تاثیر بسته بندی در فروش محصولات و جذب مشتری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲
تاثیر بسته بندی در فروش محصولات و جذب مشتری

تاثیر بسته بندی در فروش محصولات و نقش آن در بازاریابی و فروش در بالاترین سطح خود است و همه ما در مورد اهمیت تاثیر بسته بندی در میزان فروش کالا واقف هستیم و بسته بندی به غیر از محافظت از محصول و شکل ظاهری و تسهیل در حمل و نقل نقش زیادی دارد .از این رو می‌توان گفت تاثیر بسته بندی بر افزایش فروش غیر قابل انکار بوده و باید مورد توجه قرار گیرد و تولید کنندگان با انتخاب نوع بسته بندی مناسب برای مشتریان هدف می‌توانند با آنها رابطه نزدیکی برقرار کرده و در نهایت موجب افزایش فروش محصول شوند.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تاثیر بسته بندی در فروش به این دلیل مورد توجه واقع شده است که امروزه مشتریان به دلیل داشتن قدرت انتخاب و تنوع زیاد محصولات، به توضیحات و مواد تشکیل دهنده هر یک از این محصولات توجهی نمی کنند. اما بسیاری از مشتری ها به نوع بسته بندی کالا برای تصمیم گیری دقت می کنند.

بنابراین بسته بندی در فروش تاثیر بسیار زیادی دارد و باید رعایت شود. شما می توانید با انتخاب نوع بسته بندی برای مشتری های هدف رابطه ی نزدیکی با آنها برقرار کنید و در نهایت باعث افزایش فروش شوید.

اگر می خواهید مشتری های جوان را جذب کنید، میتوانید یک بسته بندی جذاب با شکلی جسورانه انتخاب کنید. اما اگر می خواهید با افراد مسن تر رابطه برقرار کنید باید طرحی مرتب و خلاقانه انتخاب کنید.

آکادمی بازار در این مقاله بخشی از نکات درباره ی تاثیر بسته بندی در فروش را بیان می کند:

تاثیر بسته بندی در فروش

چرا بسته بندی محصول اهمیت دارد ؟

در واقع بسته بندی محصول نشان دهنده شیوه نگهداری و محافظت محصول و برند نیز چگونگی تعریف ویژگی های کالا به مصرف کننده می باشد.

امروزه شیوه های بسته بندی بیرونی ترین ابزار برای برقراری ارتباط بین مشتری و تولید کننده است و استراتژی مهم در تحریک مصرف کننده و در نهایت افزایش فروش بازی می کند.

یک بسته بندی خلاقانه مزایای زیادی همچون حفاظت از کالا، هم برای فروشنده و هم مشتری به همراه دارد، زیرا می‌تواند استفاده از یک کالا را آسان تر کند، از آسیب دیدن آن جلوگیری کند و همچنین بسته بندی مناسب می تواند پیدا کردن کالا را راحت تر کند.

همچنان برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می توانید از مقاله 6 Ways Product Packaging Impacts Sales استفاده کنید.

نقش تبلیغات در فروش

تبلیغات می تواند علاقه و فکر مردم را درگیر کند و یا ممکن است آنها را به فروشگاه ها بکشاند. شما باید تمام اصول ارتباط با مشتری را رعایت کنید تا منجر به افزایش فروش شود.

یکی از مهمترین روش ها،توجه به تاثیر بسته بندی در فروش است که در واقع ظاهر شما در برابر مصرف کننده را نشان می دهد در زمانی که مشتری آخرین تصمیم خود را برای خرید می گیرد.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز یکی از راه های افزایش تمایل افراد به خرید کالا و در نتجه افزایش فروش است که امروزه شبکه های اجتماعی فراوانی برای تبلیغات وجود دارد که یکی از بهترین روش ها، تبلیغات در اینستاگرام می باشد.

فروشنده نیز نقش موثری در راضی کردن مشتری به خرید یک کالا بازی می کند. هر چقدر هم که مردم به برند های با سابقه وفادار باشند باز هم بسته بندی خلاقانه می تواند ذهنیت مشتریان را نسبت به یک محصول عوض کند.

فعالیت ایران در زمینه بسته بندی محصول

تاثیر بسته بندی در فروش امروزه برای همگان روشن است و ایـران هم طی سالهای گذشته تغییرات زیادی را در صنعت بسته بندی محصول تجربه کرده است.

با وجود مشکلات بسیاری که در این راه وجود دارد، نتایج نشان دهنده شدت اهمیت بسته بندی برای مشتری است و تاثیرات آن در زندگی روزمره مردم قابل مشاهده است.

روند رشد شهرنشینی گویای تغییر در فرهنگ مصرفی مردم است. آن ها تمایل دارند از کالایی استفاده کنند که ماندگاری و ارزش افزوده بالا و دارای استاندارد های لازم باشد.

علت تاثیر بسته بندی در فروش محصول

علت تاثیر بسته بندی در فروش محصول

یکی از اجزای تاثیر گذار در افزایش فروش الگویی است که برای بسته بندی محصول انتخاب می شود. این طراحی ممکن است پیرو عناصر مرتبط با محصول مثل شکل کالا ، منشا کالا یا جغرافیای تولید کالا باشد.

بنابراین برای رسیدن به این امر باید از داده های بازارشناسی در کنار خلاقیت ذهنی استفاده کرد. ما باید چگونگی انتخاب این گزینه ها را نیز در نظر بگیریم تا آزمایشات به حد واقعی خود نزدیک شوند.

ساختار بسته بندی شامل :

  1. انتخاب نوع ماده بسته بندی
  2. خواسته های مشتری
  3. نیازهای خرده فروش
  4. شکل هندسی
  5. روند تولید
  6. نکات زیست محیطی

همه ی این اطلاعات باید در اختیار تیم تحقیقات قرار بگیرد در نهایت تیم طراحی باید ارتباطی منطقی بین گزینه نهایی و نیاز بخش های مختلف برقرار کند.

استاد احمد محمدی
اگر محصول به فروش نمی رود؛ به حد کافی خلاقیت وجود ندارد.
استاد احمد محمدی

برندسازی و تاثیر آن در بسته بندی محصول

در کشور ما هنوز فرهنگ خرید بر اساس فله و باز است. امروزه تولید کنندگان می دانند که بدون توجه به فرایند بسته بندی در بازار جهانی جایی نخواهیم داشت.

به دلیل ضعف در این زمینه بود که ما بازار پسته و زعفران را به کشور های دیگر واگذار کردیم. تولید کنندگان ما تلاش زیادی در این زمینه نکرده اند و این نشان دهنده آن است که هنوز نیازش را حس نکرده اند.

از طرفی به دلیل هزینه ی بالا، بسته بندی هرچقدر با کیفیت تر می شود کیفیت خود محصول پایین می آید. در صورتی که این روند اگر ادامه پیدا کند موجب بد بینی مشتری نسبت به فرهنگ بسته بندی می شود.

خلاقیت در بسته بندی محصول

خلاقیت در بسته بندی را می توان از اصول مهم و جدایی ناپذیر در امر فروش دانست. ظاهر محصول اولین چیزی است که مشتری با آن مواجه می شود و بدون شک تاثیر زیادی بر تصمیم گیری مشتری خواهد گذاشت. امروزه به دلیل تنوع زیاد محصولات، توجه به نوع بسته بندی بسیار مورد توجه قرار گرفته شما باید از طراحی خلاقانه استفاده کنید تا بتوانید مشتری را جذب کنید. در ایران هنوز خلاقیت در بسته بندی محصول به خوبی جا نیافتاده است، شما به عنوان تولید کننده باید نکات مربوط به طراحی در بسته بندی را در نظر بگیرید.

می توان گفت رسیدن به موفقیت در کسب و کار و افزایش فروش، آرزوی هر تولید کننده یا فروشنده ای است.

نمونه هایی از تاثیر بسته بندی در فروش محصولات، برگرفته از دوره مدیریت بازاریابی

بسته بندی محصولات اپل

بسته بندی محصولات اپل

  ارزش برند قلب استراتژی تجاری اپل است و بسته بندی محصولات بخش مهمی از این امر است.

  • برای تاکید بر یکپارچگی و اصالت محصولات، همه محصولات اپل در بسته هایی با ترکیب رنگ های سیاه، سفید و خاکستری قرار می گیرند و لوگوی نمادین شرکت روی بسته بندی اعمال می شود.
  • خطوط مستقیم و تایپوگرافی منسجم نوشتار باعث می شود طراحی محصولات اپل برای تمامی افراد به سرعت قابل تشخیص باشد.
  • در بسته بندی لوازم الکترونیکی از مقوای بادوام برای محافظت از محصولات ساخته شده است که در فوم یا جعبه دیگری نیز قرار می گیرند.
  • جعبه های شیک و مینیمالیستی که مشتریان محصولات اپل را در آن می‌خرند، کاملا سفید است. نوشته های روی جعبه به رنگ مشکی و عکسی با کیفیت بالا از محصول روی جعبه نقش بسته است. این طراحی به ایجاد حس آشنایی و اصالت سبک اپل کمک می کند.

بسته بندی محصولات برند Lush

بسته بندی محصولات برند Lush

با توجه به تاکید شدید برند Lush بر مسئولیت اجتماعی، استراتژی بسته بندی این محصولات با دقت برنامه ریزی شده و اجرا می شود:

  • صرف نظر از اینکه چه محصولی خریداری می کنید، هر جعبه دارای لوگوی Lush به طور برجسته در جلوی آن است. هدف از این طراحی سادگی بصری بسته بندی است.
  • در راستای مسئولیت اجتماعی برند، همه بطری ها و ظروف از پلاستیک بدون BPA و ۱۰۰٪ بازیافتی ساخته شده اند که می توان از آنها مجددا در خانه استفاده کرد.
  • تمام ظروف Lush را می توان در فروشگاه ها تحویل داد و بازیافت کرد. به عنوان مثال، پنج ظرف خالی را می توان با یک ماسک صورت رایگان تعویض کرد. این یک روش نوآورانه برای تشویق رفتار مسئولانه مصرف کنندگان در راستای ماموریت و اصول خود شرکت است.

بسته بندی های رنگارنگ این برند همیشه جذاب است. حتی قوطی های فلزی قابل استفاده مجدد نیز با این معیارهای زیبایی شناسی مطابقت دارند.

بطری های شیر Molocow

بطری های شیر Molocow

نمونه جالب دیگری از بسته بندی محصول، طراحی بطرهای شرکت لبنی Molocow است.

  • بطری شیر دارای درپوش پیچی شکل بشقاب پرنده است و خود شیشه مخروطی به صورت پرتویی است که از سفینه فضایی ساطع می شود. طرح روی بطری نوعی ادای احترام به افسانه ربوده شدن یک گاو از کانزاس در سال 1897 است.
  • بسته بندی شفاف به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا کیفیت و تازگی محصول را مشاهده کنند.
  • طراحی Molocow برای کودکان جذاب است، بدین ترتیب احتمال مصرف شیر توسط کودکان را بیشتر می کند.
  • طراحی منحصر به فرد آن در میان سایر برند های شیر آن را در قفسه سوپرمارکت ها متمایز می کند.
پادکست - آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (7 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی