اصول و فنون مذاکره و زبان بدن برای ارتقا روابط

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۲
اصول و فنون مذاکره و زبان بدن برای ارتقا روابط

اصول و فنون مذاکره و زبان بدن را در یک مذاکره دست کم نگیرید. زبان بدن یا Body Language شاید به کرات آن را شنیده باشید و البته بیشتر از همه در مباحث سیاسی، اقتصادی و چه بسا همایش‌های بین المللی از زبان افراد خاص و عام در خصوص سخنرانی فردی خاص‌تر نقد یا نقلی پیرامون آن شنیده باشید.

چیزی مشابه مناظره‌های سیاسی که افراد به رغم چهره و گفتار آرام، مجبور به پنهان کردن بخشی از حرکات دست و صورت هستند تا بی‌تفاوتی یا خونسردی خودشان را نشان دهند اما چه کنیم که زبان بدن حکم چیزی مشابه چشم‌های شما را دارد و نمی‌تواند که دروغ بگوید.

با یادگیری اصول و فنون مذاکره و زبان بدن می‌توانید در هر مذاکره‌ای پیروز میدان باشید و تاثیر قدرتمندی روی اطرافیان خود بگذارید. در این مقاله همراه ما باشید تا به شما نحوه ارتقا روابط با زبان بدن و نوع درست مذاکره را آموزش دهیم.

پخش ویدیو
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

اصول و فنون مذاکره و زبان بدن چه کمکی به ما می کند و از چه عناصری تشکیل شده است؟

یادگیری اصول و فنون مذاکره و زبان بدن به ما در تمامی امور کمک بزرگی می‌کند. شاید به کرات این گفتار را در جامعه شنیده باشید که هنگام صحبت کردن چشم‌ها دروغ نمی‌گویند.

این موضوع به بخشی از دایره ارتباطات غیرکلامی شما باز می‌گردد که زبان بدن مثل؛ چشم، حرکت چشم، حرکت دست، ژست، میمیک صورت، حرکت گردن و ابرو و حتی فرم tنشستن و اعضای بدن قرار است همراه با زبان شما با مخاطب سخن بگوید.

یا چه بسا برعکس برای آنکه انتقال پیام به مخاطب به شیوه هرچه بهتر روی دهد از زبان بدن نیز استفاده می‌شود. مثل زمانی‌که قرار است برای گفت‌و‌گو یا مذاکره دو طرفه پیرامون موضوعی علاوه بر کلام از حرکات دست یا انگشتان نیز در راستای انتقال مفاهیم استفاده کنید.

یا ملموس‌ترین مصداق همچون زمانی‌که برای تصدیق حرف یا مذاکره طرف مقابل از «حرکت گردن و البته پلک زدن یا حرکت چشم» به عنوان تایید کلام و سپس «آری یا خیر» استفاده می‌کنید. همگی این موارد یکی از عناصر سه گانه ارتباطات غیرکلامی با عنوان زبان بدن است.

باید تصریح کنیم؛ ارتباطات غیرکلامی از سه عنصر؛ زبان بدن، فضا و زمان تشکیل شده است. که از زبان بدن به کرات به عنوان ارتباطات غیرکلامی خواسته یا ناخواسته در هر مرتبه و شغل و سمتی استفاده کرده‌ایم و بخشی از دایره مذاکرات و گفتمان‌های عام و خاص ما انسان‌ها است.

اهمیت زبان بدن در گفتگوهای روزانه

اهمیت زبان بدن در گفتگوهای روزانه

در اصول و فنون مذاکره و زبان بدن شاید به این نکته توجه کرده باشید که اگر شما در هر موقعیتی که هستید دوست یا آشنای خودتان را ببینید در نگاه اول بدون آنکه کلامی یا گفت‌و‌گوی کلامی خاصی بین شما و دوست یا همکارتان رد و بدل بشود نخست چشمان‌تان می‌خندد.

لبخندی کوچک روی لبان‌تان جاری می‌شود و سپس هم دست‌تان را دراز می‌کنید و سپس با یک سلام متن گفت‌و‌گو را آغاز می‌کنید.

این بخشی کوتاه از یک دیالوگ دوستانه‌ای بود که هر روزه بین هزاران و چه بسا میلیون‌ها نفر رد وبدل می‌شود. در مرحله اول، لبخندی بر لب دارید در مرحله دوم دستتان را دراز می‌کنید و در مرحله سوم با کمک دوره اصول و فنون مذاکره در یک مذاکره یا گفتگوی دوستانه سلام می‌دهید و ارتباط کلامی را آغاز می‌کنید.

استاد احمد محمدی
نیاز شدید هرگز به یک مذاکره خوب نمی انجامد.
استاد احمد محمدی

بین اصول و فنون مذاکره و زبان بدن کدام یک تقدم دارد؟

با این تفاسیر باید گفت؛ زبان بدن بعضا مقدم بر متن یک ارتباط کلامی و مذاکره یا گفتگوی دو طرفه است. چرا که اگر هنگام شروع یک مذاکره حساس شغلی یا حتی اقتصادی به جای آنکه محترمانه به جای یک لبخند یا دست دادن که از آداب رایج تشریفات اولیه آشنایی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: آموزش زبان بدن

شما با ژست صورت به طرف مقابل دهن کجی کنید یا به جای دست دادن به زشت‌ترین شکل ممکن روی صندلی مذاکره بنشینید قطعا فرد مقابل یا طرف مقابل گفتگو و مذاکره برداشت‌های خودش را از برخورد شما خواهد داشت و به رغم تمام متن محترمانه‌ای که شما ارائه می‌دهید او نیز در تصمیم گیری نهایی یا میز مذاکره شما را ترک خواهد کرد.

یا بعدها با پاسخ منفی پاسخ بی‌ادبی شما را در شروع یک مذاکره خواهد داد. پس اگر جایی عنوان می‌شود که زبان بدن در متن مذاکره و گفتگو تاثیر گذار است شک نکنید که تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای مذاکره

تاثیر اصول و فنون مذاکره و زبان بدن

تاثیر اصول و فنون مذاکره و زبان بدن

این نکته مهم یکی دیگر از شاخص‌های بارز توجه به زبان بدن در شروع و حین یک مذاکره یا گفت و گوی دو طرفه یا چند طرفه است.

با توجه به تعریفی که از زبان بدن به عنوان یکی از عناصر مهم ارتباط غیرکلامی یاد شد باید در پاسخ به این نکات مهم که آیا زبان بدن در متن یک مذاکره موفق نیز تاثیری خواهد داشت یا خیر گفت؛ شک نکنید که زبان بدن یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات غیر کلامی به شمار می‌رود.

معنی واقعی زبان بدن چیست و چگونه بر پیروزی ما نقش دارد؟

زبان بدن یعنی چهره شما قبل یا حین مذاکره، زبان بدن یعنی چشمان شما قبل یا حین مذاکره، یعنی نگاه شما به طرف مقابل، یعنی حرکات دست و ابراز احساسات شما به طرف مقابل و حتی ژست شما یا مدل نشستن شما که بخشی از ادب یا بی‌ادبی را به فرد مقابل قطعا انعکاس خواهد داد.

به عنوان مثال شما در یک میزگرد علمی حاضر شده‌اید اما از فرط خجالت حین مذاکره یا در حین سخنرانی نمی‌توانید سرتان را بالا ببرید و به فرد مقابل که طرف گفتگو یا مذاکره شما است نگاه کنید و از قضا بالعکس به جای آنکه به فرد مقابل گفت و گو یا مذاکره نگاه کنید به دوست یا فردی دیگری نگاه می‌کنید.

با این تعریف آیا فرد مقابل مذاکره شما متوجه خجالت یا شرم شما خواهد شد؟ و در ادامه مطمئن باشید تکرار این رفتار فقط یک نتیجه خواهد داشت؛ فرد مقابل گفتگو یا مذاکره به دلیل بی‌ادبی در رفتار و حرکات شما به رغم تمام احترامی که در متن گفتگوی شما می‌تواند جاری باشد به شما این بی‌ادبی و گستاخی را متذکر شده و از شما خواهش دیگری خواهد داشت.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - زبان بدن

این در حالی است که اصلا حرکت چشم یا سر شما به معنای بی‌ادبی به فرد مقابل نبود اما نتیجه صرفا به دلیل عدم رعایت نکات ریز زبان بدن بر عکس خواسته شما تمام شد. از این‌روی عنوان می‌شود که یکی از اصول و فنون مذاکره موفق رعایت نکات زبان بدن است.

با یادگیری اصول و فنون مذاکره و زبان بدن موفقیت خود را تضمین کنید

با یادگیری اصول و فنون مذاکره و زبان بدن موفقیت خود را تضمین کنید

به شما توصیه می‌کنیم در یک مذاکره در حین مذاکره و حتی قبل و بعد از مذاکره نکات ریز زبان بدن را دست کم نگیرید فراموش نکنید که زبان بدن نیز یکی دیگر از نکات مهم و ضروری موفقیت در یک مذاکره موفق است.

بیشتر بخوانید: مراحل مذاکره + 5مرحله مهم برای رسیدن به موفقیت در مذاکره

تا جایی‌که بعضا از اصول و فنون مذاکره و زبان بدن به عنوان ابزار سنجش صحت یا دروغ یک مکالمه یا مذاکره نیز یاد می‌کنند. بسیاری در این خصوص بر این باورند که حتی از روی زبان بدن افراد می‌توان به دروغ بودن یا راست بودن سخنان گوینده پی برد.

هر چند در بسیاری از موارد صرفا پی بردن به صحت سخنان فرد مذاکره کنده مطرح نیست بلکه در برخوردهای اولیه و چه بسا در حین مذاکره، زبان بدن به قدری مهم و تاثیر گذار است که می‌تواند با یک اشتباه کلیه قراردادهای مکالمات ذهنی و کلامی شما را با طرف مقابل تحت تاثیر قرار دهد.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

4.9/5 - (16 امتیاز)
درسنامه مذاکره

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی