تصمیم گیری های جدید برای سال جدید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ فروردین, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تصمیم گیری ‌های جدید برای سال جدید می‌تواند زندگی شما را دچار تغییرات ارزشمندی کند. مهارت تصمیم گیری آموختنی است.

تصمیم گیری یا decision making فرآیندی ذهنی است که از بین گزینه‌های موجود، یکی را انتخاب می‌کنیم. آیا کسی می‌تواند بگوید که تاکنون تصمیمی نگرفته است؟ همه‌ی ما در تمام ساعات شبانه‌روز در حال تصمیم‌گیری هستیم. تصمیم‌های بزرگ و کوچکی می‌گیریم و همین تصمیم‌ها زندگی ما را شکل می‌دهند. چرا برخی قدرت تصمیم گیری خوبی دارند و برخی اینطور نیستند؟

اما سوال مهم در اولین روز سال نو این است که: برای سال جدید چه تصمیم‌هایی گرفته‌اید؟

  • اگر پاسخ‌تان بلی است و برای سال جدید تصمیم‌های جدیدی گرفته‌اید، آیا آنها را مکتوب کرده‌اید؟ آیا برنامه‌ای نیز برای رسیدن به آنها تهیه کرده‌اید؟
  • اگر پاسخ‌تان منفی است، چه زمانی می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ آیا منتظر هستید دیگران برای شما تصمیم بگیرند یا اینکه باد هر طرفی بوزد قرار است در سال جدید به همان سمت بروید؟
  • اگر این سوال برایتان معنی و مفهومی ندارد و نمی‌دانید چرا اصلا باید تصمیم بگیرید، به شما توصیه‌ی جدی می‌کنم قبل از هر کاری ابتدا بقیه‌ی مقاله را بخوانید.

همیشه این جمله را به یاد داشته باشید که : خودت را دوست داشته باش. وقتی خودت را دوست داری برای خودت بهترین‌ کارها را انجام می‌دهی. یادتان باشد، فرصت زندگی کوتاه است؛ قدر آن را بدانیم. پس باید بتوانید کلید حل مشکلات را در دست بگیرید و همه‌ی آنها را حل کنید.

چرا باید برای زندگی‌مان تصمیم بگیریم؟ 

ابتدای سال است و خیلی از کارها، رسم و رسومات را به‌صورت سنتی انجام می‌دهیم. مثلا بدون اینکه کسی به ما بگوید، برای دیگران تبریک سال نو می‌فرستیم و سال جدید را به یکدیگر تبریک و شادباش می‌گوییم. قبل از شروع سال هم کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. اما سوال این است که آیا هدف‌گذاری، دوره برنامه ریزی و تصمیم گیری برای سال جدید را نیز جزو برنامه‌ ریزی قبل سال نو قرار دادید؟

برخی افراد نسبت به وضعیت زندگی خودشان گله و شکایت دارند. از مشکلات و سختی‌ها می‌گویند و اینکه روزها برایشان سخت می‌گذرد. اما سوال مهم است که:

  • آیا برای مواجه و مقابله با روزهای سخت تدبیر کرده‌اید؟
  • آیا برنامه‌ای برای حل مسایل و مشکلات خود دارید؟
  • آیا تصمیم‌های جدیدی برای رویارویی با مسایل زندگی و ایجاد شرایط بهتر گرفته‌اید؟

یکی از موضوعات مهمی که گاهی در زندگی به فراموشی سپرده می‌شود این است که اگر ما خودمان آستین بالا نزنیم و برای زندگی و وضعیتی که در آن هستیم کاری نکنیم، دیگران نمی‌توانند برای ما کار خاصی انجام بدهند. اگر ما برای زندگی خودمان تصمیم‌های جدید و سازنده نگیریم، نمی‌توانیم در فراز و نشیب زندگی دوام بیاوریم و با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو خواهیم شد.

یا باید خودمان همت کنیم و تصمیم بگیریم یا اینکه اطرافیان و شرایط برای ما تصمیم گیری می‌کنند و ما می‌شویم تماشاچی زندگی خودمان. وقتی برای زندگی خودتان هیچ تصمیمی نمی‌گیرید شبیه به راننده‌ی اتومبیلی می‌شوید که پشت فرمان نشسته ولی فرمان را نگرفته و خودرو با سرعت بالا در جاده در حال حرکت است و راننده تماشاچی است و هیچ تصمیمی نمی‌گیرد و کاری نمی‌کند.

یک لحظه آن فضا را در ذهن خودتان مجسم کنید. آیا می‌شود پشت فرمان خودرو منفعل نشست و فقط تماشاچی بود. زندگی ما نیز همین طور است. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و تماشاچی باشیم. باید آستین را بالا بزنیم و وارد عمل شویم. باید به سوال پاسخ بدهید که چگونه بهتر تفکر کنیم و عملکرد ذهن خودمان را بهبود ببخشیم؟ باید بدانید که تغییر باورها : مهم‌ترین تغییرات زندگی با تغییر نگاه. یعنی اگر باور داشته باشید که می‌توانید، پس قطعا می‌توانید و موفق می‌شوید.

مهارت تصمیم گیری آموختنی است

ما در هر لحظه‌ی زندگی در حال تصمیم گیری هستیم.  از زمانی که صبح چشم‌‌های خودتان را باز می‌کنید، هر لحظه دارید تصمیم‌های کوچک و بزرگ می‌گیرید. همین تصمیم‌های کوچک و بزرگ زندگی ما را شکل می‌دهند. برخی تصور می‌‌کنند که تصمیم گیری مهارتی اکتسابی و آموختنی نیست ولی باید به شما بگوییم درست تصمیم گرفتن و مهارت تصمیم‌گیری، مهارتی آموختنی است.

یعنی اگر فکر می‌کنید در تصمیم‌گیری دچار مشکل هستید و تصمیم‌هایی که گرفته‌اید تاکنون به ضرر زندگی‌تان تمام شده است، بهتر است یادگیری مهارت تصمیم گیری را در برنامه‌ی روزانه‌ی خودتان قرار دهید.

پیش از توضیح در مورد روش درست تصمیم‌گیری ابتدا باید به نکات مهمی توجه کنیم.

تصمیم گیری

مراقب تصمیم‌هایی که در زندگی می‌گیرید باشید

تصمیم گیری از موضوعات بسیار مهم زندگی است. فردی تصمیم می‌گیرد صبح که از خوب بیدار می‌شود، مواد مخدر مصرف کند و فرد دیگری تصمیم می‌گیرد ورزش کند. در ادامه‌ی روز فردی تصمیم می‌گیرد اهداف و برنامه‌هایش را دنبال کند و فرد دیگری صبح را با بی‌انگیزگی آغاز می‌کند و کل روز یا پای تلویزیون نشسته یا اینکه خواب است.

زندگی این افراد برمبنای تصمیم‌هایی که می‌گیرند متفاوت می‌شود. هر روز، هر ساعت و هر دقیقه در حال تصمیم گیری هستیم و شاید خودمان به این موضوع توجه نداریم.

تصمیم‌هایی که می‌گیریم، مشخص می‌کنند در زندگی چه اتفاقاتی در انتظار ما است. بسیاری از افراد اطراف ما توجه چندانی به تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای یا تصمیم‌های کوچک خود ندارند ولی همین تصمیم‌های کوچک زندگی ما را شکل می‌دهند. پیشتر نیز این سوال مطرح شده بود که تصمیم‌های بزرگ و تصمیم‌های کوچک، کدام یک اهمیت بیشتری دارند؟

تصمیم‌های شما زندگی شما را می‌سازند

چه باور کنیم و چه باور نکنیم، هر تصمیمی که می‌گیریم در زندگی ما تاثیرگذار است. اگر مراقب تصمیم‌گیری‌های خودمان نباشیم زندگی روی خوش خودش را به ما نشان نمی‌دهد. برخی افراد دیگران را مسئول مسایل و مشکلات خود می‌دانند ولی وقتی دقت می‌کنیم، می‌بینیم که هر فردی خودش و بالواقع خودش با تصمیم‌هایی که هر روز می‌گیرد، زندگی‌ خودش را می‌سازد.

برخی هم گله و شکایت می‌کنند که ما تصمیم گیرنده‌ی زندگی خودمان نیستیم و دیگران به جای ما تصمیم می‌گیرند. دختر جوانی همیشه گله و شکایت داشت که مادر و پدرش همیشه برایش تصمیم می‌گیرند و او هیچ نقشی در اتفاقات زندگیش ندارد. یا خانمی تعریف می‌کرد که همسرش اجازه‌ی گرفتن هیچ تصمیمی را به وی نمی‌دهد. فرد دیگری نیز می‌گفت زندگی آنقدر سخت شده که فرصتی برای تصمیم گیری در اختیار نداریم.

آیا شما صحیت‌های این سه نفر را تایید می‌کنید؟ آیا به نظر شما این سه فرد قربانی محیط اطراف خودشان هستند یا اینکه خودشان نیز در سرنوشت و وضعیتی که در آن قرار دارند، دخیل هستند؟

در نگاه اول و نگاه سطجی به نظر می‌رسد هر سه نفر حق نقشی در زندگی و تصمیم‌های خود ندارند ولی وقتی با دقت بیشتری به موضوع توجه کنید، باید بگوییم که اینطور نیست و هر سه نفر دقیقا نقش مهمی در وضعیتی که در آن هستند، دارند.

مثلا خانمی که موقع ازدواج، درست تصمیم گیری نکرده و نتوانسته با مردی متناسب و امروزی که به نظرات همسرش اهمیت می‌دهد، ازدواج کند،  در واقع تاوان تصمیم اشتباه خودش را گرفته است. یعنی ممکن است سال‌ها قبل وی در زمان تصمیم گیری برای ازدواج، انتخاب درستی نکرده باشد. یا اینکه از روزی که ازدواج کرده تاکنون، روند درستی را در پیش نگرفته و باعث شده که همسرش در یک روال روتین دیگر به نظرات او اهمیت ندهد.

یا حتی دختر جوانی که پدر و مادرش برایش تصمیم می‌گیرند، مشخص نیست که قبلا چه تصمیم‌های اشتباهی گرفته یا چه عملکردی در گذشته داشته که والدینش به او اعتماد کافی را ندارند. در نهایت منظور ما این است که وقتی در برهه‌ای از زمان شاهد بروز مشکلاتی هستیم که به ظاهر ما آن مشکلات را ایجاد نکرده ودر آن دخیل نیستیم، ولی وقتی با دقت موضوع را بررسی می‌کنیم می‌بینیم وضعیت فعلی، نتیجه‌ی تصمیم‌گیری‌های اشتباه قبلی بوده است.

در چه حوزه‌هایی تصمیم گیری می‌کنیم؟ 

همان‌طور که گفته شد ما هر روز و هر دقیقه در حال تصمیم گیری هستیم ولی به صورت کلی ممکن است تصمیم‌گیری‌های بزرگ ما انواع مختلفی داشته باشند و بتوان دسته‌بندی برای تصمیم‌گیری‌هایمان در نظر بگیریم:

  • تصمیم گیری برای زندگی روزمره : در زندگی روزمره برای امور عادی و معمولی تصمیم گیری می‌کنیم که ممکن است تاثیر چندان زیادی روی زندگی ما نداشته باشند.
  • تصمیم گیری برای مسایل کسب و کار: بخشی از تصمیم‌های زندگی ما به حوزه‌ی مالی و کسب و کار مربوط می‌شود که می‌تواند روی زندگی روزمره ما تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.
  • تصمیم گیری در حوزه‌های ارتباطی: بخشی از تصمیم گیری‌های ما به حوزه‌های ارتباطی ما مربوط می‌شود. اینکه با چه کسانی در ارتباط باشیم و رابطه‌ی دوستی برقرار کنیم.
  • تصمیم گیری های حیاتی و مهم زندگی : برخی تصمیم‌های زندگی بسیار اهمیت دارند. مثلا می‌خواهیم کل سرمایه‌ی زندگی خودمان را روی حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم. یا مثلا تصمیم گیری برای ازدواج از تصمیم‌های مهم زندگی ما است که روی کل زندگی تاثیر می‌گذارد. تصمیم‌های این جنینی ناگهان وضعیت زندگی فرد را دچار تغییراتی حیاتی می‌‌کنند.

البته حوزه‌های دیگری هم برای تصمیم‌گیری وجود دارند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
از قلبت سوال کن

مهارت‌های خود را تقویت کنید

افراد موفق همواره در حال تقویت مهارت‌های خودشان هستند. اگر می‌خواهید در زندگی در مسیر موفقیت قرار بگیرید، باید مهارت‌‌های خود را تقویت کنید. مدیران موفق، مهارت‌های خود را تقویت می‌‌کنند. یکی از مهارت‌های مهمی که باید آن را در خود تقویت کنید، مهارت تصمیم گیری است.

اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق شوید، باید تصمیم گیری را یاد بگیرید. مدیران موفق مهارت‌های توسعه‌ی فردی را در خود تقویت می‌کنند. می‌توانید راهنمای کاملی از فرآیند تصمیم‌ گیری و انجام به موقع کار ها را مطالعه کنید.

مهارت آموزی به ما کمک می‌‌‌کند تا در زندگی موفق باشیم و مسیر موفقیت را طی کنیم. از جمله مهارت‌هایی که می‌تواند وضعیت زندگی و کسب و کار ما را به‌شدت دستخوش تغییرات اساسی کند، مهارت‌های تفکری و مرتبط با آموزش‌های ذهنی و فکری است. وقتی بتوانیم از توانمندی‌‌ها و پتانسیل‌های ذهنی خودمان استفاده کنیم، می‌توانیم زندگی را برای خودمان بسازیم و از آن لذت ببریم.

یکی از مهارت‌های خوب و ضروری ذهنی، مهارت تصمیم گیری است. از آن جایی که تصمیم‌های ما زندگی ما را می‌سازند، لذا وقتی بتوانیم تصمیم‌های درستی بگیریم، زندگی‌مان را زیباتر می‌سازیم. هر وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم، نتیجه‌ی تصمیم‌هایی است که قبلا گرفته‌ایم و اگر بخواهیم در آینده وضعیت‌های بهتری را تجربه کنیم باید بتوانیم تصمیم‌هایی که اکنون می‌گیریم را تغییر بدهیم یا اصلاح کنیم. اگر مهارت‌های جدیدی نیاموزیم و برای کسب آگاهی بیشتر و آگاه‌تر شدن تلاش نکنیم که تغییری در نوع تفکر و طرز فکر ما ایجاد نخواهد شد. در نتیجه در آینده نیز همان تصمیم‌هایی را می‌گیریم که قبلا گرفته‌ایم.

یعنی اگر تا الان وضعیت تصمیم‌گیری شما اشتباه بوده و منجر به ایجاد وضعیت فعلی شده است، بعد از این نیز اگر همین روال را پیش ببریم، در همین وضعیت باقی می‌‌مانیم و تغییری در شرایط ما ایجاد نخواهد شد.

مهارت آموزی را جدی بگیرید. مهارت آموزی می‌تواند وضعیت شما را تغییر داده و بهبود بخشد. سعی کنید با افراد مثبت که به رشد خود فکر می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. در این صورت در فضایی مثبت و رو به رشد قرار می‌گیرید که می‌تواند برای ساختن زندگی و کسب و کار شما مفید باشد.

انتخاب کردن

در تصمیم گیری چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که هر شرایطی که امروز داریم، نتیجه‌ی تصمیم‌هایی است که روزهای قبل گرفته‌ایم. پس اگر می‌خواهیم آینده‌ی متفاوتی داشته باشیم باید سعی کنیم که تصمیم‌های درست‌تری بگیریم و زندگی خودمان را بسازیم.

در تصمیم‌گیری باید به نکات مهمی توجه کنیم:

۱- مهارت تصمیم گیری آموختنی است و باید یادگیری آن را در برنامه‌ی خود قرار دهیم. 

مهارت تصمیم گیری درست و منطقی را باید یاد بگیریم. یادگیری مهارت‌های تفکری از نان شب هم واجب‌تر است. چون اگر فکر درست کار کند، نه تنها نان را می‌آورد، بلکه آرامش و امنیت و رفاه را با خودش همراه خواهد آورد.

۲- مسئولیت تصمیم‌های خودتان را برعهده بگیرید. 

برخی تصور می‌کنند، دیگران مسئول زندگی آنها هستند. در صورتی که اینطور نیست و هر کس مسئول زندگی خودش است. وقتی تصمیمی می‌گیرید باید بدانید که شخص شما به صورت مستقیم مسئول همه‌ی اتفاقات بعدی است. برخی بهانه گیری می‌‌کنند و می‌گویند که دیگران باعث شده‌اند که مثلا فلان تصمیم را بگیرند.

ممکن است دیگران بدترین و غیرقابل تحمل ترین فشارها را بر ما وارد کنند، ولی درنهایت ما هستیم که چه مشخص می‌‌کنیم چه تصمیمی در مورد آنها می‌گیریم. ما هستیم که تصمیم می‌گیریم که روشی را برای مقابله با فشارها انتخاب می‌کنیم. برای هر مساله‌ای راهکار و راه حلی وجود دارد. شاید اینکه می‌گویند، تنها مرگ درمانی ندارد، درست بوده است.

اگر دیگران شما را تحت فشار قرار می‌دهند، باید راهکاری برای این فشارها پیدا کنید، باید آنقدر قوی شوید که بتوانید برای چنین شرایطی بهترین و دقیق‌ترین تصمیم را بگیرید.

اگر زندگی و شرایط آن باعث می‌شود، دست به هر تصمیمی بزنید، باز این خودتان هستید که نقش اول داستان را بازی می‌‌کنید. باید بدانید که آن شرایطی حتما در ظرفیت شما بوده که برایتان به وجود آمده است. هر کسی در هر شرایطی قرار دارد، پیشتر ظرفیت قرار گرفتن در آن شرایط به وی داده شده است.

اگر جریان زندگی شما را در مسیرهایی قرار می‌دهد و تصور می‌کنید که نمی‌توانید درست تصمیم گیری کنید و جریان زندگی شما را با خودش می‌برد، باید یادتان باشد که این تصمیم شما است که جریان زندگی شما را با خودش ببرد. اگر تصمیم بگیرید با هر بادی نلرزید، خب واقعا همین اتفاق هم می‌افتد. شاید در سخن، گفتن اینها ساده باشد، ولی این حرف‌ها باید به عمل تبدیل شود. این زندگی شما است و اگر از آسمان سنگ هم ببارد و شما تصمیم بگیرید یکی از آن سنگ‌ها روی سرتان نیفتد، حتما فکر خودتان را کار می‌اندازید و سرپناهی پیدا می‌کنید. یا وقتی از دور نشانه‌های بارش سنگ از آسمان را دیدید، جلوتر به فکر می‌افتید و تدبیر می‌کنید.

اما وقتی تماشاچی باشید و منفعل سنگ‌ها را تماشا کنید، شک نکنید که اگر سنگ اول روی سرتان نیفتاد دومی یا سومی یا چهارمین سنگ قطعا روی سرتان می‌افتد.

۳- تصمیم‌های خود را مکتوب کنید. 

هر تصمیمی می‌گیرید، سعی کنید آن را مکتوب کنید. باید دفترچه‌ای برای ثبت تمامی تصمیم‌های مهم خودتان داشته باشید و بتوانید بعدا ارزیابی کنید ببینید کجا درست تصمیم گرفتید و کجا اشتباه کردید.

کلا در حوزه‌ی تفکر یادتان باشد که مکتوب کردن را فراموش نکنید. هر زمان خواستید هدفگذاری کنید باید ابتدا به مکتوب کردن اهداف خودتان فکر کنید. اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید باید مجددا همه چیز مکتوب باشد و اگر می‌خواهید تصمیم گیری کنید نیز باید بتوانید تصمیم‌های مختلف را مکتوب و مشخص کنید.

تهیه‌ی دفترچه‌ای برای مکتوب کردن تصمیم‌ها از موضوعات مهمی است که نباید پشت گوش بیندازید. برخی افراد می‌گویند که با تایپ کردن یا وارد کردن تصمیم‌های خودشان در فایل یا در برخی اپلیکیشن‌ها راحت‌تر هستند. فرقی نمی‌کند که به روش سنتی روی کاغذ بنویسید یا اینکه در فایل ورد یا هر برنامه‌ و اپلیکیشنی این کار را انجام دهید، مهم آن است که همه چیز مستند و مکتوب شود. ولی روش مکتوب و مستند کردن را خودتان مشخص کنید.

۴- برای تصمیم گیری وقت بگذارید. 

عجول نباشید. اگر می‌خواهید روی موضوع مهمی تصمیم گیری کنید، باید همه چیز را با دقت و حوصله بررسی کنید. شنیده‌اید که می‌گویند عجله کار شیطان است. درنظر بگیرید که برخی تصمیم‌گیری‌ها باید سریع انجام شود وگرنه فرصت و مدیریت زمان از دست می‌رود و برخی تصمیم‌گیری‌‌ها را باید با دقت و حوصله انجام دهید و نیاز است که وقت بیشتری به آنها اختصاص بدهید.

مثلا یک پزشک حین عمل جراحی باید در لحظه تصمیم‌گیری‌هایی را انجام بدهد و نمی‌تواند وقت تلف کند. ولی دختر خانمی که قصد ازدواج دارد، باید روی این موضوع به دقت بررسی و تفکر کرده و مشاوره بگیرد. وقتی می‌خواهیم روی موضوعاتی مهم تصمیم‌گیری کنیم که زمان هم دراختیار داریم و با گذشت زمان موضوع از دست نمی‌رود، باید سعی کنیم همه جوانب موضوع را بررسی کرده و درست عمل کنیم.

اینکه برای یک موضوع چقدر زمان لازم است مجددا تصمیمی است که می‌گیریم و حائز اهمیت است. یعنی هر کسی باید بتواند به این قابلیت دست پیدا کند که برای هر تصمیم، چقدر باید زمان بگذارد. چون برخی موضوعات هستند که زمان‌دار هستند و اگر به موقع تصمیم نگیریم کل موضوع از دست می‌رود و ممکن  است دیگر نتوان این تاخیر را جبران کرد.

زمان موضوع ارزشمندی است که باید حتما به آن توجه کنید. می‌توانید با ارزش زمان از دیدگاه دکتر احمد محمدی در ویدئو آموزشی آکادمی بازار آشنا شوید. تصمیم‌هایی که اکنون می‌گیریم مشخص می‌کند که چه زمان به موفقیت می‌رسیم؟

برخی افراد هم گله و شکایت می‌‌کنند که زمان کافی برای پرداختن به این موضوعات ندارند. به چنین افرادی توصیه می‌کنم که مقاله‌ی تکنیک‌ های طلایی مدیریت زمان که می‌تواند زندگی شما را متحول کند را حتما مطالعه کنید.

۵- برای تصمیم گیری بهتر باید مهارت‌های دیگری نیز بیاموزید. 

وقتی کسی می‌خواهد و تصمیم می‌گیرد درست تصمیم بگیرد باید مهارت‌های دیگری را نیز بیاموزد. مثلا یکی از پایه‌های اصلی تصمیم گیری، گزینه‌ها هستند. یعنی وقتی صبحت از تصمیم‌گیری به میان می‌آید، یعنی بین یا چند گزینه می‌خواهیم یکی را انتخاب کنیم.

یکی از ابزارها و مهارت‌هایی که در تصمیم گیری به کمک ما می‌آید، طوفان ذهنی است. در تصمیم گیری لازم است روش طوفان ذهنی را یاد بگیریم. روش‌‌های سیستماتیک دیگری هم وجود دارد که توضیح دادن آنها از حوصله‌ی این مقاله خارج است. اما باید بدانیم که تصمیم گیری درست، ابزارهایی نیاز دارد که باید به مرور آن روش‌‌‌ها و ابزارها را نیز یاد بگیریم.

مثلا روش طوفان ذهنی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم گزینه‌های بیشتری برای تصمیم‌گیری در اختیار داشته باشیم و موتور ذهن را فعال می‌‌کند. در صورتی که در مورد مهارت‌های پایه و اساسی برای تصمیم گیری سوالی داشتید می‌توانید با آکادمی بازار در میان بگذارید و از مشورت مشاوران این مجموعه کمک بگیرید.

به شما توصیه می‌کنم مقاله‌ی هدفگذاری و برنامه ریزی برای سال ۹۹ و سپس مقاله‌ی برنامه ریزی برای سال ۹۹ را حتما مطالعه کنید. به شما در تصمیم گیری بسیار کمک خواهد کرد.

تعیین هدف
تعیین هدف

۶- تصمیم گیری را برای خودتان تبدیل به موضوعی سخت نکنید و البته به آن ساده لوحانه هم نگاه نکنید.

وقتی موضوع تصمیم گیری پیش می‌آید برخی به نظرشان می‌آید که مهارت تصمیم گیری موضوع سخت و پیچیده‌ای است که تنها عده‌ای خاص و افراد متفکر می‌توانند درست تصمیم بگیرند. در نظر بگیرید هر کسی در سطح آگاهی خودش مساله دارد و قرار نیست کسی که کلاس اول است، مسایل کلاس پنجم را حل کند. زندگی هم به همین شکل است. اگر مساله‌ای دارید، مطمئن باشید که ظرفیت حل آن به شما داده شده است. پس نترسید. نترسید. نترسید.

ترس را از وجودتان دور کنید. تصمیم گیری موضوع سخت و پیچیده‌ای نیست. فقط باید آن را یاد بگیرید. اما، یادتان باشد، تصمیم گیری را برای خودتان خیلی هم ساده نگیرید و تصور کنید که موضوع مهمی نیست و اهمیت چندانی ندارد. نه افراط، نه تفریط، بلکه میانه روی.

همیشه این جمله را برای خودتان به یاد داشته باشید و روی دیوار اتاق تان بزنید:

 افراط و تفریط ممنوع، میانه روی و اعتدال را انتخاب کنید.  

نباید از تصمیم گیری بترسید. برخی تصور می‌‌کنند که فقط افرادی خاص با شغل خاص یا تحصیلات خاص می‌توانند تصمیم گیری کنند. بلکه هر کسی در سطح خودش چه بخواهد و چه نخواهد هر روز در حال تصمیم گیری است. پس وقتی هر روز و شاید هر لحظه در حال تصمیم گیری هستیم، باید با این مهارت بیشتر آشنا شویم.

۷- خودتان را نکوهش نکنید. 

اگر در مسیر مهارت آموزی و رشد قرار گرفتید و به هر دلیلی باز هم با مشکلاتی روبه‌رو شدید، خودتان را نکوهش نکنید. باید این موضوع را به خودتان یادآور شوید که سال‌های سال ممکن است با روش‌های سنتی و حتی با بی‌روشی تصمیم‌های مهم زندگی‌تان را گرفته باشید و یک شبه قرار نیست ساختار ذهنی شما کن فیکون شود.

مثلا فردی که ۳۰ سال سن ندارد و تصمیم می‌گیرد برای زندگی خودش کاری کند، یک شبه همه چیز مدینه‌ی فاضله نمی‌شود و باید برای رشد خودش تلاش کند. در ابتدا ممکن است تصمیم‌های اشتباهی بگیرید، ممکن است خرابکاری کنید یا حتی ممکن است هر مساله‌ی دیگری پیش بیاید، مهم این است که شما در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

هر کودکی وقتی می‌‌خواهد راه رفتن یاد بگیرد، ممکن است بارها و بارها زمین بخورد ولی بلند می‌شود و به مسیر ادامه می‌دهد. میدان را خالی نمی‌‌کند و خودش را نکوهش نمی‌‌کند. بلکه دفعه‌ی بعدی قوی‌تر و محکم‌تر می‌ایستد و حرکت می‌‌کند، چون درونا ایمان دارد موفق می‌شود.

پس خودتان را سرزنش نکنید، مایوس نشوید، تصور نکنید که نمی‌توانید درست تصمیم بگیرید و قرار است تا ابد این وضعیت به همین شکل باقی بماند. اگر دیگران توانسته‌اند با توسعه‌ی فردی و مهارت آموزی زندگی خودشان را تغییر بدهند، پس شما هم می‌توانید. برخی افراد با خوردن به اولین درب بسته، دست از تلاش می‌کشند و مایوس می‌شوند. فقط یادتان باشد که نترسید و حرکت کنید.

۸- تردیدها و ترس‌های خودتان را کنار بگذارید.

برخی افراد هم هستند که می‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید روی مهارت آموزی و یادگیری برخی ابزارها متمرکز شوند. ولی دچار تردید و ترس می‌شوند و میدان را خالی می‌کنند. یعنی با اینکه درونا مطمئن هستند که باید برای خودشان و زندگی‌شان کاری کنند، ولی باز هم جا خالی می‌دهند و از حل کردن مسایل شانه خالی می‌‌کنند.

برای آنکه بتوانید در مسیر موفقیت گام بردارید، باید ترس‌ها و تردیدها را کنار بگذارید. به شما توصیه می‌‌کنم مقاله‌ی چهار گام آسان برای از بین بردن تردید و تعلل در تصمیم گیری را مطالعه کنید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا در مسیر خود محکم‌تر پیش بروید. ترس و تردید‌‌های خود را بنویسید و مکتوب کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا بتوانید با ترس‌های خود مواجه شده و آنها را حل کنید.

هدف گذاری

روش تصمیم گیری درست را یاد بگیرید

درنهایت باید روش درست تصمیم گیری را یاد بگیرید. برای آنکه بتوانید درست تصمیم گیری کنید، به شما توصیه می‌کنم ابتدا موضوعی که می‌خواهید در مورد آن تصمیم گیری کنید، در دفتر مخصوص تفکری خودتان یادداشت کنید.

باید همه‌ چیز با دقت در دفترچه‌ی‌ شما نوشته شود. با کمک روش‌های طوفان ذهنی می‌توانید روی گزینه‌های مختلف نیز مانور بدهید. مثلا فردی می‌خواست برای خرید مسکن تصمیم گیری کند. موضوع را در دفترچه‌ی یادداشت خود نوشت.

بعد از آن همه‌ی داشته‌ها و نداشته‌ها را مشخص کرد. یعنی دقیقا همه چیز را شفاف و روشن کرد. همه چیز باید روی کاغذ و در دفتر تفکری مکتوب و مشخص شود. سپس انواع گزینه‌های مختلف باید نوشته شود. بعد به سراغ غربال گزینه‌ها می‌رویم. روش‌‌های سیستماتیک مختلفی برای تصمیم گیری وجود دارد. در این مقاله نمی‌توانیم همه‌ی روش‌ها را آموزش بدهیم.

در قدم اول فقط بدانید که همه چیز را باید مکتوب کنید و محدودیت‌های ذهنی را در هنگام تصمیم گیری کنار بگذارید. ترس، تردید، محدودیت‌ها و چارچوب‌های ذهنی می‌تواند مانع تصمیم گیری درست شوند. مثلا اگر روش طوفان ذهنی را به درستی یاد بگیرید، می‌توانید در زمان تصمیم گیری از آن استفاده کنید.

توصیه‌های مربوط به تصمیم گیری را نیز رعایت کنید. مثلا دچار وسواس فکری نشوید. نترسید. راه را تا به انتها بروید. در تصمیم گیری قاطع و محکم باشید و با ترس و لرز جلو نروید. اگر تصمیمی گرفتید، حتما تا به انتها جلو ببرید و اگر لازم است بازنگری کنید. مثلا گاهی ما تصمیمی می گیریم ولی در امتداد کار مجبور می‌شویم تصمیم‌های جدید دیگری بگیریم.

بازنگری در مسیر و مشورت گرفتن از افراد درست، به ‌راحتی می‌تواند ما را قدم به قدم به هدف‌‌مان نزدیک‌تر می‌‌کند. مشورت گرفتن دز تصمیم گیری اهمیت بسیار بالایی دارد. یک مشاور خوب به‌راحتی می‌تواند شما را در تصمیم گیری‌های مختلف راهنمایی کند. مثلا فردی که می‌خواهد کسب و کاری راه‌اندازی کند یا مثلا فردی که به رونق کسب و کار خود می‌اندیشد، با کمک مشاور مجرب می‌تواند به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کند و تصمیم‌های بهتر و موثرتری بگیرد.

همچنین بازنگری در مقاطع مختلف در تصمیم گیری به ما کمک می‌کند جلوی اشتباهات احتمالی را بگیریم. وقتی تصمیمی می‌گیرید، حتما همه چیز را یک بار دیگر از ابتدا تا به انتها مورد بررسی قرار دهید و ببینید روش و تصمیم شما چه اندازه درست بوده است.

می‌توانید از محصولات متنوع آکادمی بازار و دوره ثروت برای رشد و توسعه‌ی فردی خود کمک بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی