بازاریابی بیمه چیست و چگونه تعریف می‌شود؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ اسفند, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۶ اسفند, ۱۴۰۱
بازاریابی بیمه ای چیست

در اصل بیمه مهم‌ترین نیازی است که افراد می‌توانند درقالب یک قرارداد با پرداخت حق بیمه در دراز مدت یا مدتی مشخص به نماینده یا کارگزار بیمه، نسبت به دریافت یک امنیت و آرامش در شرایط سخت و دشوار زندگی اقدام کنند.

حال این بیمه می‌تواند بیمه تامین اجتماعی یا بیمه حوادث یا بیمه عمر و درمان باشد این بستگی به انتخاب افراد دارد. در این مقاله باهم به سوال بازاریابی بیمه چیست پاسخ می‌دهیم. همراه ما باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی بیمه چیست

در بحث بازاریابی بیمه چیست شاید در ابتدا لازم باشد تا نخست تعریفی جامع و کامل از دوره آموزش بیمه و فروش بیمه کارکرد آن داشته باشیم تا با ارائه یک تعریف از عملکرد بیمه و تشریح آن در دنیای امروز، بیشتر با عملکرد و مفهوم بازاریابی بیمه‌ آشنا شویم.

درخصوص نقش و عملکرد بیمه باید گفت؛ بیمه یک تعهد است و این تعهد را می‌توان اینگونه تعریف کرد؛ بیمه قراردادی است که به موجب آن یک طرف قرارداد (بیمه گر یا نماینده بیمه) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه از طرف بیمه گزار در صورت وقوع و بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا بخشی از آن را بپردازد.

اما اینکه چطور می‌توان افراد را نسبت به تسهیلات بیمه‌‌ و کارکرد آن در زندگی آگاه کرد این بحث مهم دیگری است که به‌واسطه بازاریابی بیمه و کارشناسان این حوزه حاصل خواهد شد.

در واقع بازاریابی و فروش بیمه‌ مهم‌ترین نقش را در شناخت و آگاه سازی افراد نسبت به بیمه دارد. اما در این بین، بازاریابی بیمه چیست و بیمه چه نقشی خواهد داشت؟ بحث دیگری‌ است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بازاریابی بیمه چیست و چگونه می توان تعریف کرد؟

بازاریابی بیمه چیست و چگونه می‌توان تعریف کرد؟

بازاریابی بیمه‌ را می‌توان نوعی ابزار تلقی کرد که شناسایی بیمه و خدمات مربوط به آن را برای افراد و یا بیمه گذار ممکن می‌سازد و همچنین از این توانایی برخوردار است تا بتواند یک شناخت کامل و کافی از انواع بیمه و چگونگی دریافت آن را در اختیار همگان قرار دهد.

البته این شناخت از طریق کارشناسان یا همان بازاریابان حرفه‌ای بیمه صورت خواهد گرفت که در جای خود نیازمند آگاهی و دانش لازم در این زمینه است.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

چرا که اگر فرآیند بازاریابی بیمه، به درستی صورت نگیرد بیمه و خدمات مربوط به آن با شکست روبه‌رو خواهد شد. در واقع بازاریابان بیمه‌ باید به درستی فن بازاریابی را آموخته و با شناخت کافی در این زمینه قدم بردارند.

نکات مهم و کلیدی در بازاریابی بیمه چیست

نکات مهم و کلیدی در بازاریابی بیمه چیست

طبق مقاله 8insurance marketing ideas to reach more shoppers and sell در وبسایت podium.com در ارتباط با بازاریابی بیمه چیست و نیز موفقیت در این زمینه نکات مهم و کلیدی وجود دارد که شامل موارد زیر است؛

1. شناخت و آگاهی مهم ترین شرط در موفقیت بازاریابی بیمه

مهم‌ترین شرط کسب موفقیت در بازاریابی بیمه‌، اشراف و شناخت کامل و جامع از حوزه فعالیت‌های بیمه‌ است. با توجه به اینکه در شرایط سخت و بحرانی، در سایه بیمه می‌توان امنیت و آرامش لازم را در زندگی فراهم کرد به همین دلیل برای موفقیت در بازاریابی بیمه‌ و داشتن فعالیت در این زمینه نیز باید دقت و توجه خاصی داشت.

همانطور که موفقیت در هرشغلی مستلزم برخورداری از دانش و آگاهی است، فعالیت و موفقیت در حوزه بازاریابی بیمه‌ نیز، مستلزم دانش وشناخت کافی در این زمینه است.

باید خاطر نشان کرد؛ کسب مهارت و نیز باز آموزی مهارت‌های لازم در بازاریابی بیمه‌ نقش بسیار مهم و اساسی در موفقیت این حوزه دارد.

همچنین با آموزش و کسب راهکارهای درست در این زمینه می‌توان خلاق‌تر عمل کرده و فعالیت‌های بیمه‌ را نیز ارتقا بخشید.

2. توجه به نیاز و خواست مشتری

 توجه به نیاز و خواست مشتری

یکی از مواردی که در بازاریابی بیمه در ارتباط با بیمه گزار، به عنوان یک اصل نسبت بدان تاکید می‌شود، توجه به نیاز و خواست مشتری است.

در واقع در بازاریابی بیمه تا زمانی که نیاز و خواست مشتری شناسایی نشود نمی‌توان دقیقا همان خدماتی را ارائه داد که مطابق با نیاز بیمه گزار است.

پس با شناخت و آگاهی از نیاز و خواست مشتری، می‌توان نیاز مخاطب را با پوشش بیمه‌ موجود تطبیق داده و خدمات متناسب با نیاز مشتری یا مخاطب بیمه را به او ارائه نمود. توجه به این موضوع نه تنها نقش بسیار مهمی در توسعه خدمات بیمه‌ دارد بلکه این امر به افزایش درآمد در صنعت بیمه نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مشتری مداری در بیمه؛ مشتری زیر پر و بال بیمه گر

3. برقراری ارتباط موثر

در بازاریابی بیمه‌ بعد از آنکه نیاز مشتری شناسایی شد و به شکل تقاضا درغالب بیمه نامه تنظیم گردید، باید همه مراحل بیمه با صبر و حوصله به صورت شفاف و قابل فهم و البته به‌دور از هرگونه پیچیدگی برای مشتری توضیح داده شود تا با برقراری ارتباطی موثر، اعتماد لازم در مشتری ایجاد شود.

فراموش نکنید این ارتباط نشان از تعهد و میزان مسئولیت بیمه گر در مقابل بیمه گذار است. در این شرایط باید از هرگونه تحمیل ذهنی پرهیز شود و اجازه داد تا بیمه گزار با آگاهی تصمیم بگیرد و حتی اگر در این زمینه نیازی به مشورت داشت فرصت مشاوره نیز به او داده بشود تا با آرامش خیال در این باره کمک فکر و تصمیم گیری کند.

همچنین به مشتری این حق داده شود تا نسبت به پرداخت حق بیمه و اقساط ماهانه بسته به شرایطی که برایش مقدور است دست به انتخاب بزند.

پادکست - گام های اساسی در بازاریابی بیمه عمر

در واقع در بازاریابی بیمه با برقراری ارتباطی موثر می‌توان در کنار افزایش و جلب مشتریان و بیمه گزاران جدید، درصد بالایی از بیمه نامه‌های فروخته شده را در موعد مقرر تمدید و مشتریان قبلی را نیز حفظ کرد.

همچنین یادآوری بیمه‌های درحال انقضا به بیمه گزاران و پیگیری وصول حق بیمه و اقساط آن و تمدید و استمرار یافتن قراردادهای قبلی از جمله مواردی است که به‌واسطه برقراری ارتباط موثردر بازاریابی بیمه‌ای حاصل می‌شود.

کلام آخر در مقاله بازاریابی بیمه چیست

کلام آخر در بازاریابی بیمه چیست

در ارتباط با بازاریابی بیمه‌ باید توجه داشت که ارائه اطلاعات کامل از سوی بیمه گر یک تعهد اخلاقی است همچنین برای ارائه چنین اطلاعات کامل و کافی صرفا جهت تصمیم گیری بهتر مخاطب که بیمه گذار نام دارد بازاریاب بیمه‌ مشمول ارائه اطلاعات کامل و البته آگاهی و کسب دانش در زمینه مربوطه است.

به عبارت بهتر در صورتی می‌توان بازاریابی بیمه‌ای مناسبی داشت که نخست؛ سازمان یا شخص خود بیمه گر و البته بازاریاب بیمه‌ نسبت به آن اقدام، اطلاعات و دانش کافی داشته باشند و سپس اطلاعات کامل و جامع در خصوص بیمه مد نظر را نیز در اختیار متقاضی بیمه قرار دهند.

دومین مرحله از موفقیت در بازاریابی بیمه‌ شناخت نیاز و توجه به خواست و نیاز مشتری است. همچنین نکته مهم دیگر در این زمینه، برقراری ارتباط موثر با شخص متقاضی بیمه است. که در این زمینه نیز باید همه مراحل بیمه با صبر و حوصله برای بیمه گزار توضیح داده شود و او نیز با آرامش خیال هرطور که برایش مقدور است نسبت به پرداخت حق بیمه خود تصمیم گیری کند.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (6 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی