطه دو طرفه جذاب کند. این گفتگوها در واقع همانند دانه‌های زنجیر بوده که به کمک آن‌ها می‌توانید روابط خود را گسترش دهید.

مزایا مطرح کردن سوال

در مورد مطرح کردن سوالات و ارائه پاسخ‌های جذاب، همواره کشف زمینه‌های مشترک کمک زیادی به پیشبرد گفتگوهای دو طرفه می‌کند.

شناخت مناسب افراد می‌تواند به داشتن یک رابطه اجتماعی جذاب و طولانی مدت کمک کند. این موارد معمولا با تمرین و مدیریت گفتگو می‌تواند ایجاد شود.

از پرسیدن سوالات چالش برانگیز نترسید. این سوالات در صورتی که مربوط به مسائل شخصی افراد نباشد می‌تواند به رشد روابط اجتماعی کمک کند.

حواس پرتی را کنار بگذارید

تمرکز حواس و فکر خود را بر روی مکالمه‌ها و گفتگو‌های دو طرفه جلب کنید. اجازه ندهید تا مواردی که اطراف شما پیش می‌آید حواس شما را پرت کند.

استاد احمد محمدی
ما درک نمی‌کنیم که چه‌قدر قوی هستیم تا وقتی که مجبور به انجام کاری ‌شویم.
استاد احمد محمدی

این موضوع می‌تواند یک نشانه منفی برای ادامه گفتگو دو طرفه باشد. ارتباط چشمی موثر و ارائه زبان بدن کاربردی کمک زیادی به تمرکز حواس شما می‌کند.

حواس پرتی با منفعت طلبی

یکی از مواردی که موجب حواس پرتی در مکالمات می‌شود، منفعت طلبی افراد است. در واقع این خصوصیت و ویژگی در برخی موارد نتیجه معکوس داده و موجب ناراحتی و آزردگی خاطر طرف مقابل می‌شود.

سعی کنید از مکالمات و گفتگو‌ها در لحظه لذت ببرید و بقیه مسائل و سوالات خود را به گفتگوهای آتی بسپارید.

ارائه درخواست محترمانه‌تر بدون در نظر گرفتن منافع شخصی می‌تواند به ارائه بهتر نظرات شما کمک کند. حواس پرتی و عدم تمرکز فکر شما موجب ناراحتی فرد مقابل شما می‌شود.

برای ایجاد ارتباط اجتماعی شنونده خود را بشناسید

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره شد، شناخت طرف مقابل کمک زیادی به پیشبرد گفتگو‌ها می‌کند. شما با شناخت این مورد می‌توانید زمینه‌های مشترک را برای گفتگو و بیان ایده‌های خود پیدا کنید و از ایده‌ها و نظرات طرف مقابل خود نیز بهره ببرید.

در واقعیت، بحث‌های کوتاه و مختصر را نمی‌توان در دسته مهارت‌های گفتگو و روابط اجتماعی دانست. این گفتگو زمانی می‌توانند مفید و تاثیرگذار باشند که به صورت طولانی مدت ارائه شده و طرفین از ادامه گفتگو راضی باشند.

شناخت طرف مقابل می‌تواند به شما کمک کند تا این گفتگو را تا جای ممکن ادامه دهید. این موضوع می‌تواند باعث گسترش روابط اجتماعی شما شود. در انتها به این موضوع دقت کنید که یک سخنران خوب می‌داند که چه حرفی را به چه کسی و با چه لحنی بزند.

حس همدردی خود را تقویت کنید

یکی از خصوصیات یک رابطه اجتماعی دو نفر مناسب، دو طرفه بودن این رابطه است. یعنی زمانی این رابطه برای هر دو نفر جذاب می‌باشد که هر دو از بودن در آن لذت ببرند. در واقع ارتباطات اجتماعی یکی از راه‌های کاهش استرس و اضطراب روزمره است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارتباطات اجتماعی و ارتباط موثر

این موضوع زمانی که برای یک طرف گفتگو مناسب باشد و برای طرف مقابل جذابیتی نداشته باشد می‌تواند موجب قطع شدن رابطه گردد. سعی کنید احساسات طرف مقابل خود را به خوبی بشناسید و متناسب با آن گفتگو را ادامه دهید.

به عنوان مثال گاهی افراد علاقه‌ای به گفتگو ایجاد رابطه اجتماعی ندارند. در این مواقع بهتر است گفتگو را در همان جا قطع کنید. با اعتماد به نفس کودکان می‌توانید ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنید. دوره اعتماد به نفس به شما در راه افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند. همچنین با دیدن کردن از صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی می‌توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی