کتاب” تختخوابت را مرتب کن” نوشته ویلیام اچ.مک ریون(WILIAM_H_MCRAVEN)

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۳۰ آبان, ۱۴۰۱
کتاب" تختخوابت را مرتب کن" نوشته ویلیام اچ.مک ریون(WILIAM_H_MCRAVEN)

کتاب «تختخوابت را مرتب کن» نوشته «ژنرال ویلیام اج مک یون» است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: در روز هفدهم ماه می سال ۲۰۱۴، من افتخار این را داشتم که در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه تگزاس در آستین سخنرانی کنم. اگرچه خودم هم از همین دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم، ولی بعید می‌دانستم یک ژنرال جنگی که زندگی حرفه‌ای خود را در جنگ سپری کرده، خیلی مورد استقبال دانشجویان کالج قرار بگیرد.

اما دیدن آن‌هایی که با اشتیاق برای شنیدن سخنرانی‌ام آمده بودند، مرا بسیار شگفت‌زده کرد. به نظر می‌رسید ده درسی که من در تمرینات نیروی دریایی یاد گرفتم و اساس صحبت‌هایم را شکل می‌داد، مورد توجه جمعیت بسیاری قرار گرفته است. این درس‌ها و تجربیات ساده را در تمرینات نیروی دریایی کسب کردم و هر ده درس در مقابل چالش‌های زندگی اهمیتی یکسان دارند و این مهم نیست که شما در چه مرحله‌ای از زندگی و دارای چه جایگاهی در جامعه باشید.

در سه سال گذشته، بارها و بارها مردم در خیابان جلویم را گرفتند تا داستانشان را برایم تعریف کنند. همه آن‌ها می‌خواستند بیشتر در این‌باره بدانند که چطور این ده درس، زندگی‌ام را شکل داده و دوست داشتند افرادی را بشناسند که در دوران حرفه‌ای الهام‌بخش من بودند. این کتاب کوچک، تلاشی برای انجام این مهم است. هر فصل متن کوتاهی را در بر گرفته که حاوی یکی از همین درس‌هاست.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کتاب تختخوابت را مرتب کن

کتاب تختخوابت را مرتب کن با عنوان اصلی Make Your Bed نوشته دریاسالار ویلیام اچ. مک‌ریون است که در آن به موارد کوچک اما مهمی در جهت بهبود زندگی و پیشرفت اشاره می‌کند و معتقد است که ممکن است زندگی شما و حتی جهان را تغییر دهد. نکته‌هایی که در کتاب تختخوابت را مرتب کن گفته می‌شود ممکن است در نگاه اول ساده و شبیه مطالب کتاب‌های دیگر در زمینه موفقیت باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
راهکارهای مبارزه با تنبلی

اما تفاوت مهم کتاب تختخوابت را مرتب کن و نکات آن این است که مک‌ریون خودش همه‌ این موارد را در زندگی خود رعایت کرده است. این مطالب تنها حرف‌هایی جذابی نیستند که در یک کتاب نوشته شده باشند.

به عنوان نمونه، وقتی مک‌ریون در فصل دوم می‌گوید که «تو تنهایی از عهده‌اش برنمی‌آیی» به معنای واقعی این مسئله را درک کرده است و در اتفاق وحشتناکی که برای او اتفاق افتاد اگر تنها بود هرگز از پسش برنمی‌آمد.

مقدمه کتاب

کتاب تختخوابت را مرتب کن

 مک ریون در ابتدای کتابش بیان می‌کند که این مطالب و تجربیات ساده را در تمرینات نیروی دریایی به دست آورده‌ام و هر ده درس در مقابل چالش‌های زندگی اهمیتی مساوی دارند و این مهم نیست که شما در چه مرحله‌ای از زندگی و دارای چه جایگاهی در جامعه باشید.

هر فصل متن کوتاهی است که حاوی یکی از همین درس‌ها و داستان کوتاهی درباره یکی از کسانی است که با برنامه ریزی، تلاش، شرافت و شجاعتش الهام‌بخش بود.

محتوای کتاب تختخوابت را مرتب کن

در ادامه محتوای هر فصل کتاب تختخوابت را مرتب کن را بررسی می‌کنیم.

فصل اول: کار امروز به فردا مگذار

اگر می‌خوای جهان رو تغییر بدی از تختوابت شروع کن.

اینکه تختخوابم را دقیق مرتب کرده بودم، برایم شانس گرفتن جایزه به همراه نداشت، چون این چیزی بود که از من انتظار می‌رفت. این اولین وظیفه هر روزم بود و انجام درستش اهمیت زیادی داشت.

استاد احمد محمدی
وقتی چالش‌های زندگی‌ات را حل می‌کنی، نتایج اهمیت ندارند؛ مهم قدرتی‌ است که به دست آورده‌ای.
استاد احمد محمدی

این کار نظم و انضباط و توجه‌ام به جزئیات را نشان می‌داد و در پایان روز به من یادآوری می‌کرد که کاری را به بهترین شکل انجام داده‌ام؛ چیزی که به آن افتخار کنم، هرچند وظیفه بسیار کوچکی باشد. (تختخوابت را مرتب کن-صفحه ۱۵)

فصل دوم: تو به تنهایی از عهده اش برنمی آیی

اگر می‌خوای جهان رو تغییر بدی کسی رو پیدا کن تا برای پارو زدن بهت کمک کنه.

هیچکس از لحظات دردناک زندگی در امان نیستیم. مانند آن قایق پارویی کوچک که اساس تمرینات دوره‌ی نیروی دریایی ما بود، نیاز است که همه ما گروهی از افراد خوب و سالم را برای رسیدن به مقصد زندگی در کنار خود داشته باشیم.

شما به‌تنهایی از پس پارو زدن برنمی‌آیید. کسی را پیدا کنید تا زندگی خود را با آن تقسیم کنید. تا جایی که امکان دارد دوست پیدا کنید و هرگز از یاد نبرید که موفقیت شما در گرو دیگران است. (تختخوابت را مرتب کن-صفحه ۲۶)

فصل ششم: باید جسارت زیادی داشته باشی

فصل ششم: باید جسارت زیادی داشته باشی

اگه می‌خوای دنیا رو تغییر بدی با موانع شاخ به شاخ شو.

سرهنگ دوم ارتش که مسئول ماموریت آزادسازی بود، به من خبر داد که باید حمله خطرناکی را در روز انجام دهند. بدتر از همه این بود که تنها راه برای موفقیت در عملیات فرود سه هلیکوپتر نیروی نجات در میان آن محوطه کوچک بود.

ما در مورد گزینه‌های دیگر تاکتیکی صحبت کردیم ولی سرهنگ دقیقا صحیح می‌گفت؛ اگر شانس غافلگیر کردن دشمن را داشته باشید، بهتر است شبانه برای عملیات نجات اقدام کنید، اما این بار این گونه نبود و اگر نمی‌جنبیدیم گروگان‌ها جابه‌جا یا کشته می‌شدند.

من ماموریت را تایید کردم و طی چند دقیقه، نیروی نجات سه هلیکوپتر شاهین سیاه را اعزام کرد و در مسیر محوطه گروگان‌گیری مستقر شدند. (تختخوابت را مرتب کن-صفحه ۵۸)

فصل هشتم: در موقعیت درست قرار بگیرید

اگه می‌خوای دنیا رو تغییر بدی بهترین خودت در تاریک‌ترین لحظات باش.

با سقوط هواپیمای سی وی ۲۲ و مرگ خلبان و چندین خدمه، افسرانی از همان واحد دور هم جمع شدند و با تقدیم احترام، روز بعد به آسمان رفتند. با آگاهی از اینکه برادران سقوط کرده‌ی آن‌ها می‌خواهند تا آن‌ها هم به آسمان بروند و ماموریتشان را انجام دهند. (تختخوابت را مرتب کن-صفحه ۷۴)

در قسمتی از پشت جلد کتاب تختخوابت را مرتب کن نیز گفته شده است

همه ما می‌دانیم که زندگی، بسیار سخت و طاقت‌فرساست؛ ولی گاهی اوقات با انجام کارهایی ساده می‌توان به نتیجه‌ای دست پیدا کرد که زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

عمل بسیار ساده‌ای مثل مرتب کردن تختخواب هم می‌تواند برای آغاز یک روز نیروی انگیزشی شگفت‌آوری داشته باشد و رضایتی درونی برای به اتمام رساندن یک روز خوب برایمان فراهم کند. برای تغییر جهان، اول تختخوابت را مرتب کن.

درباره نویسنده

ویلیام اچ مک ریون

ویلیام اچ مک ریون، متولد 6 نوامبر 1955، بازنشسته نیروی دریایی و نویسنده‌ای آمریکایی است. مک ریون در سال 1977 از دانشگاه تگزاس در آستین فارغ التحصیل شد. او با بورس تحصیلی به دانشگاه تگزاس در آستین وارد شد و در نیروهای آموزش افسران نیروی دریایی عضو شد.

مک ریون مدرک کارشناسی خود را در رشته روزنامه نگاری اخذ کرد. او همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه نیروی دریایی گرفت و در آن جا به تاسیس برنامه‌های عملیاتی ویژه پرداخت.

او هم اکنون رئیس دانشگاه تگزاس سیستم است و کتابش جزء پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۷ بود. او در هر فصل از این کتاب یک درس را در کنار خاطره‌های دوران آموزش، خدمت و عملیات‌های جنگی به طور خلاصه بیان می‌کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی