آشنایی با نکات مهم در هنگام سخنرانی جهت جلب توجه مخاطبان

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا در سخنرانی نمی‌توانید دیگران را جذب کنید؟ نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ چگونه بحث را به جایی که می‌خواهید برسانید؟ چگونه تایید و تمجید مخاطبان را بدست آورید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

سخنرانی

سخنران خوب دقیقا می‌داند راجع به چه چیزی صحبت کند و از روش‌‌های خیلی متنوعی برای شروع سخنرانی بسته به این‌که برای چه کسانی صحبت می‌کند، چه کسی قبل از آن‌ها سخنرانی کرده و اینکه موضوع چیست و چیزهای این شکلی، استفاده می‌کند.

به این نکته توجه کنید که آنچه شما در سخنرانی خود بیان می‌کنید باید دربردارنده پاسخ بسیاری از سوال‌های شنونده باشد.

در این مقاله چند راه پیشنهاد داده می‌شود که شما در هنگام سخنرانی می‌توانید یکی‌ از آن‌ها یا تلفیقی از آن‌ها را انتخاب کنید. با آکادمی بازار همراه باشید.

۱. تشکر کردن از مخاطبان در سخنرانی

ساده‌‌ترین راه این است که در هنگام صحبت کردن از برگزارکننده‌‌ها و مخاطبان تشکر کنید. مثلا بگویید: “ممنون که امروز من را به اینجا دعوت کردید، باعث افتخار من است که امروز این جا در کنار بهترین‌‌های این حوزه حضور دارم.”

استاد احمد محمدی
دیگران با دو چیز ما را به یاد می‌آورند و به ما پاسخ می‌دهند؛ "مشکلاتی که از آن‌ها حل کرده‌ایم" یا "مشکلاتی که برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم"
استاد احمد محمدی

با این کار شما مخاطبان را در دست گرفتید به علاوه، هنگامی که از برگزار کننده‌‌ها تشکر می‌کنید، خیلی مشخص تشکر کنید، مثلا بگویید می‌خواهم از «بیل اسمیت»، «سوزان اورگان» و «تام جونز» تشکر کنم.

اسامی اصلی کسانی که بین مخاطبان هستند را نام ببرید؛ با آن‌هایی که تعامل داشتید؛ این کار حس هم تیمی بودن رو منتقل می‌کند.

۲. برای سخنرانی با جملات مثبت شروع کنید

برخی تصور می‌کنند اگر سرد و بی‌روح صحبت کنند، می‌توانند توجه بیشتری را جلب کنند. درصورتی که این‌گونه نیست.

کاری که یک سخنران باید انجام دهد این است که بگوید: “ممنون که من را دعوت کردید. می‌خواهم راجع به یکی از بهترین اعصار در تاریخ صحبت کنم. انسان‌ها امروز می‌توانند بهتر از هر زمان دیگری تسلط بر بازار داشته باشند و این مسئله نسبت به گذشته تغییر کرده است.”

این شکلی شروع می‌کنند و آدم‌ها کنجکاو می‌شوند و با خود می‌گویند خیلی جالب است تا امروز به این مسئله فکر نکرده بودم.

۳. از مخاطبان تعریف کنید

مثلا می‌توانید بگویید: “باعث افتخار است که این جا در کنار شما هستم چون می‌دانم که شما از بهترین‌های این شرکت هستید خوشحالم که شانس صحبت کردن با شما را دارم.”

۴. اشاره به وقایع اخیر، اشاره به یک اتفاق تاریخی یا به یک شخص شناخته شده

مثلا راجع به این موضوع صحبت کنید که روزنامه راجع به فلان موضوع چه مطلبی را منتشر کرده است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
فن بیان

این راه بسیار خوبی است زیرا در این صورت آدم‌ها به صحبت‌های شما توجه می‌کنند یا می‌توانید بگویید در همچین روزی در چهارم جولای ۱۹۷۶ بیانیه استقلال تصویب شد و روی زندگی همه‌ انسان‌ها تاثیر گذاشت.

یا آیا می‌دانید فلان شخص که در فلان جا زندگی می‌کند فلان چیز را گفته و این‌که به چه اندازه حرف او مهم است.

۵. در سخنرانی یک مکالمه را تکرار کنید

می‌توانید در حین سخنرانی بگویید: :”سلام ممنون که من را دعوت کردید. الان داشتم با بیل اسمیت حرف می‌زدم او داشت با من درمورد موقعیتی که در کسب و کار با آن درگیر هستید صحبت می‌کرد و من به خودم گفتم که این بهترین مبحث برای شروع است.”

۶. با جملات شوکه کننده شروع کنید

مثلا یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در ابتدای سخنرانی بگویید این است که: “من شنیدم این جا تا دو یا سه سال آینده وارد یک کسب و کار جدید می‌شود.” یا “همه‌ ما از این صنعت کنار گذاشته می‌شویم اگر خود را ارتقا ندهیم.”

مثلا یک پزشکی در سخنرانی خود بیان کرد که آیا می‌دانستید که نیمی از پزشکان با نمره پایین‌تر از میانگین کلاس فارق‌التحصیل می‌شوند؟ همه افراد حاضر شوکه شدند. بعد از سخنرانی از او پرسیدند که این حرف را بر اساس چه اسنادی بیان کردی؟

او خندید و پاسخ داد که این یک قانون ریاضی است. همیشه نیمی بالاتر از حد میانگین هستند و نیمی پایین‌تر. این یک نوع بازی با جملات بود که حتی پزشکان حاضر در جلسه با ۱۵ سال سابقه کاری متوجه آن نشدند.

۷. به حضار امید بدهید یا با آن‌ها شوخی کنید

شما می‌توانید به افراد حاضر در جلسه درمورد این‌که چه آینده ‌درخشانی در انتظارشان است امید بدهید. سعی کنید سخنرانی خود را با چیزهای سرگرم کننده شروع کنید. مثلا شوخی کنید.

۸. در سخنرانی سوال بپرسید

می‌توانید بگویید حالا می‌خواهم یک سوال بپرسم. گاهی یک عده دست خود را بلند می‌کنند. مثلا شما از بهترین فروشنده‌های دنیا هستید حالا چه کسی دوست دارد درآمدش دوبرابر شود و حالا همه دست خود را بلند می‌کنند.

بعد شما می‌گویید جای درستی آمدید و در این مدتی که با شما هستیم خواهم گفت چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

۹. با یک معضل شروع کنید، داستان بگویید یا پل بسازید

ساختن پل یعنی پیدا کردن اشتراکات، مثلا می‌توانید بگویید من به عنوان سخنران مدت طولانی را روی این حوزه مطالعه کردم یا قبل‌ها در این کسب و کار بودم و مسائلی که با آن مواجه هستید را تا حدودی می‌دانم.

یا می‌توانید بگویید: “مثلا چند نفر در این جمع بچه دارند؟ من خودم دو تا بچه دارم و بودن با آن‌ها خیلی لذت بخش است.”

در اینجا همه سر خود را به نشانه تایید تکان می‌دهند. این نشان می‌دهد که شما موفق شده‌اید به آن‌ها بفهمانید که با یکدیگر هم سو هستید.

ویژگی سخنران

اگر دوست دارید تا مخاطبان و مشتری‌ها واقعا به حرف‌های شما توجه کنند، باید اثرگذارترین و مفیدترین شیوه‌های صحبت کردن را بدانید.

در بیشتر مکالمه‌ها درباره کسب و کار یا حتی دیگر مکالمه‌های معمولی، تمرکز اصلی مشتری یا فرد مقابل معطوف به این است که این مکالمه چه فایده‌ای برای او دارد.

پیشنهاد آکادمی بازار به شما این است که با بهره‌گیری از دوره فن بیان، فن بیان خود را تقویت کرده و به یک سخنران حرفه‌ایی تبدیل شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی