روش های رسیدن به آرامش ذهنی و درونی – چگونه به آرامش برسیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱

به لحظه ای فکر کنید که در سفر بوده اید؛ به دور از فشار ها و استرس های زندگی روزمره و حسابی سرکیف و ریلکس شده اید؛ آیا دوست دارید چنین احساسی را در مواقعی غیر از سفر هم تجربه کنید؟ آیا دوست دارید چشمتان را باز کنید و خودتان را با محیط اطرافتان در صلح و آرامش ذهنی و درونی و در واقع در لحظه حال احساس کنید؟

البته می دانم؛ لابد دارید با خودتان می گویید که چنین چیزی برای شما ممکن نیست و هزاران فکر و دل مشغولی در ذهن دارید و لحظه ای آرامش ندارید و افسوس گذشته و نگرانی از آینده به شما اجازه زیستن در لحظه اکنون را نمی دهد. در این مقاله از آکادمی بازار با ما همراه باشید، برای رسیدن به آرامش ذهنی و درونی برایتان پیشنهاد هایی داریم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

روش های رسیدن به آرامش ذهنی و درونی

  • به مدت یک دقیقه آرام و بی حرکت در گوشه ای بنشینید و به ذهن تان اجازه دهید تا از احساسات و آنچه که در اطرافتان قرار دارد، آگاهی یابد؛ ذهن تان را آزاد بگذارید؛ بگذارید ذهن تان به هرکجا که می خواهد برود، برود؛ شما فقط نظاره گر هستید؛ بدون قضاوت یا پیش داوری؛ فقط شاهد لحظه اید.
  • حال، سعی کنید آگاهی تان را وسعت بخشید؛ اگر چیزی نگاهتان را به خود جلب کرد به دقت به آن نگاه کنید؛ اگر صدایی توجه شما را به خود کشاند، به آن به دقت گوش دهید؛ سعی کنید به عمق نگاه و احساسات تان بیفزایید؛ چشم هایتان را بشویید و جور دیگر به اطراف نگاه کنید؛ به همه چیز دقت کنید؛ لحظه ای را مختص آن چیز کنید و توجه به سایر مسائل و موارد را برای لحظه ای هم که شده قطع کنید.
  • بگذارید آگاهی تان بیشتر و بیشتر شود؛ فقط ریلکس باشید و اجازه دهید ذهن تان پرواز کند؛ قالب فکری تان را کنار بگذارید و از زاویه ای دیگر به امور نگاه کنید؛ نگاهی عاری از احساسات قدیمی و کلیشه ای؛ سعی کنید نگاهتان خالص و عاری از نظرات و برداشت های شخصی باشد؛ بر خود خود آن چیز/ مساله تعمق کنید.
  • اجازه دهید آگاهی تان از وجودتان فاصله بگیرد؛ به خودتان و هر آنچه که در اطرافتان هست، به چشم یک میدان بزرگ احساسات و انرژی نگاه کنید: میدان آگاهی.
  • این حس را در خودتان حفظ کنید؛ آرام باشید؛ به لحظه اکنون فکر کنید؛ عشقتان را نثار این لحظه کنید؛ لحظه را دریابید.

البته می دانم انجام این کارها، خصوصا برای تازه کارها، به مراتب دشوار تر از گفتن آنهاست؛ ساکت کردن ذهن و رسیدن به آرامش ذهن و درون در ابتدای امر کار ساده ای نیست؛ اما یادتان باشد که کار نیکو کردن از پر کردن است. در نتیجه، نگران موفقیت تان در ابتدای امر نباشید؛ آنچه که مهم است این است که شما در عمق وجودتان جستجو کنید و سعی در آرام کردن ذهن و درک لحظه اکنون، لحظه ای که در آن هستید، داشته باشید.

خب؛ حال چطور می توانیم با حفظ این حالت روحی، به انجام کارهایمان هم بپردازیم؟‌ شما با کسب مهارت در برقراری و حفظ این حالت ذهنی، بیش از نیمی از راه را آمده اید.

رسیدن به آرامش ذهن و درون

حال، برای داشتن آرامش ذهنی و درونی در انجام کارهای روزمره :

  • ذهن تان را باز کنید و آرامش ذهنی داشته باشید؛ نسبت به اطرافتان محبت داشته باشید؛ ارزش آنچه که در اطرافتان قرار دارد را درک کنید و احساس کنید.
  • با خودتان قرار بگذارید که به هنگام انجام کارتان، این حالت ذهنی را حفظ خواهید کرد.
  • با حفظ این آگاهی ذهنی، از حرکاتتان در هنگام اجرای کارتان نیز آگاه باشید؛ این دو آگاهی با هم برقرار می شوند؛ درست مانند این است که به حفظ آگاهی تان در قبال روشن بودن چراغ در اتاق، از صدای موسیقی ای که در اتاق پخش می شود هم آگاه هستید؛ پس فکر نکنید که انجام این کار الزاما دشوار است؛ شما صرفا به تمرین نیاز دارید؛ به تک تک حرکاتتان توجه کنید؛ آنها را با وسواس انجام دهید؛ به اعضای درگیر در پیاده سازی کارهایتان به دقت بنگرید؛ به نحوه انجام کارتان بنگرید؛ مرحله به مرحله کارتان را زیر نظر داشته باشید؛ سعی کنید با آگاهی کامل، بر پیشرفت کارتان نظارت داشته باشید؛ مرحله به مرحله از ابتدا تا تکمیل کار و حصول نتیجه؛ این روش را برای همه کارها از تکمیل پروژه دانشگاه گرفته تا تکمیل پروژه سر کارتان اعمال کنید.
  • هربار که احساس کردید تمرکزتان به هم ریخته است یا آگاهی تان از لحظه، منحرف گشته است، سعی کنید با تکرار مراحل اولیه، به همان حالت ذهنی برگردید

با پیاده سازی این شیوه، لذت و آرامشی که در سفرهایتان تجربه می کردید را در کارهای روزمره و زندگی تان وارد خواهید کرد و با درک بهتر و بیشتر لحظه اکنون، ارزش زمان را نیز بهتر لمس خواهید کرد.

7 راه رسیدن به آرامش ذهنی و درونی در زمان کوتاه :

  1. ابتدا جسم خود را آرام کنید.
  2. افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید.
  3. تلاش کنید به آینده خوش بین باشید.
  4. شنا یا پیاده روی کنید.
  5. به موسیقی های آرامش بخش گوش کنید.
  6. درباره موضوعی که ذهنتان را مشغول کرده با یک نفر حرف بزنید.
  7. مدیتیشن یا یوگا انجام دهید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چطور ذهن مان را توسعه دهیم؟

سخن آخر

مطالب فوق به شما کمک می کند تا بتوانید در مدتی کوتاه آرامش ذهنی و درونی خود را به دست آورید و برای انجام کارهای روزمره آماده گردید. هنگامی که آرامش ذهن و درون داشته باشیم همچون افراد موفق می توانیم بدون هیچ دغدغه ای، کارهای خود را با بازدهی بالا انجام دهیم و به هنگام مواجه با مشکلات، راه حل های مناسبی برای آنان پیدا نماییم. 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

    1. سلام محمد عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی