برگزاری دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره موفق – شرکت هجرت – تهران غرب

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ شهریور, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۰ دی, ۱۴۰۱

دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره موفق یکی از دوره های آموزشی است که هر کسی در هر سطحی از کسب و کار بدان نیاز دارد. در هر کسب و کاری نیاز است تا روش های درست مذاکره را یاد بگیریم.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره موفق

یکی از دوره های آموزشی آکادمی بازار، دوره اصول و فنون مذاکره است که تاکنون از سوی شرکت‌ها و موسسات بسیاری مورد توجه قرار دارد.

این دوره آموزشی مناسب شرکت‌ها، موسسات و کسب و کارهایی است که برای عقد قرارداد، شرکت در جلسات و افزایش دوره فروش محصولات و خدمات خود، نیاز به حضور جلسه‌های مذاکره دارند.

یکی از دوره‌های آموزشی برگزار شده در اصول و فنون مذاکره مربوط به شرکت هجرت ، نمایندگی تهران غرب است که توسط آکادمی بازار و با حضور دکتر احمد محمدی برگزار شد.

منافع خود را مطرح کنید

یکی از موضوعاتی که در میدان مذاکره از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که طرفین مذاکره کننده بتوانند درباره منافع و نیازها و خواسته های خود با یکدیگر به صورت شفاف و روشنی صحبت کنند.

وقتی منافع خود را با طرف مقابل به صورت شفاف مطرح می کنید در حقیقت بیش از ۱۰ درصد به پیشرفت و پیشبرد خوب مذاکره در جهت منافع خود کمک کرده‌اید.

باید بتوانید آن چه برایتان مهم است به زبانی ساده و شفاف به طرف مقابل بگویید و او را از سردرگمی و گیجی شدن دور نگه دارید. در این صورت می توانید به شکل مناسبی میدان مذاکره را به سمت موفقیت بیشتر هدایت کنید.

مذاکره کننده هایی که به خوبی می توانند درباره منافع خود در جلسه صحبت کنند و خواسته‌های خود را به صورتی شفاف و با زبانی ساده شیوا و روان مطرح کنند با موفقیت بیشتری جلسه را ترک خواهند کرد.

برخی اشتباهات در حین مذاکره

برخی مذاکره کننده ها به اشتباه تصور می کنند که نباید همه چیز را به طرف مقابل بگویند از جهاتی مطرح نکردن همه چیز در جلسه مذاکره کار درستی است و نشان می‌دهد که شما فردی ساده لوح نیستیم ولی اگر نتوانید خواسته ها و تمایلات و اهداف خود را نیز در جلسه مطرح کنید نمی توانید به موفقیت جلسه مذاکره امیدوار باشید.

برخی مباحث باید حتما در جلسه مذاکره مطرح شود و یکی از موضوعات مهمی که جزو ضروریات هرجلسه مذاکره‌ای است شفاف کردن منافع تمایلات و خواسته های هر یک از طرفین است.

اگر طرف مقابل نداند شما چه خواسته ای دارید و شما نیز ندانی طرف مقابل چه خواسته روشن و شفافی دارد جلسه مذاکره بسیار پیچیده و سردرگم کننده خواهد بود.

کلافی در هم پیچیده که هیچ کس نمی داند باید به چه سمتی حرکت کند و هیچ کس نمی داند چگونه باید مذاکره را به نتیجه نهایی برساند معمولاً وقتی طرفین از تمایلات و خواسته های یکدیگر بی اطلاع هستند جلسه مذاکره خاتمه روشن و شفافی ندارد و فقط صحبت ها و حرف هایی در آن جلسه مطرح می شود که هیچکدام به نتیجه نهایی نیز نمی رسند.

محصول چنین جلسه‌ای هدر رفتن زمان و انرژی طرفین خواهد بود با روشن کردن تمایلات و خواسته‌های خود از هدر رفتن وقت خودتان و سایرین جلوگیری کنید در عین حال اگر برایتان مهم است که مذاکرات به نتیجه برسد پس از همان ابتدا همه چیز را شفاف و روشن مطرح کنید.

پیشنهاد های متنوع و متفاوت داشته باشید

وقتی به عنوان مذاکره کننده در جلسه مذاکره حضور به هم می رسانید باید بتوانید پیشنهادهای مختلفی را روی میز بگذارید وقتی پیشنهاد های متنوعی برای ارائه دادند داشته باشید قدرت میدان مذاکره را در دست گرفته اید قبل از شروع مذاکره، موضوع مذاکره را به چند موضوع کوچکتر تقسیم کنید و برای هر یک از موضوعات پیشنهادهای مختلفی را تهیه و به همراه خود داشته باشید.

وقتی موضوع اصلی به موضوعات کوچکتری تقسیم می شود گزینه های بیشتری نیز فراهم می گردد و طرف مذاکره کننده می تواند در مورد پیشنهاد های مختلف شما به بررسی لازم را انجام داده و به درستی تصمیم گیری کند.

منافع طرف مقابل را در نظر بگیرید

همانطور که پیشتر نیز گفته شد مذاکره برد برد یکی از بهترین مدلهای مذاکره است باید بتوانید در حین مذاکره منافع طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید.

وقتی به منافع طرف مقابل اهمیت می‌دهید و به نتیجه برد برد فکر می کنید همین مسئله باعث می شود توافقات تکمیلی بیشتری در فرآیند مذاکره ایجاد شود ممکن است بر سر موضوعات مختلف به توافق برسید و هر دو طرف با رضایت و خوشحالی جلسه مذاکره را ترک کند.

وقتی به منافع طرف مقابل اهمیت می‌دهید همین احساس به او منتقل می شود و طرف مذاکره کننده نیز بیش از پیش به نظرات شما اهمیت می دهد.

همیشه بهتر شدن نتیجه مذاکره برای هر دو طرف فکر کنید و برای آن برنامه و تدبیری داشته باشید.

نتایج توافقات خود را مورد بررسی قرار دهید

تصور کنید در جلسه مذاکره شرکت کرده‌اید و به توافقی با طرف مقابل رسیده‌ایم باید قبل از آن که مهر تایید نهایی را بر توافق مطرح شده بزنید ابتدا به نتیجه توافق نهایی به خوبی فکر کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید.

باید ببینید چنین توافقی چه تبعات و نتایج و محصولاتی برای شما به دنبال خواهد داشت.

آیا توافق نهایی واقعاً به نفع شما خواهد بود آیا توافق نهایی همان نتیجه ای است که می خواستی در جلسه به آن دست پیدا کنید چه تغییراتی لازم است روی توافق نهایی صورت گیرد تا مورد تایید نهایی شما واقع شود.

گاهی اوقات لازم است قبل از ترک جلسه آن چه بر سر آن توافق کرده‌اید را مورد بررسی نهایی قرار داده و بعد موافقتنامه نهایی را امضا کنید.

هر بررسی لازم است انجام دهید و در نهایت نظر قطعی و نهایی خود را اعلام کنید.

ترفندهای مذاکره موفق را یاد بگیرید

در هر کاری ترفندها و فوت و فن هایی وجود دارد که اگر آنها را یاد بگیریم می‌توانیم به نتایج طلایی و بهتری دست پیدا کنیم مذاکره موفق نیز ترفندهایی دارد با کمک ترفندهای مذاکره تاکتیک‌های مذاکره و فوت و فن هایی که برای مذاکره موفق وجود دارد می‌توانیم جلسه مذاکره را به پایان برسانیم.

ترفندهای مذاکره به شما کمک می کند تا بتوانید مذاکره را به سمت و سوی دلخواه خود هدایت کرده و طرف مقابل را مجاب کنید تا خواسته های شما را بپذیرد.

البته نباید تصور کنید که کلمه ترفند لغت منفی است و قرار است شگردهایی برای گول زدن طرف مقابل پیش بگیریم وقتی صحبت از ترفند می‌شود منظور روش‌ها و ابزارهای حرفه‌ای و اخلاقی است که به صورت تکنیکهای علمی در روند مذاکره مورد استفاده قرار می گیرد.

استاد احمد محمدی
برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم .
استاد احمد محمدی

در فرآیند مذاکره باید همه چیز را به صورت علمی حساب شده و کاملاً آکادمیک پیش ببرید.

به عنوان مذاکره کننده باید دامهای مذاکره و ترفندهای مذاکره را بشناسید مذاکره کننده نباید را ساده لوحی و سادگی وارد جلسه مذاکره شود.

ترفند خریدن زمان را یاد بگیرید

گاهی در روند مذاکره شرایطی پیش می‌آید که باید برای خود زمان بیشتری از طرف مقابل بخرید در واقع شما برای تصمیم گیری و نهایی کردن مذاکره باید زمان بیشتری در اختیار داشته باشید تا بتوانید نتیجه مطلوب و خواسته مورد نظر خود را از مذاکره به دست آورید در چنین شرایطی باید بتوانید از ترفندهای مرتبط با خریدن زمان استفاده کنید.

در دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره این ترفندها به خوبی آموزش داده می شوند.

دام های مذاکره را بشناسید

در طرح آموزشی دوره مذاکره بیان شده است که به عنوان یک مذاکره کننده موفق باید بتوانید در کنار شناخت ترفندها و نحوه استفاده از آنها دام های مذاکره را نیز بشناسید.

اگر میخواهید به صورت حرفه‌ای مذاکره کنید و اهدافی بزرگ و بلند مدت برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید شناخت دام های مذاکره از اهمیت بالایی برخوردار است.

در دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره در کنار معرفی ترفندهای مذاکره دام های مذاکره نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

با کمک انواع ترفندها و دام های مذاکره می توانید تا حد زیادی مذاکره خود را به صورت علمی و اصولی پیش ببرید.

خطوط قرمز را از همان ابتدا معلوم کنید

در میدان مذاکره ممکن است شرایطی پیش بیاید که طرف مقابل از حد و مرز های طبیعی خود خارج شود و شما باید خطوط قرمز را در مذاکره به خوبی مشخص کنید و بدانید حداقل خواسته‌های شما یا حداکثر امتیازاتی که می توانید به طرف مقابل بدهید چه هستند.

طرف مقابل نیز باید با خطوط قرمز شما آشنا شود و بداند حداقل خواسته ای که از آن جلسه داری چیست یا حداکثر امتیازی که می تواند از شما بگیرد چه امتیازی است.

وقتی خطوط قرمز مذاکره به خوبی تبیین و شفاف نشده باشد طرفین می توانند مذاکره را به خوبی پیش ببرند.

همیشه به جلو و آینده نگاه کنید

گاهی اوقات در میدان مذاکره شرایطی پیش می آید که بر وفق مراد ما نیست در چنین شرایطی به جای تمرکز روی آینده مذاکره و نتایجی که در پیش خواهد داشت روی گذشته و چالش هایی که داشتیم هزینه‌هایی که انجام دادیم و روی نقاط ضعف موضوع تمرکز می‌کنیم در این صورت لحظه حال را نیز از دست می‌دهیم.

در میدان مذاکره همیشه به جلو نگاه کنید به اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتد صرفاً به خاطر آنکه انرژی و زمان زیادی صرف کرده‌اید مذاکره را خراب نکنید آینده پیش روی شماست می توانید با تصمیم گیری های درست مسیر مذاکره را تغییر دهید.

به خاطر اختلاف نظرها میدان مذاکره را خراب نکنید و آن را به شرایطی تلخ و غیرسازنده تبدیل نکنید.

برای متقاعد کردن طرف مقابل شتابزده عمل نکنید

گاهی در میدان مذاکره پیش می‌آید که می‌خواهید طرف مقابل را متقاعد کرده یا نظر او را تغییر دهید تغییر دادن نظر دیگران گاها کار ساده ای نیست و مستلزم صرف انرژی و زمان است.

برای همین نباید رفتار شتابزده از خود نشان دهیم وقتی به صورت شتاب زده می‌خواهیم طرف مقابل را متقاعد کنیم شرایط میدان مذاکره سخت و پیچیده میشود.

طبیعی است طرف مقابل در مورد گزینه های پیشنهادی ما و سناریوهای موجود مقاومت‌هایی از خود نشان دهد.

همین وضعیت در مورد خودمان نیز ساده است ما نیز ممکن است به راحتی متقاعد نشویم.

گاهی سکوت کردن بسیار بهتر از حرف زدن است

بسیاری تصور می کنند که در میدان مذاکره هر کسی بیشتر حرف بزند امتیازهای بیشتری را می تواند از طرف مقابل بگیرد در صورتی که همیشه هم اینطور نیست.

گاهی با سکوت کردن می توانید امتیازات بیشتری را در میدان مذاکره از آن خود کنید گاهی سکوت کردن نشان دهنده نارضایتی شما از شرایط موجود است.

شما می‌توانید نارضایتی خود و انتظار امتیازات بیشتر را با سکوت کردن به طرف مقابل نشان دهید کاری که ممکن است با صحبت کردن در مورد موضوع پیش نرود.

شنونده خوبی باشید

بسیاری تصور می‌کنند که اگر در جلسه مذاکره بیشتر با فن بیان حرف بزنند می‌توانند به راحتی خواسته‌های خود را مطرح کنند استدلال های خود را به طرف مقابل بگویند گله و شکایت ها را بیان کرده و امتیازهای لازم را از طرف مقابل بگیرند.

اما همیشه هم زیاد صحبت کردن در جلسه مذاکره کار درستی نیست شما باید بتوانید هنر خوب گوش دادن را نیز یاد بگیرید.

اگر شنونده خوبی باشید میتوانید باز دهن متمرکزتر ای کار را پیش ببرید.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مذاکره

وقتی صحبت های طرف مقابل را به خوبی و با دقت می شنوید از قضاوت های زودهنگام جلوگیری کرده و می توانید قدرت میدان مذاکره را در دست بگیرید.

در جلسه مذاکره سوال های خوب مطرح کنید

یکی از موضوعات مهمی که در میدان مذاکره باید آن را یاد بگیرید خوب سوال کردن است باید بتوانید سوالات خوبی در حین مذاکره مطرح کنید با سوال پرسیدن میتوانید جریان مذاکره را به سمت مورد نظر خودتان هدایت کنید.

وقتی سوالات خوبی از طرف مقابل می‌پرسید روند مذاکره و روند گفتگو به سمت هدف پیش می‌رود.

استاد احمد محمدی

دانش عصایی است که با تکیه بر آن می‌توانی رو به جلو حرکت کنی، ولی نیروی محرکه نیست.

استاد احمد محمدی

با سوال پرسیدن احساس بهتری در طرف مقابل ایجاد می شود و او احساس می کند سهمی در گفتگو و مذاکره موفق داشته و نظرش برای شما مهم است.

وقتی سوالات خوب و درستی در میدان مذاکره و روند گفتگو مطرح می‌کنید به جای حرکت کردن در حاشیه ها و صحبت درباره موضوعات مختلف حاشیه متمرکز روی هدف اصلی صحبت خواهید کرد.

اگر طرف مقابل دروغ گفت مستقیم دروغش را مطرح نکنید

اگر در روند مذاکره متوجه شدید طرف مقابل به شما دروغ می‌گوید و شما متوجه دروغ شده تا حد امکان سعی کنید دروغگوی او را به رخش نکشید و به صورت مستقیم این موضوع را مطرح نکنید.

اگر طرف مقابل تصور کند دیگر پیش شما آبروی ندارد و دروغش لو رفته است ممکن است رفتارهای دیگری از خود نشان دهد ضمن اینکه اگر تلاش کنید آبروی طرف مقابل در مذاکره حفظ شود از نظر اخلاقی نیز کار درستی انجام داده اید.

دقت کنید که در مذاکره ما به دنبال تخریب کردن یا ضایع کردن طرف مقابل نیستیم به دنبال تربیت کردن و آموزش دادن به او نیز نیستیم هدف از مذاکره روشن و از پیش تعیین شده است باید بتوانیم موضوع مذاکره موفق را به سمت هدف پیش ببریم.

اگر تمایل دارید در دوره‌های آموزشی آکادمی بازار شرکت کنید. می‌توانید از وارد صفحه دوره های آموزشی شوید.

1/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی