رازهای موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۵ مهر, ۱۴۰۱

اگر هدف شما ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است برای موفقیت باید بدانید که رازهای موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

فروشگاه‌ اینترنتی

در این مقاله آکادمی بازار به راز موفقیت فروشگاه‌ اینترنتی می‌پردازد و بیان می‌کند چگونه می‌توان در دنیای اینترنت فروش اینترنتی داشت و درآمد خود را افزایش داد.افراد بسیاری برای کسب درآمد وارد دنیای اینترنت می‌شوند و به روش‌های مختلفی اقدام می‌کنند. ولی یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. فروشگاه اینترنتی یک مزیت بزرگ دارد و آن عدم وابستگی به مکان است.

نیازی نیست در مرکز بازار باشید. اگر در شهری دورافتاده ساکن هستید خیلی مهم نیست! اگر سرمایه کافی برای اجاره یا خرید فروشگاهی بزرگ ندارید چیز زیادی از دست نداده‌اید همه چیز به توانایی‌ها و دانش شما برای راه‌اندازی یک وب‌سایت اینترنتی وابسته است!

در خانه فروشگاه اینترنتی را اداره ‌کنید

افراد بسیاری هستند که فقط با استفاده از یک کامپیوتر و با اتصال به اینترنت در خانه فروشگاهی اینترنتی را اداره می‌کنند و از این طریق درآمد قابل‌توجهی هم دارند. 

برخی از این راز موفقیت فروشگاه های اینترنتی هم به چنان موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند که از یک کسب و کار خانگی به شرکت‌های بزرگ پول‌ساز تبدیل‌شده‌اند که نه تنها با کمک به کاهش مصرف سوخت و ترافیک به اقتصاد کشور کمک می‌کنند بلکه برای عده‌ای هم ایجاد شغل کرده‌اند

مهم‌ترین‌ راز موفقیت فروشگاه اینترنتی

در ادامه به مهم‌ترین‌های راز موفقیت فروشگاه‌ها اینترنتی اشاره می‌کنیم تا اگر فروشگاه اینترنتی دارید یا قصد راه‌اندازی آن را دارید با قدم‌های محکم پا در این راه بگذارید.

گرفتن نماد اطمینان برای فروشگاه اینترنتی

یکی دیگر از راهکارهایی که برای موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی جهت ایجاد اطمینان باید از آن استفاده کنید گرفتن نماد اطمینان است. برای این منظور بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت مربوطه و ارسال مدارک و انجام اصلاحات لازم در وب‌سایت منتظر اعطای نماد باشید.

این نماد که از طرف وزارت صنعت و معدن به وب‌سایت‌های اینترنتی که دارای شرایط لازم باشند داده می‌شود. البته پس از اعطای نماد آدرس محل کار و شماره تلفن‌های شما در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و برای کسانی که در خانه کار می‌کنند.

احتمال مزاحمت‌های تلفنی زیاد می‌شود که این مشکل را می‌توانید با خریداری یک خط تلفن ثابت مستقل و اختصاصی رفع نمایید. درمجموع بااینکه گرفتن نماد اعتماد مشکلاتی دارد برای جلب اعتماد مشتری بسیار خوب عمل می‌کند چون از طریق یک نهاد دولتی هویت شما تایید می‌شود و محلی را برای ارائه شکایات به مشتری معرفی می‌کند و بدین وسیله مشتری با اطمینان خاطر بیشتری از شما خرید خواهد کرد.

جلب اعتماد مشتری

اولین و بزرگ‌ترین معضل موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی جلب اعتماد و اطمینان مشتری است خوب مشتری شما هم حق دارد فقط با یک وب‌سایت طرف است، باید کالا را از روی یک یا چند تصویر انتخاب کند و حتی امکان لمس آن را ندارد، باید به سخنان شما درباره کیفیت کالا اعتماد کند

می‌تواند همین کالا را از فروشگاهی در نزدیکی محل سکونت خود تهیه کند و همان زمان که پول را پرداخت می‌کند جنس را تحویل بگیرد مشتری حتی شما را ندیده است.

 درباره زمان تحویل کالا باید به شما اعتماد کند در حالی که می‌تواند کالای خود را از بازار تهیه کند بدون هیچ معطلی برای تحویل جنس و بسیاری دلایل دیگر که کار یک فروشگاه اینترنتی را به خصوص فروشگاهی که تازه شروع به کار کرده و ناشناخته است را سخت می‌کند.

بنابراین اولین کاری که برای رونق فروشگاه اینترنتی خود باید انجام دهید ایجاد اعتماد در نزد مشتریان است برای این منظور یک سری راهکارها وجود دارد که با بکار بستن آن‌ها می‌توانید اعتماد بیشتری در بین مشتریان خود داشته باشید.

بسترسازی بهینه وب‌سایت فروشگاه اینترنتی

برای موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی در درجه اول باید وب‌سایت شما همیشه و به صورت شبانه‌روز در دسترس باشد و برای این منظور باید در انتخاب‌هاست مناسب بسیار دقت کنید. 

اگر هاست مناسبی انتخاب نکنید و هاست شما به دلایل و بهانه‌های مختلف دچار قعطی شود یا سرور هاستی که انتخاب کرده‌اید رم و پراسس کافی به شما اختصاص ندهد وب‌سایت شما به صورت مداوم از دسترس کاربر خارج خواهد شد

استاد احمد محمدی
افراد موفق، جهش ناگهانی نکرده‌اند بلکه بهبود کوچک ولی مستمر داشته‌اند. «هر روز یک قدم، رو به جلو و به سمت هدف بردار»
استاد احمد محمدی

حال فکر کنید مشتری در مرحله ایجاد اعتماد نسبت به فروشگاه شما باشد چه احساسی خواهد داشت؟ آیا در چنین وضعیتی مشتری احساس اعتماد خواهد کرد؟ آیا می‌تواند به توصیه‌های شما عمل کند و کالایی را که به او پیشنهاد کرده‌اید خریداری کند؟ در حالی که هر از چند گاهی تنها راه پاسخگویی و ارتباط با شما را از دست می‌دهد؟

خودتان تصور کنید به کسی که به کار خود بی تفاوت است می‌توان اعتماد کرد؟ آیا کیفیت کار او قابل تضمین است؟ بنابراین اولین گام یعنی انتخاب هاست مناسب را با دقت بردارید در این باره در شاخه آموزش اینترنت یاد بگیر دات کام مقالات متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای انتخاب هاست مناسب راهنمایی بگیرید.

از یک لایه امن کدگذاری شده استفاده کنید.

برای بسیاری از وب‌سایت‌های اینترنتی امکان عضویت هم وجود دارد این چیز خوبی است اما برای ایجاد اطمینان بیشتر و حفظ اطلاعات او حتما باید از یک لایه امن کدگذاری شده استفاده کنید. برای این منظور باید حتما سرویس SSL را از هاست خود خریداری کنید تا مانع از لو رفتن اطلاعات کاربران شوید.

طراحی کارآمد

از دیگر راهکارها برای موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی در همه صفحات وب‌سایت خود پیوندهایی به صفحات «تماس با ما» و «درباره ما» قرار دهید تا بدین وسیله کاربران هر پرسش و مشکلی داشتند بتوانند با شما تماس بگیرند و شما هم باید به‌گونه‌ای به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهید که هیچ شک و تردیدی برای خرید از شما در دل نداشته باشند.

همچنین صفحه‌ای که تحت عنوان «درباره ما» در وب‌سایت خود قرار می‌دهید بسیار مهم است در این صفحه باید اطلاعات کاملی درباره خود ارائه دهید دلیلی به آن‌ها بدهید که به شما اعتماد کنند. 

این صفحه یک صفحه اعتمادسازی است بسیاری از مشتریان فروشگاه اینترنتی شما از این صفحه بازدید می‌کنند در این صفحه حتما شماره تلفن ثابت در اختیار کاربران و مشتریان قرار دهید اشتباه بزرگی که بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی می‌کنند این است که به قرار دادن یک یا چند شماره تلفن همراه در وب‌سایت خود اکتفا می‌کنند.

آدرس کامل فروشگاه‌ اینترنتی خود را در اختیار کاربران قرار دهید

این روش دلالان سرپایی و بدون جا و مکان است که کمتر کسی به چنین افرادی اعتماد می‌کند. در این صفحه همچنین حتما باید آدرس کامل خود را در اختیار کاربران قرار دهید. 

حتی اگر یک کروکی از آدرس محل کار فروشگاه اینترنتی خود در اختیار مشتریان قرار دهید بسیار بهتر است. همه مجوزهای خود را در این صفحه در معرض دید مشتریان قرار دهید باز هم می‌گویم این صفحه اعتمادسازی شماست پس درباره آن بسیار دقت کنید.

ارائه خدمات مناسب

یکی دیگر از راه‌های موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی و ایجاد اعتماد در مشتری قرارداد بستن با پست است بدین ترتیب مشتری می‌تواند کالا را در خانه یا محل کار خود تحویل گرفته و همان‌جا پولش را تحویل دهد.

 در صورت عدم رضایت هزینه پست را پرداخت نماید و کالا را برگشت دهد. به این ترتیب مشتری با خیال راحت و بدون نگرانی از عدم تحویل جنس برای خرید اقدام می‌نماید.

پاسخگویی سریع به مشتریان

یکی دیگر از کارهایی که برای ایجاد اعتماد در کاربران و مشتریان یک فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است پاسخگویی سریع به مشتریان است باید هرروز در چند مرحله به ایمیل‌ها پاسخ دهید، مشکل مشتریان را رفع نمایید و سعی کنید رضایت و اطمینان او را جلب کنید عدم پاسخگویی یا دیر پاسخ دادن به ایمیل‌ها مشتری مردد را از خرید منصرف می‌کند.

بنابراین برای پاسخ‌گویی مناسب باید ساز کاری داشته باشید که اطمینان مشتری را جلب نماید. هر زمان که سفارش را دریافت می‌کنید تا هنگام تحویل کالا مرحله به مرحله مشتری را از روند تحویل آن به کمک ایمیل یا پیامک مشتری را مطلع کنید.

اعتمادسازی در فروشگاه‌ اینترنتی

به خاطر داشته باشید که یک فروشگاه اینترنتی اگر در بین کاربران و مشتریانش اعتبار کافی نداشته باشد و به اندازه کافی اعتمادسازی نکرده باشد نمی‌تواند درآمد مناسبی داشته باشد از این رو هر چه می‌توانید در جهت ایجاد اعتماد و اعتبار کار کنید.

با توجه به رشد تکنولوژی و ورود اینترنت به زندگی همه افراد و داشتن فوایدی چون صرفه‌جویی در انرژی و وقت، کاهش رفت‌وآمدها و ترافیک و آلودگی هوا و … فروش بسیاری از محصولات و خدمات به صورت آنلاین با استقبال زیادی مواجه گشته است.

سخن آخر

از این رو اگر در فکر راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید، می‌توانید با بهره‌گیری از مواردی که در مقاله فوق آورده شده است اعتماد و رضایت مشتریان را به سایت خود جلب و در نهایت میزان سود محصولات یا خدمات خود را افزایش دهید.

پادکست - مهارت های افزایش فروش اینترنتی

آکادمی بازار با هدف موفقیت شما در کسب و کار و افزایش فروش بسته آموزشی «تکنیک‌های افزایش فروش» را فراهم کرده است که در این محصول  استراتژی‌های خوب و کاربردی برای فروش و اینکه چگونه فروش عالی داشته باشید به شما آموزش داده می‌شود.

3/5 - (17 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی