16 روش خلاقانه جذب مشتری که فروش را متحول میکند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ آذر, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۴ دی, ۱۴۰۲
روش های جذب مشتری

جذب مشتریان و استفاده از روش های مختلف آن برای کسب وکارهای متفاوت اهمیت زیادی دارد. امروزه جذب و نگهداری مشتریان منجر به افزایش درآمد، ایجاد شناخت و اعتبار برای یک برند و کسب و کار می‌شود. در نتیجه جذب مشتری یک فرآیند استراتژیک در مدیریت کسب و کار می‌باشد که نیازمند تجزیه و تحلیل بازار، تعیین بازار هدف، استفاده از روش های جذب مشتریان و تکنیک های آن است.

در این مقاله از آکادمی بازار در مورد روش های جذب مشتریان، بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری به صورت آنلاین و آفلاین توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

روش‌ های جذب مشتری

بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری چیست؟ روش های جذب مشتریان اهمیت زیادی در پایداری و افزایش سود کسب و کارها دارد که باید به تکنیک های جذب مشتری توجه کرد و با توجه به شرایط از آنها استفاده کرد. در ادامه به برخی از تکنیک های جذب مشتری اشاره شده است:

1. مشتری‌های خود را به خوبی بشناسید:

اگر نتوانید بازار هدف خود را مشخص کنید به هیچ عنوان نمی‌توانید در بازار موفق شوید. پس قبل از هر برنامه‌ای شما باید با بازار هدف خود آشنا باشید و از سلیقه و انتخاب‌های آن‌ها آگاه باشید. اگر بتوانید بازار هدف خودتان را مشخص کنید و به نیازهای او پی ببرید، حتما در بازار موفق خواهید شد.

2. به دنبال کانال‌های جدید برای پیدا کردن مشتری جدید باشید:

مهم نیست که کسب و کار شما کوچک باشد یا بزرگ! برای موفقیت و تداوم این موفقیت نیاز به مشتری جدید دارید. شما برای جذب مشتری‌های جدید می‌توانید از کانال‌های مختلفی مانند ارسال پیامک، ارسال ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و .. استفاده کنید. اما ما به شما می‌گوییم که بهتر است از چند کانال مختلف برای جذب مشتری‌های جدید اقدام کنید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

3. به مشتری‌هایی که تازه به کسب و کار شما اضافه شده‌اند، جایزه، تخفیف یا پیشنهاد ویژه بدهید:

همه جنس رایگان و یا تخفیف ویژه را دوست دارند. زمانی‌که مشتری‌های جدید شما با پیشنهاد تخفیف ویژه روبه‌رو می‌شوند این احساس در آن‌ها شکل می‌گیرد که برای خرید این محصول، بهترین زمان همین الان است. می‌توان گفت یک تخفیف ویژه احساسات مشتری را برای خرید تحریک می‌کند.

برای مثال در نظر بگیرید که یک بستنی فروش در روز اول افتتاحیه، بستنی رایگان به مردم می‌دهد. چنان صفی تشکیل خواهد شد که کسی انتهای آن را نخواهد دید. در روزهای بعد قطعا بخشی از افراد حاضر در این صف به این بستنی فروش مراجعه خواهند کرد.

به هیچ عنوان به خاطر کد تخفیف یا محصولات رایگانی که در اختیار مردم قرار می‌دهید از کیفیت کار خود نزنید. ارائه یک محصول با کیفیت به همراه کد تخفیف می‌تواند هر کسی را به کسب و کار شما پایبند کند. دادن پیشنهاد ویژه به مشتری‌ها برای کسب و کار شما مزیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از این مزیت‌ها اشاره شده است:

  • شما می‌توانید، کیفیت و ویژگی محصول‌ها و خدمات خود را به دیگران نشان دهید.
  • تعداد زیادی از افراد را به خرید مشتاق خواهید کرد.
  • کسب و کار خود را به تعداد زیادی از افراد معرفی می‌کنید.

طبق آمار 70 درصد از مصرف‌ کنندگان می‌گویند که اگر برندی چیزی را رایگان ارائه ‌دهد، احتمال بیشتری دارد که آن را امتحان کنند. 65 درصد از مصرف کنندگان می گویند که دریافت پاداش بر دفعات خرید آنها تأثیر می گذارد و 79 درصد از مردم می گویند دلیل اصلی آنها برای “لایک کردن” صفحه یک شرکت، دریافت تخفیف است.

جمله لیزا مازیلو درباره روش های جذب مشتری

4. از مشتری‌ها (به خصوص مشتری‌های قدیمی) بخواهید شما را به سایر افراد معرفی کنند:

هر کسب و کاری که در بازار مشغول فعالیت است، حتما برای خود مشتری‌های ثابتی دارد. این افراد برای کسب و کار شما بسیار مهم هستند و می‌توانند با جذب مشتری‌های جدید، کسب و کار شما را به سمت موفقیت سوق دهند. از این افراد بخواهید در جاهای مختلف که حضور دارند، کسب و کار شما را به آشنایان خود معرفی کنند. اما چرا باید این مشتری چنین کاری برای شما انجام دهد؟

برای اینکه مشتری را به این کار راغب کنید او را وارد بازی کنید و به ازای هر نفری که این شخص به کسب و کار شما لینک می‌کند به او پورسانت یا پاداش دهید. لزوما لازم نیست تا به او پول نقد بدهید با یک کد تخفیف چند درصدی یا هر چیز دیگری او را تشویق کنید که این کار را بارها و بارها انجام دهد.

البته اگر کیفیت محصولاتی که ارائه می‌دهید بالا باشد و برای مشتری یک تجربه خوب خرید رقم بزنید، خود به خود مشتری‌ها مایل می‌شوند شما را به دیگران معرفی کنند. به این نوع از تبلیغ که موثرترین تبلیغات بازار است، تبلیغات دهان به دهان می‌گویند.

بیشتر بخوانید: 10 استراتژی موثر در بازاریابی دهان به دهان

5. در نقشه‌های آنلاین موقعیت مکانی فروشگاه خود را ثبت کنید:

در گذشته برای پیدا کردن یک مکان مجبور بودید هر چند کیلومتر از یک نفر سوال کنید، اما امروز برای رسیدن به هر مقصدی فرد گوشی خود را از جیبش بیرون می‌آورد و هر جایی را که مایل باشد جستجو می‌کند. پس لازم است تا موقعیت فروشگاه خود را در نقشه‌های آنلاین مانند گوگل مپ، نشان و .. ثبت کنید.

این روش مشتری‌های محلی بسیار زیادی را به کسب و کار شما لینک می‌کند. اگر به صحت این موضوع شک دارید به این آمار دقت کنید. بیش از 97 درصد از مردم برای پیدا کردن یک کسب و کار در نزدیکی خود به جستجوی آنلاین روی خواهند آورد.

برای مثال زمانیکه برای عروسی دوستم از خرم‌آباد به بابل رفته بودم. نیاز به خشکشویی داشتم لوکیشن گوشیم رو روشن کردم و نزدیک‌ترین خشکشویی به محل اقامتم را پیدا کردم.

6. برای تک تک قسمت‌های شرکت خود کارمندهای خوب استخدام کنید:

یک کارمند خوب می‌تواند مشتری‌های زیادی را به کسب و کار شما اضافه کند، این در حالی است که یک کارمند بد می‌تواند مشتری‌ها را از شما فراری دهد. شما به تنهایی نمی‌توانید تمامی اهدافی که برای موفقیت در سر دارید، را اجرایی کنید. برای این کار به همکارانی نیاز دارید که به خوبی آموزش دیده باشند و به شما در راه رسیدن به موفقیت کمک کنند.

7. از رقبای خود غافل نشوید:

تجزیه و تحلیل رقبا باید به بخش اساسی تجارت شما تبدیل شود. اینکه رقبای خود را بشناسید به معنی تبلیغ از آن‌ها یا دزدیدن ایده‌هایشان نیست، بلکه شما باید از نقاط ضعف و قوت آن‌ها به خوبی اطلاع داشته باشید.

8. نقش رسانه‌های اجتماعی را فراموش نکنید:

رسانه‌های اجتماعی به جز جدایی ناپذیر زندگی‌های امروزی تبدیل شده است. رسانه‌های اجتماعی بازدید کننده‌های بسیار زیادی دارد و تبلیغ در آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است. اینفلونسرها دنبال کننده‌های بسیار زیادی دارند و می‌توانند به شما در امر تبلیغات کمک کنند. اگر برای بازاریابی روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید، بازاریابی موفقی خواهید داشت.

برای کسب و کار خود در یکی از شبکه‌های محبوب (اینستاگرام، تلگرام و ..) صفحه‌ جدید باز کنید و در این صفحه اقدام به تولید محتوای حرفه‌ای کنید. حتما در محتواهایی که تولید می‌کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید تا به جذب مشتری به شما کمک کند.

9. دستی به سر و روی وب سایت خود بکشید و کیفیت آن را ارتقا دهید:

اگر صاحب یک وب سایت هستید، حتما این سوال را بپرسید که آیا کیفیت وب سایت من قابل قبول است؟ آیا این وب سایت برای مشتری‌ها جذاب است و توانایی جذب مشتری‌های جدید را دارد؟ بسیاری از وب سایت‌های موجود در بازار دارای نقص‌های بسیار زیادی هستند که متاسفانه مشتری‌ها را از شما دلسرد می‌کند.

هرچه وب سایت شما ساده‌تر باشد و مشتری‌ها بتوانند راحت‌تر با آن تعامل برقرار کنند، احتمال خرید مشتری از سایت شما بالاتر خواهد رفت. علاوه بر سادگی سایت، شما تا جایی که ممکن است باید سایت خود را بهینه کنید.

طراحی لندینگ، افزایش سرعت بارگذاری، امکان اضافه کردن نظرات، اضافه کردن راه‌های ارتباطی با شرکت شما و گرفتن اطلاعات از مشتری از جمله کارهایی که شما برای بهینه کردن سایت خود می‌توانید، انجام دهید.

10. بخشی از محصولات خود را به‌ صورت رایگان در اختیار مشتری‌ها قرار دهید:

همان‌طور که در بالا اشاره شد، همه عاشق جنس رایگان هستند. پس ارائه محصولات رایگان یکی از مهمترین راه حل‌ها برای جذب مشتری بیشتر است. به عنوان مثال برای مشتری‌هایی که اولین بار از شما خرید می‌کنند، تخفیف‌های ویژه قائل شوید.

11. با سایر کسب و کارها ارتباط برقرار کنید:

کسب و کارهای مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی کنید و سعی کنید که با آن‌ها همکاری کنید. بعد از ایجاد تعامل شما می‌توانید مشتری‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید و به مشتری‌های بیشتری دست پیدا کنید.

12. به محل کسب و کار خود اهمیت دهید:

به محل کسب و کار خود اهمیت دهید

حتما شما هم با نرخ مغازه‌های موجود در بازار آشنا هستید. برخی مغازه‌ها وجود دارند که اجاره بهایی چند ده برابر سایر مغازه‌ها دارند. اما آیا این موضوع بدون دلیل است؟ حتما پاسخ ما خیر است. یکی از نکات مهم در موفقیت هر کسب و کاری محلی است که شما در آن قرار دارید.

اینکه در کدام محله کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید، کدام طرف خیابان هستید و در نزدیکی شما چه کسب و کارهایی وجود دارد همه و همه از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

13. به ظاهر فروشگاه و نظافت محل کسب و کار خود توجه کنید:

حتما شما هم شنیده‌اید که اولین‌ها ماندگار هستند. این فکت در تجارت هم وجود دارد. اگر مشتری برای اولین بار به یک فروشگاه لوکس مراجعه کند که با وجود قیمت‌های بالا، اما به نظافت فروشگاه خود اهمیت نمی‌دهد محال است که دیگر پایش را آنجا بگذارد. مگر اینکه این فروشگاه بخواهد تمام محصولات خود را رایگان در اختیار مردم قرار دهد.

14. مراقب قیمت‌ها باشید:

می‌توان ادعا کرد که مهمترین جنبه هر کسب و کاری قیمت است. برای اینکه بتوانید در بازار ماندگار شوید و به سود دست پیدا کنید باید قیمت‌های شما در مقایسه با سایر رقبا کمی پایین‌تر باشد. مطمئن باشید که اگر حاشیه سود خود را کمتر کنید و محصول را با قیمت پایین‌تری به فروش برسانید؛ سود کم را با تعداد فروش بیشتر جبران خواهید کرد.

مشتری به شکل و کیفیت محصول اهمیت می‌دهد اما هیچ چیز برای مشتری به اندازه قیمت جذاب نیست. مشتری دوست دارد که پول کمتری برای خرید بپردازد. از ترفندهای مختلف مانند بن خرید، یکی بخر دو تا ببر و .. برای جلب نظر مشتری استفاده کنید.

15. رفتار خوبی با مشتری‌های خود داشته باشید:

احتمالا پیش آمده است که با یک فروشنده بد اخلاق بر بخورید، این آخرین خرید شما از این فروشنده خواهد بود. حتی اگر کسی بخواهد از او خرید کند تا جایی که بتوانید تلاش خواهید می‌کنید که او را از خرید منصرف کنید. همیشه با مشتری‌های خود با لبخند صحبت کنید و به کارمندان خود بگویید که به هیچ عنوان حق بی احترامی و ترش رویی با مشتری را ندارید.

16. تبلیغات را فراموش نکنید:

تبلیغات درست ضامن موفقیت کسب و کار شما است. تبلیغ روش‌های بسیار زیادی دارد، شما می‌توانید از روزنامه، تلویزیون، مجله‌ها، شبکه‌های اجتماعی و .. استفاده کنید تا محصول خود را به دیگران معرفی کنید.

بیشتر بخوانید: چطور تبلیغات کنیم ؛ راهنمای چگونگی تبلیغات برای انواع کسب و کار

کانال های جذب مشتری برای کسب و کارها

راه‌های جلب مشتریان و جذب آنها یک فرآیند چندبعدی است که برای آن می‌توان از کانال های مختلف استفاده کرد. در ادامه به مهم‌ترین کانالهای آنلاین و آفلاین جذب مشتری برای یک کسب و کار اشاره شده است:

روش‌های جذب مشتری آنلاین

در ادامه استراتژی‌های جذب مشتری آنلاین آورده شده است:

  1. وبسایت: جذب مشتریان با استفاده از وبسایت یکی از روش‌های انلاین جذب مشتری می‌باشد. ایجاد وبسایت حرفه‌ای و کامل که شامل اطلاعات مفیدی از محصولات و خدمات باشد و امکان سفارش‌دهی آنلاین را نیز داشته باشد، در تجربه کاربری مثبت و  رضایتمندی مشتریان نیز موثر است.
  2. بهینه سازی موتور جستجو: دریافت ترافیک رایگان برای کلمات کلیدی مهم و پولساز یکی از راه‌های جذب مشتری می‌باشد که با سئو می‌توانید به آن دست یابید. باید دقت داشته باشید که در زمینه کسب و کار خود نیاز و خواسته مشتریان را به خوبی شناخته باشید و برای رفع آن محتوای مفید تولید کنید. 
  3. رسانه های اجتماعی: حضور و فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی مختلف و تولید محتوای جذاب برای کاربران، یکی از راه‌های جذب مشتری به صورت انلاین می‌باشد.
  4. بازاریابی محتوا: جذب مشتری بازاریابی محتوا یکی از روش‌های موثر آنلاین است که با ایجاد محتواهای مفید و آموزنده از طریق ویدئو، وبلاگ، پادکست و …. می‌توان به جلب مشتری و جذب آنها نیز کمک می‌کند. 
  5. تبلیغات گوگل ادز: یکی از راه های جذب مشتریان به صورت آنلاین می‌باشد. تبلیغات گوگل اذر با کلمات کلیدی مرتبط و سرچ شده توسط کاربر در صفحه جستجو گوگل نشان داده می‌شود. زمانی که می‌خواهید برای کلمات کلیدی خاص مد نظر خود شناخته شوید ولی با سایت‌های رقبا توان رقابت ندارید می‌توانید از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید. 
  6. وبلاگ: به عنوان یک نویسنده می‌توانید در وبلاگ‌های مهمان برای کسب و کار خود محتوای مفید تولید کنید. در این روش با صرف هزینه کم می‌توانید به جذب مشتریان کمک کنید.
  7. ایمیل مارکتینگ: یکی از بهترین راه‌های ارتباط گرفتن با مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید، ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی کمپین‌ها به کاربران است. این روش به عنوان روشی جذاب برای جذب مشتریان و حفظ ارتباط با آنها شناخته شده است.
  8. تبلیغات آنلاین: استفاده از روش‌های مختلف تبلیغات انلاین مانند تبلیغات کلیکی (CPC) از جمله تبلیغات جذب مشتری می‌باشد که با به نمایش گذاشتن محتوای شما به گروه خاصی به جذب و افزایش مشتریان کمک می‌کند. 
  9. افیلیت مارکتینگ: ایجاد بستر افیلیت مارکتینگ یکی از راه‌های جذب و افزایش مشتریان می‌باشد. افیلیت مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی آنلاین است که در آن افرادی به عنوان بازاریابان، محصولات و خدمات شرکت دیگری را تبلیغ می‌کنند و در صورت فروش موفق و جذب مشتری پاداش دریافت می‌کنند. 

روش‌های جذب مشتری آفلاین

در ادامه به روش های جذب مشتری به صورت آفلاین اشاره شده است:

  1. تبلیغات چاپی: استفاده از تبلیغاتی چاپ شده مانند تراکت، بروشور، پوستر، اگهی روزنامه و مجلات به جذب مشتریان در محل‌های عمومی کمک خواهد کرد. متن تبلیغاتی برای جذب مشتری در این روش اهمیت زیادی دارد.
  2. تبلیغات محیطی: این نوع تبلیغات مانند بیلبوردها، تابلوهای خیابان و مکان‌های عمومی، یکی از راه های جذب مشتریان به صورت آفلاین می‌باشد که تاثیر زیادی دارد.
  3. نمایشگاه‌ها و رویدادها: شرکت در نمایشگاه و رویدادهای بزرگ باعث شناخت و ارتقای برند شما و در نتیجه جذب مشتریان جدید می‌شود. 
  4. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی: انتشار تبلیغاتی مختلف در تلویزیون و رادیو را می‌توان یکی از راه‌های جذب مشتریان جدید و ارتباط با آنها در نظر گرفت.
  5. کمپین های تخفیفی: یکی از روش‌های جذب مشتری ارائه پیشنهادات و تخفیفات ویژه در فروشگاه‌ها و مکان‌های خاص می‌باشد که می‌تواند به جلب و جذب مشتریان جدید کمک کند. 
  6. فروش (بازاریابی مستقیم): اگر محصول یا خدمات پرهزینه‌ای دارید یکی از راه‌های جذب مشتریان، فروش مستقیم می‌باشد. اگر از روش فروش مستقیم می‌خواهید استفاده کنید باید به طور مداوم قیف فروش خود را ارزیابی کنید و آن قسمت‌هایی را که باعث کاهش فروش شده است، بهبود دهید. 

همچنین می‌توانید از روش های ترکیبی آنلاین و آفلاین جذب مشتریان استفاده کنید تا از تاثیر هر کدام از روش‌ها نیز بهره ببرید. مهم‌ترین نکته برای جذب مشتریان، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و ایجاد یک تجربه مثبت برای مشتریان است.

سخن پایانی

روش های جذب مشتری و تکنیک های آن در این مقاله به طور کامل آورده شده است و همچنین با کانال‌های آنلاین و آفلاین جذب مشتریان آشنا شده و می‌توانید از آنها در کسب و کار خود استفاده کنید.

روش های جذب مشتری با هدف افزایش فروش، شناخت برند، رشد کسب و کار انجام می‌شود و اگر تمایل دارید در خصوص استراتژی‌ های جذب مشتری بیشتر بدانید، می‌توانید در دوره مشتری مداری آکادمی بازار شرکت کنید.

5/5 - (15 امتیاز)

سوالات متداول

برای جذب مشتری توسط افراد فعال در حوزه کسب و کار روش‌های بسیار زیادی ارائه شده است که موارد زیر از جمله مهمترین روش‌ های جذب مشتری هستند: 1.شناخت خوبی از مشتری‌ها بدست آورید. 2.به دنبال کانال‌های جدید برای پیدا کردن مشتری جدید باشید. 3.پیشنهادهای جذاب به مشتری‌های جذاب بدهید. 4.از مشتری‌های قدیمی بخواهید که مشتری جدید به کسب و کار شما اضافه کنند. 5.در نقشه‌های آنلاین موقعیت مکانی فروشگاه خود را ثبت کنید. 6.کارمندان خوب استخدام کنید. 7.رقبا را آنالیز کنید. 8.از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. 9.وب سایت خود را ارتقا دهید. 10.محصول رایگان به مشتری‌ها ارائه دهید. 11.به ظاهر فروشگاه و نظافت محل کسب و کار خود توجه کنید. 12.مراقب قیمت‌ها باشید. 13.تبلیغات.
می‌توانید کسی را معرفی کنید که از جنس مفت متنفر باشد؟ حتما چنین کسی را نمی‌شناسید. یکی از روش‌های موثر در جذب مشتری ارائه محصول رایگان یا تخفیف‌های ویژه است.
امروز رسانه‌های اجتماعی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند، حضور در این شبکه‌های مجازی می‌تواند مشتری‌ها را به کسب و کار شما جذب کند. سعی کنید با تولید محتوای عالی نظرها را به سمت کسب و کار خود جلب کنید.
درسنامه جذب مشتری

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی