چگونه یک کتابخوان حرفه‌ای شویم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۴ آبان, ۱۴۰۰
چگونه یک کتابخوان حرفه‌ای شویم؟

آیا تاثیر کتابخوانی را در زندگی می‌دانید؟ با وجود مشغله‌های دنیای امروز، چگونه وقتی برای کتاب خواندن پیدا کنیم؟ کدام تکنیک‌های کاربردی برای تبدیل شدن به فردی کتابخوان به ما کمک می‌کنند؟ کتاب یکی از بزرگترین دارایی‌های انسان است که بسیاری از افراد آن را به سادگی از دست می‌دهند.

یکی از راه‌های راهنمایی در زندگی کتاب است. کتاب یکی از اصلی‌ترین منابع اطلاعات و افزایش دانش انسان‌هاست. در طول تاریخ افراد زیادی آمده و رفته‌اند اما یک چیز از آن‌ها به جای مانده و آن کتاب است. پس برای رسیدن به هرچیزی می‌توان به کتاب اعتماد کرد.

هنر مطالعه مهارتی است كه امروزه هر انسان باسوادی بايد از آن برخوردار باشد. تو اگر به اين سلاح مهم دست نيابی، بدون شک، خطرهای زيادی دامنگيرت می‌شود و روزی می‌رسد كه صد افسوس می‌خوری كه چرا دوستانت به مدارج عالی رسيده‌اند و تو هنوز اندر خم يک كوچه‌ای؛ ولی اين هم يادت باشد كه جلوی ضرر را از هرجا كه بگيری منفعت است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

کتابخوانی

این روزها فواید کتاب و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست و تقریبا همه دوست دارند یک کتابخوان‌ حرفه‌ای شوند. با این وجود چرا سرانه مطالعه کشور پایین است؟ آیا شما خود را فردی کتابخوان می‌دانید؟ یا در پاسخ این سوال در جستجوی عذر و بهانه هستید؟

با این روش بهانه‌ها را کنار گذاشته و از زمان‌تان بیشترین بهره را ببرید. یک بار برای همیشه بهانه‌ها را کنار بگذارید و به خود اجازه دهید تا در دنیای جدید درون کتاب‌ها سفر کنید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه با کتاب‌ها دوست شوید و یک کتابخوان حرفه‌ای شوید.

۱. اگر می خواهید کتابخوان حرفه ای شوید تکنولوژی را رها کنید

اگر می خواهید کتابخوان حرفه ای شوید تکنولوژی را رها کنید

ممکن است اولین بهانه شما این مسئله باشد: من وقت کافی ندارم! اما تا به حال به این موضوع فکر کردید که چند ساعت از روز خود را صرف استفاده از تکنولوژی یا تلفن همراه، کامپیوتر و تلویزیون می‌کنید؟

سعی کنید حتی به مدت نیم ساعت در طول بیست و چهار ساعت از شبانه روز از تکنولوژی دور باشید. هیچ کس آنقدر سرش شلوغ نیست که نیم ساعت از روز را به خود اختصاص ندهد. آیا می‌توانید یک روز را بدون گوشی همراه خود سپری کنید؟

بنابراین تلفن همراه، کامپیوتر، تلویزیون و هر چیزی که باعث حواس پرتی می‌شود را برای لحظاتی خاموش کنید. سپس کتاب مورد علاقه خود را باز کنید و باقی مسیر را بر عهده کتاب‌تان بگذارید.

۲. به سلیقه کتابخوانی خود احترام بگذارید

هر کسی حق دارد بر حسب سلیقه و علایق خود کتاب بخواند. بنابراین از قضاوت شدن نترسید و به سلیقه کتابخوانی خود احترام بگذارید. چرا که ممکن است شما طرفدار ادبیات و رمان باشید، دوست‌تان کتاب روانشناسی بخواند و همسرتان به کتاب‌های تاریخی علاقه داشته باشد.

استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

چقدر مطابق علاقه و روحیات واقعی خودتان زندگی می‌کنید؟ با خود قرار بگذارید این شما هستید که باید از کتابی که می‌خوانید لذت ببرید. بنابراین خود را مجبور به خواندن حوزه‌ای که از حوصله‌تان خارج است یا علاقه ندارید، نکنید.

۳. کتابت را زمین بگذار

 کتابت را زمین بگذار

در مسیر بی‌پایان کتابخوانی ممکن است کتابی که می‌خوانیم را دوست نداشته باشیم. عدم علاقه به کتاب مورد نظر موجب کند شدن سرعت کتابخوانی ما می‌شود و ممکن است ماه‌ها درگیر یک کتاب شویم.

سعی کنید بدون هیچ نگرانی یا عذاب وجدانی کتابی که دوست ندارید را کنار بگذارید و سراغ کتاب جدید و مورد علاقه‌تان بروید. این‌گونه از زمان مطالعه خود نهایت استفاده را می‌برید. راز موفقیت در لذت بردن از کارهایی که دوست نداریم بسیار کمک کننده است.

ما پیشنهاد می‌کنیم کتابی که دوست ندارید را کنار بگذارید تا در زمان مناسب مطالعه کنید. البته می‌توانید کتاب‌تان را به فرد یا کتابخانه اهدا کنید. بنابراین کتاب شما در گردش مطالعه و هم‌چنین در اختیار افراد دیگر قرار می‌گیرد.

۴. برنامه کتابخوانی

برای خودتان برنامه کتابخوانی تهیه کنید. برای مثال کتاب مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. سپس در دفترچه‌ای یادداشت کنید که تا پایان ماه جاری سیصد صفحه از کتاب را می‌خوانید. چشم انداز و هدف خودتان را مشخص کنید.

اگر مقدار مورد نظر از کتاب را در تاریخ درج شده به پایان رساندید به خودتان پاداش دهید. در غیر این صورت خود را جریمه کنید. مثلا سی بار درازنشست تمرین کنید!

۵. از کتابت بگو

سعی کنید درباره کتابی که می‌خوانید صحبت کنید و آن را تا حدودی برای دوست‌تان تعریف کنید. این کاراز جمله تکنیک‌هایی است که در داشتن ارتباط موثر با دیگران به کمک‌تان می‌آیند.

با این روش نه تنها دیگران را به مطالعه علاقمند می‌کنید، بلکه کتاب را به خوبی به خاطر می‌سپارید و فراموش نمی‌کنید.

۶. دوست کتابخوان پیدا کنید

دوست کتابخوان پیدا کنید

با چه تیپ افرادی معاشرت و دوستی می‌کنید؟ سعی کنید یک دوست کتابخوان و کتاب دوست پیدا کنید، چرا که کمک بسزایی در ایجاد علاقه به کتابخوانی شما می‌کند. حتی می‌توانید یک دوست کتابخوان در فضای مجازی پیدا کنید.

درباره انتخاب کتاب‌ها از دوست‌تان کمک بخواهید. هم‌چنین می‌توانید تجربیات کتابخوانی خود را در اختیار دوست‌تان قرار دهید و از تجربیات او نیز استفاده کنید.

۷. گروه کتابخوانی تشکیل دهید

شما می‌توانید در میان دوستان، همکاران، خانواده یا حتی دوستان مجازی خود یک گروه کتابخوانی تشکیل دهید. اگر در یک گروه کتابخوانی حضور یابید، نه تنها می‌توانید یک کتاب را در مدت زمان مشخصی بخوانید، بلکه می‌توانید با افراد بسیار و سلیقه‌های متفاوت کتابخوانی آشنا شوید و از تجربیات آنان بهره بگیرید.

۸. بین راه کتاب بخوانید

تقریبا هر فردی چند ساعت از روز خود را از محل کار تا خانه، از مدرسه یا دانشگاه تا خانه و از مکانی به مکان دیگر در سفر است. شما می‌توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و کتاب بخوانید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
کتاب و کتاب خوانی

ما پیشنهاد می‌کنیم برای راحتی خود از کتاب‌های الکترونیک استفاده کنید. همچنین اگر در طول مسیر رانندگی می‌کنید، می‌توانید کتاب صوتی گوش دهید. با این روش موفق می‌شوید بیش از نیم ساعت در روز کتاب بخوانید.

افراد موفق همواره در حال مطالعه و کتابخوانی هستند. آن‌ها می‌دانند که باید همواره اطلاعات‌شان را بروز کرده و مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند. جهت آشنایی بیشتر با دانسته‌های این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده نمایید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی