خلاصه کتاب « شکوفایی روانشناسی مثبت گرا » نوشته مارتین سلیگمن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۲ دی, ۱۴۰۱
کتاب « شکوفایی روانشناسی مثبت گرا »

خلاصه کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گرا نوشته مارتین سلیگمن را در این مقاله مطالعه می‌کنید. کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گرا نوشته مارتین ای.پی.سلیگمن در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این کتاب شامل دو بخش است.

بخش اول روان شناسی مثبت گرای جدید است و بخش دوم راه‌های شکوفایی، در ۱۰ فصل است که به زبان ساده و همراه با مثال‌ها و تحقیقات و نتایج آن‌ها نوشته شده است.

کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گرا به تفهیم نظریه شادکامی اصیل (افزایش رضایت از زندگی) و نظریه بهزیستی (افزایش شکوفایی)، توضیحات بیشتری در مورد مدل PERMA و خصوصیات آن پرداخته و اینکه شادکامی و بهزیستی چیزی بالاتر از حال و هوای خوش و لذت و سرخوشی موقتی است. با آکادمی بازار برای مطالعه بخش‌هایی از کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گر همراه باشید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فواید و اثرات شکوفایی روانشناسی مثبت گرا

سلیگمن با آموزش تمرین‌های بسیار اثر بخش شکوفایی روانشناسی مثبت گرا و نتایج مثبتی که این روش‌ها بر کاهش افسردگی بیمارانش داشته به این نکته اشاره می‌کند که برخی اتفاقات زندگی مانند برنده شدن در یک مسابقه یا لاتاری، ترفیع شغلی، ازدواج، خریدن یک ماشین گران قیمت و … به سرعت می‌توانند ما را شاد کنند اما این شادی‌ها عموما موقتی بوده و نیاز به اتفاقات دیگری است تا بتوانیم خود را روی تردمیل سرخوشی حفظ کنیم.

اما با تمرین‌های شادکامی مانند: ملاقات با قدردانی یا چه چیزی خوب پیش رفت (هر شب سه مورد از اتفاقات خوب و دو دلیل آن رویداد را یادداشت کرده و قدردان باشیم) می‌توان شادکامی‌ها را دائمی‌تر کرد.

او معتقد است شکوفایی روانشناسی مثبت گرا سعی می‌کند که یک رابطه خوب را به یک رابطه عالی تبدیل کند. در مقایسه دارو درمانی و روان درمانی، درمان‌های دارویی نهایتا تا ۶۵ درصد می‌توانند تاثیر گذار باشند و همین مقدار هم با قطع دارو کاهش پیدا می‌کند و بیماری مجددا رشد می‌کند؛ اما تمرین‌های روان شناسی مثبت گرا بسیار موثرتر، لذت بخش‌تر و ماندگارتر هستند و البته خاصیت خود تقویتی هم دارند.

او همچنین خواهان آن است که درمانگرها، معلم‌ها، والدین و … در عوض استفاده از دارو یا تکنیک برای کاهش استرس، اضطراب و هیجانات منفی به دنبال آموزش این باشند که چگونه حتی وقتی که غمگین، عصبانی و مضطرب هستیم خوب عمل کنیم.

فرمول نسبت لوزادا

فرمول نسبت لوزادا

مارتین سلیگمن و همکارانش از فرمولی به نام نسبت لوزادا برای سنجش میزان بهزیستی بهره بردند. لوزادا نسبت جملات مثبت به منفی است (۲/۹ به ۱) که هر چه این نسبت بزرگتر باشد نشانه بهتری است و هر چه عدد خروجی کمتر، وضعیت بهزیستی فاجعه آمیزتر است.

معیارهای سنجش سلامتی

قطعا همه ما کسانی را می‌شناسیم که مبتلا به بیماری روحی نیستند اما عملکرد خوبی هم در زندگی ندارند. سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۴۶ تعریف جدیدی از سلامتی ارائه کرد: سلامتی به معنای عدم وجود بیماری نیست بلکه حالتی از بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی، مهارت‌های لذت بردن از هیجانات مثبت، برخورداری از معنا در زندگی، رسیدن به اهداف شغلی، ایجاد روابط محکم است.

استاد احمد محمدی
فقط یک بار زندگی می‌کنیم، پس به زیباترین شکل ممکن آن را به نمایش بگذاریم.
استاد احمد محمدی

سلامت روانی به معنی شکوفایی در زندگی است. از آنجایی که یکی از ارکان شکوفایی خوش بینی است تحقیقات سلیگمن درباره خوش بینی و بیماری‌ها (قلبی و عروقی، سرطان، سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی) نشان می‌دهد که افراد خوش بین به دلیل اینکه دست به عمل زده و سبک زندگی سالم‌تری دارند و از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری هستند.

تاثیر رفاه بر سلامتی

شاید یکی از تصورات ما این باشد که کشورهای ثروتمند که از رفاه مادی بیشتری برخوردارند به احتمال زیاد از سلامت روحی هم بهره‌مندند.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود بالاتر رفتن امکانات زندگی، شغلی، تحصیلی، طی ۵۰ سال گذشته سن افسردگی در این کشورها از ۳۰ سالگی به ۱۵ سالگی کاهش یافته و لزوما افزایش تولید ناخالص داخلی به معنی ارتقا بهزیستی و رضایتمندی نیست چه بسا میزان افسردگی و اضطراب افزایش و ارتباطات اجتماعی و اعتماد کاهش یافته است.

شکوفایی روانشناسی مثبت گرا معتقد است که دوره ثروت باید در خدمت سلامت باشد و دولت‌ها باید علاوه بر تلاش برای کسب سود و ثروت به سلامت کلی شهروندان نیز اهمیت زیادی بدهند. همچنین مارتین سلیگمن در انتها به این نکته اشاره می‌کند که ۵۱ درصد مردم جهان تا سال ۲۰۵۱ به مرحله شکوفایی خواهند رسید.

معرفی مارتین سلیگمن

معرفی مارتین سلیگمن

مارتین سلیگمن در ۱۲ آگوست ۱۹۴۲ در آلبانی نیویورک متولد شد. او روانشناس آمریکایی، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، رئیس انجمن روانشناسی امریکا و نویسنده کتاب‌های خودیاری و شکوفایی روانشناسی مثبت گرا زیادی است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - خوش بینی

اگر کمی در حوزه روانشناسی مطالعه داشته باشیم با شنیدن نام مارتین سلیگمن اولین چیزی که به ذهن ما می‌آید لقب پدر روانشناسی مثبت گرا است. از طرفی نظریه درماندگی آموخته شده (Learn helplessness) او در روانشناسی بالینی بسیار مطرح است و به این موضوع می‌پردازد که افراد به دلیل تجربه‌های متعدد شکست تصور می‌کنند که هیچگاه نمی‌توانند از این موقعیت بیرون بیایند.

مارتین سلیگمن در سال ۱۹۶۴ از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۶۷ دکتری روانشناسی را از دانشگاه پنسیلوانیا اخذ کرد.

در سال ۱۹۹۰ به حیطه روانشناسی مثبت گرا ورود پیدا کرد و در سال ۱۹۹۸ به عنوان رئیس انجمن روانشناسی امریکا با بالاترین رای برگزیده شد. از سال ۲۰۰۰ ماموریت خود را ارتقای روانشناسی مثبت گرا تعریف کردد. او را جزو ۳۱ نفر موثر در قرن بیستم معرفی می‌کنند.

تاثیر کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گرا

تاثیر کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گرا

شناخت بیماری‌ها، کمبودها و نقص‌ها، آسیب‌های ناشی از آن‌ها و یافتن درمان و کمک به درمان افراد مبتلا، از دغدغه‌های روانشناسان بوده و هست، به همین دلیل مبحثی به نام روانشناسی مثبت گرا برای بهبود این شرایط پیدا شد. مطالعه کتاب شکوفایی روانشناسی مثبت گرا به شما کمک زیادی در زمینه تقویت مثبت اندیشی می‌کند.

همچنین شما می‌تواند با استفاده از محصولات کتاب صوتی با اصول و روش‌های موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار آشنا شوید زیرا این کتاب‌ها آثار افراد موفق و مشهور جهان است که راه‌های دستیابی به موفقیت را طی کرده‌اند. برای استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. اصولا مطالعه کتاب های روانشناسی دید خوبی به انسان درباره زندگی میده و ناخوداگاه باعث اصلاح خیلی از تفکرات غلط در ما میشه

  2. تاثیری که افکار ما دارند خیلی مهمه و بسیار قدرتمند به نظرم من ۸۰٪ اتفاقاتی که برای ما میفته به طرز فکرمون وابستس پس چه بهتر که مثبت فکر کنیم

  3. من هر کار میکنم بازم نمیتونم مثبت فکر کنم مثلا وقتی همه چی خوبه بازم نمیتونم احساس خوبی در ذهنم ایجاد کنم به نظرتون چیکار کنم؟

    1. سلام کاربر عزیز
      من به شما گذراندن دوره ذهن قدرتمند رو پیشنهاد میکنم و مطمئن باشید دیدگاه شمارو بهبود میبخشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی