اهمیت دوست داشتن خود و مهربانی با خویشتن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۱ شهریور, ۱۴۰۰
اهمیت دوست داشتن خود و مهربانی با خویشتن

شما می‌توانید زندگی شادتری داشته باشید و از طریق تغییر نگرش نسبت به خودتان استرسی را که هر روز با آن مواجهید، از بین ببرید. زندگی فقط کار، امور روزمره، وظایف و مسئولیت‌ها نیست. شما به شیوه‌هایی برای تجدید قوای خود و آوردن شادی و نشاط به زندگی خود نیاز دارید.

پس از داشتن هدف، کار کردن و انجام هرآنچه که مورد انتظار است، می‌توانید به هدف خود برسید اما آیا واقعا شما شاد هستید؟ آیا از زندگی خود راضی هستید؟

درصورتی که شما با خود مهربان‌تر باشید و خود را بیشتر دوست داشته باشید و کارهای کوچک را با خوشحالی و شادی و رضایت انجام دهید، شاداب‌تر و پر انرژی‌تر خواهید بود و زندگی‌تان رو به بهبودی می‌رود.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

راه هایی برای دوست داشتن خود و مهربان بودن با خودتان

ما اغلب می‌شنویم و می‌خوانیم که مردم باید با دیگران مهربان باشند و با آن‌ها همدلی کرده و در مشکلات به آن‌ها کمک کنند. گاهی در شرایطی خاص ممکن است با برخی افراد با روی خوش برخورد کنیم و گاهی اینگونه نیست. دوست داشتن و مهربانی کردن به دیگران کافی نیست، شما باید با خودتان مهربان و دوست باشید. ما که نزدیک‌‌ترین شخص به خودمان هستیم اغلب با خود مهربان نیستیم.

 کارهای روزانه کوچک می‌تواند به شما آرامش دهد، چشمانتان را رو به فرصت‌های جدید بگشاید، استرس را از بین ببرد و شاد شوید. در ذیل به برخی از رفتارها و عمل‌هایی پرداخته می‌شود که اغلب قادر به انجام آن هستید.

1. برنامه ریزی کنید تا 20 دقیقه در روز تنها باشید و کاری را انجام دهید که دوست دارید

برنامه ریزی کنید تا 20 دقیقه در روز تنها باشید و کاری را انجام دهید که دوست دارید

هر فردی در دوست داشتن خود به زمان برای خودش نیاز دارد تا فکر کند، برنامه‌ریزی کند، مطالعه کند، به موسیقی گوش دهد یا تحت هیچ فشاری و بدون دستور گرفتن از کسی در تنهایی کاری را که دوست دارد، انجام دهد. در حالی که تنها هستید، می‌توانید به خودتان و افکارتان توجه کنید و خودتان و نیازهایتان را بشناسید.

2. گاهی مرخصی بگیرید تا کارهایی را انجام دهید که دوست دارید

 یک روز مرخصی بگیرید و کارهای روتین خود را کنار بگذارید و کاری متفاوت انجام دهید، کتاب‌هایی را بخوانید که تاکنون فرصت مطالعه‌شان را نداشته‌اید، با اتوبوس یا قطار به شهر دیگری سفر کنید یا به کنار ساحل دریا بروید.

خوب است که از کارهای روزمره خود دور شوید و کارهای متفاوتی را انجام دهید. این عمل انرژی، بینش و تجارب جدید را برایتان فراهم می‌سازد.

3. برای دوست داشتن خود گاهی خود را مهمان کنید

گاهی خود را مهمان کنید. به کافه تریای مورد علاقه خود بروید و یک فنجان قهوه بنوشید، به ساحل بروید و غروب را تماشا کنید. حتی می‌توانید برای خودتان کتاب و یک جفت کفش بخرید یا به تئاتر بروید.

استاد احمد محمدی
مهم‌ترین فرد در این کره خاکی، تو هستی. خودت را دوست بدار.
استاد احمد محمدی

این‌ها مثال‌های کوچکی هستند. شما می‎‌توانید هرکاری را انجام دهید که باعث خوشحالی شما ‌شود.

4. خودتان را باور داشته باشید

اگر در شرایط بدی هستید به خودتان باور داشته باشید. باور کنید که از این وضعیت خارج خواهید شد. اگر دوست دارید به هدفی دست یابید، تصمیمی عملی شود، امتحان بدهید، برای انجام درست و موفق آن کار به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشید. خودباوری به شما اعتماد به نفس و انگیزه می‌دهد، پس باید از هر فکر منفی و ناامیدکننده اجتناب کنید.

5. کلمات و عبارات تاکیدی مثبت را بکار گیرید

با تکرار کلمات مثبت به ذهن ناخودآگاه خود نشان دهید که به خودتان عشق می‌ورزید و بهترین‌ها را برای خود می‌خواهید. کلمات مثبت به شما حس مثبت و انگیزه‌ بخش می‌دهد و شما را به دنباله‌روی و عملی کردن برنامه‌ها و اهدافتان سوق می‌دهد.

6. برای دوست داشتن خود جملات الهام بخش را بخوانید

 برای دوست داشتن خود جملات الهام بخش را بخوانید

 خواندن داستان‌های الهام‌بخش درمورد موفقیت، پیشرفت و دستیابی به اهداف، تنها چند دقیقه در روز به شما انگیزه و شوق می‌دهد. نقل قول‌های الهام‌بخش منبع دیگری از انگیزش هستند. خواندن چند نقل قول در صبح قبل از رفتن به سرکار، در طی روز و در شب قبل از رفتن به رختخواب به شما انگیزه و شوق و احساس مثبت بودن می‌دهد.

7. در راه دوست داشتن خود پیاده روی کنید

دست کم 30 دقیقه پیاده‌روی سریع انجام دهید. اگر گاهی بسیار پرمشغله هستید، می‌توانید در روز چندین بار به مدت 10 دقیقه پیاده‌روی کنید.

پیاده‌روی سریع ورزش خوبی برای جسمتان است و بدن و ذهنتان تجدید نیرو می‌کنند و حس خوبی به شما می‌دهد.

در حال پیاده‌روی به کار یا وظایف و مسئولیت‌های خود فکر نکنید در آن لحظه فقط لذت ببرید یا به موضوعات خوشحال‌کننده‌تر فکر کنید که به کارهای روزمره ارتباطی ندارند.

8. برای دوست داشتن خود زودتر از همیشه بخوابید

گاهی تصمیم بگیرید زودتر از همیشه بخوایید، به خودتان برسید و یکی دو ساعت بیشتر بخوابید.

9. مهارت ها و نعمت های خود را برشمرید

این موضوع را دست کم نگیرید. مردم معمولا قدر چیزهای خوب زندگی‌شان را ندارند و در مورد هر چیزی نق می‌زنند. اگر به نق زدن ادامه دهید، باعث غمگین شدن شما می‌شود و دیگران ترجیح می‌دهند که از شما فاصله بگیرند.

به جای نق زدن هر روز، نعمت‌های خود را برشمرید. به چیزهای خوب در زندگی‌تان فکر کنید حتی اگر آن‌ها جزئی و کوچک باشند. به چیزهایی که به آن‌ها رسیده‌اید، مثلا درمورد عشق در زندگی‌تان، مهارت‌هایتان و هر آنچه که مثبت است.

حتی اگر پولی ندارید و روزگار سختی را می‌گذرانید، با فکرکردن به وجود برخی نعمت‌ها در زندگی پی می‌برید. روی آن‌ها متمرکز شوید، اغلب به آن‌ها فکر کنید. شما متوجه خواهید شد که به تدریج آن‌ها در زندگی شما زیاد می‌شوند.

10. تفکر کنید در مورد اهدافی که به آن دست یافته اید و رویاهایی که برای شما به تحقق پیوسته اند

تفکر کنید در مورد اهدافی که به آن دست یافته اید و رویاهایی که برای شما به تحقق پیوسته اند

مردم معمولا درمورد ناکامی‌ها، ناامیدی‌ها و مشکلات خود فکر می‌کنند. فکر کردن درمورد این امور به شما حس بد و ناخوشایندی می‌دهد. در عوض تلاش کنید تا تمرکز کنید بر کارهای خوبی که انجام می‌دهید و به اهدافی که به آن دست یافته‌اید.

هرکسی در زندگی خود به یک چیزی رسیده است. آن چیز لزوما نباید یک امر خارق‌العاده باشد؛ یافتن عشق، داشتن یک شغل، پختن یک کیک خوشمره به معنای موفقیت است. عملی کردن تصمیمی مشخص، بلیت گرفتن برای دیدن یک نمایش یا کم کردن وزن نیز می‌توانند نمونه‌ای از کارهای موفق باشند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

دوست داشتن خود را شروع کنید

به خاطر آورید هر موفقیتی را که کسب کرده‌اید. این اعمال نوعی از دوست داشتن و مهربانی هستند که عزت نفس و اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. ضرورتی ندارد که با خود بسیار بد رفتار کنید، بلکه با خود مهربان و دوست باشید و اینگونه شما خوشحال‌تر، راضی‌تر و عاشق‌تر خواهید شد!

زیستن و اندیشیدن همانند افراد موفق، مستلزم دانستن ویژگی‌ها و عادت‌های افراد موفق می‌باشد. ویژگی‌ها و عادت‌های مثبت و سازنده‌ای که استاد احمد محمدی مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی در سمینار موفقیت، آنان را به شما تدریس خواهند نمود. در صورتی که این ویژگی‌ها را بدانید، بخشی از مسیر موفقیت را پیموده‌اید، بقیه مسیر با کوشش، صبر و مداومت در انجام تمرین‌ها هموار می‌شود.

4.4/5 - (7 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی