کتاب “تست مامان ” نوشته راب فیتزپاتریک

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آذر, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کتاب تست مامان ترجمه فارسی کتاب The Mom Test: How to talk to customers است که با اجازه‌ی رسمی از نویسنده و ناشر آن منتشر شده است. در کتاب تست مامان به  این موضوع پرداخته می شود که چطور با مشتری ها صحبت کنیم و با وجود دروغ هایی که از همه می شنویم، بفهمیم که آیا ایده ی کسب و کارمان به درد بخور هست یا خیر.اما راب فیتزپاتریک نویسنده کتاب تست مامان معتقد است که اگر که شما سوال های درستی بپرسید، هیچگاه دروغ نمی شنوید. و در کل معتقد است که این سوال اصلا سوال درست و مناسبی نیست و هر کسی را تشویق ب دروغ گفتن میکند. در ادامه با کتاب تست مامان بیشتر آشنا می شویم.

درباره  کتاب تست مامان

دلیل انتخاب اسم “تست مامان” این است که اگر شما از مامان خود درمورد ایده ای که دارید سوال بپرسید، به دلیل اینکه مادرتان شما را خیلی دوست دارد حتما پاسخ می دهد که چقدر ایده خوبی داری، چقدر تو خلاقی، چقدر باهوشی و… و یا در بدترین حالت ممکن هیچگاه شما را ناامید نمی کند. در حقیقت اگر از مامان خود در مورده ایده‌ای که دارید سوال بپرسید بیشتر از بقیه به شما دروغ میگوید و علت این کار هم این است که مامان‌ شما را خیلی دوست دارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

کتاب تست مامان شامل ۸ فصل به شرح زیر است:

1.تست مامان

2.دوری از داده های بد

3.پرسیدن سوالای مهم

4.پیچیده و رسمیش نکنین

5.تعهد و پیش روی

6.پیدا کردن گفت و گوها

7.انتخاب مشتری ها

8.برنامه ریزی و روند کار

این کتاب به چه کسانی توصیه می شود؟

در مقدمه کتاب تست مامان به این پرسش پاسخ داده شده و لیستی از افراد آورده شده است که نویسنده معتقد است کتاب برای آن ها نوشته شده است:

  • کسی که درباره توسعه مشتری مطالعه می کند.
  • فروشنده یا صاحب کسب و کار.
  • منتور، حامی و یا سرمایه گذار استارتاپ ها.
  • فردی که قصد دارد از اجرایی بودن ایده خود مطمئن شود.
  • کسانی که در پی جذب سرمایه هستند.
  • کسانی که تصمیم به راه اندازی استارتاپ دارند.
  • کسانی که در پی پیدا کردن فرصت های تجاری هستند.
  • کسانی که قصد دارند کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند.
 

موضوع کتاب تست مامان

در کل این کتاب درباره گفت و گو و هنر ارتباط برقرار کردن است. این کتاب به شما می آموزد که چطور یک گفت و گو را به وجود آورید و از آن اطلاعات مورد نظر خود را  بدون اینکه از هدف اصلی گفت و گو فاصله بگیریم، بیرون بکشیم.  مطالعه این کتاب برای هر برنامه ریز و هر مدیری یکی از واجبات است. کل کتاب شامل نکته ها و ترفندهایی است که برای هر کارآفرینی جذاب است. اگر قبلا هم تجربه گفت و گو در مورد ایده ها را داشتید جذابیت این کتاب برای شما دوبرابر است. شما بعد از به کار بردن ایده‌های این کتاب در گفت و گو به آسانی می توانید تفاوت را با گذشته احساس کنید.

قسمت هایی از متن کتاب تست مامان

_راحت می شه با یه سوال اشتباه احساسات مشتری رو درباره موضوعی تحریک کرد؛ “از اینکه موقع حمله یه بسته، بند کفش تون باز بشه متنفر نیستین؟” – “آره خیلی بد می شه!” و بعد من میرم و «بند کفش باز نشدنی» خودم رو طراحی و تولید می کنم، بدون اینکه توجه کنم اگه واقعا براش چنین موضوعی مهم بود، از گره دوقلو استفاده می کرد.

یه استارتاپ موفق اغلب روی یه ایده خاص تمرکز می کنه و همون رو پیاده سازی می کنه. نه اینکه با هر ایده ای که جلو پاش سبز می شه راهش رو عوض بکنه.

هنگامی که مشتری ویژگی رو ازتون می خواد باید انگیزه و هدف شون رو بیابید. یکم روی این مورد عمیق شین. چرا این ویژگی رو می خوان؟ چرا برای داشتن این ویژگی به خودشون زحمت بدن؟ الان که این ویژگی رو در اختیار ندارن چطور باهاش کنار میان؟

نمی تونین به افراد به عنوان مشتری واقعی نگاه کنین مگر اینکه این فرصت رو بهشون داده باشین تا بدون تعارف دست رد به سینه تون بزنن.

اگه گفت و گوی بی مقدمه با مردم به نظرتون عجیب میاد، تنها به این دلیله که به جای یه مکالمه‌ی عادی بهش به چشمِ یه مصاحبه نگاه می کنین. بعد از خودشون، بیشترین چیزی که آدما علاقه دارن در موردش صحبت کنن مشکلاتِ زندگی شونه. کافیه در این مورد حرف بزنین و به نظرشون جزو معدود آدمایی باشین که هم صحبت شدن باهاشون دل چسبه.

درباره نویسنده

راب فیتزپاتریک، کارآفرینِ در زمینه تکنولوژی است. او یکی از شُرکای Founder Centric است. راب و همکارانش در فاندر سنتریک به شتاب‌دهنده‌های اروپایی و دانشگاه‌ها درباره ی طراحیِ کسب‌وکار و برنامه‌های آموزشی استارتاپی کمک می‌کنند. راب سه شرکت رو با موفقیت ورشکسته کرده است، جزء افراد پذیرفته‌شده در YCombinator بوده و همین‌طور تولید کننده محصولاتی هست که توسط برندهای بزرگ جهان مانند سونی و MTV استفاده می‌شوند. اون کارآفرینِ رزیدنت در UCL هست، تجربه‌ی جذب سرمایه در آمریکا و انگلستان را دارد و اخیراً از طریق سرمایه‌گذاری جمعی یه بازیِ کارتی رو تولید کرده است. راب فیتزپاتریک تو وبلاگ thestartuptoolkit.com درمورد مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی استارتاپ‌ها مطلب مینویسد.

5/5 - (14 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی