شش راهکار ساده برای خلق شادی و آرامش در زندگی

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
شادی و آرامش
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

شادی و آرامش در زندگی می‌تواند در همه حوزه‌های زندگی به ما کمک کند. زمانی که انسان شاد باشد و آرامش درونی داشته باشد عملکرد بهتری نیز دارد و راحت‌تر اهدافش را دنبال می‌کند.

حتما برایتان پیش آمده زمانی که در زندگی آرام و شاد هستید عملکرد خیلی بهتری نسبت به زمان‌های دیگر دارید. شادی و آرامش حق همه ماست. ما لایق یک زندگی خوب و آرام هستیم. لبخند بزنید و همین الان برای داشتن حال خوب شروع کنید.

ممکن است برایتان سوال شود که چگونه این آرامش را به زندگی تزریق کنیم؟ آیا برای شاد شدن حتما نیاز به پول و مادیات دارم یا بدون آن هم می‌توانم شادی و آرامش را حس کنم؟ جواب شما در این مقاله داده شده است. با ما همراه باشید.

شادی و آرامش

چطور می‌توانیم شادی را در زندگی تجربه کنیم؟ آیا می‌خواهید زندگی سرشار از شادی و آرامش درونی داشته باشید؟ مطمئنا همین‌‌طور است. شاید فکر کنید که این کار سخت و غیرممکن است و یک زندگی شاد و آرام مستلزم شرایط خاصی است. این‌چنین نیست. زمان خاصی برای این کار وجود ندارد. هر روز زمان مناسبی است.

برای شادی و آ‌رامش در زندگی‌تان باید اقدام کنید، نه این‌که فقط رویاپردازی کنید. همچنین شما باید برخی تغییرات در درون خود ایجاد کنید و اثرات منفی را از زندگی‌تان حذف کنید. با تغییرات ساده زندگی را به یک ماجراجویی تبدیل کنید.

۱. داشتن‌ شادی و آرامش به موقعیت و دارایی ربطی ندارد

دارایی‌های مادی، پول و شهرت امکان دارد آرامش درونی و شادی موقتی را به ارمغان آورد اما شادی و ‌آرامش واقعی از درون شما نشات می‌گیرد. این‌ها ربطی به شرایط مالی و موقعیت شما ندارد.

شادی و آرامش صرفا علایق شما هستند مثل خواندن یک کتاب خوب، معاشرت با دوستانی که دوست‌شان دارید، مسافرت رفتن یا حتی رفتن به تفریح. وقتی مشغول انجام کارهای کوچک و ساده‌ای هستید که دوست دارید، درواقع از بسیاری از لحظات آرامش‌بخش لذت می‌برید.

۲. یک نگرش مثبت نسبت به زندگی داشته باشید

یک نگرش مثبت نسبت به زندگی داشته باشید

به جای فکر کردن به مشکلات به راه‌حل‌ها فکر کنید. شما حق انتخاب دارید که مشکلات را ببینید یا این‌که به راه‌حل‌ها بیندیشید. می‌توانید منتظر شکست یا موفقیت باشید.

گذشته را از یاد ببرید و به زمان حال متمرکز شوید. نگرش مثبت باعث آرامش، شادی و احساس سبک شدن می‌شود. رسیدن و یا عدم رسیدن به موفقیت از نگرش شما نشات می‌گیرد.

۳. نگذارید ترس‌‌ها ذهن‌تان را درگیر کنند

آیا ترس این را دارید که شغلی پیدا نکنید یا شغل‌تان را از دست بدهید؟ آیا نگران این هستید که پول کافی برای رهن منزل نداشته باشید؟ آیا نگران این هستید که نتوانید دل کسی را که دوست دارید، به دست بیاورید؟ ترس را از وجودتان پاک کنید، فرصتی نمانده است.

ترس و نگرانی‌ها استرس‌زا هستند و حال‌مان را بد می‌کنند. حتی اگر ترس و استرس‌تان واقعی باشند، با تمرکز کردن بر آن‌ها تنها شادی و آرامش خود را از بین می‌برید و چیز دیگری عایدتان نمی‌شود. کنترل استرس و راهکارهایی برای مدیریت و درمان آن را یاد بگیرید.

۴. فعال باشید

منفعل نباشید و دست به کار شوید. از چالش و اقدام کردن نترسید. احتمالا کاری هست که می‌خواهید انجام دهید، اما پول و وقتی برای انجام آن ندارید.

آیا کاری هست که دل‌تان بخواهد انجام دهید و دل و جرات آن را نداشته باشید؟ حال وقت آن است که تغییر کنید. وقتی کاری را که دوست دارید انجام می‌دهید، زندگی‌تان سرشار از شادی و آرامش خواهد شد. بهترین بودن به معنای واقعی را تمرین کنید.

۵. آنچه را که دوست ندارید و منفعتی هم برای شما ندارد، تغییر دهید

به طور آگاهانه تصمیم بگیرید چیزهایی را که دوست ندارید یا نفعی برای شما ندارند، تغییر دهید. شاید قادر به تغییر هر چیزی نباشید اما در زندگی‌تان چیزهایی وجود دارند که می‌توانید تغییرات دهید.

  • آیا می‌خواهید به کشور خاصی سفر کنید؟
  • آیا قرار است به خانه یا آپارتمان جدیدی نقل مکان کنید؟
  • آیا شغل‎تان دست و پای‌تان را بسته و آرزو می‌کنید که آن را عوض کنید؟
  • آیا در روابط‌تان مشکل دارید؟

این تغییرات را به عنوان پروژه‌ای برای بهبود زندگی‌تان در نظر داشته باشید. درمورد این پروژه فکر کنید، برنامه‌ریزی کنید و شروع به تلاش برای آن کنید. تلاش همیشه به موفقیت می‌رسد اگر از آن خسته نشوید. وقتی شما آنچه را که دل‌تان می‌خواهد انجام می‌دهید، شما راضی‌تر و شادتر خواهید بود.

۶. اوقاتی را به خانواده‌تان اختصاص دهید

اوقاتی را به خانواده اختصاص دهید

زمانی را برای بودن در کنار خانواده اختصاص دهید و با آن‌ها گفتگو کنید، بازی کنید و خوش بگذرانید. دست کم یکبار در هفته یک وعده غذایی با خانواده‌تان بخورید و به دنبال فرصتی باشید تا با آن‌ها به مسافرت بروید.

وقتی به طور کلی به ماهیت زندگی دقیق می‌شویم درمی‌یابیم که شاید تمام معنای زندگی در داشتن آرامش و آسایش خلاصه شود. بسیاری از روانشناسان همواره بر این باورند که آرامش همیشه بر آسایش برتری دارد، چرا که شاید برخی افراد آسایش داشته باشند. (به ظاهر دارای زندگی خوب و راحتی باشند، اما آرامش نداشته باشند).

استاد احمد محمدی
برای تغییر باورهای ناتوان‌کننده و منفی، در افکار مثبت و توانمند ساز غوطه‌ور شو.
استاد احمد محمدی

معمولا آسایش را می‌توان با پول به دست آورد. به عنوان مثال داشتن خانه، ماشین و … شاید به نوعی آسایش همراه داشته باشد، اما ممکن است کسی همه امکانات آسایشی را داشته باشد، ولی آرامشی در کار نباشد.

زیرا آرامش همیشه از دورن انسان به وجود می‌آید که آرامش ذهن، آرامش قلب، آرامش فکر و حتی آرامش جسم از این دسته‌اند. اینکه چگونه به آرامش برسیم به این نکته مهم بستگی دارد که عزممان را جزم کرده باشیم و باور کنیم که آرامش می‌خواهیم، بعد از این مرحله باید راه‌های رسیدن به آرامش را بیابیم.

بی نهایت راه‌ برای رسیدن به آرامش و شادی درونی

بی نهایت راه‌ برای رسیدن به آرامش و شادی درونی در ساحل

در نوشته‌ها و مقالات گوناگون می‌بینیم که تعداد راهکارهایی که برای رسیدن به آرامش بیان می‌شود، متفاوت است و ما در ادامه این مقاله با اطمینان به شما می‌گوییم راه‌های رسیدن به آرامش بی‌نهایت است!

شاید برایتان عجیب باشد اما باید باور کنید که ممکن است خودتان مبتکر یکی از راه‌های رسیدن به آرامش باشید. مثلا شیوه‌ای خاص که با آن به آرامش خواهید رسید. به عنوان مثال ممکن است انجام کارهای زیر به شما آرامش دهد:

  • یاد خدا
  • خواب خوب
  • تمرکز در انجام کارها
  • پیشگیری از افراط و تفریط
  • موسیقی
  • بخشندگی
  • نظم در کارها
  • مثبت اندیشی
  • مسئولیت‌پذیری
  • بی‌اعتنایی به بی‌احترامی‌ها
  • نه گفتن
  • باغبانی
  • یادآوری خاطرات خوب گذشته
  • عدم حسادت
  • عدم قیاس در زندگی
  • شکرگذاری
  • حفظ سنت‌ها
  • حل جدول
  • پیاده‌روی
  • دور ریختن اشیا کهنه و فرسوده
  • تماشای مناظر زیبا
  • و …

همانطور که می‌بینید این موارد آنقدر زیاد است که شاید همه آن در این مقاله نگنجد و از حوصله شما خارج باشد.

بیشتر بخوانید: خلاصه کتاب ” مزیت شادی ” نوشته شان اکر

مهم‌ترین نکته در آرامش پیست؟

اما آنچه مهم‌تر از همه این‌ها و یافتن راه رسیدن به آرامش به نظر می‌رسد، حفظ آرامش است. بله حفظ آرامش و این موضوع مهم دو بخش عمده دارد؛ یکی حفظ و انجام همان کارهایی است که به شما آرامش می‌دهد و دومی حفظ آرامش یا همان خونسردی در مواقع خاص است.

تمرین آرامش درون

تمرین آرامش درون با یوگا

شاید تا به حال شنیده‌اید که مثلا فردی ظاهری آرام دارد ولی خیلی زود عصبانی شده و به قول معروف از کوره در می‌رود! شاید شما هم یکی از همین افراد باشید. پس باید تمرین کنید تا همیشه در آغوش آرامش قرار گیرید. برای این منظور چند نکته مهم و کلیدی را همیشه در نظر بگیرید:

  1. با خودتان مهربان باشید: همیشه با خودتان خوب رفتار کنید، مراقب سلامتی خود باشید، لباس مرتب بپوشید و در برابر آینه لبخند بزنید و … .
  2. همیشه قوی باشید: شاید گاهی پیش بیاید که از قوی بودن خسته می‌شوید. اما چاره‌ای نیست شما باید زندگی کنید، پس خوب زندگی کنید و در برابر سختی‌ها و ناملایمات قوی باشید و از خودتان ضعف و سستی نشان ندهید.
  3. به موضوعات قابل کنترل بیندیشید: به چیزهایی فکر کنید که می‌توانید در آن‌ها تغییر ایجاد کرده و آن‌ها را کنترل کنید، چیزهایی که از دسترس شما خارج‌اند را کنار بگذارید.
  4. به روزهای سخت گذشته فکر کنید: هرگاه در شرایط سخت قرار می‌گیرید به روزهایی فکر کنید که شرایط سخت‌تر از آن هم داشته باشید.
استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
5 تکنیک شادی

کلام آخر

با تمرین و ممارست می‌توانید وجودی آرام و زندگی آرامی را تجربه کنید، فقط کافیست که بخواهید. اگر به آنچه که گفته شد خوب بیندیشید و به آن عمل کنید، حتما آرامش را خواهید یافت. اگر شما نیز راهی برای شادی و آرامش بلد هستید حتما با ما درمیان بگذارید.

رسیدن به موفقیت در زندگی باعث به وجود آمدن حس آرامش و شادی می‌شود. به همین دلیل آکادمی بازار بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» برای شما فراهم کرده است تا هرچه زودتر در راه موفقیت و آرامش درونی قدم بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *