انسان در جستجوی معنا ؛ معنادرمانی یا لوگوتراپی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

انسان در جستجوی معنا

انسان در جستجوی معنا نام کتاب دکتر فرانکل است. در زندگی هر کسی ممکن است موضوعات مهمی وجود داشته باشد. یک پزشک از درمان بیمارانش از درون شاد می‌شود و تمام وجودش شعف و شادمانی فرامی‌گیرد. فرد دیگری به تربیت فرزندانش عشق می‌ورزد و از درون شاد می‌شود و احساس رضایت در وجودش غلیان می‌کند.

فرد دیگری با کمک به دیگران و همنوعان خود و همچنین انجام کارهای خیریه به زندگی خودش معنا و مفهوم جدیدی می‌دهد. همین معنا و مفهوم باعث می‌شود از زندگی لذت ببرد و دچار افسردگی نشود و اهداف بلند و متعالی را دنبال کند.

آیا شما نیز در زندگی معنا و مفهومی را دنبال می‌کنید؟ آیا مهم‌ترین و با ارزش‌ترین معنا و مفهوم زندگی خود را پیدا کرده‌اید؟ آیا دقیقا می‌دانید با ارزشمندترین چیز در زندگی شما چیست و انجام چه کارهایی به زندگی شما معنای تازه‌ای می‌دهد؟ مهم‌ترین ارزش و معنای زندگی‌تان چیست؟ آیا فرصت کرده‌اید در مورد آن فکر کنید؟

دکتر فرانکل و معنا درمانی

دکتر فرانکل، روانشناس و مبدع معنا درمانی یا لوگوتراپی برای نخستین بار این موضوع را مطرح کرد. بیمارانی به سراغ وی می‌آمدند که دچار مشکلات و مسایل بسیاری در زندکی بودند. دکتر فرانکل از آنها سوال می‌کرد که چرا با وجود این همه مشکل خودکشی نمی‌کنند؟ پاسخی که بیماران به سوال وی‌ می‌دادند نشان می‌داد هر یک از بیماران در زندگی معنا و مفهوم یا موضوعی ارزشمند دارند که باعث می‌شود دست به خودکشی نزنند.

دکتر فرانکل خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده بود و بدین نتیجه رسیده بود که درد و رنج ممکن است در زندگی هر کسی با درجه غلطت متفاوت وجود داشته باشد، اما آنچه مهم است نحوه‌ی برخورد ما با مسایل و راهکار گریز از این شرایط دردناک است.

استاد احمد محمدی
در زندگی مرتبا ازخودت سوالات درست بپرس. سوال کن : چگونه می‌توانم بهتر، زیباتر و موفق‌تر زندگی کنم؟
دکتر احمد محمدی

دکتر فرانکل معتقد است که معنی و مفهوم زندگی می‌تواند به درمان درها و رنج‌ها کمک کند. در واقع فردی که در زندگی معنایی داشته باشد، دیگر در مقابل مسایل و مشکلات به زانو در نخواهد آمد و می‌تواند خود را از این شرایط مهلک نجات دهد. مقاله‌ی یافتن معنای زندگی از دیدگاه ویکتور فرانکل پایه گذار معنا درمانی یا لوگوتراپی نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.

دکتر فرانکل معتقد است اگر کسی معنا و مفهومی در زندگی نداشته باشد، به پایان خط خواهد رسید و نمی‌تواند به زندگی ادامه دهد. آن چیزی که باعث می‌شود تحت هر شرایطی فرد به حرکت خود ادامه دهد، معنی و مفهوم زندگی آن فرد است.

در بدترین و دردناک‌ترین شرایط، معنی و مفهوم زندگی به کمک فرد می‌آید و جان تازه‌ای به او می‌دهد. وقتی فرد تصور می‌‌‌کند همه‌ی درها به رویش بسته است و دیگر توان حرکت کردن ندارد، معنی و مفهوم زندگی مجددا نیرویی در او به جریان می‌اندازد.

لوگوتراپی یا معنا درمانی دکتر فرانکل

دکتر فرانکل معتقد است که هر فردی ذاتا و از درون سالم است. در واقع او معتقد است که هر فردی هسته‌ی سالمی در درون خودش دارد. فرانکل می‌گوید افراد تمایل دارند این هسته‌ و هویت درونی را برای دیگران آشکار کنند و برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند.

مثلا عموما افراد دوست دارند به دیگران عشق بورزند و عشق ورزیدن و دوست داشتن امری ذاتی و درونی است. انسان‌ها عموما تمایل دارند عشق ورزی را به شکلی به نمایش بگذارند و به دیگران نشان بدهند. مثلا عشق مادر و فرزند یکی از بارزترین نمونه‌های این میل درونی است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
انسان در جستجوی معنی

یا کمک کردن به همنوعان به زندگی برخی معنا و مفهوم می‌دهد. پزشکی که تلاش می‌کند تا بیماران خود را به خوبی درمان کند، بیش از آنکه بخواهد به مادیات فکر کند، به معنویات و معنا و مفهوم کاری که انجام می‌دهد، می‌اندیشد. لوگوتراپی یا معنی درمانی به همین موضوع اشاره دارد و توجه فرد را به معنا و مفهوم زندگی متوجه می‌کند. در کتاب انسان در جستجوی معنا نیز به توضیح همین موضوعات پرداخته شده است.

مهمترین معنی زندگی شما

اگر هنوز به معنا و مفهوم زندگی فکر نکرده‌اید، وقت آن است با دقت به خودتان و زندگی‌تان نگاه کنید و ببینید چه چیزی به زندگی شما معنا داده است؟

با خودتان ببینید چه کارهایی به زندگی شما معنا می‌دهد؟ انجام چه کارهایی حالتان را بهتر می‌کند؟ چه زمان‌هایی و تحت چه شرایطی احساس رضایت درونی دارید؟ یادتان باشد که بهترین بودن به معنای واقعی را تمرین کنید.

برای هر کسی یک سری کارها هست که معنی و مفهومی به زندگی‌اش می‌دهد و برای شخص دیگری، کارهای دیگری اهمیت دارند. روحیات شما و آنچه در درون شما را خوشحال می‌‌کند از فردی با فرد دیگر متفاوت است. برای آنگه احساس پوچی نکنید، باید به معنا و مفهوم زندگی اهمیت بدهید.

به زندگی و وضعیت خودتان با دقت نگاه کنید. چقدر در وجود خودتان احساس رضایت‌مندی می‌کنید؟ چقدر از وضعیتی که در آن هستید، احساس ناراحتی و نگرانی می‌کنید؟ آیا صبح‌ها با انگیزه از خواب بیدار می‌شوید یا زندگی را پوچ و بی‌معنی می‌دانید؟ چقدر از زمان شبانه‌روز در حالت افسردگی و نگرانی و چقدر از زمان خود را با انرژی در حال فعالیت هستید؟

اگر واقعا می‌بینید که زندگی‌تان آن طوری نیست که باید، اولین کسی که می‌تواند برای تغییر این شرایط کاری انجام دهد، خودتان هستید. فقط و فقط خودتان باید برای تغییر کاری کنید. دیگران نمی‌توانند تغییرات زیاد و اساسی در زندگی ما ایجاد کنند. پس منتظر نشینید دیگرانی از راه برسند و کاری کنند. همین الان اقدام کنید.

معنای زندگی فراتر از پول و ثروت است

شنیده‌اید که می‌گویند پول خوشبختی نمی‌آورد. در حالیکه برخی هم در مقابل این مثل می‌گویند گرسنگی نکشیدی که عاشقی یادت برود. بالاخره کدام یک درست می‌گویند. همان موضوع انشا قدیمی پول بهتر است یا ثروت به میان می‌آید. عده‌ای هم می‌گویند پول چرک کف دست است.

واقعا دیدگاه کدام یک درست‌تر است؟ بالاخره خوشبختی از کجا و چگونه می‌آید؟ بالاخره در زندگی دنبال پول باشیم یا نباشیم؟ آیا دوره ثروت مادی می‌تواند ثروتمند بودن معنوی ما را نیز تامین کند؟ آیا پول به تنهایی یا معنویات به تنهایی کفایت می‌کند؟ شاید برایتان این سوال پیش بیاید که رشد معنوی چیست و چه فوایدی دارد؟ یا واقعا ندانید که معنویت و حقیقت گرایی به چه معناست؟ در هر حال می‌توانید در مسیر پاسخ گرفتن برای سوالات خود قرار گیرید.

هر چیزی را می‌توان از انسان گرفت. اما یک چیز را نمی‌‌توان از انسان گرفت. آخرین آزادی‌های انسان برای انتخاب نمودن نگرش خود در هر وضعیتی؛ آزادی انتخاب راه خود را.    دکتر فرانکل

همین دیدگاه‌ها و پاسخ به این سوالات وضعیت مادی و معنوی ما را مشخص می‌کند. اگر باور داریم که پول چرک کف دست است، خب همین وضعیت در زندگی ما خود را نمایان می‌کند و احتمالا همیشه با مسایل مالی دست و پنجه نرم می‌کنیم. اغلب افرادی که در مورد پول خوب حرف نمی‌زنند معمولا با مشکلات مالی روبه‌رو هستند.

زندگی ما برآیندی از طرز فکر ما نسبت به موضوعات مختلف  است. پس باید مراقب باشیم چه دیدگاه‌هایی داریم. در این مقاله قصد نداریم وارد موضوعات فرعی شویم. آنهایی که می‌گویند پول خوشبختی نمی‌آورد در واقع شاید منظورشان این نیست که پول کثیف و چرک کف دست است.

معنا و مفهوم زندگی باعث بهتر شدن حال شما می‌شود

اگر حالتان به قول معروف خراب است و احساس خوبی ندارید، باید نگاهی به معنا و مفهومی که در زندگی دنبال می‌کنید باشید. شاید جایی و در نقطه‌ای معنا و مفهوم زندگی را گم کرده‌اید یا فراموش کرده‌اید چه باید بکنید. برخی افراد در مسایل و مشکلات زندگی آنچنان غرق می‌شوند که همه چیز حتی خودشان و اهدافشان را فراموش می‌کنند.

در چنین شرایطی باید یه توقف کوتاه به همه چیز بدهید و ببینید به کدام سمت می‌روید. ببینید مشغول چه کاری هستید؟ زمان خود را صرف چه کاری می‌کنید؟ اگر در جایی معنا و مفهوم زندگی را گم کرده‌اید، خود را دوباره به زندگی بازگردانید. به معنا و مفهوم زندگی و آنچه واقعا از درون حالتان را خوب می‌کند، فکر کنید.

اگر دقت کنید، می‌بینید کارهایی هست که واقعا حالتان را خوب می‌کند. اگر دچار ضعف‌های درونی هستید و سطح انرژی پایینی دارید، به کارهایی مشغول شوید که حالتان را خوب می‌کند. باید خودتان کشف و اقدام کنید. با شناخت بهتر از خودتان، بیشتر می‌‌توانید در این فرآیند به خودتان کمک کنید.

وقتی شرایط زندگی سخت می‌شود، به دنبال معنی بگردید

در معنا درمانی این اعتقاد وجود دارد که وقتی شرایط زندگی سخت می‌شود بهتر است به دنبال معنا و مفهوم بگردید. معلمی را تصور کنید که با دانش‌آموزان استثنایی و کم توان ذهنی باید ساعات طولانی سپری کند. انجام چنین کاری ساده نیست و جزو مشاغل خاص محسوب می‌شود.

اگر این فرد بتواند معنا و مفهومی متعالی و ارزشمند در ورای کاری که انجام می‌دهد، پیدا کند، وضعیت متفاوت خواهد شد. نه تنها دیگر انجام کار برایش سخت نخواهد بود، بلکه از انجام آن کار لذت خواهد برد. وقتی شرایط زندگی سخت می‌شود شاید لازم است به دنبال معنا باشید.

ما با مشکلات و مسایل مختلفی هر روز روبه‌رو هستیم. مسایل هر چه می‌خواهند باشند، سختی‌ها می‌توانند از هر نوعی باشند. مهم آن است که حق انتخاب با خود ما است که به مسایل چگونه نگاه می‌کنیم.

فردی پدر و مادر بیماری داشت و مجبور بود هر شب بعد از بازگشت از محل کار به پدر و مادر سالخورده و بیمار خود رسیدگی کند. انجام این کار برایش تبدیل به لذت بخش‌ترین کار دنیا شده بود.

معنای زندگی نشان می‌دهد در کدام جهت در حال حرکت هستید

معنا و مفهوم زندگی هر کسی نشان می‌دهد در کدام جهت در حال حرکت است. معنا و مفهوم زندگی همانند قطب‌نمایی است که جهت و مسیر حرکت شما را نشان می‌دهد.

اگر چه کاری را در زندگی انجام دهید حالتان بهتر می‌شود؟ در معنادرمانی این اعتقاد وجود دارد هر کس در این دنیا منحصر به فرد است و همین منحصر به فرد بودن باعث می‌شود معنای زندگی برای هر کسی با دیگری متفاوت باشد، هرچند نقاط اشتراکی بین معناها و مفهوم‌های زندگی ما وجود دارد.

ببینید قطب‌نمای زندگی شما در چه جهتی قرار دارد. به چه سمتی حرکت می‌کنید؟ ارزش‌های زندگی‌ شما، تعیین کننده‌ی وضعیت شما است. پزشکی که معنای زندگی را در نجات دادن انسان‌ها می‌بیند، معلمی که آموزش دادن و آگاهی بخشی را معنای زندگی خود می‌داند و مادری که پرورش و تربیت فرزندان سالم را مفهوم و بالاترین ارزش زندگی خود می‌داند، هر کدام قطب‌نمایی در زندگی دارند که مسیر را برای آنها مشخص می‌کند.

چه کار معناداری در زندگی شما وجود دارد که حالتان با آن خوب می‌شود؟ شما منحصر به فرد هستید و می‌توانید منحصر به فرد زندگی کنید. پس معنای زندگی شما نیز می‌تواند منحصر به فرد باشد.

شادی در درون شما است

برخی افراد تصور می‌کنند باید دنبال شادی بگردند و آن را پیدا کنند. تصور می‌کنند شادی در بیرون آنها است و با عوامل بیرونی می‌توانند شاد باشند. دکتر فرانکل مبدع معنا درمانی معتقد است که شادی در درون ما است. به دنبال شادی در بیرون خود نگردید.

معنای زندگی به شما کمک می‌کند که شاد باشید. درونا و از صمیم قلب شادی را تجربه کنید. برخی خوشی‌ها زودگذر هستند و مانند برف در مقابل گرمای خورشید ذوب می‌شوند ولی شادی واقعی پایدار است و به این سادگی‌ها از بین نمی‌رود. یادتان باشد که با ترک این ۵ عادت احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی خواهید داشت.

شادی در درون شما است. عوامل بیرونی هم می‌توانند موجب شادی و خوشحالی ما شوند ولی اگر از درون نتوانید شاد باشید، شادی بیشتری را جذب نمی‌کنید و اتفاقا شادی از شما فراری می‌شود. ۱۰ راهکار برای به دست آوردن احساس شادی پایدار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

استاد احمد محمدی

فقط یک بار زندگی می‌کنیم، پس به زیباترین شکل ممکن آن را به نمایش بگذاریم.

دکتر احمد محمدی

به خورشید نگاه کنید. بدون هیچ منت و چشمداشتی بر همه‌ی جهان می‌تاید. خورشید منتظر نیست کسی قدردان روشنایی و گرمایش باشد. اینطور نیست که خورشید تصمیم بگیرد قسمتی از زمین را بیشتر روشن کند و قسمت دیگری را سایه کند. وقتی می‌تابد بر همه جا و بر همه یکسان می‌تابد.

کسی که معنای زندگیش نجات دادن دیگران است، کسی که معنای زندگیش آگاهی بخشی است نیز همانند خورشید بر همگان می‌تابد و این خصلت و روحیه را برای همه در نظر می‌گیرد. این چنین شادی در درونش قلیان می‌کند. چنین فردی شادی را درونا تجربه خواهد کرد.

آکادمی بازار در کنار شما است تا حالتان بهتر شود. می‌‌توانید از طریق فروشگاه آکادمی بازار محصولات ما را در اختیار داشته باشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی