افسردگی چیست؟ چه علائمی دارد؟ چگونه درمان می‌شود؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - افسردگی

آیا می‌توانیم از افسردگی جلوگیری کنیم؟ از کجا بفهمیم افسردگی داریم یا نداریم؟ آیا برای درمان افسردگی باید به سراغ پزشک برویم؟ چه زمانی افسردگی می‌تواند صدمات خیلی بدی به ما وارد کند؟ پیش از این نیز آکادمی بازار مقاله‌ای تحت عنوان افسردگی چیست؟ هشت راهکار درمان افسردگی منتشر کرده است که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

افسردگی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ 

بهتر است قبل از آنکه در دام افسردگی بیفتیم و درگیر مسایل و تبعات بعدی درمان افسردگی قرار بگیریم، سعی کنیم از گرفتار شدن در این دام جلوگیری کنیم.  اگر می‌خواهید افسرده نشوید قبل از هر چیز باید بدانید افسرده شدن چه صدمات جبران‌ناپذیری می‌تواند برایتان ایجاد کند. وقتی هوشیاری و آگاهی داشته باشیم که افسردگی می‌تواند بر همه‌ی جنبه‌های زندگی‌مان تاثیر بگذارد، دقت می‌کنید تا به آن گرفتار نشوید.

افراد افسرده زمان و انرژی خود را به هدر می‌دهند. ارتباطات چنین افرادی دستخوش مشکلات می‌شود. وقتی افسرده هستیم، کیفیت خوبی از زندگی را تجربه نمی‌کنیم و حال جسم و ذهن و روحمان بد است. احساس پوچی می‌کنیم، هدفی بزرگ نداریم که بتوانیم آن را دنبال کنیم. انگیزه‌های خود را از دست می‌دهیم. جهان در چشم ما تیره و تار می‌شود. وقتی افسردگی به شدت بالا می‌رود، حتی ممکن است فرد افسرده تصمیم بگیرد به زندگی خود پایان دهد.

افراد افسرده سطح انرژی پایینی دارند و احساس خستگی مفرط می‌کنند. مشکلات گوارشی، خواب بیش از حد، احساس خستگی و کوفتگی، کاهش انرژی بدن، محصول فرد افسرده است. افراد افسرده انرژی لازم را برای به‌انجام رساندن کارهای خودشان ندارند. به‌همین دلیل کارهایشان ناقص انجام می‌شود و در نتیجه وجهه‌ی اجتماعی خوبی نخواهند داشت.

افراد افسرده، بی‌نظم می‌شوند. چون توان نظم بخشی به امور مختلف را ندارند. خانه‌ی به هم ریخته، میز کاری شلوغ، قول و قرارهای به‌انجام نرسیده، خواب زیاد، احساس آشفتگی مدام از علایم افسردگی هستند.

پیشگیری بهتر از درمان است

باید سعی کنیم خودمان را قوی‌تر کنیم. وقتی جسم ما قوی باشد، کمتر بیماری می‌شویم. باید در مقابل افسردگی خودمان را قوی کنیم. شاید بپرسید چگونه می‌توان در مقابل افسردگی مقاوم‌سازی کرد؟

ورزش کردن و تحرک بدنی را فراموش نکنید. ورزش کردن و تحرک بدنی به ما کمک می‌کند کمتر در دام افسردگی بیفتیم. هر روز زمانی را برای جسم و تندرستی آن اختصاص دهید. ممکن است ورزش کردن برایتان سخت باشد ولی این نکته را درنظر داشته باشید که اگر دچار افسردگی شوید، شرایط چندین برابر سخت‌تر از وقتی است که ورزش می‌کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید. تغذیه شما بسیار اهمیت دارد. باید میوه‌جات و سبزیجات را در سبد خانواده قرار دهید. یادتان باشد خوردن بیش از حد غذاهای فست فود می‌تواند به ضرر شما تمام شود. تعذیه‌ی سالم به شما کمک می‌کند که از افسردگی در امان باشید.

در محیط‌های مثبت قرار بگیرید. این روزها یکی از نیازهای اصلی جامعه‌ی امروزی، محیط‌های مثبت، افکار مثبت، دوستان مثبت و با انگیزه است. اگر به فکر خودتان هستید با هر کسی نشست و برخاست نکنید.

به موسیقی‌های آرامش بخش گوش بدهید. موسیقی‌های بی‌کلام و آرامش بخش می‌تواند در شما تعادل خوبی ایجاد کنید. نقش موسیقی را دست کم نگیرید.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید. بسیاری از افراد زمانی را برای خودشان اختصاص نمی‌دهند. در آن تایمی که به خودتان اختصاص داده‌اید، به کار مورد علاقه خودتان مشغول شوید. مثلا فردی ممکن است نیم ساعت در روز بخواهد روی زمین دراز بکشد و بعد قهوه بخورد و کس دیگری با دیدن یک فیلم سینمایی این زمان و توجه را به خودش نشان دهد.

معاشرت کنید و تنها نمانید. یکی از مشکلات افراد افسرده، تنهایی است. سعی کنید با معاشرت کنید و تنها نمانید. تنهایی می‌تواند برای شما خطرساز شود و شما را در دام افسردگی قرار دهد. گاهی گپ زدن می‌تواند حال شما را خوب کند. تنهایی خودش باعث بدتر شدن حال می‌شود. انسان موجودی اجتماعی است و باید به نیازهای خود از جمله روابط اجتماعی توجه نشان دهد.

کارهای هنری می‌تواند حالتان را خوب‌تر کند. انسان ذاتا هنر و زیبایی را دوست دارد. نواختن ساز، نقاشی کردن، کارهای هنری دیگر می‌توانند حال انسان را خوب کنند. انجام چنین کارهایی باعث می‌شود به عواطف و احساسات خودتان بیشتر توجه کنید.

ورزش‌های آبی را فراموش نکنید. اساسا آب درمانی کمک می‌کند تا حالمان بهتر شود. اگر واقعا احساس می‌کنید در معرض افسردگی قرار دارید حداقل هفته‌ای یک یا دو بار به استخر بروید.

با طبیعت ارتباط برقرار کنید. طبیعت سرشار از انرژی است. ار حالتان خوش نیست به طبیعت بروید و لذت برده و با انرژی بازگردید.

زمانی را برای استراحت اختصاص بدهید. برخی افراد تصور می‌کنند، اگر استراحت نکنند کار خوبی کرده‌اند. اینطور نیست وقتی استراحت نمی‌کنید کم‌کم جسم و ذهنتان آنقدر خسته می‌شود که دیگر توان قبلی را ندارد.

کتاب‌های انگیزشی مطالعه کنید و فیلم‌ انگیزشی ببینید. هر چیزی که بتواند به شما انگیزه بدهد، خوب است. گاهی از انرژی تخلیه شده‌ایم و خواندن یک کتاب مثبت می‌تواند مسیر جدیدی را در ذهن ما باز کند.

در زندگی برای خود هدفگذاری کنید و اهدافتان را دنبال کنید. افرادی که در زندگی هدف دارند، انگیزه بالاتری دارند و موفق‌تر عمل می‌کنند و کمتر در معرض افسردگی قرار دارند.

خداوند را همراه همیشگی خود بدانید. از همه‌ی موارد مطرح شده مهم‌تر آن است که خداوند را همراه همیشگی خود بدانید. برخی مواقع اتفاقاتی می‌افتد که حالمان خراب می‌شود. مثلا وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم بی‌شک دچا رحالت‌هایی از افسردگی می‌شویم. در چنین شرایط یاد و نام خداوند تنها تسکین دهنده‌ی حال خراب ما خواهد بود. از خداوند باید صبر و تحمل بخواهیم و سعی کنیم در چنین شرایطی به خداوند پناه ببریم.

آیا برای درمان افسردگی مراجعه به پزشک لازم است؟ 

افسردگی سطوح مختلفی دارد. گاهی آنقدر شرایط حاد می‌شود که حتی فرد در مراکز توان‌بخشی بستری می‌شود و نیاز به استراحت مطلق پیدا می‌‌کند. گاهی  در مراحل اولیه‌ی افسردگی با مراجعه به پزشک و تجویز دارو درمان می‌شود. گاهی هم فرد شرایط بهتری دارد و با کمی توجه و تغییر شرایط می‌تواند از افتادن در دام افسردگی نجات پیدا کند.

گاهی فرد در آستانه‌ی گرفتار شدن به افسردگی اصلا خودش متوجه وضعیت خودش نیست ولی اطرافیان متوجه می‌شوند که حال وی خراب است. اطرافیان می‌توانند به ما کمک کنند که در چه شرایطی هستیم و باید به گفته‌های فرد قابل اعتمادی که اطراف ما است توجه کنیم.

به حال و وضعیت خودتان توجه کنید. با خودتان روراست باشید . بدانید که افسردگی بیماری بدی است که وقتی کسی گرفتار آن شود، از همه‌ی جوانب زندگی گرفتار خواهد شد. مراقب باشید. اگر واقعا احساس می‌کنید نیاز دارید در مورد وضعیت خودتان به تصمیم جدیدی برسید، این کار را دریغ نکنید و به خودتان توجه نشان دهید.

این خود شما هستید که باید نگران وضعیت خودتان باشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی