مقالاتموفقیت / انگیزشی

۷ مرحله از چرخه عمر کارآفرینان

چرخه عمر کارآفرینان شامل چه مراحلی است؟ کارآفرینان هم چرخه‌ی عمری دارند که شبیه زندگی افراد است و هر مرحله از آن ویژگی‌ها و چالش‌های منحصر به فردی برای رسیدن به مرحله‌ی بعدی دارد.

تصمیم به توسعه‌ی کسب و کار، گام بزرگی در زندگی همه ی کارآفرینان است. در زیر برخی از مهم‌ترین مراحل تکامل چرخه‌ی عمرشان را از ابتدا تا اوج عملکرد و پایان احتمالی زندگی‌شان می‌خوانید. هر کسب و کاری، چرخه‌ی عمری دارد که شبیه زندگی افراد است و هر مرحله از آن ویژگی‌ها و چالش‌های منحصر به فردی برای رسیدن به مرحله‌ی بعدی دارد.

در ادامه با ۷ مرحله از چرخه عمر کارآفرینان آشنا می شوید.

 ۱. تولد شرکت

این مرحله در چرخه‌ی عمر کارآفرین، پر از احساسات است، از هیجان گرفته تا ترس و عدم اطمینان. انگیزه‌ی استقلال با یک ایده شروع می‌شود. شما چیزهایی را می‌بینید که دیگران نمی‌بینند و این شما را به انجام کاری درباره‌ی آن ایده تشویق می کند. با این که ممکن است چندان برایتان واضح نباشد که چه‌طور باید این کار را شروع کنید، انگیزه‌ای طبیعی برای شروع چیزی که وجود ندارد، کار را پیش می‌برد. وقتی این گام را بر می‌دارید، به دنبال استقلال‌تان در دنیای کسب و کار می‌روید و برای دیگران این فرصت را فراهم می‌کنید تا به هدف و انتظار یا چشم‌انداز شما بپیوندند.

۲. بقاء و رشد شرکت نوپا

با فرض این‌که راهی برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز شرکت‌تان می‌یابید، حالا می‌خواهید به عنوان یک کسب و کار، به دنبال بقا باشید. بیش‌تر کارآفرینان می‌کوشند که استقلال‌شان را حفظ کنند، یا فورا سرمایه‌گذارانی بیابند که پول مورد نیاز برای بقای‌شان را تأمین کنند. با حفظ استقلال‌تان، کنترل بیش‌تری روی برون‌ دادها یا ماحصل کارتان دارید، ولی با دریافت مشارکت‌های مالی می‌دانید برای ساختن کسب و کارتان زمان دارید و می‌توانید شب‌ها راحت‌تر بخوابید. اسم بازی این مرحله، بقاء است.

۷ مرحله چرخه عمر کارآفرینان

۳. جوانی و غرور

در سال‌های رشد کسب و کارتان هستید و شرکت‌تان به دوران جوانی‌اش رسیده است. ولی برون‌داد یا خروجی تحت کنترل‌تان نیست. در این مرحله بسیاری از شرکت‌ها و کارآفرینان به دردسر می‌افتند، آنها طعم موفقیت را چشیده‌اند و فکر می‌کنند هیچ خطایی از آنها سر نمی‌زند. اگر باور دارید همه چیز را می‌دانید و همه‌ی رقبا را نابود می‌کنید، درست در مرحله‌ای هستید که به یک‌باره غافلگیر می‌شوید. کارآفرینان به جای معیارگذاری و تمرکز بر خروجی‌های مطلوب‌شان، از موفقیت‌های مرحله‌ی جوانی لذت می‌برند و آن را جشن می‌گیرند. بسیاری از شرکت‌ها سال‌ها بین مراحل نوپایی و جوانی می‌گردند و عنصر کلیدی حرکت به مرحله‌ی بعد را گم می‌کنند: دوام یا پایندگی. فقط زمانی که یک کسب و کار، پاینده است، می‌تواند به مرحله‌ی بعد صعود کند.

۴. میان‌سالی

این یک موفقیت بزرگ است و زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌تان مراحل بقاء و پایندگی را گذرانده و به رشد قابل پیش‌بینی‌تری رسیده باشد. این مرحله‌ای است که می‌خواهید تا جایی که ممکن است در آن بمانید. در این مرحله کارآفرینان به دنبال وابستگی متقابل هستند. به این دلیل که افراد و شرکت‌های مستقل و قوی دیرتر می‌توانند کسب و کار شما را قوی‌تر سازند. وابستگی متقابل به حفظ چرخه‌ی رشد و جوان‌تر ماندن شرکت‌ها کمک می‌کند.

۵. سالخوردگی و زوال اولیه

شاید شراکت‌های متقابل، آن‌طور که باید پیش نرود و یا برخی از هم تیمی‌های‌تان تصمیم به خروج و ایجاد کسب و کاری مستقل بگیرند. اغلب اوقات، بازار با ایده‌ی عالی شما تسخیر می‌شود یا شخص دیگری راه بهتری را برای تحقق چشم‌انداز و هدفی که شما داشتید در پیش می‌گیرد. وضعیت هرچه باشد، کسب و کارتان(و شاید کل صنعت‌تان) از هم گسیخته می‌شود. در این مرحله، می‌توانید خودتان به این تخریب کمک کنید و دوباره به اول راه برگردید یا می‌توانید به راه‌تان ادامه داده تا ازفروپاشی چیزی را که ساخته‌اید با چشمان‌تان ببینید.

۶. بیماری و زوال سریع

اگر نتوانید با مشاهده‌ی علائم اولیه‌ی بیماری، راهی برای پیشگیری آن بیابید، این مرحله فرا می‌رسد. این زوال با تیمی شروع می‌شود که مطمئن نیست در آینده به کجا می‌رود و چگونه مشکلاتش را حل می‌کند. انفعال موجب زوال سریع‌تر و مشکلات داخلی، ترس، عدم قطعیت و شک و شبهه می‌شود. در این مرحله بدون یک حرکت بزرگ، شرکت رو به سقوط می‌رود.

۷. مرگ

ما سخت کار می‌کنیم تا مطمئن شویم شرکت‌مان بعد از ما هم دوام می‌آورد، ولی نقطه‌ای می‌رسد که کاملا روشن است این کسب و کار منجر به ورشستگی می‌شود یا به شدت تحت فشارهای مالی قرار می‌گیرد. خیلی بهتر است الان کرکره را پایین بکشید قبل از این که کسب و کار رو به زوال و سقوط‌تان همه را با خودش پایین بکشد.

یک کار آفرین باید از چرخه ی عمر کارآفرینان آگاه باشد. کارآفرینان موفق همواره وضعیت شرکت و کسب و کار خود را مورد بررسی قرار می دهند تا بدانند در کجای این چرخه قرار دارند و نقاط ضعف و قوت آنان چیست. زمانی که نقاط قوت و ضعف و همچنین اشکالات کار خود را بدانند، می توانند تصمیم گیری های صحیح تری داشته باشند و موفق عمل نمایند.

یکی از موضوعات مهمی که در آکادمی بازار به صورت کاملاً جدی دنبال می شود، آموزش مهارت های عمومی کسب و کار و مدیریتی به کسانی است که می خواهند کارآفرینی موفقی داشته باشند. از این رو آکادمی بازار با انتشار روزانه مطالب آموزشی و برگزاری کلاس ها، کارگاه ها و سمینارهای گوناگون در حوزه ی کسب و کار نقش عمده ای در گسترش دانش روز دنیا در مورد کسب و کار دارد. نمونه ی این فعالیت ها سمینار موفقیت است که در آن استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه ی کسب و کار ویژگی های منحصر به فرد انسان های موفق و کارآفرین و همچنین ضرورت کسب دانش در زمینه ی کسب و کار و مدیریت، را به شما تدریس خواهند نمود. جهت ثبت نام در این سمینار کافی است روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

 

مطالب مرتبط

آشنایی با مهارت‌های اساسی کارآفرینی برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار
ده نکته آموزنده که هر کارآفرینی باید بداند
گران قیمت ترین دفاتر کار جهان در کدام کشور ها قرار دارند؟
انتخاب کار آفرینی به عنوان شغل و عوامل موثر بر موفقیت و شکست آن
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − شش =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن