خلاصه کتاب « استارتاپ ناب » نوشته اریک رایز

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آذر, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خلاصه کتاب « استارتاپ ناب » نوشته اریک رایز را در ای مقاله مطالعه کنید.

کتاب استارتاپ ناب نوشته اریک رایز یکی از بهترین کتاب‌ هایی است که تمام مفاهیم مهم استارتاپی را به زبانی ساده توضیح داده و با رویکردی جدید، ذهنیت ما را برای کارآفرین شدن آماده کرده است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز بوده و بیش از یک میلیون نسخه از آن فروخته شده و به ۲۸ زبان ترجمه شده است. کتاب استارتاپ ناب (the lean startup) را به جرات می‌توان یک کتاب مقدس و مرجع در بین استارتاپ‌ ها و کارآفرینان معرفی کرد.

برای مطالعه خلاصه ای از کتاب استارتاپ ناب با آکادمی بازار همراه باشید.

شروع کار با MVD

اگر می خواهید محصولی برای بازار تهیه کنید به دنبال یک محصول کامل نباشید. کافیست شما یک MVD  (حداقل محصوول پذیرفتی) بسازید. محصولی طراحی کنید که همه ی ویژگی های فانتزی و چیزهایی از این قبیل را نداشته باشد. یک چیز پایه ای را به پذیرندگان آغازین تحویل دهید.

بعضی از افراد محصول شما را به خاطر قیمت آن می گیرند و به شما فیدبک می دهند. این می تواند به این معنی باشد که مردم، قبل از این که محصول خود را وارد بازار کنید، از این محصول استفاده خواهند کرد. معادل این است که شما ده هزار ساعت برای یک مهارتی مانند ساختن سبد وقت بگذارید. سبد سازان حرفه ای زیاد نیستند اما این یک مقایسه بود.

اصل بیست هشتاد

بکارگیری اصل بیست هشتاد

بعضی از کمپانی ها کل یک سال را صرف ساختن یک محصول و اضافه کردن ویژگی هایی به آن می کنند. آن ها ماه ها برنامه ریزی و کل نویسی می کنند، درحالی که مشتری ها آن را نمی خواهند و علاقه ای به آن ندارند که این همان قرار دادن اصل بیست هشتاد در تاثیرگذاری است.

بعضی کمپان ها وقتی محصولی درست می کنند، سعی می کنند فقط بیست درصد از ویژگی هایی که هشتاد درصد از مشتریان استفاده می کنند را قرار دهند. به یاد داشته باشید که قرار است شما حداقل را به بازار ارائه دهید.

ممکن است برخی افراد فکر کنند این، همان چیزی است که بازار به آن نیاز داشته است و یا ممکن است تصور کنند یک گوشی جدید نیاز است که حتما اثرانگشت خوان داشته باشد اما دلیلی ندارد که بازار واقعا آن را بخواهد.

ایده حلقه فیدبک

ایده حلقه فیدبک، ساختن، یادگرفتن و اندازه گیری است. یعنی شما چیزی را سریع و آسان می سازید و به بازار عرضه می کنید. محصول را به تعداد انتخاب شده ای از افراد می دهید و سعی می کنید فید بک آن ها را اندازه بگیرید و متوجه شوید از کدام ویژگی های آن خوششان می آید و کدام را دوست ندارند. در این زمان است که یاد می گیرید و می توانید آن را بهتر کنید. سپس بارها و بارها این چرخه را تکرار می کنید تا به بهترین محصول برسید.

اریک رایز

ما سعی می کنیم از ارزان ترین و سریع ترین راه برای آزمایش محصول استفاده کنیم. استارتاپی که از یک چرخه حلقه فیدبک استفاده کند خیلی سریع برنده می شود. به خصوص اگر بتواند به رقابت بازار با علم به اینکه بازار به چه چیزی نیاز دارد رو به رو شود.

وقتی معیاری را برای اندازه گیری انتخاب می کنید مطمئن شوید که بی طرفانه است. بعد از این که چند بار چرخه فوق را انجام دادید نیاز دارید که راه خود را عوض کنید یا همان را ادامه دهید. اگر MVD شما عالی کار می کند بسیار خوب است، به تداوم خود ادامه دهید اما اگر این طور نیست، مسیر خود را عوض کنید.

می توانید محصول یا ویژگی های آن را عوض کنید یا می توانید بازار و مخاطبانی که دارید را عوض کنید. شاید به جای فروختن به یک مادر ۴۰ ساله به یک دختر ۱۶ ساله بفروشید.

درباره اریک رایز

اریک رایز

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نامش به اندازه اریک رایز با مفهوم استارت آپ پیوند خورده باشد. اریک رایز که اکنون دهه‌ ی چهارم زندگی را می گذراند در دانشگاه ییل تحصیل کرده و در سال ۲۰۰۴ یک شبکه اجتماعی با عنوان IMVU را راه اندازی کرده است. این شبکه اجتماعی با توجه به موضوع و طراحی خاص آن، رشد چندانی نداشته و اکنون حدود سه میلیون عضو دارد. اگر چه شاید بتوان گفت که بازار بالقوه‌ی آن هم، خیلی فراتر از این تعداد نیست.

به هر حال، امروز اریک رایز را بیش از آنکه به عنوان کارآفرین و بنیان گذار IMVU بشناسند، به عنوان یک نظریه پرداز در حوزه کارآفرینی و به طور خاص استارت آپ ها می‌شناسند. او این شهرت و اعتبار را ابتدا از راه وبلاگ نویسی به دست آورد و بعدها همان حرف‌ ها و ایده ها را در سال ۲۰۱۱ در قالب کتاب The Lean Startup  انتشار داد که او را به شهرت جهانی رساند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - استعداد

می‌توان کار او در کتاب استارت آپ ناب یا کسب و کار نوپای ناب را یک نقشه راه برای راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا معرفی کرد که امروزه به شکلی گسترده مورد توجه و استفاده و استناد قرار می‌گیرد.

خیلی از ما تصمیم به راه اندازی یک استارتاپ موفق داریم، یک کسب و کاری که نیاز روز مردم باشد و ماهیت آن برای خود ما باشد، پس از راه اندازی شروع به رشد دادن آن می کنیم اما به نتیجه موردنظر خود نمی رسیم چون روش درست را بلد نیستیم. ما باید اصول راه اندازی یک استارتاپ موفق و کارهایی که باید انجام بدهیم تا بتوانیم یک استارتاپ موفق داشته باشیم را یاد بگیریم. بنابراین آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند کتاب استارتاپ ناب را تهیه کرده و مطالعه نمایید. همچنین شما می توانید از محصولات کتاب صوتی برای افزایش  آگاهی و مهارت خود در این زمینه استفاده کنید، در صورت تمایل به استفاده از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی