انواع وابستگی عاطفی، عوارض و راهکارهای درمانی آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۴ شهریور, ۱۴۰۰
انواع وابستگی عاطفی، عوارض و راهکارهای درمانی آن

آیا شما نیز در زندگی به چیزی وابستگی عاطفی دارید؟ عوارض این وابستگی‌ها در زندگی چیست؟ چگونه خودمان را از بند هرگونه وابستگی رها سازیم؟ عقب نشینی عاطفی چیست و چگونه می‌تواند در زندگی ما تاثیر مثبت داشته باشد؟

زمانی که به فردی وابسته می‌شوید و به اشتباه بودن این رابطه پی می‌برید به آسانی نمی‌توانید از آن دست بکشید. همچنین نمی‌خواهید که منطقه امن خود را رها کنید و کاری متفاوت انجام دهید، با فرد دیگری دوست شوید یا عادات خود را تغییر دهید.

وابستگی عاطفی همیشه هم بد نیست اما اکثر اوقات باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. در این مقاله یاد می‌گیریم که چگونه این وابستگی را کم و در آخر از بین ببریم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

وابستگی عاطفی چه معناست؟

وابستگی عاطفی به معنای وابسته بودن به دیگران، باورها، عادت‌ها و موقعیت است. شما احساس می‌کنید از نظر عاطفی به آن‌ها وابسته‌اید، نمی‌خواهید و نمی‌توانید از آن‌ها دل بکنید، تغییر کنید یا از منطقه امن خود خارج شوید.

وابستگی عاطفی به معنای نداشتن آزادی است، زیرا شما به افراد، اموال، عادت‌ها و باورهایتان تعلق خاطر دارید و از تغییر و ایجاد هر چیزی جدیدی جلوگیری می‌کنید.

اگر به چیزی که وابسته‌اید، آسیبی برسد احساس بدی دارید و ناراحت می‌شوید. ممکن است از نظر عاطفی به عادت‌ها و باورهای خاصی وابسته باشید و تغییر آن‌ها دشوار باشد. شاید به فردی وابسته شوید و فاصله گرفتن از آن فرد باعث ناراحتی و رنج شما شود.

رهایی از عادات

رهایی از عادات

زمانی که به چیزی عادت می‌کنید سخت می‎‌توان آن را رها کرد و تغییر داد. شما زنجیرهای محکمی می‌سازید که همانند طناب به دور خود پیچیده‌اید. با وجود این‌که ممکن است در روابط بد افراد رنج بکشند، به رابطه ادامه می‌دهند و قادر به تمام کردن آن نیستند.

آن‌ها به یکدیگر وابسته‌اند هرچند عشقی بین آن‌ها نباشد. اگر عاشق هستید، حداقل عاشق چیزی باشید که ارزش داشته باشد. مواردی وجود دارد که فرد از رابطه خود احساس خوبی ندارد اما به سبب ترس از تنها شدن و ایجاد تغییراتی در زندگی‌اش به آن ادامه می‌دهد.

استاد احمد محمدی
تکرار رفتار همیشگی یعنی کسب نتایج همیشگی. مهارت‌های جدید یاد بگیر تا نتایج جدیدی به دست آوری.
استاد احمد محمدی

هم‌چنین افراد به تملکات‌های خود وابسته می‌شوند و از دور انداختن یا بخشیدن چیزی که بدان احتیاجی ندارند، خودداری می‌کنند. آن‌ها فقط وسایل را جمع می‌کنند و زمانی که آن‌ها بی‌استفاده می‌شوند و دیگری نیازی به آن‌ها نیست نمی‌توانند آن را دور بیاندازند.

یک شکل از وابستگی عاطفی این است که گاهی باید تغییری در زندگی خود ایجاد کنید، این تغییر شامل تغییر در وسایل کمدتان، تغییر در عادات غذایی‌تان، تغییر شغل یا رفتن به شهر دیگر می‌باشد. در این هنگام فرد مصر است که در شرایط فعلی باقی بماند و تمایلی به تغییر ندارد.

وابستگی عاطفی به افراد

آیا شما به حضور فرد خاصی در زندگی‌تان عادت دارید و حتی زمانی که به صورت موقت از شما دور می‌شود یا شما را ترک می‌کند، حس ناخوشایندی دارید؟ خب این طبیعی است.

اما آیا می‌دانید که چه زمانی به کناره‌گیری عاطفی نیاز دارید؟ زمانی که این درگیری عاطفی بسیار زیاد شود و به افراط بکشد، مشکل‌ساز می‌شود و بدون هیچ ضرورتی خود را به زحمت می‌اندازید.

جنبه دیگری از وابستگی عاطفی به افراد وجود دارد. زمانی که به فردی بیش از اندازه وابستگی عاطفی دارید مشکلات، استرس و اضطراب‌شان به شما انتقال داده می‌شود.

این تاثیر نامطلوبی بر اوضاع روان و روحیه شما خواهد گذاشت. شما باید مراقب وابستگی عاطفی باشید چرا که امکان دارد این حالت به حسادت، خشم و دعوا منجر شود.

عدم وابستگی عاطفی برای زندگی شادتر

عدم وابستگی عاطفی برای زندگی شادتر

چطور می‌توانیم شادی را در زندگی تجربه کنیم؟ درصورتی که بتوانید جلوی دلخوری خود را بگیرید و از رفتار و حرف مردم ناراحت نشوید آزاد، آرام و خوشحال خواهید بود. راهکارهای رهایی از وابستگی عاطفی را بیاموزید تا از نگرانی‌ها و افکار منفی دور شوید و در آرامش با موقعیت‌های استرس‌زا و افراد مضطرب برخورد کنید.

وابستگی عاطفی به تملکات

آیا شما وسایل خود را روی هم انبار می‌کنید؟ اگر چیزی را گم کنید یا بشکند ناراحت می‌شوید؟ آیا چیزی دارید که اگر گم شود شما را غمگین یا خشمگین سازد؟ آیا چیزی دارید که با از دست دادنش احساس کنید که زندگی‌تان هیچ ارزشی ندارد؟

این حالت وابستگی عاطفی شدید به تملکات است. آیا می‌توانید یک روز را بدون گوشی همراه خود سپری کنید؟ ممکن است عجیب به نظر برسد اما مردم به گوشی‌های هوشمند خود، بعضی لباس‌ها یا اموال‌شان وابستگی عاطفی دارند درست مثل بچه‌ای که به عروسک یا اسباب‌بازی خود وابسته است.

خوب است که تملکات داشته باشید و از آن‌ها لذت ببرید، اما نباید به آن‌ها وابسته باشید و در صورت از دست دادن چیزی باید آرامش و متانت خودتان را حفظ کنید. هرچیزی در زندگی یک روز می‌آید و یک روز می‌رود.

پذیرش این ایده به شما اجازه می‌دهد که آزاد باشید، وابستگی خود را از بین ببرید، پیشرفت داشته باشید، از منطقه امن خود خارج شوید و در زندگی خود تغییر به وجود آورید.

وابستگی به عادات

سیگار کشیدن، پرخوری و اضافه کاری عادت‌های اعتیادآور هستند. افراد معتاد به این چیزها می‌دانند که این عادات برای آن‌ها ناسالم است. با این حال، این افراد قدرت درونی و توان غلبه بر آن‌ها را ندارند.

به عنوان مثال افرادی که بسیار سیگار می‌کشند یا افرادی که عاشق خوردن هستند، نمی‎‌خواهند این عادات را ترک کنند. تصور آن‌ها این است که اگر این عادات را کنار بگذارند چیز مهمی را از دست خواهند داد.

آن‌ها فکر می‌کنند که بدون این امور نمی‌توانند زندگی کنند اما اشتباه می‌کنند. عادتی که باید ترک کنید تا فردی موفق شوید را هرچه زودتر کنار بگذراید.

زندگی بدون این عادات بسیار بهتر است و غلبه بر آن‌ها به اندکی تلاش نیاز دارد. شما باید دربرابر آن‌ها مقاومت کنید و وابستگی خود را نسبت به آن‌ها از بین ببرید. برای این کار شما به عزم راسخ، خودانضباطی و انگیزه نیاز دارید.

وا‌بستگی عاطفی به شرایط و موقعیت‌ها

وا‌بستگی عاطفی به شرایط و موقعیت‌ها

جنبه دیگری از وابستگی‌های عاطفی دل بستن به موقعیت‌ها و شرایط است. ممکن است که تمایلی به عوض کردن خانه یا انتقال به شهر دیگر را نداشته باشیم. گاهی با وجود این‌که برای ما تغییر مفید است حاضر به کنارگذاشتن محیط و مردم آشنا نیستیم.

اغلب دوست نداریم تا عادات خود را تغییر دهیم چرا که با آن‌ها حس امنیت و صمیمیت داریم. این نگرش از پیشرفت و بهتر شدن جلوگیری می‌کند. تغییر نگرش راحت‌تر از تغییر شرایط و وضعیت بیرونی است.

وا‌بستگی عاطفی به خاطرات

ماندن در گذشته صرف نظر از این‌که خوب است یا بد و اشتیاق برای آن شما را درگذشته نگه می‌دارد. گذشته‌ها گذشته و نمی‌توان آن را بازگرداند. آینده هنوز نیامده و تنها چیزی که الان وجود دارد زمان حال است.

برای شادی و موفقیت باید خاطرات بد گذشته و مرور کردن آن‌ها را فراموش کرد. راز موفقیت در زندگی در عدم تمرکز بر لحظات و جلوگیری از حفظ اتفاقات گذشته است. باید در زمان حال زندگی کنید. بر زمان حال تمرکز کنید، از آن لذت ببرید.

با این کار از اغلب وابستگی‎‌های عاطفی رهایی می‌یابید. وابستگی عاطفی بیش از اندازه شبیه زنجیرهایی هستند که به پای شما بسته شده و شما را اسیر می‌کند. رها کردن خود از این زنجیرها به شما آرامش درونی، شادی و حس مشترک و آزادی در انتخاب را می‌دهد.

شما می‌توانید عاشق تملکات باشید و در عین حال اجازه ندهید که مانع قضاوت‌ها و انتخاب‌های شما و محدود کردن آزادی‌تان شوند. برای همین شما باید وابسته نباشید. امیدوارم این مقاله روشن ساخته باشد که معنای وابستگی چیست و به تعریفش کمک کرده باشد.

و‌ابستگی توهمی در ذهن

و‌ابستگی توهمی در ذهن

وابستگی عاطفی تنها ساخته و پرداخته ذهن خود ماست و با تغییر افکار، باورها و عادت‌ها می‌توانیم خود را از بند هر نوع وابستگی رها سازیم. در ابتدای امر باید زمانی را به تنهایی با خود صرف کنیم و ببینم واقعا افراد و اشیایی که به آن‌ها وابستگی پیدا کرده‌ایم، ارزش دارند؟

یا این‌که این تنها یک عادت و وابستگی است یا از روی عشق یا منطق؟ زمانی که مشکل را بیابیم، راه حل ساده می‌شود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

چگونه ذهن‌مان را از وابستگی‌ها و انتظارات بیجا برهانیم؟ می‌توانیم با مطالعه و کمک از مشاوران و مربیان خوب عادت‌های مخرب و وابستگی‌های نادرست خود را ترک کنیم و از مرز منطقه امنی که در اطراف خود کشیده‌ایم، خارج شویم و طعم واقعی آزادی را بچشیم و چیزهای مختلفی را تجربه و امتحان کنیم، تا در نهایت راه خود را جهت داشتن یک زندگی شاد و موفق بیابیم.

پیشنهاد می‌کنم منطقه امن و وابستگی‌های خود را ترک کنید و با استفاده از بسته آموزشی: چگونه به اهداف خود برسیم؟ یاد بگیرید که چگونه می‌توانید به رویاهایی که در ذهن دارید، دست یابید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

19 پاسخ

  1. منم وقتی سنم کم بود عاشق یه ادمی شدم که مدام منو با اینکه میره تهدید میکرد و منو زجر میداد ، بهترین روزای زندگیمو ازم گرفت اخرشم رفت

  2. وابستگی ها خیلی از ادمارو از مسیر زندگی دور کرده و باعث شده کلا همه چی عوض شه مثل من که به خاطر دوست صمیمیم رشته ای رو خوندم که اصلا علاقه ای نداشتم

  3. تکرار رفتار همیشگی یعنی کسب نتایج همیشگی. مهارت‌های جدید یاد بگیر تا نتایج جدیدی به دست آوری.
    خیلی زیبا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی