خلاصه کتاب « وقتی نیچه گریست » نوشته اروین یالوم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۲ دی, ۱۴۰۱
کتاب « وقتی نیچه گریست »

خیلی از افراد وقت کافی برای خواندن کتاب‌ها را ندارند یا قبل از خواندن کتابی نیاز به یک خلاصه دارند. در این مقاله خلاصه کتاب وقتی نیچه گریست را برای شما آورده‌ایم.

رمان وقتی نیچه گریست نوشته اروین د.یالوم، روان‌پزشک و استاد دانشگاه استنفورد، است که در سال ۱۹۹۲ به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب روایتی از روانکاوی افراد مهم و سرشناس قرن 19 مانند نیچه است.

این کتاب تلفیقی از خیال و واقعیت است. داستان از دیدار خیالی نیچه، فیلسوف آلمانی، و دکتر برویر که یک روان درمانگر است شروع می‌شود‌. اگر شما نیز به رمان‌هایی با موضوع روان‌شناختی علاقمند هستید این مقاله را از دست ندهید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

متن کتاب وقتی نیچه گریست

خلاصه کتاب « وقتی نیچه گریست » نوشته اروین یالوم را در این مقاله مطالعه کنید. کتاب «وقتی نیچه گریست» از روان درمانگر و نویسنده‌ معروف اروین یالوم است. اروین یالوم در خلال کتاب وقتی نیچه گریست به توصیف درمان‌‌های رایج برای وسواس فکری که در هر دو شخصیت اصلی رمان به شکلی گرفتار آن هستند می‌پردازد.

اما در نهایت روش روان‌ درمانی اگزیستانسیال و رابطه پزشک – بیمار است که کتاب بیش از هر چیز در پی معرفی آن است. مطالعه این کتاب به همه افرادی که به خودشناسی و توسعه فردی اهمیت می‌دهند توصیه می‌شود. آکادمی بازار در این مقاله خلاصه‌ای از کتاب وقتی نیچه گریست را ارائه می‌دهد، با ما همراه باشید.

آغاز کتاب وقتی نیچه گریست

آغاز کتاب وقتی نیچه گریست

دکتر برویر مردی است در آستانه‌ چهل سالگی و یک روانشناس و روان درمان‌ گر است که در قرن ۱۹ میلادی به طبابت بیماران خود مشغول است.

یک زندگی عادی، همسری مهربان و زیبا و فرزندانی سالم دارد. وضعیت مادی او خوب است و خلاصه همه چیز رو به‌ راه و عادی به‌ نظر می‌رسد.

ملاقات با لوسالومه

داستان کتاب با ملاقات دکتر برویر و زنی به‌ اسم لو سالومه در یک کافه شروع می‌شود. لوسالومه معشوقه نیچه است و از دکتر برویر می‌خواهد بدون اینکه نیچه بفهمد، درمان او را قبول کند. چه کار دشواری!

استاد احمد محمدی
کسی که شروع می‌کند بعضی مواقع می‌بازد، کسی که منتظر می‌ماند همیشه بازنده است.
استاد احمد محمدی

درمان روان فردی بدون اینکه خود بی‌خبر باشد، کاری محال به‌ نظر می‌‌رسد. در رشد فردی هر کسی، مهم‌ترین نکته خواست و اراده شخصی او است. دکتر برویر این مسئله را قبول می‌کند و طبق نقشه‌‌ای که میان آن‌ دو شکل می‌گیرد، کار آغاز می‌شود.

ملاقات نیچه و دکتر برویر

ملاقات نیچه و دکتر برویر

ملاقات عجیبی است. مانند بسیاری از دیدارهای ما انسان‌ها که از خودمان دوریم. احساسات واقعی‌‌مان را آشکار نمی‌کنیم. به دیگران اعتماد نمی‌کنیم. راهی برای صمیمیت بیشتر باز نمی‌گذاریم. روی بازی برای دیگران نداریم.

فردریش نیچه در مقابل دکتر برویر گارد شدیدی دارد. حرف‌ها و کلمه‌‌ها بسیار حساس هستند. هر لحظه ممکن است این ملاقات با یک خداحافظی سریع از سوی نیچه به‌ اتمام برسد.

دکتر برویر سعی می‌‌کند او را در ارتباط با خویش نگه دارد. هوش و درایت دکتر برویر در این‌ کار راهنمای او است و در نهایت او پیروز می‌شود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - شادی

مسیر درمان نیچه در کتاب وقتی نیچه گریست

از آنجایی که نیچه از سردردهای بسیار شدید میگرنی و علائم بیماری جسمی رنج می‌برد (در حالی‌که منشا روحی و ذهنی دارد) دکتر برویر درمان را بر سردردهای نیچه بنیان می‌نهد و برای جلب رضایت نیچه جهت قرار گرفتن تحت درمان او هیچ صحبتی از ناامیدی نمی‌‌کند.

چیزی که هر لحظه در دیالوگ‌‌های نیچه شعله‌ ور و با هر گفتگو بر دکتر برویر نمایان‌تر می‌شود. احساسی که همه‌ ما کما بیش با آن درگیر هستیم. نا امیدی و یاسی که مانع پیشرفت ما در جهت یک زندگی ارزشمند و با کیفیت می‌‌شود. اما در پایان کتاب مسیر به‌ شکلی دیگر رقم می‌‌خورد.

شروع درمان

شروع درمان

نیچه چندین بار از قبول درمان توسط دکتر برویر سرباز می‌زند تا اینکه شبی به‌ شدت بد حال می‌شود و در تنهایی خویش در هتل دچار حملات شدید میگرنی می‌شود.

دکتر برویر به کمک او می‌آید و همین نقطه عطفی برای پذیرش درمان از سمت نیچه می‌شود. اتفاقی که شاید تنهایی‌‌اش را به رخ او کشید و به او فهماند که به‌ عنوان یک انسان هیچگاه نمی‌توان بدون کمک دیگران زندگی سالمی داشت.

ادامه درمان نیچه

در ادامه‌ این مسیر در کتاب وقتی نیچه گریست دکتر برویر با ذکاوت خود تلاش می‌کند از نا امیدی‌های خودش برای نیچه حرف بزند. برای او درد دل کند و حتی کار را به‌ جایی می‌‌رساند که خود را به‌ عنوان بیماری روانی در محضر نیچه جا بزند و از او کمک بخواهد. تمام این‌ها به‌ این دلیل اتفاق می‌افتد که نیچه با او همراه شود و اعتماد کند.

پایان درمان

در مکالمه‌‌های طولانی‌ ای که در ادامه کتاب وقتی نیچه گریست بین نیچه و برویر انجام می‌شود به نکات متعددی اشاره می‌گردد.

اشاره به جایگاه قدرت در روابط جنسی، ارتباط جنسی با زنان و مرگ و همچنین کابوس برویر با برتا که علاوه بر نام بیمار مورد علاقه او نام مادر او نیز هست، بازگشت ابدی نیچه، مشکل آزادی زنان و ارتباط آن با جسارت انسان برای به‌ دست‌ گرفتن سرنوشت خود و بسیاری موارد دیگر نمونه‌هایی از آن هستند.

پس از آن‌که مشکل برویر تقریبا حل می‌‌شود نویسنده نوبت را به دست نیچه می‌دهد تا از موقعیت مشابه خود حرف بزند و برتا را با سالومه مقایسه کند.

معرفی اروین یالوم نویسنده کتاب وقتی نیچه گریست

معرفی اروین یالوم نویسنده وقتی نیچه گریست

اروین یالوم در سال ۱۹۵۶ در بوستون در رشته پزشکی و در سال ۱۹۶۰ در نیویورک در رشته روانپزشکی فارغ‌ التحصیل شد و بعد از خدمت سربازی، در سال ۱۹۶۳ استاد دانشگاه استنفورد شد.

در همین دانشگاه بود که الگوی روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال را بنیان نهاد. یالوم هم آثار دانشگاهی زیادی را تالیف کرده‌ است و هم چند رمان موفق دارد.

او جایزه انجمن روان‌ پزشکی آمریکا را در سال ۲۰۰۲ اخذ کرد، اما بیشتر به عنوان نویسنده رمان‌های روانشناختی، به ویژه رمان مشهور وقتی نیچه گریست مشهور است.

مطالعه این کتاب به هر شخصی که به خودشناسی، رشد فردی و مباحث روانشناسی علاقمند است توصیه می‌شود. هر کس که دغدغه کمک به خود، مهرورزی به خود، شفقت به خود را دارد می‌‌تواند برداشت‌‌های عالی از این کتاب در جهت کمک به خودش داشته باشد. اگر شما نیز این کتاب را مطالعه کرده‌اید، برداشت خود را با ما درمیان بگذارید.

4.9/5 - (97 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

32 پاسخ

    1. سلام فهیمه گرامی
      متشکر از اینکه نظرات ارزشمندتون رو با کاربران در میان گذاشتید .

  1. سلام
    ممنون از کار بسیار ارزشمندتان .
    در خلاصه کتاب که خیلی عالی و گویاست ، بهتر بود اشاره ای هم به نقش ، نظر و تعاملات فروید میشد .

  2. این‌کتابو‌خوندم.بسیار‌درمن‌تاثیر‌گذاشت.من‌‌مشکلات‌نیچه‌و‌دکتر‌برویر‌رو‌با‌هم‌دارم.انگار‌تمام‌کتاب‌داشت‌درمورد‌من‌حرف‌می‌زد.هنوز‌کمی‌گیجم.

    1. سلام کاربر عزیز
      امیدواریم این کتاب بتونه به شما کمک کنه که به شناخت بیشتری از خودتون برسید و انتخابهای بهتری در زندگی داشته باشید.

      1. بسیار کتاب خوب و داستان سرایی عالی هست.
        نکته ای که راجع به این کتاب من رو بیشتر از هرچیز به وجد اورد جملات طلایی بود که در مکالمه نیچه و دکتر برویر میخونیم.
        ممنون از بررسی کامل و با جزییات کتاب توسط شما.پاینده باشید🌹

  3. من خیلی از کتابایی که خوندم اسماشونو از مقاله های شما خونده بودم در حقیقت شما باعث گسترش کتاب خونی هم میشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی