کتاب “کفش باز” نوشته فیل نایت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۳۰ آبان, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کفش باز – خاطرات بنیان گذار نایکی – نوشته فیل نایت، بدون تردید یکی از بهترین کتاب ها است که در سراسر عمر خود می توانید مطالعه کنید. کتاب کفش باز داستان زندگی فیل نایت و مهمتر آنکه داستان برند نایکی است. نایکی که فیل با دشواری های زیاد آن را از هیچ ساخت، در سال 2017براساس رتبه بندی مجله فوربس شانزدهمین برند برتر جهان است. شکل گیرى و ساخت شرکت عظیم نایکی فقط با یک سفارش ۵٠ دلاری، انتخاب کارکنان خوب، شیوه انتخاب اسم و طراحى لوگوى نایکى، رخداد های تلخ و شیرین برند نایکی و… همه و همه در این کتاب بیان شده است. در ادامه با موضوعات و محتوای کتاب کفش باز بیشتر آشنا می شوید.

درباره کتاب کفش باز

این کتاب بسیار زیباست و کل جهان باید سپاسگزار فیل نایت باشد که سرگذشت خود و نایکی را به صورت یک کتاب منتشر کرده است. متن کتاب بسیار ساده و روان است و اتفاقات آن با هیجان و جذابیت خاصی روایت می شود. کفش باز یک کتاب بسیار مفید برای مدیران، کارآفرینان، صاحبان کسب و کار، نوجوانان و… می باشد که می توان در آن تجربه های ناب به دست آورد. تجربه هایی که در هیچ جای دیگر نتوانید آن ها را کسب کنید.

کسب و کار نایت به سرعت گسترش پیدا می کند، به حدی که هر سال فروش او دو برابر می شود و در کنار این روند رو به رشد، مشکلات هم روز به روز بزرگتر می شوند. مشکلاتی که امکان دارد هر کسب و کاری را از بین ببرد . مشکلاتی مانند: نبود کارخانه برای تولید محصول، وام گرفتن از بانک ها، نقدینگی پایین، روبه رو شدن با کپی کاری، مالیات، عرضه سهام و… . اما این موضوعات نتوانستند نایکی را از پای در آورند.

استاد احمد محمدی

چیزی که جذابیت این کتاب را چند برابر می کند، صداقت نویسنده در توضیح جزئیات است. نایت از اینکه بگوید اشتباه کرده و تصمیم های غلط گرفته، ترسی ندارد و حتی در کتاب به کارهای غیراخلاقی خود در کسب و کارش هم اشاره می کند. ولی نقطه اوج کفش باز، آخر کتاب است، جایی که فیل نایت از ته قلب با مخاطب صحبت می کند.

 

بخش هایی از متن کتاب کفش باز

_با خودم گفتم کاملا درسته. اعتماد به نفس. هر انسانی بیشتر از دارایی خالص و نقدینگی، به اعتماد به نفس نیاز دارد. آرزو کردم که ای کاش اعتماد به نفسم بیشتر بود. کاش می شد کمی از آن قرض گرفت. اما اعتماد به نفس مانند پول بود. باید کمی داشته باشی تا بتوانی کمی دیگر بگیری، و دیگر افراد میلی به دادنش ندارند.

_گفت: “امروز صبح کله سحر، جانسون زنگ زد. مثل اینکه دیشب بین خواب و رویا این نام جدید براش الهام شده.”
چشم هایم را در کاسه چرخاندم و گفتم: “بین خواب و رویا؟”
وودل گفت: “اون کاملا جدی بود.”
“اون همیشه جدیه.”
وودل گفت: “جانسون گفت که نصف شب از خواب بیدار شده و صاف روی تختش نشسته و این اسم رو مقابل خودش دیده.”
خودم را بغل کردم و گفتم: “حالا این اسم چی هست؟”
“نایکی.”
“ها؟”
“نایکی.”
“هجی اش کن.”
“ن-ا-ی-ک-ی.”
آن را روی کاغذ یادداشتی که جلویم بود نوشتم.

_بهتر از همه این ها این که او رقیبی سرسخت بود. در دوران بچگی، من و هوسر در حیاط پشتی خانه شان مسابقات طولانی و نفس گیر بدمینتون می دادیم. تابستان یکی از آن سال ها دقیقا ۱۱۶ دور بازی کردیم. چرا ۱۱۶ دور؟ برای این که هوسر ۱۱۵ بار متوالی مرا شکست داد و من تا وقتی که ببرم دست از بازی نکشیدم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

_با خودم گفتم که ترس از شکست هیچ وقت نقطه ضعف ما نبوده است. نه به این دلیل که همگی فکر کنیم که شکست نمی خوریم؛ در واقع انتظار هر نوع شکستی را داشتیم. اما ایمان داشتیم که هربار شکست بخوریم می توانیم خیلی سریع سرپا شویم، از آن درس بگیریم و به نحو احسن انجامش دهیم.

درباره نویسنده

نایت در خانواده اى متوسط متولد شد و عضو تیم دو و میدانى دانشگاه بوده است، اما هیچوقت نتوانسته بود به موفقیت در این رشته به عنوان یک ستاره تبدیل شود. نایت بعد از دانشگاه تصمیم گرفت به دور دنیا سفر کند. همزمان در فکر این بود که کسب و کاری در رابطه با عرضه کفش های ژاپنی در آمریکا به راه بیندازد.

فیل نایت کارگزار بزرگ و بشردوست آمریکایی است. او که اهل ایالت اورگن است، از بنیان‌گذاران و رئیس بازنشستهٔ شرکت نایکی است. او قبلتر رئیس و مدیرعامل این شرکت بود. در ژانویه سال 2018 نایت فوربز به عنوان بیست و هشتمین نفر از بین ثروتمندترین افراد جهان رتبه بندی شد و ارزش خالص آن 30 میلیارد دلار بود او همچنین رئیس شرکت فیلم سازی motion laika می باشد.

نایت از دانشگاه اورگان و دانشکده ی بازرگانی استنفورد فارق التحصیل شد. او در دانشگاه اورگان با بیل بورمن همکاری می کرد و با همکاری او نایک را همراهی می کرد .

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی