چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟ 20 تمرین روزانه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۱ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۵ بهمن, ۱۴۰۱
اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ویژگی است که باعث شکوفایی مهارت‌ها و توانایی‌های فرد می‌شود. داشتن اعتماد به نفس بدان معناست که شما خودتان را می‌پذیرید و به خودتان اعتماد دارید.

با اعتماد به نفس بر زندگی و فعالیت‌هایتان کنترل دارید. اعتماد به نفس یعنی شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و نسبت به خودتان دید و نگاه مثبتی دارید و نقاط قوتتان را تقویت و نقطه ضعف‌ها را رفع می‌کنید.

حالا که مزایای اعتماد به نفس را می‌دانیم بهتر است راهی برای افزایش آن پیدا کنیم. در این مقاله به شما روش‌هایی را یاد خواهیم داد که زندگیتان را متحول می‌کند. همراه ما باشید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اعتماد به نفس چه تاثیری بر افراد دارد؟

اگر فرد با اعتماد به نفسی باشید انتظارات و اهداف واقع بینانه‌ای برای زندگیتان تعیین می‌کنید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنید. فرد با اعتماد به نفس از پس انتقادات بر می‌آید و برای رفع آن تلاش می‌کند.

از طرف دیگر، اعتماد به نفس پایین از شما فردی منفعل و مطیع می‌سازد. فردی که در اعتماد به دیگران مشکل دارد. فرد بی ا‌عتماد به نفس در زندگی احساس حقارت می‌کند و زمانیکه مورد بی‌مهری قرار بگیرید یا مورد انتقاد قرار بگیرد، عزت نفس خود را نیز از دست می‌دهد.

احساس اعتماد به نفس به شرایط بستگی دارد. اعتماد به نفس را ایمان به خود است. انتظارات فرد از عملکرد و ارزیابی خود از توانایی‌هایش است.

دیکشنری آنلاین روانشناسی، اعتماد به نفس را ایمان و اطمینان به توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و قضاوت‌های خود یا اعتقاد به اینکه می‌تواند با موفقیت یا چالش‌ها و خواسته‌های روزمره روبه‌رو شود تعریف می‌کند.

اعتماد به ‌نفس شادی بیشتری برای شما در زندگی به ارمغان می‌آورد. به طور معمول، وقتی به توانایی‌های خود اطمینان دارید، به دلیل موفقیت‌هایتان خوشحال‌تر می‌شوید. وقتی احساس بهتری نسبت به توانایی‌های خود دارید، از انرژی و انگیزه بیشتری برای اقدام و دستیابی به اهداف خود برخوردار هستید.

بنابراین اعتماد به نفس از نظر تمرکز بر عملکرد آینده فرد، شبیه به عزت نفس است. با این حال، به نظر می‌رسد بر اساس عملکردهای قبلی شخص در زندگی است و به تعبیری آن نیز بر گذشته تمرکز دارد.

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین

بسیاری از روانشناسان هنگام بررسی اعتقادات فرد در مورد توانایی‌های خود در مورد یک کار خاص یا مجموعه‌ای از وظایف، به عزت نفس شخص مراجعه می‌کنند. در حالی که بیشتر از اعتماد به نفس به عنوان یک ویژگی گسترده و پایدارتر در مورد آگاهی فرد از توانایی خود او استفاده می‌شود.

داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به توانایی‌های فرد مرتبط نیست و یک ویژگی قابل تغییر است. اعتماد به نفس حسی است که به باور شما از خود بستگی دارد.

هرچقدر از خود وجودیتان آگاهی بیشتری داشته باشید و خودتان را دوست داشته باشید بهتر می‌توانید ا‌عتماد به نفس خود را تقویت کنید.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

اعتماد به نفس پایین ممکن است از تجربیات مختلف ناشی شود، مانند بزرگ شدن در یک محیط حمایت کننده و حساس، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد دیگران درباره شما یا ترس از شکست و بزرگ کردن ضعف‌هایتان.

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند غالبا در مورد خود به شناخت کافی نرسیدند و از توانایی‌های خود بی‌خبرند.

بهبود اعتماد به نفس پایین

بهبود اعتماد به نفس پایین

برای بهبود اعتماد به‌ نفس باید نقاط قوت خود را بشناسید و از آن‌ها در مسیر پیشرفت بهره بگیرید. هنگامیکه در زندگی اجتماعی خود پیروزی کسب کردید، خودتان را تشویق کنید و برای خودتان هدایای کوچکی بگیرید و از حس موفقیت لذت ببرید.

وقتی با شکستی در زندگی یا کارتان مواجه شدید، با مهربانی و عطوفت با خود رفتار کنید. به شکستتان زیاد فکر نکنید. اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی برای خودتان تعیین کنید.

انتظار کمال از خود نداشته باشید؛ کامل بودن در هر جنبه از زندگی انسان غیرممکن است. در مورد خودتان و اطرافیان و دوستانتان مثبت بیاندیشید. هرگز نگذارید شکست‌های گذشته، آینده شما را تحت تاثیر قرار دهید.

نظرات و انتقادات خود را محترمانه و به آرامی بیان کنید. قدرت نه گفتن را در خودتان بپرورانید و به خودتان بیاموزید که به درخواست‌های غیر معقول نه بگویید.

فاکتوری برای موفقیت

فاکتوری برای موفقیت

اعتما‌د‌ به نفس یکی از تاثیرگذارترین عوامل محرک و کنترل کننده رفتار در زندگی روزمره افراد تلقی می‌شود. مجموعه‌ای از شواهد در حال رشد نشان می‌دهد که درک فرد از توانایی یا اعتماد به نفس، مشخصه اصلی در موفقیت او است.

اعتماد به نفس به خودی خود چشم‌انداز انگیزشی نیست. این یک قضاوت در مورد توانایی‌های انجام برخی اهداف است و بنابراین باید در مفهوم سازی گسترده‌تری از انگیزه که زمینه هدف را فراهم می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.

تاثیر انگیزه بر اعتماد به نفس

تاثیر انگیزه بر اعتماد به نفس

انگیزه انسان ویژگی است که با اعتماد به نفس رابطه مستقیمی دارد. انگیزه از دو مولفه تشکیل شده است:

  1. انتخاب هدف
  2. برنامه ریزی

برنامه ریزی به نوبه خود شامل سه مجموعه فعالیت مرتبط است:

  1. نظارت بر خود
  2. ارزیابی خود
  3. واکنش‌ها

نظارت بر خود اطلاعاتی راجع به عملکرد فعلی ارائه می‌دهد، سپس با مقایسه آن عملکرد با هدف فرد ارزیابی می‌شود. مقایسه بین عملکرد و هدف در دو نوع متمایز از خود واکنش نشان می‌دهد. رضایت از خود یا عدم رضایت و اعتماد به نفس. رضایت یا عدم رضایت پاسخی احساسی به اقدامات گذشته است.

عزت نفس قضاوت در مورد توانایی‌های آینده فرد برای رسیدن به هدف است. این چارچوب امکان بحث در مورد اعتماد به نفس را فراهم می‌آورد، زیرا مربوط به تعدادی از فرآیندهای انگیزشی است، از جمله تعیین اهداف و تلاش برای رسیدن به آن‌ها.

اعتماد به نفس یعنی فرد بتواند یک هدف خاص را با موفقیت به پایان برساند. اعتماد به نفس مهارتیست که فرد می‌تواند آن را به دست آورد. اعتماد به نفس به استحکام یا قدرت اعتقاد اشاره دارد، اما جهت آن را مشخص نمی‌کند.

افزایش عزت نفس در حوزه‌های مختلف عملکرد روانی اجتماعی دارد. برای تقویت آن انجام برنامه‌های انگیزشی نیز مفید است، زیرا اعتماد به نفس در بسیاری از رویکردهای روانشناسی و انگیزشی، به ویژه نظریه هدف گذاری و تلاش برای رسیدن به آن، مهم و تاثیرگذار است.

تقویت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس

برای رسیدن به اهداف شخصی خود و رسیدن به خوشبختی در زندگی، باید اعتماد به نفس و احترام به خود را حفظ کنیم.

برای انجام این کار باید تفاوت غرور و اعتما‌د به نفس را درک کنیم و بتوانیم اعتماد به نفس را از اهداف خودخواهانه‌ای که مانع تحقق آرزوی واقعی می‌شوند، تشخیص دهیم.

با استفاده از روش‌های آزمایش شده می‌توانیم اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم. احساسی که نسبت به خود دارید بسیار بر نحوه زندگی و تعاملتان با دیگران تاثیر می‌گذارد. اگر نگاه مثبتی به خودتان دارید و از گذراندن وقت با مردم و اطرافیان لذت می‌برید یعنی اعتماد به نفس بالا دارید.

نکاتی برای تقویت اعتماد به نفس

نکاتی برای تقویت اعتماد به نفس

با نکاتی برای تقویت اعتماد به نفس به شما این امکان را می‌دهیم تا کامل‌ترین و شادترین زندگی را داشته باشید.

1. برچسب ترسو یا خجالتی بودن به خود نزنید

هنگامی که خود را ترسو یا خجالتی می‌پندارید، ناخودآگاه به ذهن خود می‌گویید که مطابق آن رفتار کند و از نظر روانشناختی تمایل دارید که این ویژگی‌ها را با خود در طول زندگی به دوش بکشید.

به جای برچسب زدن به خود، خود را دارای اعتماد به نفس و قوی تصور کنید تا باورتان شود.

چشمان خود را برای یک دقیقه ببندید و خود را در موقعیت‌های مختلف همانطور که دوست دارید تجسم کنید.

2. تشویق کننده خودتان باشید

روانشناسان بر این باورند که تاکید بر عملکردهای خوب مانند پیروزی در رسیدن به هدفتان، می‌تواند منجر به احساس اعتماد به نفس بیشتر در فرد شود و مغز شما را برای موفقیت بیشتر آماده کند.

خود را با اعتماد به نفس تصور کنید و خواهید دید که به زودی نشانه‌های اعتماد به نفس در شما رشد می‌کند.

3. از تصور اینکه همه اطرافیانتان به رفتارها و عملکرد شما توجه می‌کنند، بپرهیزید

این بدان معناست که شما نباید بیش از حد درمورد اینکه چه کاری انجام می‌دهید یا نمی‌دهید، حساس باشید.

شما در مرکز توجه نیستید.

4. تلاش برای جلب رضایت همه یا کامل بودن را فراموش کنید

تلاش برای جلب رضایت همه یا کامل بودن را فراموش کنید

تلاش برای کامل بودن و لذت بردن از مردم، فشار زیادی به شما وارد می‌کند و اضطراب بی مورد در زندگیتان ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، مردم بیش از حد به مسائل خود مشغول هستند و نمی‌توانند به هر تغییری در زندگی شما توجه زیادی نشان دهند.

5. برعکس خودتان، روی افراد دیگر تمرکز کنید

به جای تمرکز بر ضعف‌های خود، توجهتان را به دیگران و آنچه آن‌ها می‌گویند یا انجام می‌دهند متمرکز کنید.

آن‌ها را ترغیب کنید تا درباره خود بیشتر صحبت کنند و واقعا کنجکاو باشند و به گفته‌های خود علاقمند شوند.

می‌بینید که بلافاصله فرد با اعتماد به نفس و خونگرمی شناخته خواهید شد. مردم به طور کلی می‌خواهند در مورد خودشان صحبت کنند، شنیده و درک شوند.

این عادت تمرکز بیشتر بر روی چیزهایی که در دیگران دوست دارید در مقابل آنچه در خودتان دوست ندارید، نه تنها به شما کمک می‌کند تا در تمام موقعیت‌های اجتماعی ابراز وجود و راحتی بیشتری کنید، بلکه بلافاصله باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

6. خود را به آن شکلی که هستید بشناسید و بپذیرید

خود را به آن شکلی که هستید بشناسید و بپذیرید

خودت را بشناس، آنگاه در همه نبردها پیروز خواهی شد. حتی در نبرد با عدم اعتماد به نفس، برای پیروزی باید خودتان را به خوبی بشناسید.

شناختن خود با این درک شروع می‌شود که افراد همه یکسان نیستند و اوضاع اجتماعی برای همه یکسان نیست.

ممکن است در جمع‌های بزرگ اعتماد به نفس نداشته باشید، اما در تعاملات گروهی کوچک جسور و مطمئن باشید.

به عنوان مثال افراد درونگرا از اعتماد به نفسی آرام برخوردارند، که متاسفانه غالبا با خجالتی بودن اشتباه گرفته می‌شود. آن‌ها طبیعتا کم حرف هستند و ترجیح می‌دهند اوقاتشان را به تنهایی سپری کنند. با این حال، این ویژگی طبیعی به آن‌ها هدایای منحصر به فرد خاصی را می‌دهد، از جمله توانایی گوش دادن بهتر از اکثر مردم و مشاهده چیزهایی که دیگران نمی‌بینند.

منحصر به فرد بودن شما جایی است که قدرت و برتری شما در آن نهفته است. شما در همه شرایط احساس راحت و اطمینان نخواهید کرد.

اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس بالا

قضاوت در مورد توانایی موفقیت در خود، شانس موفقیت واقعی شما را در زندگی افزایش می‌دهد. در حالی که قضاوت در مورد عدم توانایی، شانس موفقیت واقعی را کاهش می‌دهد.اعتماد به نفس بالا به سه عامل مربوط می‌شود.

  1. انعطاف پذیری
  2. شور
  3. مثبت بودن

1. انعطاف پذیری

وقتی به دستاوردهای یک شخص نگاه می‌کنید، اغلب فقط نتایج نهایی را می‌بینید. چیزی که نمی‌بینید سختی و مشقتی است که در طول مسیر کشیده‌اند. افراد با اعتماد به نفس بالا هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر مشکلات و سختی‌ها تسلیم نمی‌شوند.

آن‌ها روش‌های خود را برای رفعشان می‌کنند. آن‌ها به دلیل شکست، رویاهای خود را رها نمی‌کنند.

افراد با اعتماد به نفس از هیچ چیز ترس ندارند. ترس دوست شما نیست. ترس، مانع ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شما می‌شود.

شکست یک فرصت برای یادگیری است. وقتی شکست می‌خورید، از آن‌ها درس بگیرید و سعی کنید آن را تکرار نکنید. اگر از شکستهایتان چیزی یاد نگیرید، آن موقع است که شکست خورده‌اید.

2. شور

شور

همه افراد دارای استعدادها، مهارت‌ها و علایق منحصر به فردی دارند که می‌توانند در یک شرایط خاص آن‌ها را بروز دهند.

وقتی به کاری که انجام می‌دهید اعتقاد داشته باشید، این نشان می‌دهد که تمام توانتان را به کار می‌گیرید تا آن را به نحو احسنت انجام دهید. جهان بدون انسان‌های پرشور یک مکان دلخراش خواهد بود.

3. مثبت بودن

در واقع بسیاری از امور از کنترل مستقیم ما خارج است. به همین دلیل است که تمرکز روی یک جنبه از زندگی بسیار اشتباه است و در صورت نابسامان بودن آن نمی‌توانید از خوشبختی لذت ببرید.

برای حفظ ذهنیت مثبتتان بیشتر وقت خود را با روحیه دادن به افراد سپری کنید. سعی کنید ارتباط خود را با کسانی که دیدگاه منفی دارند محدود کنید.

غذای سالم، خواب کافی و ورزش برای سلامتی جسم و روح ضروری است.

افراد موفق مدافع خودشان هستند. آن‌ها با وجود ایرادهایی که دارند، اعتقاد راسخ به توانایی‌های خود دارند. آن‌ها بزرگترین طرفدار خودشان هستند.

مانند اکثر چیزهایی که در زندگی وجود دارد، اعتماد به نفس در ذهنیت فرد از خودش خلاصه می‌شود. وقتی این اصول اساسی را درک کنید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و بهتر قادر به از سر گذراندن پیچ و خم‌های زندگی هستید.

برای داشتن اعتماد به نفس بالا باید:

برای داشتن اعتماد به نفس بالا

برای داشتن اعتماد به نفس بالا باید کارهای زیر را انجام دهید. از دلایل نداشتن اعتماد به نفس می‌توان به حس ارزشمندی اشاره کرد که در زمان کودکی شکل می‌گیرد.

کودک هنگامی که متولد می‌شود درکی از جهان پیرامون خود ندارد اما تا حدی برخی از خصائص و ویژگی‌ها از همان ابتدا در او نهادینه شده است که محیط اطراف در تقویت و تخریب آن‌ها نقش مهمی دارند.

ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه نکاتی وجود دارد که عمل کردن به آن‌ها اعتماد به نفس را بالا می‌برد.

با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با چند روش موثر جهت دستیابی به اعتماد به نفس آشنا کنیم تا سطح زندگی خود را از شرایط معمولی به حدی ایده آل برسانید.

1. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

افرادی که اعتماد به نفس نفس پایینی دارند، دائما در حال مقایسه وضعیت خود با دیگران هستند. از طرف دیگر، افرادی که دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند، در برابر اطرافیان همدلی و دلسوزی از خودشان نشان می‌دهند.

آن‌ها می‌دانند که چقدر توانایی تحمل اوضاع را دارند و چه موقع می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.

2. روحیه بالایی داشته باشید

روحیه بالایی داشته باشید

افرادی که که اعتماد به نفس پایینی دارند دیگران را اذیت و آزار می‌کنند. آن‌ها از شکست دادن افراد دیگر لذت می‌برند.

افرادی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند، نیازی به آسیب رساندن سایر افراد ندارند و در عوض آن‌ها را تشویق می‌کنند.

3. کمال گرا نباشید

کمال گرایی لزوما چیز بدی نیست، اما وسواس در ساخت کامل همه چیز، نشانه این است که شما اعتماد به نفس پایینی دارید و می‌تواند منجر به افکار منفی بی پایان شود.

کسانی که عزت نفس بالایی دارند بدون انتظار کمال از خود تمام تلاششان را برای رسیدن به خواسته‌هایشان می‌کنند.

4. روی شکست‌هایتان تمرکز نکنید

شنیدن صحبت مردم درباره مشکلات شما معمول است. آن‌ها مثبت هستند و می‌دانند که هر شکست نشانه ناتوانی ذاتی در انجام کارها نیست.

افرادی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند، دلیل شکست خود را کشف می‌کنند و آن را برطرف می‌کنند.

5. به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید

به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید

افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، خودشان را می‌شناسند. آن‌ها درک می‌کنند که اولویت اولشان خودشان هستند و از خودشان به خوبی مراقبت می‌کنند.

آن‌ها معتقدند که تغییر در جهت مثبت از درون خودشان شروع می‌شود و اگر این را باور نکنند، هرگز از خود تصویری سالم نخواهند داشت. مراقبت از خود غالبا در لیست اولویت افراد با اعتماد به نفس بالا قرار دارد.

6. سعی کنید دیگران را خشنود کنید تا حس رضایت از خودتان بالا برود

افراد با اعتماد به نفس بالا می‌دانند که نمی‌توانند همه مردم را راضی کنند، بنابراین ابتدا روی انجام کاری تمرکز می‌‌کنند که باعث شود احساس رضایت و شادی کنند.

در حالی که مودبانه به افکار و توصیه‌های دیگران گوش فرا می‌دهند، می‌دانند که اهداف و رویاهایشان باید با توجه به شرایط خودشان انجام شود.

روش‌های افزایش اعتماد به نفس

روش‌های افزایش اعتماد به نفس

بسیاری از افراد موفقیت خود را مرهون اعتماد به نفسشان در زندگی هستند. اما بسیاری از افراد در حقیقت راه‌های افزایش اعتماد به نفس را نمی‌دانند.

اعتماد به نفس بر اساس چیزهای مختلف ساخته می‌شود، اما در کل بر اساس انتخاب‌ها و موفقیت‌هایی ایجاد می‌شود که اشتیاق شما را تقویت می‌کنند و باعث می‌شود شما نسبت به آنچه هستید احساس بهتری داشته باشید و به خودتان افتخار کنید.

کشف این موارد یکی از ارزشمندترین کارهای زندگی شماست. در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید:

1. کارهای ناتمام را به اتمام برسانید

اعتماد به نفس بر اساس موفقیت حاصل می‌شود. اگر به اهداف کوچک و بزرگ برسید، احساس بهتری در مورد خود خواهید داشت. این کار با اهداف روزمره شما آغاز می‌شود، امروز چه کاری باید انجام دهید؟

هر روز یا حداقل سه روز در هفته برای رسیدن به هدف خود اختصاص دهید. اگر اهدافی را که برای هر روز تعیین کرده‌اید به انجام برسانید، این احتمال وجود دارد که اهداف هفتگی و ماهانه را تحقق بخشید، که این امر شما را در محدوده اهداف دو ساله و سالانه قرار می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که پیشرفت شما به صورت فزاینده است و تغییرات بزرگ یک شبه اتفاق نمی‌افتد. شما احساس خواهید کرد که می‌توانید یک پروژه بزرگ را بردارید و یک هدف بلندپروازانه تعیین کنید، زیرا فکر می‌کنید می‌توانید آن را برآورده کنید. برای خود هدفی تعیین کنید و به دنبال آن باشید.

2. اهداف خود را دسته بندی کنید

اهداف خود را دسته بندی کنید

بهترین راه برای رسیدن به اهداف کوچک یا بزرگ، رساندن آن‌ها به اهداف کوچکتر و نظارت بر پیشرفت است. خواه در تلاش برای ارتقا سطح شغلی، تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، تغییر شغل، تغذیه سالم باشد.

بهترین راه برای آگاهی از پیشرفت خود نظارت بر آن است. سعی کنید اهداف خود را دسته بندی کنید. تعداد برنامه‌هایی که برای مشاغل یا مدارس تحصیلات تکمیلی ارسال می‌کنید، آنچه می‌خورید و چه مقدار ورزش می‌کنید هدف خود را بنویسید.

این به شما کمک می‌کند تا در مسیر خود باقی بمانید و با دیدن پیشرفتی که دارید اعتماد به نفس خود را تقویت خواهید کرد.

3. کار درست را انجام دهید

بیشتر افراد با اعتماد به نفس با یک سیستم ارزشی زندگی می‌‌کنند و تصمیمات خود را بر اساس آن سیستم می‌گیرند، حتی اگر این کار سخت باشد.

ممکن است این کار لزوما برای رسیدن به منافع بزرگتر باشد. اعمال و تصمیمات شما شخصیت شما را مشخص می‌کند. از خود بپرسید بهترین نسخه از خود که آرزو دارید، چه کاری انجام می‌دهد و آن را انجام دهید.

حتی وقتی که واقعا سخت باشد و آخرین کاری باشد که می‌خواهید انجام دهید. این نیازمند فداکاری از طرف شماست، اما می‌بینید که در طولانی مدت بیشتر خودتان را دوست خواهید داشت و نسبت به آنچه هستید افتخار می‌کنید.

4. بیشتر ورزش کنید

علاوه بر این که ورزش کردن به طور کلی برای سلامتی شما مفید است، به تقویت حفظ حافظه کمک می‌‌کند، تمرکز را بهبود می‌بخشد، به مدیریت استرس کمک می‌کند و از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کند.

5. شجاع باشید

شجاع باشید

شکست دشمن شما نیست، بلکه ترس از شکست است که واقعا شما را فلج می‌کند. اگر اهداف بزرگی برای خودتان تعیین کنید و رویاهای بزرگی داشته باشید، احساس خستگی بیش از حد خواهید کرد و به ناچار احساس خواهید کرد که قادر به انجام آن نیستید.

در آن لحظه‌ها باید به درون خود نگاه کنید و هر میزان شجاعتی را که دارید جمع کنید و فقط ادامه دهید. هر فرد موفق در برهه‌ای از زندگی با ترس مواجه شده است و به هر طریق کار خود را ادامه داده و ریسک کرده است.

زیرا آنچه که سعی می‌‌کند انجام دهد مهم‌تر و اضطراری‌تر از ترس از شکست است. به این فکر کنید که رسیدن به اهدافتان چقدر برایتان اهمیت دارد، سپس ترس خود را کنار بگذارید و یکبار دیگر ادامه دهید.

6. دنبال کردن

مردم به شما احترام می‌گذارند وقتی می‌گویید قرار است کاری انجام دهید و آن را انجام می‌دهید.

از همه مهم‌تر، اگر بگویید کاری را انجام می‌دهید و آن را انجام دهید، به خودتان احترام گذاشته‌اید و ایمان به خود راحت تر خواهد شد، زیرا می‌دانید از انجام هیچ کاری نمی‌ترسید.

عمل به کلمات شما معنا می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا راهی برای رسیدن به اهداف خود، تقویت روابط و احساس افتخار نسبت به آنچه هستید داشته باشید.

7. به اهدافتان بلند مدت فکر کنید

اساس ناراحتیتان تصمیماتی است که برای آسایش کوتاه مدت در زندگی گرفته می‌شود و مانع اهداف بلند مدت می‌شود. اگر می‌خواهید پس انداز کنید.

راه‌های افزایش عزت

راه‌های افزایش عزت

یکی از مواردی که باعث می‌شود بسیاری از افراد دست از تلاش برای رسیدن به اهدافشان بردارند، ترس از شکست و عدم اعتماد به نفس برای غلبه بر آن است.

اما افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند از آنجایی که به خودشان ایمان دارند، سعی نمی‌کند دیگران را متقاعد کند.

برخی از نکات ذکر شده در زیر را امتحان کنید. فقط آن‌ها را نخوانید و به آن‌ها عمل کنید. از امروز شروع به تمرین روزانه این نکات کنید.

ممکن است در ابتدا مجبور شوید آن‌ها را جعل کنید و صرفا به نظر می‌رسد اعتماد به نفس شما در حال بهبود است، اما در نهایت احساس می‌کنید که پایه اعتماد به نفس در درون شما رشد می‌کند.

با کمی وقت و تمرین، شما هم می‌توانید یک فرد با اعتماد به نفس باشید که دیگران او را تحسین می‌کنند.
راه‌های افزایش عزت عبارتند از:

از افکار منفی دور شوید و مثبت اندیش باشید

از افکار منفی دور شوید و مثبت اندیش باشید

برای ارزیابی خودتان برابر دوستان و خانواده به همه اتفاقات رویکرد مثبت داشته باشید. این یک مسئله دشوار است، اما وقت آن رسیده است که به طور جدی به آن فکر کنید.

از افرادی که شما را کنار می‌گذارند و اعتماد به نفس شما را پایین می‌آورند، دور شوید. حتی وقفه موقت با در روابطتان نیز می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند و به شما کمک کند در جهت افزایش اعتماد به نفس قدم بردارید.

مثبت باشید، حتی اگر هنوز کاملا آن را احساس نکرده‌اید. در تعاملات خود با دیگران اشتیاق مثبتی داشته باشید و با شروع پروژه بعدی خود، هیجان زده شوید.

تمرکز روی مشکلات زندگی خود را متوقف کنید و به جای آن شروع به تمرکز بر راه حل‌ها و ایجاد تغییرات مثبت کنید.

زبان بدن خود را تغییر دهید

این جایی است که حالت، لبخند، تماس چشمی و گفتار به آرامی وارد عمل می‌شود. لبخند زدن نه تنها باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید بلکه سبب می‌شود دیگران در اطراف شما احساس راحتی بیشتری کنند.

فردی را با حالت خوب و لبخند تصور کنید، می‌بینید شخصی با اعتماد به نفس بالا به ذهن شما می‌آید.

به شخصی که با او صحبت می‌کنید نگاه کنید، نه به کفش خود. حفظ تماس چشمی اعتماد به نفس را نشان می‌دهد. در آخر، آرام صحبت کنید.

استاد احمد محمدی

کسی که شروع می‌کند بعضی مواقع می‌بازد، کسی که منتظر می‌ماند همیشه بازنده است.

استاد احمد محمدی

تحقیقات ثابت کرده است کسانی که وقت می‌گذارند تا آهسته و واضح صحبت کنند، از نظر دیگران اعتماد به نفس بیشتری دارند.

در واقع دیگران قادر به درک آنچه شما می‌گویید خواهند بود. لباس زیبایی بپوشید. این نه تنها باعث می‌شود شما نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید، بلکه دیگران نیز احتمالا شما را به عنوان یک فرد موفق و با اعتماد به نفس می‌بینند.

شکستتان را قبول نکنید و از صداهای منفی در ذهن خود خلاص شوید

شکستتان را قبول نکنید و از صداهای منفی در ذهن خود خلاص شوید

هرگز تسلیم نشوید. شکست را هرگز نپذیرید. برای همه چیز یک راه حل وجود دارد، پس چرا شما می‌خواهید آن را بپذیرید؟ این را هدف جدید خود قرار دهید. موفقیت در ناملایمات بزرگ تقویت کننده اعتماد به نفس است.

اعتماد به نفس پایین اغلب ناشی از افکار منفی است که در مسیر بی پایان، ذهن ما را درگیر می‌کند.

اگر دائما به خودتان هشدار می‌دهید و می‌گویید به اندازه کافی خوب نیستید، به اندازه کافی جذاب نیستید، به اندازه کافی باهوش نیستید و پیش از هر چیز به یک پیشگویی از سمت خودتان اکتفا می‌کنید، شما در حال تبدیل شدن به آنچه به آن فکر می‌کنید و بر زبان می‌‌آورید می‌شوید و این خوب نیست.

دفعه بعدی که افکار منفی را در سر خود شنیدید، بلافاصله آن را به افکار مثبت تبدیل کنید تا جایی که اعتماد به نفس شما افزایش یابد.

همیشه و در هر حالی در زندگیتان آماده باشید

هر آنچه برای دانستن در مورد رشته، شغل و معرفی خودتان و در کل هرچه در لیست معرفی شما قرار دارد را بیاموزید.

اگر به اندازه کافی آماده باشید و از آن آگاهی داشته باشید، اعتماد به نفس شما بالا می‌‌رود.

تمرین روزانه برای افزایش اعتماد به نفس

تمرین روزانه برای افزایش اعتماد به نفس

در زیر چند کار ساده آورده شده است که می‌توانید روزانه برای تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس خود انجام دهید.

این‌ها به اندازه کافی ساده هستند و زمان زیادی لازم ندارند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را در زندگی خود به کار ببرید.

بعضی از آن‌ها کنترل کارهایی است که شما در حال حاضر انجام می‌دهید. سایر تمرینات کارهایی هستند که می‌توانید به صورت نشسته مانند مراقبه و روزنامه نگاری انجام دهید.

لازم نیست همه کارها را انجام دهید، کارهایی را انتخاب کنید که با انجام آن‌ها راحت هستید و مواردی هستند که فکر می‌کنید برای شما بسیار موثر هستند.

20 تمرین روزانه سریع و آسان برای افزایش اعتماد به نفس عبارتند از:

1. صاف بایستید و شانه‌ها را به عقب بکشید

حالت بدن و فیزیولوژی بر روحیه و اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد.

به شما این امکان را می‌دهد که افکار خود را تایید کنید و روحیه خود را تغییر دهید.

2. مشت بزنید و انرژی و ناراحتی‌های خود را تخلیه کنید

حالت دیگر برای تغییر مثبت در خلق و خوی شما این است که در هوا مشت بزنید و آن را برای 2-3 ثانیه نگه دارید.

این روش برای تخلیه ناراحتی‌های شما ساده اما موثر است.

3. روی پاهای خود بایستید

 روی پاهای خود بایستید

هنگام صحبت با افرادی که روبه‌روی شما قرار دارند، می‌توانید مانند یک قوی با دستانتان روی لگن خودتان بایستید.

در حالی که با دوستتان صحبت می‌کنید روی پاهای خود آرام بایستید تا وزن بدن خود را احساس کنید.

4. واضح و آرام صحبت کنید

افراد قاطع با روشی مطمئن، کند و واضح صحبت می‌کنند. تمرین صحبت کردن به این روش است که هنگام صحبت از لحن صحیحی استفاده کنید.

5. هنگام تصمیم گیری گروهی پیشنهادات خود را ارائه دهید

وقتی در یک مکالمه گروهی هستید، وقتی تصمیم می‌گیرید مثلا کجا غذا بخورید، پیشنهاداتی را ارائه دهید.

پیشنهاد کنید “اجازه دهید به _ (مکان) _ برویم”. هر وقت فرصتی پیدا کردید این کار را انجام دهید. رهبری را تمرین کنید.

6. روزانه یک هدف کوچک تعیین کنید و به آن‌ها برسید

ذهن ما هدف مدار است. حتی تلاش برای بی هدف بودن نیز به خودی خود یک هدف است. دستیابی به اهداف به ما احساس موفقیت می‌دهد، احساس “من این کار را کردم”.

هر روز یک هدف دست یافتنی کوچک برای خود تعیین کنید. با رسیدن به یک هدف، این انگیزه شما را برای انجام کارها آماده می‌کند و شما را برای انجام یک هدف بزرگتر برای روز بعد دعوت می‌کند.

7. کاری را که به تعویق انداخته‌اید انتخاب کنید و امروز آن را انجام دهید

 کاری را که به تعویق انداخته‌اید انتخاب کنید و امروز آن را انجام دهید

عدم انجام وظایف بر اعتماد به نفس شما تاثیر مستقیم می‌گذارد.

این به مغز شما فرمان می‌دهد که انجام کاری را که برای شما مهم است به تعویق می‌اندازید.

8. هر روز با یک ترس در زندگیتان روبه‌رو شوید

ترس چیزی است که آن احساس ناراحت کننده‌ای را در بدن شما ایجاد می‌کند. من خودم را آموزش داده‌ام که ​​بگویم این خواسته من در برابر تردید در خودم است.

هر روز با یک چنین ترسی روبه‌رو شوید. با ترس‌های کوچک و آسان شروع کنید. به آرامی به ترس خود پیروز شوید و نه اینکه خود را به انتهای اعماق آن بیندازید.

9. در طول روز با عزیزانتان تماس بگیرید

با عزیزانتان تماس بگیرید، چه بسا پدر و مادر، خواهر و برادر یا دوستانتان. این ارتباطات را پرورش دهید.

ذره ذره خود را آشکار کنید و از آن‌ها دعوت کنید تا در مورد خودشان صحبت کنند. بنابراین بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه این کار را انجام دهند و اغلب با والدین، ​​خواهر و برادرها و دوستانشان ارتباط بسیار کمی دارند.

به نزدیکانتان گوش فرا دهید و به آن‎‌ها بگویید که چقدر از آن‌ها قدردانی می‌کنید.

10. هر روز با یک فرد جدید صحبت کنید

ایجاد ارتباطات جدید برای افزایش اعتماد به نفس ما حیاتی است. دانستن اینکه شما قدرت ایجاد رابطه جدید دارید از شما فردی مطمئن و قوی می‌سازد.

اعتماد به نفس کودکان دغدغه همه انسان‌هاست. خیلی از افراد نمی‌دانند که چگونه می‌توانند اعتماد به نفس خود را تقویت کنند یا خیلی از افراد تصور می‌کنند وقتی اعتماد به نفس شکل می‌گیرد دیگر هیچ موقع نوسان پیدا نمی‌کند، در صورتی که اینگونه نیست.

11. آن چیزی که دوست دارید باشید را تصویرسازی کنید

آن چیزی که دوست دارید باشید را تصویرسازی کنید

تصویرسازی به این معناست که بتوانید تصویری از خودتان را در ذهنتان ببینید که دارید به خود افتخار می‌کنید.

هنگامی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌بریم، تصویر منفی از خودمان داریم که معمولا تصویری غلط است.

تمرین کنید تا بتوانید یک تصویر فوق العاده از خودتان در حال دستیابی به اهداف، در ذهنتان بسازید.

12. خودتان را تایید کنید

ما بر مبنای تصویر ذهنی که از خودمان می‌سازیم، رفتار می‌کنیم، مسئله اینجاست که می‌توانیم با تغییر دیدگاهمان نسبت به خودمان، تغییرات پایداری را در خودمان به وجود آوریم.

جملات تاکیدی، عباراتی مثبت و روحیه بخش هستند که ما به خودمان می‌گوییم. معمولا اگر بلند بگوییم به صورتی که خودمان صدای خودمان را بشنویم، تاثیر بسیار زیادی دارند.

اگر چیزی را به صورت مداوم و پیوسته با خود تکرار کنیم، آن را باور خواهیم کرد.

به عنوان مثال اگر ظاهر خودتان را دوست ندارید، تمرین کنید دفعه ی بعدی که جلوی آینه می‌روید راجع به چیزی که در خودتان دوست دارید یا به خاطر داشتن آن سپاسگزار هستید، فکر کنید.

13. کارهایی را که از آن‌ها هراس دارید عملی کنید

اگر احساس عدم اطمینان می‌کنید، این را بدانید که دیگران نیز همین حس را دارند. مسئله را زیاد برای خودتان بزرگ نکنید و خودتان را دست کم نگیرید.

شما از آنچه که تصور می‌کنید، بهتر هستید. بهترین راه برای شکستن دادن ترس، مواجه شدن با آن است.

اگر روزانه کارهایی را انجام دهید که از آن‌ها می‌ترسید، از هر تجربه اعتماد به نفس می‌گیرید و اعتماد به نفستان کم کم افزایش پیدا می‌کند. پس از حاشیه امن خودتان بیرون بیایید و با ترس‌هایتان مقابله کنید.

14. از منتقد درونی خودتان سوال بپرسید

از منتقد درونی خودتان سوال بپرسید

یکی از ناخوشایندترین نظراتی که دریافت می‌کنیم توسط خودمان و صدای منتقد درونی‌‌مان است. اگر اعتماد به نفستان کم است این احتمال وجود دارد که منتقد درونی شما به خوبی فعال شده و در جهت نادرستی حرکت می‌‌کند.

استراتژی‌هایی مثل درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند که سوال‌هایی از منتقد درونی ‌خود بپرسید و به دنبال مدارکی باشید که نشان دهد حرف‌هایش صحیح است یا نه.

15. چالش صد روزه نه شنیدن را عملی کنید

دلیل معروف شدن جین جیانگ این بود که با ترسش رو‌به‌رو شد به این صورت که او در طول صد روز عمدا درخواست‌های عجیب و غریب از مردم داشت تا آن‌ها درخواستش را رد کنند.

هدف او این بود که حساسیتش به طرد شدن را کاهش دهد، به دلیل اینکه بعد از یک ماجرای کاری به علت طرد شدن از طرف یک سرمایه گذار، بیش از توقعش ناراحت شده بود.

روبه‌رو شدن با ترس کار سختی نیست، ولی اگر می‌خواهید همراه با افزایش اعتماد به نفس‌ کمی هم خوش بگذرانید، این کار به دردتان می‌خورد.

16. خودتان را آماده برنده شدن کنید

 خودتان را آماده برنده شدن کنید

افراد زیادی نسبت به توانایی‌‌های خود دلسرد می‌شوند چون که آن‌ها هدف‌های بسیار دشواری را برای خودشان انتخاب می‌کنند. برای اینکه بتوانید خیلی راحت موفق شوید با تعیین هدف‌های کوچک آغاز کنید.

وقتی موفقیت‌های زیادی به دست آورید احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت و می‌توانید هدف‌های بزرگتری را برای خودتان انتخاب کنید. حتما لیستی از تمام دستاوردهایتان تهیه کنید تا هر چند وقت یکبار به خودتان یاد آور شوید که خوب پیش رفته‌اید.

به جای تمرکز روی لیست “کارهایی که باید انجام دهم”، بهتر است زمانی را نیز به لیست “کارهایی که انجام داده‌ام” اختصاص دهید.

تامل روی کارهای برجسته‌ای که انجام داده‌اید و پروژه‌ها و اهدافی که به آن‌ها دست پیدا کرده‌اید یک راه فوق العاده برای تقویت اعتماد به خودتان و مهارت‌هایتان است.

17. کمک به دیگران را فراموش نکنید

کمک به دیگران موجب می‌شود که خودمان را از یاد نبریم و قدر چیزهایی که داریم را بدانیم. علاوه بر آن کمک به دیگران برای ایجاد تغییری در زندگیشان، احساس خوبی به آدم می‌دهد.

به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف خودتان، داوطلب شوید که فردی را راهنمایی کنید یا به او درسی بدهید و به این ترتیب شاهد افزایش خود به خودی اعتماد به نفستان خواهید بود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اعتماد به نفس و عزت نفس

18. به خودتان اهمیت بدهید

دوره اعتماد به نفس به سلامت و شرایط خوب جسمی، سلامت روحی و سلامت اجتماعی وابسته است. اگر از اندام‌‌تان راضی نیستید یا اکثرمواقع انرژی کمی دارید، مسلما نمی‌توانید احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

برای ایجاد عادات ورزشی، غذایی و خواب مناسب وقت بگذارید و همچنین لباس‌های مناسب به تن کنید. با ساختن ظاهری مناسب اعتماد به نفستان افزایش پیدا می‌کند.

19. حد و مرز خودتان را مشخص کنید

حد و مرز خودتان را مشخص کنید

نه گفتن را بیاموزید. به دیگران یاد بدهید که به حد و مرزهای شما احترام بگذارند. اگر لازم است، دوره‌هایی را بگذارنید بیاموزید چطور قاطعیت از خودتان نشان دهید و چگونه چیزهایی که می‌خواهید را طلب کنید.

هرچقدر کنترل بیشتری روی زندگیتان داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

20. خودتان را با دیگران برابر بدانید

کسانی که اعتماد به نفس کمی دارند دیگران را بهتر و با لیاقت‌تر از خودشان می‌دانند. به جای این دیدگاه، خودتان را به عنوان یک انسان و برابر با دیگران بدانید.

آن‌ها هیچ مزیت یا برتری بر شما ندارند. طرز فکر خود را تغییر دهید و دیدگاه تساوی را جایگزین آن کنید و کم کم شاهد پیشرفت و ارتقاء در اعتماد به نفس خود خواهید بود.

کلام آخر

کلام آخر

اگر یاد نگیریم که از دشواری‌ها و موانع پیش روی خود عبور کنیم موجب می‌شود لطمات جدی به بخش‌های شغلی و شخصی زندگی ما وارد شود.

می‌توان از اعتماد به نفس و داشتن حس ارزشمندی به عنوان مهم‌ترین زیر بناهای شخصیتی نام برد که اگر این زیر بناها درست گذاشته شود می‌توان عمارتی بزرگ بر روی این ستون‌ها بنا کرد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

19 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من وقتی از قبل تصمیم میگیرم که
    چه حرف های با شخص که میخوام گفتگو
    داشته باشم بزنم بدتر سوتی میدم و هول میشم !?

    1. سلام کاربر عزیز
      بله بسیار مفید هست
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  2. اینکه خودمونو تو جایگاهی که میخوایم تصور کنیم خیلی خوبه به ذهن القا میکنه که باید برای رسیدن به اون هدف نهایت تلاششو بکنه

    1. سلام سمیرا عزیز
      هر انسانی باید به خودش اعتماد داشته باشه تا بتونه تواناییاشو شکوفا کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی