کلید نوآوری و تفکر خلاقانه و تاثیر آن بر زندگی شخصی و اجتماعی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۶ مرداد, ۱۴۰۰

برای رسیدن به موفقیت باید نوآوری و خلاقیت داشته باشید تا ایده‌های خوب به ذهن‌تان برسد و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

نوآوری ابزاری برای تفکر خلاقانه

آیا فردی خلاق هستید یا پر مشغله؟ به نظر شما چه ارتباطی بین لئوناردو داوینچی و راه اندازی یک کمپین بازاریابی فعال یا کاهش اثرات گلخانه‌ای شرکت‌تان وجود دارد؟

اگر این سوال را از “روآن گیبسون”، نویسنده کتاب جدید “۴ نکته به سوی نوآوری ابزاری قدرتمند در راستای تفکر خلاقانه” بپرسید، به شما خواهد گفت که این موارد، اشتراکات زیادی با هم دارند.

در حقیقت، لئوناردو داوینچی، ایده مرد رنسانسی را متجلی ساخت. داوینچی، فقط یک نقاش معروف نبود؛ وی، یک ریاضیدان، معمار، موسیقیدان، مبدع و هزاران چیز دیگر بود؛ گویی که ذکاوت و نبوغش را پایانی نبود و بلند پروازی‌های خلاقانه‌اش هیچ حد و مرزی نمی‌شناخت.

تفکر این افراد این است که تو نامحدودی، تلاش کن و زندگیت را از نو بساز. دوره رنسانسی که از قرن ۱۴ تا قرن ۱۷ به طول انجامید، زمانی بود که دستاورد‌های بشری جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده بود. نقطه آغاز تمام دستاوردها اشتیاق است.

دستاوردهایی که نتیجه و محصول تلاش و تخیل بشر، و نه حاصل دخالت عناصر شیطانی و غیر انسانی بودند. این نگرش جدید به قابلیت‌های انسان منجر به وقوع سیلی از نوآوری و ابتکارات تکنولوژیکی، هنری و فرهنگی شد.

نکاتی برای نوآوری و حل مساله

گیبسون در کتابش، از ۴ نکته و فرآیندی سخن می‌گوید که ما با استفاده از آن‌ها در قرن ۲۱ام می‌توانیم تفکر و ذهنیت مردم عصر رنسانس را پیاده سازی کرده و بتوانیم در حل مساله و تصمیم‌گیری‌ها، خلاقیت و ابتکار بیشتری از خود نشان دهیم؛ تا تکنیک‌ها، ابزارها و توصیه‌های موفقیت در تصمیم‌گیری را یاد بگیریم. فکر می‌کنید این نکات کدامند؟

استاد احمد محمدی
اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.
استاد احمد محمدی

این ۴ نکته و فرآیند عبارت‌اند از: به چالش کشیدن عقاید و سنن مرسوم، بهره جویی از روند‌ها، اهرم سازی منابع و شناسایی و درک نیازها.

گیبسون تک تک این آیتم‌ها را در کتابش به تفضیل معرفی و تشریح کرده است و در این راه از تصاویر رنگارنگ به منظور تکمیل تشریح موضوع مورد نظر استفاده کرده است که خواندن کتاب را ساده و در عین حال جذاب می‌سازد.

ویژگی‌های کتاب “۴ نکته به سوی نوآوری ابزاری قدرتمند در راستای تفکر خلاقانه”

در انتهای هر بخش به نکاتی برای یادگیری اشاره و مواردی هم جهت مطالعه بیشتر افزوده شده است. به عنوان مثال، استیو جابز به عنوان شخصی معرفی می‌شود که رسوم و مرسومات جامعه را به چالش می‌کشد.

جف بزوس در آمازون هم به عنوان کسی که توانسته از روندهای موجود به طور موفقیت آمیزی بهره ببرد، معرفی شده است. گیبسون در کتابش علاوه بر ارائه اطلاعات مفید و کاربردی، نحوه استفاده از این ۴ فرآیند را تنها در یک واژه بیان کرده است و آن چیزی نیست جز “رفتار سیستماتیک”.

وی با تاکید و هشدار می‌گوید: “هیچ چیزی را به شانس واگذار نکنید. بیهوده دور یک میز جمع نشوید و سعی در بیان ایده‌های ناب نکنید چرا که نهایت آن چیزی که نصیب‌تان خواهد شد، در اغلب موارد، ایده‌هایی احمقانه خواهد بود”. برای تغییر زندگی‌تان، نگرش خود را تغییر دهید.

استفاده موثر از ابزار قدرت

نوآوری و خلاقیت - استفاده موثر از ابزار قدرت

گیبسون توصیه می‌کند به جای این کار، از این ۴ نکته و فرآیند به شیوه‌ای روشن و روشمند استفاده کنید. از هر فرصتی که در اختیارتان قرار گرفته درست استفاده کنید؛ وی در کتابش پیشنهاداتی جهت استفاده موثر از این ابزار قدرت اشاره می‌کند.

ده‌ها نکته کلیدی برای مدیران در کار گروهی و تیم سازی وجود دارد. وی می‌گوید که من افراد را به گروه‌های کوچکی تقسیم می‌کنم به گونه‌ای که هر کدام نماینده یکی از این ۴ مورد است.

بنابراین، من تیم مرسومات، تیم روندها، تیم منابع و تیم نیازهای مشتری را تشکیل داده و به آن‌ها تمریناتی می‌دهم تا بتوانند افق فکری‌شان را وسعت بخشند و آن‌ها را قادر ساخته تا با استفاده از آن فیلترها و دریچه‌ها، به دنیا، موقعیت، شرایط یا مشکلات‌شان بنگرند و کلید حل مشکلات را در دست بگیرند.

مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان توست. سپس، مثالی از کار و فعالیتش در کارخانه شکلات سازی می‌زند که در آنجا سعی داشت تا ضایعات حاصله را به حداقل برساند.

هدف ما این بود که مقدار ضایعات را از وضعیت کنونی در آن زمان، که به چیزی در حدود هزار تن در سال می‌رسید، به صفر برسانیم. ما با یک کارخانه شکلات سازی بزرگ روبرو بودیم. ما دو روز را صرف برگزاری جلسات کردیم و از تمامی این ۴ فیلتر استفاده کردیم.

در نهایت موفق شدیم کل مساله را حل کنیم؛ در واقع ما توانستیم با استفاده از این فیلترها به ایده‌های جدیدی برسیم و ضایعات را به صفر برسانیم.

نکته پایانی

بنابراین، سعی کنید از این نکات به طرز سیستماتیکی بهره‌مند شوید. با استفاده از این فرآیند‌ها ایده‌ها و نوآوری جدیدی بسازید و آن‌ها را با هم ترکیب و برای خودتان خلق فرصت کنید. اهمیت نوآوری و خلاقیت در موفقیت کسب و کارها و زندگی را جدی بگیرید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارتباطات اجتماعی و ارتباط موثر

به نظرتان این شیوه در عمل چقدر برای شما کارایی خواهد داشت؟ خلاقیت چیست و چگونه بر آگاهی و رشد ذهن تاثیر می‌گذارد؟ چطور می‌توانید خلاقیت را در تیم‌تان برانگیزید؟ چگونه در کسب‌ و‌کار خود خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم؟ و چطور می‌توانید راه داوینچی‌ها، گالیله‌ها و مبتکران دیگر را ادامه دهید؟

موفقیت نیازمند دانستن تکنیک‌ها و مهارت‌های بسیاری است که از طریق مطالعه و تمرین به دست می‌آیند. هم‌‌چنین می‌توانید جهت یادگیری و آشنایی با آن‌ها از بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» استفاده نمایید. زیرا در این پکیج این مهارت‌ها و راه‌های منتهی به موفقیت و نوآوری به شما تدریس خواهند شد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. سلام دکتر عزیز شیخی هستم از شرکت پگاه بسیار عالی بود فقط اگه بشه تو بعضی مسائل یه توضیح کوچکی هم در مورد اون مطلبی که ذکر می کنید و با توضیح کتاب بیارید بهتر میشه بازم ممنون و به امید دیدار. یاحق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی