بررسی دلایل موفقیت و شکست کمپانی دل DELL

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ آبان, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

شرکت «دل» به واسطه برخورداری از فرهنگ بهره ‏وری در هزینه و رقابت پذیری، به مدت بیش از یک دهه، رهبری بی چون و چرا در صنعت کامپیوتر بود. مدل های فروش مبتنی بر هزینه پایین، تولید واکنش‏ گرا و بازاریابی مستقیم آن با تحسین کارشناسان همراه می شد.

در حالی که مایکل دل (Michael Dell)، موسس شرکت، از اهداف کوتاه ‎مدت دفاع می کرد، کوین رولینز (Kevin Rollins)، مدیر عامل شرکت در طی سالیان اخیر، معمار فرآیند ها و اقدامات متمرکز بر بهره وری ‎بود.

استراتژی حاکم بر شرکت دل بر «برد» تأکید می ‏داشت، به این معنی که بر شکست دادن رقبا و در صدر ماندن از طریق قیمت‏ های پایین متمرکز بود. «رولینز» چند سال پیش اظهار داشت: «در برخی سازمان‏ ها افراد بر این باورند، در صورتی قهرمان هستند که یک چیز جدید ابداع کنند؛ اما قهرمان بودن در DELL به معنی صرفه‏ جویی در پول است».

با وجود اینکه دل همچنان تولیدکننده کارآمدی در عرصه کامپیوتر های کم هزینه به شمار می آید؛ ولی موفقیت چشمگیر آن متوقف شده است، در حالی که HP و سایر رقبا در حال حرکت رو به جلو هستند. به چه دلیل؟ در عین حالی که استراتژی قوی و اثربخش DELL، رهبران و اکثر کارکنان را از هر چیزی غیر از ساختن کامپیوتر های کم هزینه غافل کرده است، اولویت بازار نیز به سوی سبک و نوآوری نیز تغییر یافته است. یک کارشناس صنعت اظهار می‏ دارد: «استراتژی DELL، الهام ‏بخش یا آرمانی نیست و صرفاً می ‏خواهد در مورد اجرا صحبت کند». شمار اندکی از کارکنان نسبت به نیاز استراتژی DELL به تغییر هشدار دادند؛ ولی کسانی که جرات انتقاد از ارزش ‏ها و پنداشت ‏های ریشه دوانیده در شرکت را به خرج داده بودند، به سرعت خاموش شدند. مدیر سابق دل خاطر نشان می سازد: «پرچم ‏های قرمز زیادی (به مثابه هشدار نسبت به یک خطر یا مشکل) تکان خوردند، اما تنها یک بار».

در همین حال، دارایی‏ های دل، از جمله رتبه‏ بندی عمومی استراتژی آن تنزل می یافت. در حالی که چند سال پیشتر، دل در لیست مجله فورچون رتبه نخست تحسین برانگیزترین شرکت های واقع در آمریکا را به خود اختصاص داده بود، دو سال بعد، جزو 20 شرکت نخست هم نبود. به طور مشابه، علی رغم اینکه DELL کانادا رتبه پنجم را در فهرست تحسین برانگیزترین استراتژی های سازمانی کانادا در سال 2006 از آن خود داشت، یک سال بعد، هیچ نامی از آن به میان نیامد و استراتژی آن دیگر مورد تحسین قرار نگرفت.

تحت تاثیر این موارد و سایر شرایط پیش آمده، مایکل دل انگیزه یافت تا به عنوان مدیر عامل شرکت، به جایگاه کوین رولینز بازگردد. سایر مدیران ارشد نیز شرکت را ترک نمودند. دل اذعان می ‏کند: «این شرکت بیش از حد بر کوتاه مدت متمرکز شده بود». وی همچنین بارها و بارها به کارکنان تاکید ورزیده که استراتژی گذشته دل یک مذهب نیست. دل باور دارد که قادر است این شرکت را به جایگاه سابق آن برگرداند. نشانه‏ هایی نیز به چشم می آیند که چشم‏ انداز جدید وی موثر بوده است. با این حال شماری از منتقدان بر این باورند که تغییر فرهنگ DELL کار حضرت فیل خواهد بود! یک تحلیلگر فن‏آوری هشدار می‏  دهد: «این گذار آسان نیست، زیرا مستلزم آن خواهد بود که ذهنیت خود و فرهنگ خود را تغییر دهید».

 

استراتژی جدید

مایکل دل: من قبلا نیز گفته ام که رشد سریع در بازار تبلت تعجب من را بر انگیخته است.ایده ساخت تبلت ها کاملا جدید نیستند. این ایده مدتی است که در ذهن سازندگان وجود داشته است اما اخیرا موفقیت دیگر محصولات، چشمگیرتر از تبلت ها بوده است.نکته جالب این است که کاربران هنوز از گوشی های هوشمند و کامپیوترهای شخصی دست نکشیده اند. هم اکنون با وجود ورود تبلت به بازار، استفاده از دیگر تکنولوژی های مدرن منسوخ نشده است، در عین حال رشد بالای این صنعت، زیبا به نظر می رسد. موضوع شگفت انگیز دیگر موفقیت بزرگ Apple در ارائه آیفون است. ورود سیستم های آندروید نیز با موفقیت رو به رو شده و حتی در بعضی از موارد از آیفون نیز پیشی گرفته است.

رشد Dell وابسته به ترکیبی از عوامل مختلف مانند سرمایه گذاری ساختاری، یافته های جانبی و مشارکت با دیگران است. ما با رشد ارگانیک خود در وهله اول یک تجارت 61 میلیارد دلاری را پایه گذاری کردیم. با نگاهی به سود دهی ما در می یابید که این موضوع به طور واضح تحت تاثیر درآمد بالا و استراتژی ائتلافی قرار گرفته است. ما در پی کشف عناصر موثر بر سودآوری پایین تا متوسط هستیم.

پادکست - دلایل موفقیت و شکست کمپانی DELL

علت موفقیت شرکت DELL تا سال 2007 به خاطر برخورداری از فرهنگ بهره ‏وری در هزینه و رقابت پذیری، مدل های فروش مبتنی بر هزینه پایین، تولید واکنش‏ گرا و بازاریابی مستقیم بوده است. ولی بعد از آن به شدت رتبه آن در بین شرکت های برتر آمریکا تنزل یافت و علت آن تمرکز بیش از حد بر کوتاه مدت و ساختن کامپیوتر های کم هزینه و عدم توجه به اینکه اولویت بازار به سوی سبک و نوآوری تغییر یافته، الهام ‏بخش یا آرمانی نبودن استراتژی سابق DELL و صحبت صرف آن در مورد اجرا می باشد. با این حال مدیران DELL استراتژی خود را تغییر داده اند، که تا حدی هم تأثیرگذار بوده است و باید ببینم عاقبت بنابر گفته مایکل دل، این شرکت به جایگاه سابق خود باز می گردد یا خیر؟

 از آنجا که بهترین راه برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، الگو قرار دادن شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و موفق در سطح جهانی می باشد، آکادمی بازار علاوه بر انتشار مقالاتی همچون مقاله فوق که حاوی مطالعه موردی شرکت DELL، در وب سایت خود، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید. استاد احمد محمدی در این سمینار به شما رازهای موفقیت انسان ها و شرکت های موفق و همچنین عادت ها و ویژگی های منحصر به فرد انسان های موفق دنیا را آموزش خواهند داد. شما با دانستن آن ها و به کار بردن آنان در کسب و کار خود، احتمال موفقیت خود را چندین برابر افزایش خواهید داد. برای استفاده از فرصت شناخت شرکت ها و افراد موفق دنیا کافی است، روی لینک زیر کلیک کنید تا با نحوه ی ثبت نام در این سمینار و محتوای آموزشی آن آشنا شوید. 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی