چگونه در کسب‌ و‌ کار خود خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ اسفند, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۲۵ اسفند, ۱۴۰۱
چگونه در کسب‌ و‌ کار خود خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم؟

خلاقیت در همه بخش‌های زندگی از جمله کسب و کار باعث موفقیت ما می‌شود‌. با خلاقیت بر مشکلات غلبه کرده و با نگرشی مثبت به راه‌تان ادامه دهید. به یاد داشته باشید هر آنچه هستید و خواهید بود نتیجه روش استفاده از ذهن‌تان است.

اگر کیفیت تفکر خود را بهبود بخشید، کیفیت زندگی‌تان نیز بهبود می‌یابد. خوشبختی یعنی داشتن یک ذهن خلاق و قدرت جذب نشانه‌ها. متاسفانه، اکثریت افراد اصلا تفکر خلاق ندارند یا بهره‌ کمی از آن برده‌اند.

آن‌ها در گوشه امن خود محبوس هستند و سعی می‌کنند با تکرار رفتار و گفتار گذشته، شرایط فعلی‌شان را حفظ کنند. به همین دلیل امرسون معتقد است که ثبات ابلهانه محصول ذهن‌های کوچک است. فرصت‌های بزرگی برای پیشرفت و موفقیت در دسترس همگان است که نادیده گرفته می‌شود.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کار چیست؟

خلاقیت و ایده پردازی در کسب و کار چیست و چگونه بر آگاهی و رشد ذهن تاثیر می‌گذارد؟ مهارت‌های تفکر خلاق برای موفقیت حیاتی است. یک مدیر معمولی ۵۰ درصد یا مقدار بیشتری از زمان خود را صرف حل مسئله به تنهایی یا به کمک دیگران می‌کند. توانایی مقابله با دشواری‌ها و حل مشکلات بیش از هر چیز، تعیین‌کننده رویدادهای کسب‌ و کار است.

خلاقیت مانند راندن دوچرخه یا کار با کامپیوتر است که می‌توان آن را با تمرین یاد گرفت و بهبود بخشید. به علاوه، به نظر می‌رسد ارتباط مستقیمی بین کمیت ایده‌های جدیدی که در کار مطرح می‌کنید و میزان موفقیت‌ وجود دارد.

یک ایده یا بینش جدید می‌تواند برای تغییر مسیر کاری یا تحول کل شرکت کافی باشد. سودآوری، درآمد و مشتریان آینده شرکت‌ در دوره کسب و کار به میزان خلاقیت شما بستگی دارند.

منابع اصلی خلاقیت در کسب و کار

منابع اصلی خلاقیت در کسب و کار

آیا فردی خلاق هستید یا پر مشغله؟ همه افراد خلاق هستند. خلاقیت ویژگی طبیعی و ذاتی افراد مثبت‌اندیش است که عزت‌نفس بالایی دارند. شرکت‌هایی که محیط کاری مثبتی ایجاد می‌کنند، جریانی دائمی از ایده‌ها را از سوی همه کارمندان دریافت می‌کنند.

عواملی که تا حد زیادی تعیین‌کننده خلاقیت شما هستند، کدامند؟ در اینجا به سه مورد مهم اشاره می‌کنیم. نخستین عامل تجربیات گذشته است. آنچه در گذشته برای شما روی داده است، اثر زیادی بر میزان خلاقیت‌تان در زمان حال دارد.

۱. تاثیر گذشته و سوابق فرد

به نظر می‌رسد افراد خلاق به علت سوابق‌شان خود را بسیار خلاق می‌دانند. ایده‌پردازی امری معمول و طبیعی برای آن‌ها است. از طرف دیگر، افراد غیرخلاق از دوران کودکی در محیط‌های منفی بوده‌اند که این منفی‌نگری در محیط‌های مختلف کاری ادامه می‌یابد و باعث می‌شود باور کنند که اصلا خلاق نیستند.

استاد احمد محمدی
محدودیت‌ها، وجود واقعی ندارند، بلکه ساخته و پرداخته ذهن انسان هستند.
استاد احمد محمدی

حتی وقتی ایده‌های خوبی دارند که اغلب چنین نیز هست، آن ایده را پس می‌زنند یا نادیده می‌گیرند و معتقدند اگر آن‌ها ایده‌پرداز باشند، نتایج چندان جالب نخواهد بود. از آخرین دفعه‌ای که در محیطی مثبت حضور داشتید، چقدر می‌گذرد؟

وقتی برای شرکتی کار می‌کنید یا کار می‌کرده‌اید که شما را به ارائه ایده‌های جدید تشویق و ترغیب می‌کند و رئیس و همکاران با علاقه و احترام به ایده‌هایتان توجه می‌کنند، احساس می‌کنید در کارتان خلاق‌تر هستید.

۲. شرایط فعلی افراد در کسب و کار

دومین عامل تعیین‌کننده میزان خلاقیت شما، شرایط فعلی‌تان است. آیا به ارائه ایده‌های جدید در محل کارتان تشویق می‌شوید؟ آیا افراد با هم صمیمی هستند و ایده‌هایشان را با هم در میان می‌گذارند یا ایده‌هایتان مورد تمسخر و انتقاد قرار می‌گیرد؟ چطور می‌توانیم با آغوش باز پذیرای نقدهای منفی باشیم؟

در دهه ۱۹۹۰، ایست‌من کداک یک شرکت ۶۰ میلیارد دلاری با ۱۴۰.۰۰۰ کارمند بود. این شرکت در طول دهه‌های متمادی بر دنیای فیلم دوربین مسلط بود.

در آن وقت بود که دانشمندان و محققان ایست‌من کداک پس از سال‌ها تلاش فرآیند جدیدی به نام «عکاسی دیجیتال» را کشف کردند که دیگر برای عکاسی و چاپ عکس نیازی به فیلم دوربین نداشت. وقتی این کشف را با مدیران ارشد در میان گذاشتند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند و روسا به آن‌ها گفتند که این ایده اصلا جالب نیست.

کداک یک شرکت فیلم‌سازی است، درحالی‌که این تکنولوژی نیازی به فیلم ندارد. آن‌ها را به دفترها و آزمایشگاه‌هایشان برگرداندند و گفتند که این تکنولوژی پیروزمندانه را فراموش کنند. بقیه ماجرا طولانی است. پس از چند سال دوربین‌سازان ژاپنی ایده عکاسی دیجیتال را مطرح کرده و دوربین‌های دیجیتال را یکی پس از دیگری به بازار ارائه کردند و به موفقیت رسیدند و کداک به سرعت از بازار محو شد.

۳. تصویری که از خودتان دارید

تصویری که از خودتان دارید

در مقاله The Importance of Creativity in Business از سایت indeed.com بیان شده سومین عامل تعیین‌کننده میزان خلاقیت، تصویری است که از خود دارید. آیا خود را شخصی خلاق می‌دانید؟ آیا فکر می‌کنید از خلاقیت زیادی برخوردارید یا نه؟ تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که ۹۵ درصد افراد استعداد کار با درجه بالایی از خلاقیت را دارند.

ارزش قائل شدن برای خودتان را شروع کنید تا زندگی‌تان دگرگون شود. تحقیقی که توسط هاوارد گاردنر در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که روش‌های تفکر متعددی وجود دارد و هر فرد حداقل در یک حوزه نابغه است. به این ترتیب، کلید آزادسازی خلاقیت این است که خود را فردی بسیار خلاق بدانید. سرنوشت خودتان را در دست بگیرید.

تصوری مثبت از خودتان داشته باشید

تیموتی گالوی در کتاب خود با عنوان «بازی درونی گلف» به ما می‌آموزد که راه تبدیل شدن به بازیکن بهتر، این است که تصور کنید گلف‌باز حرفه‌ای هستید و طوری بازی کنید انگار پیش‌تر در مسابقات قهرمانی شرکت کرده‌اید. خودتان باشید و تصور مثبت از خود را گسترش دهید.

تفکر درباره خودتان به عنوان یک گلف‌باز عالی، بازی شما را به سرعت بهبود می‌بخشد. به همین ترتیب، یکی از روش‌های افزایش خلاقیت این است که خود را شخص بسیار خلاقی بدانید. بارها و بارها با خودتان تکرار کنید، «من یک نابغه هستم! من یک نابغه هستم! من یک نابغه هستم!» عبارات تاکیدی کلمات سحرآمیز ذهن ما هستند.

خود را شخص بسیار خلاقی تصور کنید. تصور کنید از خلاقیت فراوانی برخوردارید و هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که با استفاده از ذهن خلاق خود از عهده حل آن برنیایید. تصور کنید هیچ هدفی وجود ندارد که با ایده‌پردازی برای تحقق آن قابل‌دستیابی نباشد.

تصور کنید هیچ مانعی وجود ندارد که با استفاده از ذهن خلاق خود نتوانید بر آن غلبه کنید و درست مانند پرتو لیزری که فلز را می‌برد آن مانع را از میان بردارید. وقتی خودت را باور کنی «شکست ناپذیر» می‌شوی.

سه محرک خلاقیت در کسب و کار چیست؟

تصور کنید یک فنجان قهوه برای خود می‌ریزید و کمی شکر به آن اضافه می‌کنید. سپس کمی می‌نوشید و می‌بینید هنوز تلخ است. چه اتفاقی افتاده است؟ پاسخ این است که شکر را هم نزده‌اید تا با قهوه مخلوط شود. خلاقیت نیز مانند شکر در ته فنجان قهوه است. باید آن را هم بزنید تا حل شده و با همه نوشیدنی آمیخته شود.

خلاقیت نیز مانند هم زدن شکر در فنجان قهوه توسط سه عامل مخلوط می‌شود که همه آن‌ها تحت کنترل شما است:

۱. اهداف جذاب داشته باشید

اهداف جذاب داشته باشید

هرچه خواسته خود را شفاف‌تر بدانید و فکر مثبت و هیجان بیشتری برای دست‌یابی به آن داشته باشید، خلاق‌تر خواهید بود و ایده‌های بیشتری به ذهن‌تان می‌رسد. تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید.

هرچه چیزی را بیشتر بخواهید، احتمال بیشتری وجود دارد که روش‌هایی خلاقانه برای دستیابی به آن پیدا کنید. به همین دلیل می‌گویند که هیچ فرد غیر خلاقی وجود ندارد، مگر افرادی که هیچ هدفی ندارند که به‌شدت مشتاق آن باشند.

یک هدف را مشخص کنید که اگر به آن دست یابید، بیشترین اثر مثبت را بر زندگی‌تان خواهد داشت. آن‌ را با شفافیتی روی کاغذ بنویسید که حتی یک کودک هم بفهمد. درک این‌که چه چیزی را بیشتر از همه می‌خواهید، محرک ایده‌هایی کاربردی برای رسیدن به هدف است. بهای موفقیت را بپردازید؛ رسیدن به هر خواسته‌ای بهایی دارد.

۲. مشکلات را حل کنید و شفافیت داشته باشید

این مشکلات بزرگ‎ترین محرک‌ها برای رسیدن به خلاقیت بیشتر هستند. اگر مشکل یا مانعی وجود دارد که شما را از دستیابی به چیزی که برایتان مهم است بازمی‌دارد، بدانید که توانایی و خلاقیت شگفت‌انگیزی برای از میان برداشتن آن دارید.

شفافیت برای تفکر خلاقانه حیاتی است. روش دستیابی به شفافیت بیشتر این است: نخست، هدف کلی یا جزئی خود را مشخص کنید. چه چیزی را در حوزه خاصی از زندگی می‌خواهید؟ سپس از خود بپرسید که چرا قبلا به این هدف فکر نکرده‌ام؟ چرا قبلا به این هدف و موفقیت نرسیده‌ام؟

استاد احمد محمدی

همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌ها، باعث ورزیدگی ذهن ما می‌شوند.

استاد احمد محمدی

سپس بپرسید از میان همه عواملی که مانع دستیابی من به هدف شده است، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل کدام است؟

وقتی بزرگ‌ترین مانع یا مشکلی که شما را از دستیابی به مهم‌ترین هدف‌تان بازمی‌دارد را مشخص کردید، ذهن‌تان یکی پس از دیگری شروع به خلق ایده‌ها می‌کند تا آن مشکل را حل کرده و مانع را از میان بردارد. کلید حل مشکلات را در دست بگیرید.

۳. از خود سوال بپرسید و تفکر کنید

پرسیدن سوالاتی از خود و دیگران که شما را مجبور به تفکر عمیق درباره شرایط موجود کند، یکی از محرک‌های اصلی خلاقیت است.

جیم کالینز در کتاب خود «از خوب به عالی» اشاره می‌کند که یکی از نشانه‌های شرکت‌های برتر این است که مدیران اجرایی «سوالات بی‌رحمانه‌ای» از خود می‌پرسند که آن‌ها را مجبور می‌کند عمیقا به شرایط موجود فکر کنند. قبل از برندسازی یا برندینگ این سوالات را از خودتان ب‍پرسید.

در این کتاب، مجموعه سوالاتی را می‌آموزید که می‌توانید برای آزادسازی خلاقیت خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید و به شما امکان می‌دهند که به عمق موضوع نفوذ کنید. هرچه سوالات‌تان دقیق‌تر و متمرکزتر باشد، بازتاب‌های خلاقانه ذهن‌تان با سرعت بیشتری پاسخ‌هایی کاربردی ارائه خواهند کرد و موفقیت حتمی‌تر است.

آزمایش فرضیه ها باعث افزایش خلاقیت در کسب و کار می شود

آزمایش فرضیه ها باعث افزایش خلاقیت در کسب و کار می شود

یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای برانگیختن خلاقیت این است که مدام فرضیات خود را آزمایش کنید. اطمینان حاصل کنید که اهداف، مشکلات و سوالاتی که مطرح می‌کنید، واقعیت‌های زندگی و شرایط فعلی‌تان هستند.

تمرکز بر اهداف اشتباه یا مشکلات اشتباه بی‌ثمر است. راز موفقیت در زندگی در عدم تمرکز بر لحظات و جلوگیری از حفظ اتفاقات گذشته است.

مدام از خود بپرسید «فرضیات من چیست؟» بدانید که بسیاری از فرضیات شما درباره زندگی، کار، مشتریان، پول، بازار و افراد دیگر اشتباه، نسبتا اشتباه یا گاهی کاملا اشتباه است. فرضیات واضح شما چیست؟ فرضیات پنهان یا ناخودآگاه شما چیست؟ و مهم‌تر از همه اینکه اگر محبوب‌ترین فرضیات‌تان غلط از آب درآید، چه می‌شود؟

فرضیات اشتباه منشا هر شکستی‌ است. هرگاه با مشکلات، مقاومت یا دشواری‌هایی مواجه شدید، از خود بپرسید که فرضیات من چیست؟ اگر فرضیاتم اشتباه باشد، چه می‌شود؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
بالابردن عملکرد ذهن

خلاقیت در همه انسان ها وجود دارد

همه انسان‌ها خلاق هستند. برخی این خلاقیت خود را نادیده می‌گیرند یا از آن استفاده کمتری می‌برند، اما برخی خود و خلاقیت خود را باور دارند و از آن به هنگام رویارویی با مشکلات یا شروع کاری جدید استفاده مثبت می‌برند.

در مقاله فوق عواملی که سبب می‌شود افراد خلاق نباشند یا این‌که کمتر خلاق باشند و در عین حال راه‌حل‌ها و روش‌هایی که محرک خلاقیت در انسان‌ها می‌توانند باشند هم ارائه شد.

در واقع خلاقیت هم یکی دیگر از مهارت‌های منحصر به فرد انسان‌های موفق است. می‌توان خلاقیت هم مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر با تفکر مثبت و تمرین در خود پرورش داد.

4.8/5 - (78 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی