در برخورد با مسایل و مشکلات زندگی چه باید کرد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ خرداد, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱ آبان, ۱۴۰۰
در برخورد با مسایل و مشکلات زندگی چه باید کرد؟

برای مقابله با مسائل و مشکلات زندگی چه روشی دارید؟ آیا شما هم جرو آن دسته افرادی هستید که تصور می‌کنید زندگی با شما سر جنگ دارد یا اینکه جزو افرادی هستید که با زندگی رابطه‌ای دوستانه دارند؟

برخی افراد تصور می‌کنند که زندگی با آن‌ها سر جنگ دارد و باید با زندگی مبارزه کرده و بجنگند. در واقع این افراد در باور قلبی و ذهنی خود اعتقاد دارند که زندگی روی خوش خودش را به آن‌ها نشان نمی‌دهد و با آن‌ها به قولی سر جنگ و لج و لجبازی دارد.

معمولا این افراد خود را بدشانس، بدبخت، بد اقبال، بیچاره و … می‌دانند. وقتی به تصاویر ذهنی و کلامی که بر زبان می‌آورند دقت کنید می‌بینید نیمه‌ خالی لیوان را خوب می‌بینند و همیشه در مورد نیمه‌ خالی لیوان صحبت می‌کنند.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

با مسائل و مشکلات زندگی جنگ کنیم یا برقصیم؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه در طوفان مشکلات و دغدغه‌ها، آرامش درونی‌مان را حفظ کنیم؟ این افراد زندگی را میدان جنگ می‌دانند و اغلب هم خود را بازنده‌ این میدان می‌بینند.

سناریوی زندگی چنین افراد از قبل نوشته شده و در انتهای داستان هم نقش بدبخت‌ها را بازی می‌کنند. وقتی به چنین افرادی بگویید از زندگی و از خودت برای من تعریف کن. شروع می‌کنند به صحبت کردن از بدبختی‌ها و مشکلات زندگی.

سناریوی تکرار شونده بدبختی را برای همیشه فراموش کنید

سناریوی تکرار شونده بدبختی را برای همیشه فراموش کنید

به خودتان و زندگی‌تان دقت کنید. آیا شما هم جزو افردی هستید که در پاسخ سوال از خودت و زندگیت بگو، شروع می‌کنید سناریوی بدبختی‌ها و بیچارگی‌هایتان را مرور می‌کنید؟

افراد زیادی را دیده‌ام که به محض اینکه از آن‌ها می‌پرسم از خودت و زندگیت بگو، از کودکی و بدبختی‌ها شروع می‌کنند تا به زمان حال برسند و با اینکه پیشگویی بلد نیستم، ولی به احتمال بالا، اگر ده سال بعد هم مجددا از چنین افرادی بپرسیم از خودت و زندگیت بگو، همین سناریوی بدبختی را ادامه می‌دهند.

یک بار برای همیشه سناریوی تکرارشونده‌ بدبختی را کنار بگذارید. ما برای تمرین بدبختی و فلاکت به این دنیا نیامده‌ایم. آمده‌ایم اشرف مخلوقات باشیم و مانند یک انسان زندگی کنیم. می‌توانید مسئولیت صددرصد مشکلاتتان را بر عهده بگیرید و از همین امروز شروع کنید!

اگر سناریویی که برای زندگی خودتان می‌نویسید سرشار از اتفاقات ناگوار و بدبختی باشد، خب انتظار دارید اتفاق جدیدی بیفتد؟ اگر کارگردان و نویسنده، داستان فیلم را به سمت بدبختی و بیچارگی ببرند، آیا کسی می‌تواند انتهای داستان را تغییر دهد؟ زندگی هم همین حالت را دارد. اگر من و شما سناریوی تکرار شونده‌ی بدبختی را دنبال کنیم، جز بدبختی هم عایدمان نمی‌شود.

با سختی های زندگی چه کار کنیم؟

برخی افراد گلایه می‌کنند که مگر می‌شود وقتی زندگی شرایط سختی دارد و فشارهای مختلفی روی افراد جامعه هست، مثبت حرف زد و مثبت فکر کرد؟ در واقع این افراد گلایه می‌کنند که باید واقع بین بود.

سوال مهم این است که اگر سختی هم وجود دارد با این سختی‌ها و شرایط ظاهرا غیرقابل تحمل چه باید کرد؟ چه راهکاری برای سختی‌ها و فشارهای زندگی وجود دارد؟

استاد احمد محمدی

اگر می‌خواهی به فرمول موفقیت عمل کنی، شکست بخور، شکست بخور، شکست بخور. آنگاه موفقیت خودش را بر تو آشکار می‌کند.

استاد احمد محمدی

دقت کنید ببینید بیشتر مردم دنیا با فشارها و سختی‌ها چه کار می‌کنند؟ ببینید اکثر مردم وقتی موقعیت سخت و حادی پیش می‌آید چه رفتاری از خود نشان می‌دهند؟ حالا مرور کنید و ببینید خودتان آخرین باری که برایتان مشکلی پیش آمد، چه کار کردید؟ به راستی، نقش مشکلات در زندگی ما چیست؟

واقعا باید با سختی‌های زندگی چه کار کرد؟ یک نفر می‌گفت باید سختی‌ها و مشکلات را حل کنیم و جلو برویم. مسئله این است که اگر می‌توانستیم برخی مسائل را حل کنیم که خیلی خوب بود. ولی مثلا الان فردی مسئله جدی مالی دارد، دراین لحظه چه باید بکند؟

یکی از راه‌کارهایی که می‌تواند کمک کننده باشد آن است که در زندگی رقصنده‌ی ماهری باشیم. باید بتوانیم در زندگی در شرایط مختلف و با بالا و پایین‌های زندگی به درستی برقصیم و حرکت کنیم.

رقصنده‌ ماهری باشید، زندگی روی خوش خودش را نشان می دهد

رقصنده‌ ماهری باشید، زندگی روی خوش خودش را نشان می دهد

فرض کنید، مشکلات از در و دیوار بر سر شما هجوم آورده و به قول خودتان در حال له شدن زیر بار مشکلات هستید. یک راهکار این است که چوب و چماغ بردارید و زمین و زمان را مقصر و مسبب مشکلات خودتان بدانید و با زندگی سر جنگ بیفتید.

راهکار دیگر این است که ببینید این هوار مشکلات از کجا به زندگی شما وارد می‌شود. اگر درهای ورود مشکلات را ببنیدید خیلی از مسائل حل می‌شود. راهکارهای دیگری هم برای حل مسئله و … وجود دارد.

استاد احمد محمدی
باور داشته باش که اگر زندگی مشکلاتی پیشِ رویت گذاشته، توان حل آن‌ها، پیشاپیش به تو داده شده است.
استاد احمد محمدی

اما در این مقاله از منظر دیگری موضوع را می‌بینیم و قصد داریم به شما بگوییم که با زندگی برقصید. رقصنده‌ ماهری باشید. اگر یک روز موسیقی ملایم داشت با ریتم ملایم و اگر روزی ریتم زندگی تند شد با ریتم تند برقصید.

باید رقصیدن با شرایط مختلف زندگی را یاد بگیرید. رقصیدن و رقصنده بودن با زندگی در ابتدا کار ساده‌ای نیست. باید رقص‌های مختلف را یاد بگیرید. همین طور که در زندگی عادی رقص‌های مختلف سنتی، محلی و … داریم. در زندگی هم رقص‌های مختلفی داریم.

زندگی ریتم‌های مختلفی دارد که باید رقصیدن با هر ریتم را یاد بگیریم. مثلا اگر ریتم بیماری روی کار آمد باید حرکت‌های ما متناسب با آن ریتم شود. اگر ریتم تند شد نیز به همین شکل باید یاد بگیریم.

در هر شرایطی، رفتار متناسب با آن شرایط را داشته باشید

یکی از مشکلات ما آن است که در هر شرایطی رفتار متناسب با آن شرایط را بلد نیستیم. مثلا برخی خانواده‌ها را دیده‌ام که به محض بروز کوچکترین مشکل و مسئله‌ای، رشته‌ همه‌ کارها از دست اعضای خانواده در می‌رود و همه چیز دچار مشکل می‌شود.

ولی اگر همین شرایط برای برخی خانواده‌های رخ بدهد، می‌بینیم با درایت و تدبیر شرایط را تحت کنترل خود دارند و رشته‌ امور از دست خارج نمی‌شود و همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

چرا برخی خانواده‌ها و برخی افراد می‌توانند درشرایط مختلف، بهترین و متناسب‌ترین تصمیم‌ها را بگیرند ولی برخی دیگر اینطور نیستند؟ چرا برخی خانواده‌ها وقتی مشکلی پیش می‌آید از پس اوضاع و شرایط سخت به خوبی برمی‌آیند و برخی دیگه قالب تهی می‌کنند و خود را می‌بازند؟

چرا برخی افراد از دل مشکلات و مسائل، فرصت‌های جدیدی برای خود ایجاد می‌کنند و برخی دیگر اگر در همان شرایط سخت قرار می‌گیرند همه چیز خود را از دست می‌دهند؟ مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان توست.

شما هم قطعا داستان زندگی افراد موفق بسیاری را در دوره‌های زمانی مختلف و در سراسر جهان شنیده‌اید که در سخت‌ترین شرایط توانسته‌اند، برای زندگی خود حرکتی بزرگ انجام بدهند و میدان را خالی نکرده‌اند. چرا آن‌ها می‌توانند و بعضا برخی از ما نمی‌توانیم؟ فرق آن‌ها با دیگران چیست؟

هماهنگ با شرایط پیش بروید

هماهنگ با شرایط پیش بروید

یکی از کارهایی که خوب است در زندگی یاد بگیریم این است که هماهنگ با شرایط زندگی پیش برویم. تصور کنید راننده‌ای هستید که باید مسیری کوهستانی را طی کنید، جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنید پیچ و خم‌های بسیاری دارد. شاید بپرسید که چطور می‌توانیم در شرایط سخت زندگی صبور باشیم؟

اگر در پیچ‌ و خم‌های جاده نخواهید هماهنگ با مسیری که در آن رانندگی می‌کنید، پیش بروید، چه اتفاقی می‌افتد؟ تصور کنید نخواهید رانندگی خودتان را با مسیر هماهنگ کنید. تصور کنید نخواهید فرمان را در پیچ و خم‌های جاده هماهنگ با مسیر بچرخانید. در این صورت چه مشکلی پیش می‌آید؟ آیا به مقصد خواهید رسید. جاده زندگی هم پیچ و خم‌های خودش را دارد و باید بتوانیم همچون راننده‌ای ماهر هماهنگ با مسیر پیش برویم.

اگر بخواهیم از این هماهنگی خارج شویم، با مشکلات زیادی برخورد خواهیم کرد. رقصنده بودن در زندگی نیز همین معنی را می‌دهد. در بالا و پایین‌های زندگی باید بتوانیم خودمان را با شرایط تطبیق بدهیم.

هماهنگ با شرایط پیش بروید. گاهی لازم می‌شود کمتر بخوابیم، گاهی لازم می‌شود دو صد چندان تلاش کنیم. گاهی لازم می‌شود کارهایی را یاد بگیریم که قبلا چنین و چنان نمی‌کردیم. فردی را می‌شناختم که مادر پیری داشت و مادرش زمین گیر شد. به همین دلیل مجبور شد مراقب‌های ویژه را یاد بگیرد. در مدت بیماری مادر کارهایی می‌کرد که قبلا تصورش را هم نداشت. همین کارها باعث شد توانمندی‌هایش به صورت جهشی رشد کنند.

از پستی ها و بلندی های زندگی نترسید

از پستی ها و بلندی های زندگی نترسید

اگر راننده‌ای بخواهد از پیچ و خم جاده کوهستانی بترسد، همین ترس باعث می‌شود نتواند سرنشینان خودرو را سلامت به مقصد برساند. اگر ما نیز در برخورد با شرایط سخت زندگی نخواهیم هماهنگ با پستی‌ها و بلندی‌ها پیش برویم دچار مشکلات بسیاری می‌شویم.

برخی افراد از بالا و پایین‌های زندگی وحشت شدیدی دارند و نمی‌توانند خود را برای این شرایط مهیا کنند. درواقع این افراد از مشکلات و مسائل می‌ترسند. شبیه به این می‌ماند که به پیچ سخت جاده کوهستانی برسیم و از ترس و وحشت، متوقف شده و به مسیر ادامه ندهیم.

در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا توقف ما می‌تواند مشکلی را حل کند. اگر در پیچ جاده بمانیم و از ترس پا پیش نگذاریم مشکلات جدیدتری به وجود می‌آید. در واقع نه مسئله اصلی حل شده و تاریکی هوا، حمله‌ گرگ‌ها و حیوانات وحشی، تمام شدن بنزین خودرو و گرسنگی و … هم به سراغمان می‌آید.

اگر بترسیم و با مسائل و مشکلات برخورد منصفانه‌ای نداشته باشیم همین شرایط در زندگی واقعی نیز پیش می‌آید. در واقع با ترسیدن مسئله‌ اصلی حل نشده و مسائل جدیدتری نیز به دنبال مسئله قبلی به وجود می‌آید.

هر مشکلی می تواند سکوی پرش شما به سمت هدفی بزرگ باشد

شاید به نظرتان بیاید که در حال شعار دادن هستیم. ولی واقعا این حرف واقعیت دارد که هر مشکلی می‌تواند سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت باشد.

وقتی مشکلی پیش می‌آید می‌توانید آن را به عنوان موضوعی بسیار ناراحت کننده نگاه کنید و میدان را خالی کنید. می‌توانید به شکل دیگری به موضوع نگاه کرده و به آن مسئله به عنوان سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت‌های بیشتر نگاه کنید.

تصور کنید که در کسب و کار خودتان با مشکلات زیادی رو به رو هستید. مثلا نیروی انسانی کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و شما نظارت خوبی روی اوضاع ندارید. هر زمان محل کار را ترک می‌کنید نیروهای انسانی به گپ زدن و تنبلی روی می‌آورند و کار زمین می‌ماند.

یک روش آن است که تعطیل کنید و مثل عقاب بالای سر کارمندان خود بایستید که از کارها و جلسات مهم می‌مانید. یک راهکار دیگر این است که فردی را استخدام کنید تا بالای سر کارمندان بایستد که قطعا باید حقوق بالایی به او بدهید و فرد قابل اعتمادی را پیدا کنید که همرنگ جماعت نشود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مقصر مشکلات تو کیه؟!

شاید هم تصمیم بگیرید که کارمندان فعلی را اخراج کنید و نیروی جدید بیاورید. از کجا معلوم نیروهای جدید اینطور نباشند و تازه باید کلی هزینه آموزش نیروهای جدید را متقبل شوید. شاید هم به فکرتان برسد که درخط تولید دوربین مداربسته نصب کنید و همه چیز را زیرنظر داشته باشید. این کار هم هزینه‌ کمتری دارد و هم اینکه از هر جایی می‌توانید خط تولید را چک کنید.

در برخورد با مشکلات، آرامش خود را حفظ کنید

در برخورد با مشکلات، آرامش خود را حفظ کنید

وقتی مسئله یا مشکلی پیش می‌آید نباید دستپاچه شده و زمام کار از دست‌تان در برود. باید بتوانید آرامش خود را به خوبی حفظ کنید. وقتی مشکلی پیش می‌آید باید یاد پیچ‌های جاده کوهستانی بیفتیم.

این مسئله نیز یکی از همان پیچ‌های جاده است. باید به خودمان یادآور شویم که می‌توانیم با مهارت از این مسئله نیز با کمک خداوند عبور کنیم. باید به خداوند اتکا کرده و فرمان اصلی را به دست خداوند بدهیم و دست دیگرمان را نیز در دستان خداوند بگذاریم.

در این صورت وقتی به منبع عظیم انرژی وصل هستیم، دیگر نه ترسی وجود دارد و نه هراسی. دیگر نه اندوهی وجود دارد و نه نگرانی. در این صورت می‌توانیم با تمام قوا برانیم و بتازیم و به جلو برویم.

آکادمی بازار در کنار شما است تا بهترین‌ها را برای زندگی خودتان انجام دهید و بهترین خودتان باشید. برای شروع می‌توانید از محصولات آکادمی بازار خصوصا دوره ثروت آغاز کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی